Toon posts:

C of C++?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Welke is beter (voor mij)? Ik wil open-source (GNU) gaan programmeren. Wordt C++ ooit een volledige vervanger van C of zal C altijd blijven bestaan?

Verwijderd

Ehm.... je snapt iets niet.

C is een subset van C++ dus als je C progt, prog je automatisch C++. Alleen kan je met C++ OO programmeren (en niet met C) en da's een hele andere manier van werken. Java, Delphi en SmallTalk zijn ook voorbeelden van OO talen.
C is gestuctureerd programmeren, net zoals bijvoorbeeld Pascal en Basic.

De meeste open source GNU dingen zijn C maar je moet gewoon kijken welk project je wilt doen.... meestal is het toch hackwerk dus toch een hybride combinatie.

Verwijderd

Topicstarter
En als je gestructureerd progt in C++, is dat dan vies? Ik bedoel, ik gebruik 'cout' bijvoorbeeld liever dan 'printf' enzo, maar dat object-georienteerde spul ken ik nog niet zo goed. Moet een C++ prog volgens de fatsoensnormen per se OO zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Owja, en Objective C dan? schijnt dezelfde syntax als C te hebben (met 1 toevoeging), maar is OO. Is dat wat?

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

>Welke is beter (voor mij)? Ik wil open-
>source (GNU) gaan programmeren.

Ik vind dit een beetje:

Ik heb een boor gekocht. Weet iemand wat voor gaten ik hier nu mee kan maken?

Je hebt een "probleem". Dat probleem zet je om naar een oplossing in de trent van een "programma" (om het simplistisch te houden). Pas *DAARNA* ga je kijken wat voor taal het geschikts is om dat programma te schrijven (en zodoende het probleem op te lossen).

Veel GNU apps zijn plain C, maar niets houd je tegen om het in C++ te schrijven. Meestal heeft C++ geen toegevoegde waarde aan een project en de snelheid en leesbaarheid laten vaak ook te wensen over..

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Om een probleem uit te kunnen werken moet je natuurlijk wel weten wat een bepaalde methode kan zodat je het desgewenst kan toepassen!

Je zegt dat hij moet bekijken welke boor hij moet gebruiken, hij is dat nu toch aan het onderzoeken of zit ik er nu naast?

• JayTaph

JayTaph

Nah nee.. waar ik een beetje op doel is dat hij een methode kiest, en daarvoor een probleem gaat verzinnen.. dus zoiets als een boor kopen en daarna pas gaan kijken waar je een gat in kan boren.. beetje de omgekeerde wereld dus..

Maar tis verder niet strafbaar hoor... ik vin het alleen een beetje..euh... raar.. :)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 13:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Delphi is geen oo taal hoor :)
het doet er wel pogingen toe..

Je hebt eerst C, en als uibreiding daarop C++, zo zie ik het meer ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:13
Persoonlijk vind ik printf veel handiger als cout, maar verder ben ik wel OO aan het proggen. Als je het goed doet is het makkelijker om er overzicht in te houden, het sluit beter aan bij het menselijke denken.
Maar als je op inet nette code tegen komt is dat vrij uniek en maakt het dus niet uit waarin het geprogrammeerd is.

• BurningSheep
Misschien een beetje off-topic maar wel leuk:
http://www.cs.bgu.ac.il/~omri/humor/ObfsC.html

het is echt ongelooflijk wat dit programma uitvoert (en al bijna van toepassing ook)

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

In GNU projecten wordt zowel veel in C als in C++ geprogt. Meestal als iets (relatief) eenvoudig nog met C kan, dan kiest men meestal daarvoor. C is bijna volledig crossplatform (natuurlijk niet zo erg als Perl of al helemaal niet zoals JAVA), terwijl er bij C++ nogal eens wat compiler issues willen optreden.
C++ is inderdaad OO, maar dat heeft verder met "gestructureerd" programeren niks te maken. Dat moet je namelijk altijd doen in een GNU project anders snapt niemand meer iets van je code! :o

Delphi en VB en die zut bevatten overigens een hele hoop OO elementen van C++, maar zeker niet allemaal. Of het nou OO is daar heeft iedereen z'n eigen mening, en aangezien OO nog niet in de dikke van dalen staat zullen we daar wel niet achterkomen ook.

