Toon posts:

[dev-c++] standaard headers, waar te vinden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet waar ik headers vandaan moet toveren... ben al enige tijd opzoek geweest om winsock2.h te vinden. maar ten spijd...

hopelijk is hier iemand die er meer hiervan weet ...

ik gebruik deVC++ 4

vraag : heeft iemand zo'n header of weet die waar ik het vandaan kan halen
vraag : weet iemand een site waar dergelijke heaters vermeld staan

mvg , PARS

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

platform SDK downloaden bij microsoft, maar aangezien je dev-c++ gebruikt zullen die wel niet helemaal werken

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
.oisyn schreef op 28 februari 2004 @ 18:15:
platform SDK downloaden bij microsoft, maar aangezien je dev-c++ gebruikt zullen die wel niet helemaal werken
welke compiler gebruik je dan waarbij winsock2.h van MS sdk wel werkt

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

code:
1
2
3
C:\Dev-Cpp\include>dir /b winsock*
winsock.h
winsock2.h

:?

www.madwizard.org

• .oisyn
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 18:53:
welke compiler gebruik je dan waarbij winsock2.h van MS sdk wel werkt
microsoft visual c++ misschien?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
madwizard schreef op 28 februari 2004 @ 18:54:
code:
1
2
3
C:\Dev-Cpp\include>dir /b winsock*
winsock.h
winsock2.h

:?
ik weet niet wat je bedoeld ???

maar het begint zo :
code:
1
2
3
4
#include <stdio.h>
#include <winsock2.h>
#include <errno.h>
#include <windows.h>

• Soultaker
  • Laatst online: 04:03
Wat madwizard bedoelt is dat in de standaarddistributie van Dev-C++ (blijkbaar) al gewoon de winsock headers zitten (en ik neem aan de libraries ook). Dev-C++ 4 is trouwens al vrij oud, misschien moet je eens een recente versie installeren.

[ Voor 24% gewijzigd door Soultaker op 28-02-2004 19:57 ]

Verwijderd

hangt ervan af wat hij met 4 bedoelt, hij zit namelijk nog steeds in de 4.9.x.x versie
maar winsock2 zit er inderdaad wel bij, link je wel met libwsock32.a ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 20:48:
hangt ervan af wat hij met 4 bedoelt, hij zit namelijk nog steeds in de 4.9.x.x versie
maar winsock2 zit er inderdaad wel bij, link je wel met libwsock32.a ?
ik ben m nu aan het updaten naar 4.9.*.* en ga ook ff chekken of die goed include file wel goed gelinkt wordt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoe en wat moet ik naar libwsock32.a linken
8)7

Verwijderd

Topicstarter
4.9.**** heb ik m net naar geupdate

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

C++:
1
#include <libwsock32.a>
Volgens mij...
En anders denk ik iets van
C++:
1
#link <libwsock32.a>
Iets in die geest in iedergeval :)

O en je kan de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif)gebruiken om je bericht aan te passen...

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 28-02-2004 21:32 ]

Verwijderd

- nieuw project aanmaken
- rechtklikken op projectnaam in linker frame -> project options
- tabje Parameters -> add library or object, devcpp\lib\libwsock32.a aanklikken

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 21:37 ]

• madwizard

madwizard

C++:
1
#include <winsock2.h>

Hier zitten alleen de declaraties van de functies in, wat je ook nodig hebt is de library waar de functies in gedefinieerd zijn, en dat is libws2_32.a (niet die libwsock32.a, dat is winsock 1.x). Die kun je de linker mee laten linken door in Project - Project options bij linker options/optional libs or object files (onderaan) -lws2_32 toe te voegen. De -l staat voor library, ws2_32 vertelt de linker dat ie in libws2_32 moet gaan zoeken naar de winsock functies (het 'lib' ervoor laat je altijd weg als je de naam achter -l opgeeft).

edit:
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 21:37:
- tabje Parameters -> add library or object, devcpp\lib\libwsock32.a aanklikken
Weet niet of de nieuwste versie het nog steeds doet, maar mijn versie pakt op deze manier een absoluut pad naar de library. Voor standaard libs is dat meestal niet zo'n goed idee (absolute paden zijn eigenlijk nooit een goed idee). -lws2_32 werkt op elke dev-c++ installatie, waar deze ook staat.

[ Voor 32% gewijzigd door madwizard op 28-02-2004 21:40 ]

www.madwizard.org

Verwijderd

madwizard schreef op 28 februari 2004 @ 21:37:
C++:
1
#include <winsock2.h>

Hier zitten alleen de declaraties van de functies in, wat je ook nodig hebt is de library waar de functies in gedefinieerd zijn, en dat is libws2_32.a (niet die libwsock32.a, dat is winsock 1.x). Die kun je de linker mee laten linken door in Project - Project options bij linker options/optional libs or object files (onderaan) -lws2_32 toe te voegen. De -l staat voor library, ws2_32 vertelt de linker dat ie in libws2_32 moet gaan zoeken naar de winsock functies (het 'lib' ervoor laat je altijd weg als je de naam achter -l opgeeft).

edit:

[...]

Weet niet of de nieuwste versie het nog steeds doet, maar mijn versie pakt op deze manier een absoluut pad naar de library. Voor standaard libs is dat meestal niet zo'n goed idee (absolute paden zijn eigenlijk nooit een goed idee). -lws2_32 werkt op elke dev-c++ installatie, waar deze ook staat.
ahh die libws2_32.a werkt idd ook, wel opmerkelijk dat hij die andere ook zonder problemen slikte.
/me nam maar de eerste de beste die goed leek en heeft dus al maanden de verkeerde library zitten te gebruiken 8)7
hij pakt bij het aanklikken idd een relatief pad, heb ik ook in me laatste projectjes ff veranderd naar -lws2_32
ik kon trouwens zelf de "linker options/optional libs or object files" niet vinden, maar gewoon parameters-> linker werkte ook :)

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 21:51:
ahh die libws2_32.a werkt idd ook, wel opmerkelijk dat hij die andere ook zonder problemen slikte.
Wsock32 werkt ook wel, omdat de functies grotendeels gelijk zijn. Winsock 2 heeft alleen een hoop extra functies en mogelijkheden maar zolang je die niet gebruikt werkt het ook wel met winsock 1.x. Het is alleen een beetje onzinnig om die te gebruiken, omdat winsock 2 op nagenoeg elk systeem is geinstalleerd (win 95 en NT3 zijn enige windows versies waar winsock 2 niet standaard bijgeleverd wordt, en zelfs daar zijn updates voor).

www.madwizard.org

Pagina: 1