Toon posts:

[Nieuw eurodocsis modem] Chello + Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een brief gekregen van Chello waarin staat dat mijn oude Lancity modem vervangen wordt door een Eurodocsis modem (schijnt een motorola 5100 te worden).

In die brief staat dat installatie simpel is maar ik denk dat ze het dan hebben over installatie onder windows en niet onder Linux.

Eurodocsis is een nieuwe standaard en dit modem schijnt het nieuwste van het nieuwste te zijn dus ik denk dat er wel een paar problemen zullen onstaan bij het installeren.

Ik heb zelf geen ervaring met dit type modem maar er staan een aantal topics op NOS/GOT over deze modems (Wanadoo) en in ander forums ook, maar geen dingen die op chello en linux toepassing hebben. (heb wel alvast l2tp en ppp geinstalleerd :) )

Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring met de installatie van dit modem onder linux heeft en zo ja, welke problemen ik zal tegen komen.

Alvast bedankt.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 11:33
Ik denk dat er met 'installatie' de hardwarematige installatie wordt bedoeld. Softwarematig is het gewoon een kwestie van pc aanzetten, naar provisioning.upc.nl gaan en je modem registreren. Chello maakt geen gebruik van achterlijke technieken als PPP. Correct me if I'm wrong...

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je iets in je OS (of het nou windows of linux betreft) moet doen voor je modem.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

et zal niet als voorheen werken via DHCP @ mac adres, like usual

zover is weet is wanadoo dat van die gare protocollen gebruikt

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 28-02-2004 19:41 ]

• HarmoniousVibe
grep schreef op 28 februari 2004 @ 19:39:
Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je iets in je OS (of het nou windows of linux betreft) moet doen voor je modem.
Wel als je gebruik maakt van PPP oid.
et zal niet als voorheen werken via DHCP @ mac adres, like usual

zover is weet is wanadoo dat van die gare protocollen gebruikt
Lezen... Hij houdt gewoon Chello.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
Een stukje uit de brief.....
De nieuwe modem kunt U zelf eenvoudig aansluiten op uw computer. Daarna moet u chello weer installeren op uw PC. Hiervoor ontvangt U van de koerier een welkomstpakket met installatie cd rom, waarmee u dit heel snel gemakkelijk zelf stapsgewijs kunt doen. Daarnaast ontvangt u van de koerier de werkorder. Tijdens het installeren moet u uw computer opnieuw aanmelden. Gebruik hiervoor in de betreffende schermen de SID of gebruikersnaam en uw eigen wachtwoord
Maar het blijft dus gewoon DHCP? Hadden ze dat niet in de brief kunnen zetten? |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 20:19 ]

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Die EuroDocsis modems zijn IMHO waard :| Die kan je om de 3 dagen uit het stopcontact trekken omdat ze gereset moeten worden, mensen met windows & NA (of MC) moeten dit doen na bijna elke update van NA/MC.
Tuurlijk moet ge niks veranderen aan u *nix instellingen ;)
Met die modems kunnen ze u leuk op smallband zetten :)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 18:15

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Mmmm mijn vraagje :D
Ik heb nu op mijn (debian) server het IP adres er gewoon hard in gezet, zodat die niet naar de brakke DHCP server van sjello hoeft te zoeken.
Kan ik dat gewoon blijven doen ?

• interp
  • Niet online
Ja heb het hier ook zo staan ;)
Volgens mij kan dat zo blijven vermits dat aan de dhcp server zelf ligt en niet aan het soort modem dat ge gebruikt.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
ligt eraan of chello vast ip's heeft en verder hoe het een en ander opgezet. Als chello geen vaste ip's geeft zal de lease wel een keer aflopen, ze zullen wel geen vaste ip<-> dns entries hebben die zolang die bestaan het ip vast houden of dergelijke constructies

[ Voor 5% gewijzigd door Bas! op 28-02-2004 20:53 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

LB06 schreef op 28 februari 2004 @ 19:45:
[...]

Wel als je gebruik maakt van PPP oid.

[...]

Lezen... Hij houdt gewoon Chello.
offtopic:
LEZEN: zeg ik dat dan? B)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Ik weet niet wat chello ermee doet als die dingen idd zo brak zijn dat ze om de 3 dagen een reset nodig hebben, maar met @home heb ik er geen enkel probleem mee.

Bij @home stuur je gewoon een DHCP request met daarin je hostname die je van @home hebt gekregen erbij, vervolgens krijg je een DHCP lease en werkt de hele zut.