* TheOneLLama houdt wijselijk zijn mening voor hem.

JAVA heeft z'n OO elementen bijna rechtstreeks van C++, alleen sommige elementen zitten er niet in simpelweg omdat dat niet nodig is in JAVA (garbage collector :P)

Iets programeren in C++ wat eigenlijk gewoon C is (nee, andere commentaar regels en iets anders ipv printf telt niet als puur "C++" programeren) wordt overal het algemeen niet als slim beschouwd, omdat C dus die bepaalde voordelen heeft. Je moet C++ niet zien als een "vervanger" van C, maar meer als een welkome aanvullig voor sommige projecten.

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Verwijderd

BurningSHeep : ooit van indent gehoord ?

*BAH* het is K&R C (er staat
main(t,_,a)
char*a;
{
(etc)
}

• BurningSheep
Ik wel, maar een heleboel anderen niet :)

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De reden dat veel GNU projecten in C zijn geschreven omdat de oude orde C-programmeurs met veel van die projecten bezig zijn. Over het algemeen is C++ een veel beter taal voor gestructureerde OO programma's. In de windows wereld is C++ eigenlijk al de standaard geworden, en ik verbaas me erover, en snap het ook niet helemaal waarom dat in de linux/unix wereld niet zo is.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
JayTaph, voel ik nu een Deja-Vu opkomen of is dat gewoon mijn broek die afzakt omdat we voor de 2^7 -egste keer richtig die (nutteloze) discussie dreigen te gaan?

Regelrecht lokvoer.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Orphix: OO past erg goed bij GUIs. Maar bij sommige andere toepassingen heb je er nauwelijks voordeel van.

C heeft 1 groot voordeel over C++: C is eenvoudiger, juist omdat het beperkter is. Als je niet OO gaat programmeren, dan zou ik zeker voor C kiezen. Als je wel OO gaat programmeren, dan C++.

Overzichtelijkheid van een programma ligt meer aan de programmeur dan aan de taal. Ik kan zelf in Java of C++ een heel net programma schrijven, maar in C of Pascal wordt het meestal een zootje. Maar andere programmeurs maken wel nette C programma's en maken er in een OO taal een zootje van.

Het duurt wel even voor je OO onder de knie hebt, maar is het wel enorm krachtig. Vooral voor grotere projecten, uitbreidbaarheid en hergebruik van code.

Wat voor soort programma wil je schrijven? Groot of klein, veel of weinig GUI etc. Aan de hand daarvan kun je je taal kiezen. Er is niet 1 enkele taal die overal het beste voor is.

"This is the noise that keeps me awake."

• JayTaph

JayTaph

>JayTaph, voel ik nu een Deja-Vu opkomen

Aha.. dus als ik voor de 2^7ste keer mijn mening opschrijf omdat er voor de 2^7ste keer dit onderwerp tevoorschijnt komt ben ik degeen die weer (zinloze) discussies opborrelt? Puur om het feit dat ik *UBERHAUPT* een mening heb (dat alleen schijnt tegenwoordig uniek te zijn, en dat ik daarover misschien andersdenkend ben (zoals menig naar rechts neigende partijen en/of personen dat zo politiek correct mogelijk proberen te zeggen), ben ik dus degeen die alles aanwakkerd? :?

Denk dan eventjes na voordat je poept en als je er niet mee eens bent dan vette pech voor de kabouters.. |:(

Verwijderd

TheOneLLama: C is bijna volledig crossplatform (natuurlijk niet zo erg als Perl of al helemaal niet zoals JAVA)

Perl is geschreven in C... en als je Perl compilet ehmm... Precies.

