Quantum Bigfoot, Win98, probs

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartjenl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03 17:19
Ik heb hier een computer van een tante staan die het "plotseling" niet meer deed.
Laatste wat ze hadden gedaan was een word-document typen en normaal afsluiten en de volgende keer dat ze op wilden starten deed'ie het niet meer.
Op de pc draait Windows 98 en er zit een 4 GB Quantum Bigfoot in (zo'n 5,25"-ding)
Wat doet hij? Hij start op, door de bios heen, dan begint windows op te starten maar in het "splash-screen" van windows blijft hij hangen.. Je hoort de harde schijf ratelen krr.....krr....krr...krr... en precies hetzelfde geluid blijft hij maken, alsof hij overslaat ofzo..
Andere keren komt hij voorbij het splash-screen maar schakelt hij zichzelf uit.
Als je in veilige modus opstart zet hij zichzelf ook uit.
Opstarten met DOS-prompt doet hij nog wel, je ziet dan dat hij alle bestanden etc. nog heeft, maar als je dan het commando win uitvoert hangt hij weer of sluit'ie af.
Scandisk gaf melding dat hij een bepaald cluster niet kon lezen, dat hij zou proberen door te gaan en als er oppervlaktecontrole gevraagd werd moest ik daar "Ja" antwoorden, maar hij kwam niet verder dan 4% (zelfde krr...krr...krr.. - hang)
De HDD in m'n eigen computer stoppen heeft ook niet veel zin gehad. Ik kon bij alle bestanden, een windows XP check op de harde schijf gaf helemaal geen fouten aan. Partition Magic opgestart.. die zag een fout in een of andere tabel (sorry dat ik niet meer weet welke..).. die heeft hij opgelost, maar heeft ook niks geholpen.. Partition Magic schijfcontrole zag ook geen fouten..

Kortom.. wat heb ik nog niet geprobeerd, wat moet ik doen?
Of.. beter nog.. wie herkent het probleem?

edit: als dit naar softe goederen moet.. verplaats maar ;)

[ Voor 5% gewijzigd door bartjenl op 28-02-2004 18:22 ]

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kortom.. wat heb ik nog niet geprobeerd, wat moet ik doen?
Die schijf wegmieteren. De Bigfoots deugden niet, heel simpel. Veel teveel defecten en ze haalden bedrovend lage snelheden.
Of.. beter nog.. wie herkent het probleem?
Ik herken je probleem; van de ong. 20 Bigfoots die ik heb gehad zijn er iets van 15 overleden. Kort en goed heb ik ze allemaal teruggenomen en omgeruild voor 'echte' schijven.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

^^^ withstupid.gif :)

Daarnaast had je de gezondheid van de schijf ook makkelijk kunnen controleren met het tooltje van de harddiskfabrikant (Quantum is thans door Maxtor overgenomen, je kunt gewoon Maxtor's tooltjes blijven gebruiken). Lees de FAQ van dit subforum onder "mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" B)

• bartjenl
Fijn.. wat moet ik daar nou weer van denken :s
Daarnaast had je de gezondheid van de schijf ook makkelijk kunnen controleren met het tooltje van de harddiskfabrikant (Quantum is thans door Maxtor overgenomen, je kunt gewoon Maxtor's tooltjes blijven gebruiken). Lees de FAQ van dit subforum onder "mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" B)
Ik heb toch het idee dat ik de meeste van de dingen uit die FAQ wel heb geprobeerd.. PowerMax kan ik inderdaad nog proberen, maar die heb ik voor mezelf niet standaard als oplossingsmethode staan omdat die niet met nvidia chipsets werkt en, jazeker, ik een nvidia chipset op m'n moederbord heb.
En verder, sorry dat ik het zeg, erger ik me een beetje aan de reacties die ik op zo'n vraag krijg.. kan zijn dat ik nu een beetje in een pissed bui ben ofzo, maar Quantum + "hij doet het niet" is blijkbaar "kapot, want het zijn toch rotdingen".
Als je even meeneemt dat de schijf het in elk geval tot en met eergisteren nog normaal heeft gedaan en noch de checkdisk van windows XP, noch de check disk for errors van Partition Magic ook maar een enkele fout heeft gevonden, vind ik dat wel een beetje een enorm gegeneraliseerde conclusie.
En withstupid.. tsja.. ik zie ook wel 's iets over het hoofd..
Bedankt voor jullie aandacht en ik denk dat als PowerMax ook niks vindt, dit toch beter naar WOS kan... (omdat er dan blijkbaar niks mis is met de quantum...)

