mkampstra schreef op 29 februari 2004 @ 14:38:
[...]
Alleen als het net geaard is. Dat is zowiezo een punt waar je op moet letten. Zorg dat je pc op een geaard net zit. Dat maakt de kans op overspaningspieken zeer laag. Op een normaal stroomnet staat doorgaans 230 V Een voedingis berekend op 250 V En zal nog wel een ruime marge hebben. Dus ik begrijp niet waarom iedereen opeens zo bang is voor overspanningen door aan en uitzetten van een stroomgroep.
De ervaring heeft geleerd dat niet de overspanningen, maar een zeer korte onderbreking van de stroom gevaarlijk is voor je apparatuur.
Vaak als de stroom eraf is geweest komt deze niet in een keer weer terug.
Apparaten die net aangeschakeld worden trekken namelijk voor een korte periode veel meer stroom, dan tijdens normaal gebruik.
Wanneer een hele straat ineens weer aangesloten wordt, zal die extreem hoge (korte) belasting ervoor zorgen dat de spanning weer ineen zakt, om vrijwel meteen weer terug te komen.
Wanneer het gebied wat in een keer weer aangesloten wordt groter is, zal de tijdsduur van die dip ook langer zijn, tot op een gegeven moment de dip op z'n duur zit dat 'ie schadelijk zal zijn.
Overspanning kan eigenlijk alleen optreden wanneer zware apparaten met spoelen aangesloten worden. Denk hierbij aan electromotor, of een verwarmingselement.
Bij mijn vorige werkgever heb ik gezien dat een grote frituurpan (denk aan horeca-formaat) op hetzelfde net als de server vrijwel alles in die server gesloopt heeft.
Bij zoiets (vergelijkbaar met de straalkachel bij de TS) zou een overspanningsbeveiliging mischien iets kunnen voorkomen hebben, maar die dingen werken meestal pas bij spanningen boven de 600 a 1000V. Een spoel zwiept de spanningen meestal niet zo ver omhoog, met voldoende energie, maar het zou kunnen. Het beste zou je dan nog zo'n beveiliging tussen die kachel en het net kunnen plaatsen, of zijn die beveiligingen alleen ontworpen voor de pieken de andere kant op?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)