C++ is inderdaad OO...

Nee, in C++ kan je OO programmeren.

Of het nou OO is daar heeft iedereen z'n eigen mening, en aangezien OO nog niet in de dikke van dalen staat zullen we daar wel niet achterkomen ook.

OOP ligt redelijks vast wat ideeen betreft, daar heb je de dikke van dale niet voor nodig.

Iets programeren in C++ wat eigenlijk gewoon C is (nee, andere commentaar regels en iets anders ipv printf telt niet als puur "C++" programeren) wordt overal het algemeen niet als slim beschouwd

Een oplossing voor een probleem is niet C of C++ |:(

Verwijderd

Orphix: Over het algemeen is C++ een veel beter taal voor gestructureerde OO programma's.

OOP en C is ook iets moeilijker. :P

Verwijderd

farlane: Regelrecht lokvoer.

Welk lokvoer? :?

Verwijderd

mth: OO past erg goed bij GUIs.

Waarom? :? Omdat vensters enzo objecten zijn en dat makkelijk vertaalt naar OOP? Dan denk je dus al in objecten en daar sluit OOP inderdaad leuk op aan.

• JayTaph

JayTaph

>OO past erg goed bij GUIs.

Inderdaad, het *KAN* makkelijk zijn maar dat ligt dus helemaal aan de opbouw van je gui... QT is een goed (en clean) voorbeeld van een C++-oplossing terwijl GTK juist een goed voorbeeld is van C (alhoewel beide voor zowat elke taal een binding hebben, maakt het allemaal niet zo veel meer uit).

Maar as said: je gaat geen OO gebruiken omdat je vantevoren zegt dat je OO wilt gaan gebruiken, maar omdat OO een (zoniet de beste, zoniet een goede) oplossing is voor een probleem. Anders ben je naar mijn mening nog steeds bezig met een omgekeerde wereld. (mag ik mijn mening geven hier?)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
Op zaterdag 16 december 2000 02:45 schreef Arien het volgende:
farlane: Regelrecht lokvoer.

Welk lokvoer? :?
Jaytaph vertelde ons namelijk:
Veel GNU apps zijn plain C, maar niets houd je tegen om het in C++ te schrijven. Meestal heeft C++ geen toegevoegde waarde aan een project en de snelheid en leesbaarheid laten vaak ook te wensen over..
Waarmee ik dus wilde aangeven dat we die discussie vaker gehad hebben en het zinloos is om met dit soort lokvoer te strooien.

Hij vindt het zelf een 'andere mening'. Maar zon opmerking kan geen mening zijn. De snelheid van C++ houdt te wensen over of het doet dat niet. Ditzelfde geldt voor de leesbaarheid.

Anyway, nu help ik er zelf ook aan mee (die zinloze discussie) en dat wilde ik dus niet.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Meestal heeft C++ geen toegevoegde waarde aan een project en de snelheid en leesbaarheid laten vaak ook te wensen over..
Ik weet niet wat je kennis en ervarings niveau is, maar deze opmerking doet wel wat vermoeden.

• JayTaph

JayTaph

*zucht* daar gaan we weer...

Verwijderd

Laat ook maar... Let's just live in peace.

Verwijderd

Hehehe weer deze klassieke discussie waarin iedereen altijd passioneel zijn standpunt verdedigt. :P

Ik lang geleden leren werken met c++ en (dus) ook gelijk met c en op de eerste pagina van mn boek stond dat de eerste c++ compilers preprocessors waren: Compilers die de specifieke c++ code omzetten naar c (niet al te moeilijk meestal) en dan gewoon als c compilen. c++ is een superset van c; je hebt zeg maar meer functies/taalconstructies, net als dat je bij php3016 meer functies hebt dan bij php3012 (voor zover de vergelijking opgaat he).

