Mailserver [postfix] naar exchange migreren

Pagina: 1
Acties:

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 15:16
Hoi allemaal!

Al een paar weken loop ik te tobben over een probleem wat mij is voorgelegd. Een klein bedrijfje (20 man) heeft nu een Linux mailserver/gateway staan met daarop Postfix / Cyrus-IMAP. Dit maakt onderdeel uit van de Bynari mailserver (http://www.bynari.net).

An sich draait het mail gebeuren goed, maar het niet goed kunnen delen van agenda's en contactpersonen heeft er toe geleid dat er momenteel een sterke wens is om Exchange (lees : Small Business Server) in te voeren. Het kost wel wat, maar dan werkt het ook zoals we willen ... is de redenatie.

Er zijn momenteel gewoon geen 100% volwaardige alternatieven voor Exchange voorhanden (onder Linux). Het enige mogelijke alternatief dat ik gevonden heb is http://www.exchange4linux.nl, maar daar kan ik geen ervaringen over vinden dus ben ik huiverig om dat aan te raden. Zeker omdat Bynari eigenlijk ook niet voldoet.

Nu moet de huidige server dus opnieuw geinstalleerd worden, maar tegelijkertijd moet de mail na de migratie ook bewaard blijven. De vraag is dus hoe ik deze mail vanuit Linux ergens anders kan bewaren om ze vervolgens weer te laten arriveren in Exchange. Dat ze dan allemaal als nieuw mail arriveren is een probleem van later zorg.

Ik heb de beschikking over een eigen server die tijdelijk als soort van backup-server kan dienen, maar hoe krijg ik de grote hoeveelheid mail makkelijk over naar mijn eigen server en daarna weer terug ???

Hopelijk kan iemand mij het licht laten zien ! :)

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
opengroupware doet die agenda's iig en contactpersonen kan je in een ldapserver kwijt
Suse's openexchange server schijnt ook een end op weg te komen en is goedkoper dan sbs
Maar goed de beslissing is algenomen. Voor zover ik wat van exchange weet heb je een probleem maildir/mailbox is niet echt compatible met exchange, maar 20 man is nu ook weer niet de wereld.
Sla voor iedereen de mail locaal op via pop en exporteer voor de zekerheid de .pst file naar een netwerkmap die gebackupped wordt.
Installeer exchange en sleep de emails naar de exchange mappen uit de locale mappen.

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 15:16
De definitieve beslissing is nog niet genomen. Als ik iets kan laten zien wat werkt, dan hou ik (en zij ook) het liefst die linux machine. Het probleem met OpenGroupware en Exchange4Linux is dat ik er weinig reviews/recencies over kan vinden, dus ik weet niet waar ik aan toe ben,...

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Bas!
  • Laatst online: 30-11-2025
Op de opengroupware site is ook een knoppix cd te downloaden zodat je zelf kan testdriven
Zo te zien doet het ook contacts met zijn eigen database backend

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor het importeren van PST's kun je in ieder geval het import/export tooltje Exmerge gebruiken als je Exchange hebt geïnstalleerd.

Je kunt mensen best hun eigen mailbox laten exporteren, hier kun je gewoon een handleiding voor schrijven.

Maar of je SBS+Exchange moet gaan gebruiken? Heb je al andere Windows Servers in je netwerk staan? Als je voor de rest alles kunt doen met een Linux server is een migratie naar een WIndows Netwerk misschien niet zaligmakend, je moet natuurlijk ook de andere netwerkonderdelen erbij betrekken.

Zoals fileservers, printservers, etc.

Qua kosten kan een Windows omgeving gelijk zijn of goedkoper dan een Linux omgeving als het netwerk klein is en weinig gebruikers heeft. Er even van uitgaande dat de clients gewoon Windows machines zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:29
Dat doe je op dezelfde manier als ik Exchange 5.5 van de ene server naar de andere server gemigreerd heb:

- Je start Outlook XP
- Je stelt Exchange in
- Je stelt IMAP in
- Je sleept alles over

Anders denk ik niet dat het je gaat lukken, Cyrus is nogal een dicht systeem, evenals Exchange. Waarom je Outlook XP of hoger nodig hebt is ook logisch: Outlook 2000 kan niet tegelijk Exchange en IMAP aan.

