Toon posts:

SATA en Windows XP probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een gloednieuwe P4 2.8 gekocht zonder OS bij EMPC. Dus ik gelijk Windows XP installeren, gewoon booten vanaf cd-rom dus. Windows installeert alle drivers, ik druk op F6 om de SATA drivers te installeren en het gaat allemaal goed. Maar nadat windows klaar is met de drivers installeren kapt hij er gewoon mee. Vervolgens krijg ik een zwart scherm met een knipperend balkje links bovenin en ik kan niks doen. Rebooten helpt niet.
Dus ik dan maar Windows 98 installeren, dat gaat wel allemaal goed, behalve dat de installatie 95 minuten duurt. Is dit normaal? Na de installatie bleek ik de cd-key kwijt te zijn dus ik zit nu zonder OS.
Nu las ik dat de SATA kabel niet in een hoek scherper dan 90 graden mag liggen, omdat er dan sprake kan zijn van dataverlies. De mannen van EMPC hebben hem echter vast gezet met klemmetjes waardoor er een klein lusje zit in de kabel, omdat 5 cm voordat de kabel is dubbelgevouwen er een klemmetje is geplaatst. Ik ben bang om deze los te snijden, omdat ik dan mss mijn SATA-kabel beschadig.

Weet iemand mss waar dit nou aan ligt? Is mijn Windows XP cd kapot? Of is mijn hd te langzaam door de dubbelgevouwen kabel. Ik zie overigens niet het ledje van mijn hd knipperen. Ook kan ik hem niet horen, maar hij installeerde Windows 98 wel, wat bewijst dat hij dus werkt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

beste even mee terug naar de winkel gaan en claimen dat je je bagger hebben meegegeven. Laat hun het kabeltje er af knippen, dan heb jij geen problemen als ht misgaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 23:53
Je hoeft alleen op F6 te drukken als je een raid setup wil configureren. Als het een alleen staande SATA drive is hoeft dat niet! Wel ff in je bios kijken hoe je settings staan van je SATA, geloof iets van SATA + IDE of zo, of enhanced SATA.

en ik weet niet of win98 wel SATA ondersteunt ???

[ Voor 10% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 28-02-2004 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij staat er zoiets van dat je op F6 moet drukken als je third party drivers wilt installeren, die dus niet standaard op de cd-rom staan. Maar iig, de SATA drivers staan erop. Waar in de bios moet ik dan iets gaan veranderen. Waarom zou ik iets veranderen als de harde schijf eigenlijk gewoon werkt? Maar het ligt dus niet aan mijn XP cd? Wat hoort er normaal te gebeuren wanneer de drivers van Windows geinstalleerd zijn?

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-05 21:12

DkF

X-t-r-e-m-e schreef op 28 februari 2004 @ 18:57:
Je hoeft alleen op F6 te drukken als je een raid setup wil configureren. Als het een alleen staande SATA drive is hoeft dat niet! Wel ff in je bios kijken hoe je settings staan van je SATA, geloof iets van SATA + IDE of zo, of enhanced SATA.

en ik weet niet of win98 wel SATA ondersteunt ???
F6 is om de drivers te installeren, en dat moet je gewoon voor iedere SATA controller doen, of je daar nu 1,2,3 of 4 drives aan hangt...

Maareuhm:
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 18:52:
Nu las ik dat de SATA kabel niet in een hoek scherper dan 90 graden mag liggen, omdat er dan sprake kan zijn van dataverlies. De mannen van EMPC hebben hem echter vast gezet met klemmetjes waardoor er een klein lusje zit in de kabel, omdat 5 cm voordat de kabel is dubbelgevouwen er een klemmetje is geplaatst. Ik ben bang om deze los te snijden, omdat ik dan mss mijn SATA-kabel beschadig.
Waar heb je dat gelezen, want ik heb er zelf nog nooit van gehoord, maar ik heb dus wel m'n SATA kabel mooi in lussen 'bij elkaar geknoopt' zeg maar...

