Toon posts:

Moederbord MSI KT3 ULTRA dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen

Ik zit in de volgende situatie:

mijn computer:

msi kt3 ultra (ms-6380E ver. 1.0)
athlon xp 1800
256 DDR geheugen pc2700
voeding: 250 Watt Enlight

Een paar dagen geleden begonnen de problemen; computer startte opeens opnieuw op, blauwe schermen e.d. Toen heb ik winn98 SE geïnstalleerd en deed hij het weer. Maar elke keer als ik windows xp wilde installeren, liep hij vast bij installatie. Nadat ik bios had geflasht en wat gerotzooi met de harde schijf, was het helemaal mis.

Bij het opstarten loopt de computer nu elke keer vast, soms zelfs nog voordat ik überhaupt beeld krijg. Bij het moederbord kwam zo'n bracket met ledjes, waar je kon zien bij welke stap hij vastliep; dat was steeds anders.

Ik heb het volgende geprobeerd om te kijken wat er mis was: voeding, processor en geheugen kunnen verwisselen met andere computer (in verschillende combinaties) en volgens mij is het het volgende. Of het moederbord is kapot, of het moederbord en de processor is kapot. De tweede lijkt me onwaarschijnlijk.

Nu zit ik dus met vragen als: Is het moederbord kapot gegaan door wisselende voltages van slechte voeding? Of is het moederbord niet kapot, alleen de bios chip?

Daarbij moet ik wel zeggen dat het me gelukt is (na veel resetten) om bios opnieuw te flashen en dat hij elke keer bij opstarten de fout geeft "cmos settings wrong" (of iets dergelijks). Ook krijg ik alleen beeld als ik van te voren het batterij-tje eruit heb gehaald.

Kan de tweaker community me helpen met dit probleem _/-\o_

Verwijderd

Check de condensatoren op het bord eens, zou me niks verbazen als die een beetje aan het lekken zijn cq. bol staan

Verwijderd

Topicstarter
condensators net gecheckt. Lijken prima in orde.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als die LEDjes steeds wat anders aangeven.... denk ik dat het moederbord het begeven heeft. Terugflashen naar een eerdere BIOS lukt niet?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem al een paar keer opnieuw kunnen flashen naar oudere versies, maar hij blijft nog steeds hangen en geeft dezelfde foutmelding "cmos settings wrong". Dus ik zit een beetje te twijfelen of ik nou een nieuw moederbord moet kopen (en misschien nog nieuwe voeding), of dat ik moet proberen een nieuwe bios chip erin te krijgen.