Port forwarden van Speedtouch 510 door Router

Pagina: 1
Acties:

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 18:28
Beste mensen,

Ik ben sinds pas in het bezit van ADSL met een Speedtouch 510 modem.
Nu is deze modem niet voorzien van ingebouwde switch en heb ik er
dus een router aangeknoopt.

Nu wil ik graag op mijn pc een port forwarden naar het internet.

IP van mijn pc: 192.168.1.112
--> IP van mijn Router: 192.168.1.1
--> IP van mijn modem: 10.0.0.138

Nu zou je denken dat ik het logisch gedaan heb, door het bekijken van onderstaande afbeelding. Maar ik denk dat ik iets over het hoofd heb gezien :?

Afbeeldingslocatie: http://www.orangedesign.nl/morph/portforward.jpg

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16

Predator

Suffers from split brain

Je moet in je speedtouch natuurlijk het IP van je router zijn WAN interface ingeven ipv dat van de LAN interface (10.0.0.* ipv 192.168.1.*).
Je speedtouch kent die 192.168.1.1 helemaal niet.

Maar je zou beter je speedtouch in bridging mode zetten. Je doet al NAT op je router.
Ofwel NAT op je router uitzetten, en een route adden voor 192.168.1/24 in je speedtouch.

Maar het wel het handigst als je de NAT op je router houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door Predator op 28-02-2004 20:31 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

het makkelijkste is gewoon telnetten naar je modem en daar de defserver invullen op het externe ipadres van je router, di waarschijnlijk 10.0.0.150.
Dan doet hij dus gewoon niets anders dan alles doorgooien naar je routert en kan je daar de rest regelen.

(Dit is overigens alleen in andere woorden maar technisch precies hetzelfde als predator zegt :P )

[ Voor 17% gewijzigd door hufkes op 28-02-2004 20:39 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Morphine
Dus... ten eerste: wat is dan het WAN ip van mijn router?
Afbeeldingslocatie: http://orangedesigns.net/morph/router.gif

Naar mijn idee 10.0.0.150 (als ik hier naar surf kom ik op mijn router terecht net zoals 192.168.1.1). Wat alleen ook niet werkt met de port forwarding.

En ten tweede: NAT uitzetten lijkt op mijn router geen optie en bridging mode op mijn modem: geen idee hoe :D (heb alleen het gevoel dat het de snelheid wat kan opkrikken (een milliseconde), het me een hoop werk gaat kosten en dat alles dadelijk niet werkt :P)

• hufkes

hufkes

telnet naar 10.0.0.138
vul je ww in
type NAT [enter]
type DEFSERVER ADDR=10.0.0.150[enter]
type SAVEALL [enter]
type EXIT

klaar :P

[edit] dat "="-tekentje kan ook een spatie moeten zijn... maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd, daarvoor hebben we een hele mooie help en een nog veel mooiere usermanual :P

[ Voor 40% gewijzigd door hufkes op 28-02-2004 20:45 ]

---

• Morphine
da heb ik al gedaan in de gui .. geen effect :S

tevens als ik nu naar mijn WAN ip ping, dan krijg ik een time-out (net zoals ik als ik er naar toe surf in de browser)

Ik neem aan dat namelijk nu alles doorwordt gegooid naar mijn router, wat op een of andere manier niet goed gaat :(

IP adres klopt niet ofzo :S?

[ Voor 75% gewijzigd door Morphine op 28-02-2004 20:47 ]

• hufkes

hufkes

Morphine schreef op 28 februari 2004 @ 20:44:
da heb ik al gedaan in de gui .. geen effect :S
dan heb je het niet goed gedaan...

wis eerst maar alle doorlus dingen uit je modem, haal ook die defserver maar weg of zo of reset de hele modem. dan doe je even precies met behulp van telnet wat ik je hierboven beschreef, en dan hoef je je voortaan nooit meer met je modem te bemoeien.

telnet ken je? startmenu/alle programma's/bureauaccesoires/dos prompt
levert je c:\blahblah\username:> op en daar tik je
telnet 10.0.0.138 [enter]
<en hierachter dan dus de rest van wat ik heirboven al schreef>

---

• Morphine
Okeej ik heb de doorlus zooi gedelete en ik kom weer een stuk verder!

Er komt een verbinding tot stand met mijn lokale FTP (dus het doorrouteren op de heenweg gaat goed)

Op het moment alleen dat het FTP proggy iets wilt terug sturen gaat het mis:

000006) 28-2-2004 20:50:23 - (not logged in) (10.0.0.150) > connected to ip : 0.0.0.0
(000006) 28-2-2004 20:50:23 - (not logged in) (10.0.0.150) > sending welcome message.
(000006) 28-2-2004 20:50:23 - (not logged in) (10.0.0.150) > 220 --> morph ftp server ready
(000006) 28-2-2004 20:50:23 - (not logged in) (10.0.0.150) > disconnected.

In de FTP Client komt er een doodsimpele time-out

• hufkes

hufkes

even voor alle duidelijkheid: ftp je nu wel vanaf een bak buiten jouw netwerk? Dus niet die van je pa of zo, maar vanaf een vriend, bedrijf whatever? Anders heeft niets van wat je ook krijgt te maken met je router omdat dat dan allemaal gewoon intern blijft...