De basis van het OO is wel de 'class'. Een class is niet veel meer dan een struct waarvan je niet altijd zomaar bij de variabelen kan, hangt ervanaf, en dr zitten functies in. Samen vormt dat een object, een soort module die data bevat en zelf alle acties mbt die data al kent. Het geheel wordt van hogerhand bestuurd.

Met C kun je niet echt OO programmeren omdat de 'class' niet aanwezig is. In c++ kan het wel, maar het is niet verplicht zoals bij java en modula(?). Extra vrijheid dus wat net zo goed een nadeel kan zijn.

Om echt OO te programmeren moet je inderdaad anders denken. Je begint niet bij de vraag 'wat is het probleem, wat zijn de deelproblemen' (structureel) je begint met 'wat is de data die ik heb en welke acties voer ik erop uit' (objecten). Iemand die in C++ programmeert en soms een keer 'cout' gebruikt is _geen_ OO programmeur :o.

Ik programmeer liever in C++ omdat ik erachter kwam dat je bij c++ je variabelen niet persee bovenaan een scope (== {...} blok) hoeft te declareren en bij c wel :P. Meuh. Ik programmeer liever in c dan in java want c is zo lekker snel en java is geheel OO wat ik soms onhandig vindt.

Mijn .1 euro

Verwijderd

Als je de GNU coding standards leest dan lees je dat de FSF de voorkeur geeft aan C vanwege het feit dat vrijwel elk *nix systeem wel een c compiler heeft standaard.

Bij C++ is dat niet zo. Bovendien is gcc nog net wel iets betrouwbaarder dan gpp.

Maar tegenwoordig worden ook steeds meer GNU programma's in C++ geschreven.

• RwinG
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-05 19:13
Op vrijdag 15 december 2000 00:58 schreef BurningSheep het volgende:
Misschien een beetje off-topic maar wel leuk:
http://www.cs.bgu.ac.il/~omri/humor/ObfsC.html

het is echt ongelooflijk wat dit programma uitvoert (en al bijna van toepassing ook)
Errug off topic ja. Begint met:

On the first day of Christmas my true love gave to me
a partridge in a pear tree

en mekkert dan door in 11 coupletten naar:

On the twelfth day of Christmas my true love gave to me
twelve drummers drumming, eleven pipers piping, ten lords a-leaping,
nine ladies dancing, eight maids a-milking, seven swans a-swimming,
six geese a-laying, five gold rings;
four calling birds, three french hens, two turtle doves
and a partridge in a pear tree.

Leuk??

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 00:37 schreef RwinG het volgende:
Leuk??
Naja niet zo zeer leuk, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de uitvoer wel verrassend vond (ik had 'm opzekers niet verwacht)..

--Ray

Verwijderd

[quote]Op zaterdag 16 december 2000 02:39 schreef Arien het volgende:

C++ is inderdaad OO...

Nee, in C++ kan je OO programmeren.

HALLO .. heh.. dat is wel heel erg MIERENNEUKERIG waar je die gozer op aanvalt!

een C-statement als
bla = 8; heeft natuurlijk niets te maken met OO, maar ga er maar vanuit dat als je cout gebruikt je daadwerkelijk OO programmeert ..
al heb je iostream niet zelf geschreven.

Verwijderd

scheduler: Dat is wel heel erg MIERENNEUKERIG waar je die gozer op aanvalt!

1. Ik val niet aan.
2. Is geen mierenneuken. Er zijn talen (Java bijvoorbeeld) waarin je OO moet gebruiken. In C++ kan je dat doen, maar het hoeft niet.

• Sanderfox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
ff een n00b vraagje :P :

Waar staan OO en OOP, etc voor ?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Sanderfox schreef op 24 augustus 2004 @ 10:33:
ff een n00b vraagje :P :

Waar staan OO en OOP, etc voor ?
Object Oriented en Object Oriented Programming

Maar moet je hiervoor dit topic kicken? :?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.