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

• bartjenl
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
        MAXTOR POWERMAX LOG FILE
        -------------------------
 Maxtor PowerMax 4.06
 Date Tested: 02/28/2004
 Serial Number: 614811xxxxxx        
 Model Number: QUANTUM Bigfoot TX4.0AT                 
 FirmWareRev: A04.0V00
 Cylinders per Drive: 8306
 Heads per Cylinder: 15
 SPT: 63
 Max LBA: 7849170
 Quick Test Result: PASSED
 Error Code: 614000

MAXTOR POWERMAX LOG FILE
        -------------------------
 Maxtor PowerMax 4.06
 Date Tested: 02/28/2004
 Serial Number: 614811xxxxxx        
 Model Number: QUANTUM Bigfoot TX4.0AT                 
 FirmWareRev: A04.0V00
 Cylinders per Drive: 8306
 Heads per Cylinder: 15
 SPT: 63
 Max LBA: 7849170
 Advanced Test Result: PASSED
 Error Code: 614000

dus.. wat moet ik nu doen?

Verwijderd

ga er maar van uit dat de schijf gecrasht is.
ik heb zojuist precies hetzelfde meegemaakt.
de schijf was dan wel van een ander merk, maar dat maakt niks uit.
gecrasht is gecrasht.
daar kunnen een hoop pogingen om hem tot leven te brengen niks aan veranderen.
die dingen hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven.
andere schijf erin, een hoop werk verrichten om alles weer te installeren en terug geven aan je tante.
succes ermee.

• bartjenl
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 21:29:
ga er maar van uit dat de schijf gecrasht is.
ik heb zojuist precies hetzelfde meegemaakt.
de schijf was dan wel van een ander merk, maar dat maakt niks uit.
gecrasht is gecrasht.
daar kunnen een hoop pogingen om hem tot leven te brengen niks aan veranderen.
die dingen hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven.
andere schijf erin, een hoop werk verrichten om alles weer te installeren en terug geven aan je tante.
succes ermee.
gecondoleerd O-) :)
je zult mijn post waarschijnlijk net gemist hebben, maar PowerMax vindt 'm nog springlevend en "certified error-free"..
en bovendien.. als je er nog alle bestanden op kunt bekijken lijkt hij toch ook nog wel redelijk levend, niet?

offtopic:
oke, het is wel een goed idee om die oude dingen 's te vervangen, maar er zijn nog mensen die niet meer nodig hebben dan 4 gieg

Verwijderd

ik schreef net dat ik precies hetzelfde meegemaakt heb.
ik kon de eerste hoofddirectorie ook nog lezen.
zodra ik naar een subdirectorie ging, bleef dat ding ook hangen.
ik zweer het je, exact hetzelfde wat jij hebt beschreven in je openingstopic.
de koppen van de schijf hoor je zoeken maar vinden blijkbaar niks.
ik heb hem met een boog in de kliko gegooid, het was gelukkig toch maar een 550mb'ertje.
maar ja, als je er documenten e.d. op hebt staan dan is dat toch wel zuur.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bartjenl schreef op 28 februari 2004 @ 21:19:
Fijn.. wat moet ik daar nou weer van denken :s
Ik heb ook Bigfoots onder handen gehad, dus ik deel zijn ervaring ;)
bartjenl schreef op 28 februari 2004 @ 21:28:
code:
1
        MAXTOR POWERMAX LOG FILE

dus.. wat moet ik nu doen?
Hm, wat zijn de volledige specs van de PC en dan met name de voeding? Een brakke cq ontoereikende voeding is niet echt bevorderlijk voor het functioneren van de HDD's. En juist de Bigfoots hebben nét dat extra power nodig, omdat diens motortjes een relatief zware schijf moeten voortbewegen.

Verwijderd

p.s. heeft dat powermax programma dan een oppervlaktescan gemaakt??

• bartjenl
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 21:39:
ik schreef net dat ik precies hetzelfde meegemaakt heb.
ik kon de eerste hoofddirectorie ook nog lezen.
zodra ik naar een subdirectorie ging, bleef dat ding ook hangen.
ik zweer het je, exact hetzelfde wat jij hebt beschreven in je openingstopic.
de koppen van de schijf hoor je zoeken maar vinden blijkbaar niks.
ik heb hem met een boog in de kliko gegooid, het was gelukkig toch maar een 550mb'ertje.
maar ja, als je er documenten e.d. op hebt staan dan is dat toch wel zuur.
hm.. ik zal de schijf zo 's extra hard testen met bestanden openen in subdirectory's enzo..
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 21:40:
p.s. heeft dat powermax programma dan een oppervlaktescan gemaakt??
These problems include, but are not limited to the following:

Potential hard drive surface problems (e.g., bad clusters, bad sectors, partitioning/formatting problems, etc.).
[..]
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

Dus ik neem aan dat die ook oppervlaktescans maakt ja..
BalusC schreef op 28 februari 2004 @ 21:39:
[...]
Ik heb ook Bigfoots onder handen gehad, dus ik deel zijn ervaring ;)
[...]
Hm, wat zijn de volledige specs van de PC en dan met name de voeding? Een brakke cq ontoereikende voeding is niet echt bevorderlijk voor het functioneren van de HDD's. En juist de Bigfoots hebben nét dat extra power nodig, omdat diens motortjes een relatief zware schijf moeten voortbewegen.
230 W voedinkje.. simpel moederbord, pentium II processor, 64 MB RAM, die bigfoot en een cd-schrijver van philips.. als je écht precieze specs wilt hebben moet ik de kast verder in duiken, dan moet je er maar naar vragen.. :P

edit: en hij heeft 't altijd gedaan op dat voedinkje, met dat moederbord en die processor en die bigfoot en tot voor kort een cd-rom speler i.p.v. de schrijver (paar maanden ofzo)

[ Voor 6% gewijzigd door bartjenl op 28-02-2004 21:50 ]

Verwijderd

bartjenl schreef op 28 februari 2004 @ 21:49:
[...]