20 gebruikers is nog wel te doen op deze manier, je SBS ding is nml ook geforceerd PDC (zal nu wel iets AD achtigs zijn), tis iig niet compatible met Samba als PDC in je netwerk en trusts maken kan je ook wel vergeten (Samba kan wel member server worden van je AD). Je moet dus ook zien te migreren van je huidige oplossing naar Active Directory, waarbij je alle accounts weer met de hand aan mag maken.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 28-02-2004 22:06 ]

Verwijderd

Waarom zet je niet een (tijdelijke) exchange server op, maak de users/mailboxen aan en laat de popconnector van exchange zijn werk doen op de oude bak. Met allerlei migratietools kun je dan je hele exchange-store verplaatsen naar je uiteindelijke domein.
Of zoals boven al gezegd is, laat de users hun mailboxen exporteren naar .pst bestanden en daarna weer importeren. Het blijft allebei arbeidsintensief en tijdrovend werk.

Verwijderd

Skinny schreef op 28 februari 2004 @ 21:15:

Er zijn momenteel gewoon geen 100% volwaardige alternatieven voor Exchange voorhanden (onder Linux). Het enige mogelijke alternatief dat ik gevonden heb is http://www.exchange4linux.nl, maar daar kan ik geen ervaringen over vinden dus ben ik huiverig om dat aan te raden. Zeker omdat Bynari eigenlijk ook niet voldoet.
ik wil geen afbreuk aan jouw vraag doen. maar voldoet Ximian onder linux niet?
http://ximian.com/products/evolution/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 23:48:
ik wil geen afbreuk aan jouw vraag doen. maar voldoet Ximian onder linux niet?
http://ximian.com/products/evolution/
Euh, het gaat juist om de server kant van het verhaal. Evolution kan worden uitgebreid met een exchange connector zodat je met evolution kan aanloggen op een exchange server en kalenders kan delen enzo.

De topicstarter heeft juist postfix + cyrus-imap op de server met Outlook clients en wil migreren naar exchange.

Verwijderd

Skinny schreef op 28 februari 2004 @ 21:38:
De definitieve beslissing is nog niet genomen. Als ik iets kan laten zien wat werkt, dan hou ik (en zij ook) het liefst die linux machine. Het probleem met OpenGroupware en Exchange4Linux is dat ik er weinig reviews/recencies over kan vinden, dus ik weet niet waar ik aan toe ben,...
Van exchange4linux is een gratis evaluatie-versie te downloaden op http://www.exchange4linux.nl . Wellicht nog veel interessanter dan de review van een derde?! Ook staan er op die site een aantal ingescande persberichten...

• igmar
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Alternatief : Samsung Contact, hetgeen volledig Exchange 5.5 compatible is.

• ziggy79
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-03-2019
Ik kan je de migratie naar SBS 2003 van harte aanraden

Exporteer iedere mailbox naar een .pst file en importeer deze weer in exchange.
dat is de moeite niet

De prijs hoef je het al helemaal niet voor te laten.

Ik denk dat je met een OEM licentie van SBS met 20 CALS geen 2000 euro kwijt bent.
Zet een degelijke router neer
neem nog een SBS versie van Veritas erbij en je bent helemaal klaar voor je server
(hardware niet meegerekend)

Er is bijna geen enkel ander produkt dat zich binnen zo'n kort tijdsbestek laat installeren en configureren naar een degelijke veilige oplossing..

Het is verder gewoon een volledige versie van windows 2003 server + exchange 2003 en ISA 2000, alleen een andere/goedkopere licentievorm

Ziggy79

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb wel wat ervaring met OpenGroupware.org, maar helaas niet met de (betaalde) plugin voor Evolution om de kalenders te synchen.
Het is een mooi systeem, maar toen ik het een half jaar geleden gebruikte, was het nog behoorlijk in ontwikkeling. ik verwacht dat dat nu wat meer is afgekoeld. Toen was het in ieder geval al prima bruikbaar, dus dat is veelbelovend.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Let er wel op dat het topic al enkele maanden oud is, en dat de keuze dus zeer waarschijnlijk al gemaakt is of niet meer relevant is, een inhoudelijke discussie kan natuurlijk nog wel :)

• infirit
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
De beste "out of the box" oplossing die ik kan vinden is Suse's open exchange server. Oulook connectie: http://www.suse.com/us/bu...nexchange/ms_outlook.html
Prijzen: http://www.suse.com/us/bu...nexchange/ms_outlook.html
Pagina: 1