Overigens, aan het IP adres te zien probeer je nu te FTP-en naar je router... en die heeft wel ingebouwde ftp-server, maar daar kom je verder alleen op voor flashen van de firmware :P

[ Voor 29% gewijzigd door hufkes op 28-02-2004 21:01 ]

---

• Morphine
hufkes schreef op 28 februari 2004 @ 21:00:
even voor alle duidelijkheid: ftp je nu wel vanaf een bak buiten jouw netwerk? Dus niet die van je pa of zo, maar vanaf een vriend, bedrijf whatever? Anders heeft niets van wat je ook krijgt te maken met je router omdat dat dan allemaal gewoon intern blijft...

Overigens, aan het IP adres te zien probeer je nu te FTP-en naar je router... en die heeft wel ingebouwde ftp-server, maar daar kom je verder alleen op voor flashen van de firmware :P
ja maar mn router forward het weer naar mijn pc :)
en idd: ik probeerde het gewoon vanaf mijn eigen pc.
Dat deed ik omdat het vroeger zonder die adsl modem (met mn casema modempie) ook zo werkte (dus: vanaf mn eigen pc naar mn WAN ip ftp-en werkte toen gewoon)

-> heb net een maat verbinding naar mn ftp server laten maken
zonder enig resultaat (geen reactie van hem, geen reactie van ftp)

(actie van een maat via irc:)
(21:07:14) —› dns: resolving (81.69.195.155)...
(21:07:21) —› dns: unable to resolve (81.69.195.155)

[ Voor 32% gewijzigd door Morphine op 28-02-2004 21:08 ]

• hufkes

hufkes

ok, even ter verduidelijking: de (t)ftp die standaard in je router zit ingebakken accepteert a) alleen connecties van binnenuit (dus 192.168.x.x) en b) zit die niet op poort 21, dus als je verder niets in je ftp prog instelt kom je daar niet.

Om te testen of je ftp-server het goed doet, doe je gewoon eerst een connect naar "localhost" in je ftp-programma. Dan inloggen etc en als dat goed gaat kun je verder gaan kijken.

Over je vriend: die komt gewoon helemaal niet bij jouw adres, weet je zeker dat je hem het goede ip adres geeft?
Kijk even bij de status in je modem of er 3 vinkjes staan en kijk daar wat het externe ipadres is.

---

• Morphine
Externe ip adres klopt en uiteraard werkt de ftp server lokaal gewoon.

Op een of andere manier gaat het op de ene manier wel goed, en de andere kant weer niet.
Komt misschien door mn ingebakken firewall :?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16

Predator

Suffers from split brain

Als je vanaf je LAN door je router naar je modem webinterface of telnet wilt surfen moet je wel een route adden:
192.168.1.0 255.255.255.0 10.0.0.150
in je speedtouch.

Anders weet die niet dat hij via je router naar dat subnet moet.

Nogmaals, zet je speedtouch gewoon in bridging mode (is zelfs een wizardje voor in het webmenu), en configureer je router voor PPPOE of wat je ook nodig hebt. Je speedtouch wordt dan gedegradeerd tot modem.

Zo heb je je WAN IP op je router, en niet op je speedtouch en zit je niet met die 2x NAT. Zelfs al je DMZ mode (defserver) gebruikt, zit je nog altijd met 2x NAT, terwijl je daar enkel nadeel van hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Predator op 29-02-2004 10:34 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:29
Je zegt dat de Speedtouch geen switch heeft, en dat je er dus maar een router achter gehangen hebt...

Die router heeft wel een switch (neem ik aan, anders ontgaat het nut mij :P) dus waarom gebruik je niet alleen de switch van de router?

Oftewel, vergeet alle instellingen op de router, plug de speedtouch 1 utp-poortje opzij in (dus in 1 van de lan-poorten ipv de wan-poort) en doe al je settings op de speedtouch :)

Tenzij je dan een poortje tekort komt, dan kun je idd ook de speedtouch in bridged mode zetten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Morphine
mja het kan altijd beter, maar heb niet zoveel zin om de hele configuratie + netwerk om te gooien (vooral nu het werkt blijf ik er liever vanaf)

Maar heb het gevoel dat met de huidige configuratie het ook wel moet lukken. En veel nadeel zal je toch wel niet hebben met 2x nat ?

~ ik heb de wizard geprobeerd met als resultaat dat ik iets in mn config fout deed (en dat internet nie meer werkte :P):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Device: 
        Name       SpeedTouch 510 
        Serial #   0352FGP2H 

Device Configuration: 
        Region     World 
        Provider   Basic 
        Service    Bridged Ethernet 
        Description User specified Bridged Ethernet configuration using a fixed IP address for the host PC(s). 

Bridged Ethernet Packet Service: 
        VPI/VCI    8.35 
        Auto-configured active 

LAN Settings: 
        DHCP Server yes 

SpeedTouch Security: 
        User Name   woei
        Password   ********

[ Voor 56% gewijzigd door Morphine op 29-02-2004 16:08 ]

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:12
Ik heb ook eenzelfde probleem... Mijn FTP server wil niet werken. Maar kom er nu pas achter dat ik men modem dus ook anders moet instellen.
Echter, wanneer ik bridged neem, heb ik geen internet meer... Help?

• Morphine
Schorre schreef op 29 februari 2004 @ 16:30:
Ik heb ook eenzelfde probleem... Mijn FTP server wil niet werken. Maar kom er nu pas achter dat ik men modem dus ook anders moet instellen.
Echter, wanneer ik bridged neem, heb ik geen internet meer... Help?
ik ga vanmiddag nog eens bridge proberen.. dan wordt mn router mn dhcp server (nat) en dan krijgt mn modem wel een ip van de router :)

Maar dan moet dus mijn modem niet in de WAN poort van mn router maar in de LAN poort :+
Pagina: 1