Dus ik neem aan dat die ook oppervlaktescans maakt ja..

:P
ik wil niet zeiken hoor.
maar je moet dat toch wel zeker weten! en er niet van uit gaan dat hij dat wel gedaan zal hebben.
hoelang duurde die test?
bij scandisk duurt het toch wel een half uurtje of meer. (grof geschat)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voedingen kunnen 'slijten'. Probéér het eens met jouw 480W'er ;)

Laatmaar je hebt hem reeds in je eigen PC geprobeerd.

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 28-02-2004 21:58 ]

• bartjenl
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 21:52:
[...]

ik wil niet zeiken hoor.
maar je moet dat toch wel zeker weten! en er niet van uit gaan dat hij dat wel gedaan zal hebben.
hoelang duurde die test?
bij scandisk duurt het toch wel een half uurtje of meer. (grof geschat)
je zeikt niet.. alle hulp is welkom :)
de test was vrij snel gedaan.. 't is ook maar 4 gieg.. en volgens de handleiding van powermax scant hij hem wel helemaal..:
Advanced Test (Full Scan Test):
The Maxtor PowerMax Advanced test runs the basic 90 second quick test, then scans the entire drive (sector by sector) to find errors. This can be a long test (20 – 30 minutes) depending on drive capacity.
ik ga nou alleen 's een burn-in-test doen..

tot laterzz :P

• bartjenl
Burn-in test geeft uiteindelijk een foutmelding terug.. dus tóch kapot..
Jammer.. :P

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
ik heb ooknog ergens zo'n bigfoot draaien en die gaf hetzelde probleem.

Ik heb toen de schijf opnw gepartitioneerd en geformateerd, bleef steeds bij 73% hangen en ook krr....krr....krrr.
Wat doe je dan als je die schijf toch wilt gebruiken ??

1 maar een partitie aan van 72% v/d schijf (in mijn geval +/- 1.8 Gig)
2 formateer die
3 gebruik 72% van die schijf en heij dooet het prima..., tot nu toe nog wel en het is al weer een jaar op 2-3 geleden dat ik um kreeg....

letop, je moet zelf ff zoeken naar het juiste percentage, maar dat zie je vanzelf met formater. Wel in dos doen btw

[ Voor 12% gewijzigd door EHofman op 29-02-2004 00:19 ]

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-03 13:12

DSK

boeiend...

EHofman schreef op 29 februari 2004 @ 00:18:
ik heb ooknog ergens zo'n bigfoot draaien en die gaf hetzelde probleem.

Ik heb toen de schijf opnw gepartitioneerd en geformateerd, bleef steeds bij 73% hangen en ook krr....krr....krrr.
Wat doe je dan als je die schijf toch wilt gebruiken ??

1 maar een partitie aan van 72% v/d schijf (in mijn geval +/- 1.8 Gig)
2 formateer die
3 gebruik 72% van die schijf en heij dooet het prima..., tot nu toe nog wel en het is al weer een jaar op 2-3 geleden dat ik um kreeg....

letop, je moet zelf ff zoeken naar het juiste percentage, maar dat zie je vanzelf met formater. Wel in dos doen btw
Alleen zal hij hier niet zoveel aan hebben, aangezien zijn schijf al begint te flippen bij4% ;)

Blog (Linux-related)

• bartjenl
Jensd schreef op 29 februari 2004 @ 00:43:
[...]

Alleen zal hij hier niet zoveel aan hebben, aangezien zijn schijf al begint te flippen bij4% ;)
_/-\o_ iemand die lijkt te lezen.. :P (nofi voor de anderen trouwens)
maar idd je haalt me de woorden uit de mond.. voor een bootschijf schiet dat niet op.. misschien wel voor een tweede schijf.. want ik heb nog 96% die het wel doet? (dat is een soort van vraag :P)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Man koop toch voor een habbekrats een nieuwe schijf en donder die bigfoot het raam uit, misschien dat je hem met heel wat gepruts nog aan de praat krijgt, maar geheid dat hij daarna toch crasht en dan ook niet meer te recoveren blijkt en alle data ook verloren is, zonde van alle moeite.Maak een backup!

[ Voor 31% gewijzigd door blobber op 29-02-2004 09:34 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1