Toon posts:

Grub-based bootloader negeert boot-opties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Ik draai dus Gentoo op mijn Xbox (als enige OS, al die Microblaat spullen eraf). Ik draai het al geruime tijd, maar 2 van de 3 keer gaat kernels compilen echt totaal fout op die machine. Ik heb er nu weer eens last van *zucht*.

Het lijkt net alsof die bootloader niet netjes de bootopties meegeeft aan de kernel. Hij denkt zo dat /dev/hda1 de root is terwijl ik echt root=/dev/hda3 meegeef als root partitie.

Ik krijg dus de volgende fouten:
code:
1
2
3
mount_devfs_fs(): unable to mount devfs, err: -2
warning: unable to open initial console
kernel panic: no init found. Try passing init= option to kernel.

Het lijkt er dus op dat hij gewoon het verkeerde rootfs wil mounten, die mount, geen /dev heeft om devfs te mounten en dan ook op zijn kleppie gaat omdat hij /sbin/init niet kan starten.

Wat doe ik verkeerd? :X

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Laat je /boot/grub/grub.conf (of menu.lst) eens zien?

iig de voor de hand liggende stukjes...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 29 februari 2004 @ 11:25:
Laat je /boot/grub/grub.conf (of menu.lst) eens zien?

iig de voor de hand liggende stukjes...
In mjin geval heb ik dus Cromwell met de volgende /boot/linuxboot.cfg:

kernel /bzImage
append root=/dev/hda3 kbd-reset

Die kbd-reset moet ik meegeven anders gaat de keyboard controller lopen mukken :(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:23
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 19:50:
Het lijkt er dus op dat hij gewoon het verkeerde rootfs wil mounten, die mount, geen /dev heeft om devfs te mounten en dan ook op zijn kleppie gaat omdat hij /sbin/init niet kan starten.
Volgens mij kan hij gewoon devfs niet mounten, waarschijnlijk omdat die niet in je /etc/fstab genoemd wordt. Ik moet toegeven dat ik niet precies weet hoe dat zit, want ik geef in m'n kernel config altijd de optie "CONFIG_DEVFS_MOUNT=y" mee, heb niks extra's in m'n /etc/fstab (of ergens anders) staan, en heb er nog nooit problemen mee gehad:
Setting CONFIG_DEVFS_MOUNT=Y will make the kernel automatically mount devfs onto /dev when the system is booted, before the init thread is started. You can override this with the "devfs=nomount" boot option.
Misschien helpt dat iets?