Toon posts:

Voeding doorgebrand door stroomuitval?

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
mijn voeding is een paar dagen geleden doorgebrand, 15 minuten daarvoor was de stroom uitgevallen. Toen de stroom uitgevallen was zette ik de pc aan, en heb 15 minuten zonder enige problemen verder gecompt. Na 15 minuten viel mn pc uit en rook ik wat, mn voeding dus! Komt dit door de stroomuitval, en zou iemand het kunnen verklaren voor me?
veel dank,
Thomas

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Misschien is er toen de stroom weer aan ging een flinke spanningspiek geweest die je voeding flink beschadigd heeft.

Als je de pc compleet bij een winkel gekocht hebt kun je die bellen om te vragen wat te doen.
(bij de winkel waar ik werkte namen ze dit soort gevallen net als met blinkseminslag en kan je verzekering er op aan gespoken worden voor een vergoeding :) )

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• KamiKaaze
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Dat zou in principe kunnen.... maar is wel zeldzaam, de bedrading die naar je huis loopt enz enz...... zou als een soort spoel kunnen gaan werken..... ik heb wel eens verhalen gehoord.... zo´n piek spanning kan in de 10 duizenden volts gaan lopen....

Maar dat is alweer een tijdtje geleden.... zou niet meer precies weten hoe dat in elkaar zat...

Verwijderd

Topicstarter
ik ben helaas niet verzekerd, het is op een LAN-party gebeurd, maar wat zou jij doen, zelf dokken, of degene die verantwoordelijk is voor de stroomstoring (waarschijnlijk door overbelasting), iemand had geloof ik een electrische kachel aangezet :P

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Het lijkt me als er zo'n spanningspiek is dat hij je hele pctje meeneemt en dat je niet eerst een kwartier kan werken en dat vervolgens alleen je voeding het begeeft. Als er namelijk 10.000 volt door je voeding gaan, dan kan je tegen de rest van je set ook gedag zeggen.
Ik denk dat het toeval is.

Edit:

En de rest van de pc's op de lanparty, hadden die er ook last van?
Zo niet, dan is de kans op toeval groter. Of je pc was op een kritisch moment of zo en dat dan de stroom er af klapte en je voeding dat niet leuk vondt.

[ Voor 29% gewijzigd door Mister I op 28-02-2004 20:38 ]

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Sommige dingen zijn niet te verklaren...
Wij hebben ook een aantal dagen geleden 2 cadeautjes van het Nuon mogen ontvangen.
Vreemde is dat alleen mijn gateway in de reboot ging en de rest bleef draaien (de 2e was écht een korte dip).
Het systeem van mijn vrouw bleef ogenschijnlijk ook draaien... tot ze hem weer uit de screensaver wilde halen... nooit meer wakker worden.
Ik heb nu het mobo vervangen en alles draait weer als een tierelier.
Vreemd blijf ik het vinden dat alle andere onderdelen nergens last van hebben :?
Ik ben maar opgehouden met mij af te vragen waarom alleen het mobo is overleden.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Topicstarter
Mister I: er zit toch een relais in je voeding, behoed ie je pc daar niet voor?

edit: MetalRush: dat verhaal van jouw is helemaal vreemd :/

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 20:41 ]

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 20:39:

Ja idd, maar volgens mij kan de relais die in je voeding zit geen 10.000 volt aan.
Of zit ik nu onzin te blaten :?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05
Er zit helemaal geen relais in een ATX-voeding.
Wat zou kunnen zijn gebeurd is dat een bepaald component toch een klap heeft gehad door een vreemde spanningspiek en na pak 'm beet 15 mins toch is doorgefikt.
Wat bijvoorbeeld ook heel vaak gebeurd is dat een hoop apparatuur het een paar weken na een onweer het begeeft. Dat is helemaal vervelend omdat dan vrijwel geen veroorzaker kan worden aangewezen.

Kortom electronica kan een beetje kapot zijn... erg irritant.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

10.000 volt , jongens toch ik weet niet waar jullie dat vanaf willen halen. Maar met inschakelen van de spanning onder hoge belasting ( zoals op de lan party ) kan hij zijn dat je een peak krijgt van hooguit 500 volt. Maar dan nog is dat NET iets te veel voor de meeste onderdelen ( zoals een pc voeding ). Onder weinig belasting ( een gewoon huis ) dan heb je bijna geen peak ( behalve als je op de zelfde groep zit als bv de wasmachine maar dat is normaal niet ) dus 10.000 volt tap je maar mooi van de NS spoorwegen spanningsnet af als je die wilt hebben want dat haal je nooit als een peak van een 240 netwerk af

edit:
Btw welkom op GoT KamiKaaze

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2004 12:20 ]

Verwijderd

Je kan de verdeler van de stroom aanspreken en een schadevergoeding vragen. Paar weken geleden gebeurde het zelfde maar dan met mijn logitech setje z 640 stroom ging constant op en af. Blijkt nadien geen power meer op mijn setje :( ik bellen naar electrabel (belgie) en zij moesten juist een papier hebben waar op staat dat het defect door de stroom panne is geweest. En ze bedaalde alles :)

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 12:15:
10.000 volt , jongens toch ik weet niet waar jullie dat vanaf willen halen. Maar met inschakelen van de spanning onder hoge belasting ( zoals op de lan party ) kan hij zijn dat je een peak krijgt van hooguit 500 volt. Maar dan nog is dat NET iets te veel voor de meeste onderdelen ( zoals een pc voeding ). Onder weinig belasting ( een gewoon huis ) dan heb je bijna geen peak ( behalve als je op de zelfde groep zit als bv de wasmachine maar dat is normaal niet ) dus 10.000 volt tap je maar mooi van de NS spoorwegen spanningsnet af als je die wilt hebben want dat haal je nooit als een peak van een 240 netwerk af

edit:
Btw welkom op GoT KamiKaaze
Zeker kan het wel. Blikseminslag. Bij een vriend van mij is z'n ma bjina gelectrokuteerd. Stroom schoot van 1 naar ander stopcontact. En volgens mij is dat wel meer dan 10.000 volt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 20:39:

...
Dit zet me wel even tot denken, zo ver ik weet zijn er wel voedingen die automatiche omschakeling tussen de 110 en 230 volt (hoeft niet elktijd vie een relais te gaan).
Als jij zo voeding hebt dan zou het kunne zijn dat die de 110v stand pakte door de stroom uitval.