• X-t-r-e-m-e
DkF schreef op 28 februari 2004 @ 19:07:
[...]

F6 is om de drivers te installeren, en dat moet je gewoon voor iedere SATA controller doen, of je daar nu 1,2,3 of 4 drives aan hangt...

Maareuhm:

[...]

Waar heb je dat gelezen, want ik heb er zelf nog nooit van gehoord, maar ik heb dus wel m'n SATA kabel mooi in lussen 'bij elkaar geknoopt' zeg maar...
Nou, ik heb een Western Digital Raptor 74GB, en echt GEEN SATA DRIVERS geinstalleerd. En m'n HDD presteert uitzonderlijk goed. ( zie ook WD Raptor 74GB informatie )

Verwijderd

Topicstarter
Dat over de hoek van 90 graden stond in de handleiding van mijn Sata moederbord. De MSI PT880 Neo. Maar als het niet aan de kabel ligt, dan kan het dus de cd of het moederbord zijn? Als het goed is heb ik morgen een nieuwe Windows XP cd, dan probeer ik het opnieuw. Ik heb Windows XP ook proberen te installeren dmv de opstartdiskettes. Het enige verschil is dan dat hij al blijft hangen na het installeren van de drivers tijdens het blauwe scherm, ipv het zwarte scherm.

• DkF

DkF

X-t-r-e-m-e schreef op 28 februari 2004 @ 19:13:
[...]
Nou, ik heb een Western Digital Raptor 74GB, en echt GEEN SATA DRIVERS geinstalleerd. En m'n HDD presteert uitzonderlijk goed. ( zie ook WD Raptor 74GB informatie )
Vertel dan eens welke controller je hebt?
Hangt 'ie soms aan een onboard VIA controller ofzo?

En voor de topicstarter: Welke moederbord & controller heb je?

• X-t-r-e-m-e
[quote]DkF schreef op 28 februari 2004 @ 19:17:
[...]

Oh, dat zal het wel zijn, onboard sata controller op Asus P4P800 :X

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is idd een onboard Sata controller. Is dit slecht dan?

• DkF

DkF

[quote]X-t-r-e-m-e schreef op 28 februari 2004 @ 19:19:
DkF schreef op 28 februari 2004 @ 19:17:
[...]

Oh, dat zal het wel zijn, onboard sata controller op Asus P4P800 :X
Onboard, beetje onduidelijk uitgedrukt van mezelf 8)7
Maar je begrijpt me: geen extra controller, maar gewoon de 'standaard' controller...

Ik bedoelde dus eerder ook dat je voor een 'extra' controller dus wel altijd drivers moet installeren ;)

• X-t-r-e-m-e
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 19:21:
Ja het is idd een onboard Sata controller. Is dit slecht dan?
Nee hoor absoluut niet! Heb je toevallig ook nog een IDE schijf in je PC hangen?
Heb je al geprobeerd winxp te installen zonder op F6 te drukken?

[ Voor 12% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 28-02-2004 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb geen andere IDE schijf in mijn computer. Ik zou wel die uit mijn oude computer kunnen halen en in de nieuwe doen. Daar staat windows 98 op en voor de rest is hij propvol. Zou ik ook daarvan kunnen booten dan?
Ja ik heb windows ook proberen te installeren zonder op F6 te drukken. Dan gebeurt precies hetzelfde.

• X-t-r-e-m-e
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 19:32:
Nee, ik heb geen andere IDE schijf in mijn computer. Ik zou wel die uit mijn oude computer kunnen halen en in de nieuwe doen. Daar staat windows 98 op en voor de rest is hij propvol. Zou ik ook daarvan kunnen booten dan?
Ja ik heb windows ook proberen te installeren zonder op F6 te drukken. Dan gebeurt precies hetzelfde.
Nee niet booten van je oude schijf, tis totaal ander mobo en hardware. Ik vroeg dit omdat ik niet kon booten met een IDE schijf van m'n sata drive. Maar als je hem single aansluit moet dat dus geen probleem zijn. Normaal gesproken gaat windows na dat verhaal over F6 winxp installen. Je maakt een c-schijf of meerdere partities aan, zegt waar je hem op wilt installen en in NTFS of FAT32. Dan begint tie wat bestanden te installeren en daarna een reboot. En dan de laatste bestanden en volia, hij zou moeten werken. Hoe ver kom je precies?