Maar de meeste voedingen hebben geen automatiche spanigen keuze waardoor deze optie afvalt. Het enige wat ik kan bedenken is een kleine spanigens piek waardoor jouw pc over de kop ging. Hier kan je niet echt iemand de schuld van geven wat spanings pieken kan door van alles worden veroorzaakt, ze treden juist op waneer een zware apparaat wordt uitgeschakeld.

En bij deNS hebben we 18Kv :7.

• mkampstra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:28
Mister I schreef op 29 februari 2004 @ 14:15:
[...]

Zeker kan het wel. Blikseminslag. Bij een vriend van mij is z'n ma bjina gelectrokuteerd. Stroom schoot van 1 naar ander stopcontact. En volgens mij is dat wel meer dan 10.000 volt
Dan is de bliksem ingeslagen in het huis zelf en heeft de spanningspiek NIETS te maken met het stroomnet maar enkel met de blikseminslag in het huis (antenne op t dak? Boom naast t huis? Metalen anti vogel rooster op de schoorsteen?? Bliksem slaat in en kan vervolgens niet meteen naar de aarde en gaat via omwegen. Dan is overslag mogelijk maar die is dus never een piekspanning op t stroomnet.

Verwijderd

Was vorige week ook op lan party in kantine van rozenkweker. daar ging het andersom, daar ging 10 minuten voor het einde stroom eraf. we waren daar met een groepje van vier.

Was heel leuk, maar die stroom eraf voor einde was minder... Iedereen gelijk thuis pc weer aansluiten en zo... gelukkig geen problemen.

Maar zou een overspanningsbeveiliging op je stekkerdoos niet bij dit specifieke probleem helpen ?

• mkampstra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:28
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 14:33:
Maar zou een overspanningsbeveiliging op je stekkerdoos niet bij dit specifieke probleem helpen ?
Alleen als het net geaard is. Dat is zowiezo een punt waar je op moet letten. Zorg dat je pc op een geaard net zit. Dat maakt de kans op overspaningspieken zeer laag. Op een normaal stroomnet staat doorgaans 230 V Een voedingis berekend op 250 V En zal nog wel een ruime marge hebben. Dus ik begrijp niet waarom iedereen opeens zo bang is voor overspanningen door aan en uitzetten van een stroomgroep.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05
mkampstra schreef op 29 februari 2004 @ 14:38:
[...]

Alleen als het net geaard is. Dat is zowiezo een punt waar je op moet letten. Zorg dat je pc op een geaard net zit. Dat maakt de kans op overspaningspieken zeer laag. Op een normaal stroomnet staat doorgaans 230 V Een voedingis berekend op 250 V En zal nog wel een ruime marge hebben. Dus ik begrijp niet waarom iedereen opeens zo bang is voor overspanningen door aan en uitzetten van een stroomgroep.
De ervaring heeft geleerd dat niet de overspanningen, maar een zeer korte onderbreking van de stroom gevaarlijk is voor je apparatuur.
Vaak als de stroom eraf is geweest komt deze niet in een keer weer terug.
Apparaten die net aangeschakeld worden trekken namelijk voor een korte periode veel meer stroom, dan tijdens normaal gebruik.
Wanneer een hele straat ineens weer aangesloten wordt, zal die extreem hoge (korte) belasting ervoor zorgen dat de spanning weer ineen zakt, om vrijwel meteen weer terug te komen.
Wanneer het gebied wat in een keer weer aangesloten wordt groter is, zal de tijdsduur van die dip ook langer zijn, tot op een gegeven moment de dip op z'n duur zit dat 'ie schadelijk zal zijn.

Overspanning kan eigenlijk alleen optreden wanneer zware apparaten met spoelen aangesloten worden. Denk hierbij aan electromotor, of een verwarmingselement.
Bij mijn vorige werkgever heb ik gezien dat een grote frituurpan (denk aan horeca-formaat) op hetzelfde net als de server vrijwel alles in die server gesloopt heeft.
Bij zoiets (vergelijkbaar met de straalkachel bij de TS) zou een overspanningsbeveiliging mischien iets kunnen voorkomen hebben, maar die dingen werken meestal pas bij spanningen boven de 600 a 1000V. Een spoel zwiept de spanningen meestal niet zo ver omhoog, met voldoende energie, maar het zou kunnen. Het beste zou je dan nog zo'n beveiliging tussen die kachel en het net kunnen plaatsen, of zijn die beveiligingen alleen ontworpen voor de pieken de andere kant op?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Dat zou kunne zo overspaningen beveiliging plaatsen bij de kachel, maar in de industrie gebruiken ze daarvoor condensatoren, het voordeel er van is dat dan de cos meteen kleiner wordt waardoor je minder dikke kabels nodig hebt.

Maa als alleen de voeding stuk is zal ik echt niet moelijk doen, wat kosten die dingen nou tegen woordig ? hooguit 15 euro.

Je kan ook een grote onstrings filter plaatsen op je apparatuur, dat voorkomt ook een hoop narigheid ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2004 16:20 ]

Pagina: 1