• DkF

DkF

Het is vreemd dat Windows 98 wel installeerd, welliwaar langzamer zoals je zegt..
Maar het kan dus aan die drivers liggen volgens mij...

Vertel eens ff welke controller je gebruikt, welk moederbord en waar je je drivers hebt gehaald...

offtopic:
DJ-Flexman, kun je me ook ff vertellen waar je dat van 'vouw-verbod' van SATA-kabel hebt gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
Bij Windows 98 kom ik dus ook zo ver. Maar met Windows XP houdt hij op na het installeren van de drivers. Dan wordt het scherm zwart. Ook al blijf ik dan een half uur wachten, gebeurt er nog niks.

• X-t-r-e-m-e
Heb je nog niet een andere 'back-up' van je winxp cd. Misschien is tie brak. Nou ja, succes. Ik lees vanavond het verloop nog wel.

offtopic:
Ga nu naar de film in Antwerpen

Verwijderd

domme vraag meschien maar laat je de floppie in de pc zitten?
Het is zo dat windows tijdens het installeren ook nog een keer van de floppie af laad.
Je moet hem er pas uithalen net voor de reboot.
als je hem er eerder uithaalt dan kan dat wel eens botsen.
ik had dat ook gehad met mijn raptors.
en je mag geen hdd op je 1 ide en niet op de 2 ide master hebben.
dan wil win xp namelijk de mbr op de ide schijf zetten.

>:)

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig heb ik nog een andere 'back up' van Windows XP. Als ik vanaf deze boot gebeurt er helemaal niks. Maar deze heb ik ook niet eerder geprobeerd. De XP cd die kapt na de drivers te hebben geinstalleerd heeft prima gewerkt op mijn andere computer.

• makje
  • Laatst online: 13:07

makje

Professioneel prutser

Misschien is het niet zozeer een probleem met je SATA schijf, maar meer een 'algemeen' hardware-probleem. Ik bedoel daarmee dat je aangeeft dat Win 98 wel kan installeren maar Win XP niet, en dat beide op dezelfde (SATA) schijf neem ik aan....

Ikzelf heb het een keer gehad met een moederbord: Win XP kwam tijdens de install niet verder dan een zwart scherm met knipperend balkje, terwijl win 98 wel goed installeerde. Nieuw moederbord erin en Win Xp werkte daarna ook perfect...

Nu heb ik mij laten vertellen dat Win 98 wat toleranter is dan Win XP wanneer een onderdeel van je pc niet helemaal naar behoren werkt. Hierbij denk ik vooral aan geheugenfouten ed.

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, maar ik ben niet van plan om mijn moederbord hiervoor te gaan vervangen natuurlijk. Maar hoe verklaar je dan het feit dat windows 98 er bijna 100 minuten over doet om geinstalleerd te worden, terwijl dit op mijn p3 600 slechts 45 minuten duurde? Is er een windows XP SE ofzo die dit probleem niet heeft? Of moet ik eerst windows 98 installeren en daarna windows XP eroverheen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog veel over dit probleem gelezen op internet. Windows XP heeft gewoon problemen met sommige Sata moederborden. De oplossing hiervoor is dat je de Sata-schijf als een gewone IDE schijf aansluit, vervolgens windows installeert en daarna weer als Sata aansluit. Maar hoe doe je dit? In mijn HD kan alleen een Sata kabel. Je kunt hem niet op een andere manier op het moederbord aansluiten. :S
Pagina: 1