Had vorige week een ontzettend brakke verbinding, na 3 maanden modem-uptime uiteindelijk de stekker eruit en opnieuw erin, geen problemen meer.

Tis maar net wat je ISP verlangt als modem setup, maar AFAIK kan je gewoon je lancity modem van de muur sleuren, motorola ophangen, DHCP lease renewen op je linux machine en de boel zou weer moeten draaien. Toen ik van Chello met com21 modem naar @home met motorola ging hoefde ik alleen mn IP ff van statisch te halen en op DHCP te zetten en dat modem aan te sluiten, zelfs de kabels kon ik gewoon laten hangen.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik heb zelf hier die motorola modem met Chello Classic op FreeBSD 5.2.1-RELEASE. Je krijgt nogsteeds alles via DHCP toegewezen hoor, daar veranderd niks aan. Je wordt alleen in het begin op een apart IP adresje gezet aangezien het MAC adres van je kaart e.d. geregistreerd moet worden. Daar zijn die registratie gegevens voor. Dat gaat allemaal web-based, dus je hoeft echt niks aan je OS te veranderen hoor.

offtopic:
Trouwens, als ze dingen zoals DHCP in die brief gaan zetten vind de normale consument het al veels te moeilijk, dus dat vermijden ze maar denk ik ;)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik heb al tijden een EuroDocsis modem (een iets oudere Motorola, vlgs mij), en nooit problemen mee gehad. Hoef m ook bijna nooit te resetten ofzo. En dat je zo'n ding krijgt betekent toch ook dat je snelheid twee keer zo hoog wordt? :)

Rustacean

Verwijderd

Ik heb net naar de helpdesk gebeld en de helpdesker zij dat het ook onder linux werkt. Je heb alleen een browser + java nodig. Ze zijn ook iets sneller dan de oude modems vertelde hij.

De eerste keer als het modem opstart is het mac adres van de netwerkkaart nog niet bekent aan chello. Het modem configureerd zich dan met een 10.X.X.X ip. Door in te loggen via de webinterface op het modem naar Chello, word het mac adres van je ethernetwerk kaart aan Chello verteld en krijg je een normaal ip.

• HarmoniousVibe
Het is alleen bij een beperkt aantal modems die bij een aanraking al moeten resetten. Ik meen dat het cornerstones waren. Met Motorola is afaik niks mis mee.

• HarmoniousVibe
En je IP kun je er maar beter niet static inzetten, omdat je misschien een ander IP-adres krijgt. Sommige mensen hebben nu al een ander IP gekregen zelfs zoner dat ze een ander modem hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Het was die brief die me op het verkeerde been zette. Het enige wat verandert is het modem en voor de rest blijft alles hetzelfde (alleen hogere snelheden hoop ik :) )

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 13:15
hmmz... ik heb ook debian draaien zonder x als server hier, hoe moet ik dat oplossen als ik een nieuw modem ga krijgen want lynx support geen java voor zover ik weet.

Zal ik dan eerst mijn NIC in een andere pc moeten zetten en dan updaten en dan NIC weer terug? Want ik neem aan dat ik dezelfde NIC kan gebruiken dus dan hoeft er eigenlijk niets veranderd te worden?.

• DJSmiley
  • Laatst online: 20-02 10:59
ColTju schreef op 29 februari 2004 @ 16:05:
hmmz... ik heb ook debian draaien zonder x als server hier, hoe moet ik dat oplossen als ik een nieuw modem ga krijgen want lynx support geen java voor zover ik weet.

Zal ik dan eerst mijn NIC in een andere pc moeten zetten en dan updaten en dan NIC weer terug? Want ik neem aan dat ik dezelfde NIC kan gebruiken dus dan hoeft er eigenlijk niets veranderd te worden?.
2 manieren:

1. je gewone PC aan het modem hange, hele zooi online zetten, en mac van je pc krt clonen op je wan kaart van je *nix bakje

2. als je bak gewoon nat doet, kun je gewoon via een achterliggende client naar die provisioning site ;)

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03

Flydude

Mighty pirate

Om toch nog maar een antwoord te geven op de topic-starter:

Yep, je moet wat dingen veranderen. Maar het belangrijkste (L2TP installeren) heb je al gedaan. Daarnaast moet je L2TP natuurlijk goed configureren. En verder dien je de routing-tabel wat aan te passen zodat de juiste gateway enzo gevonden wordt.

Dit ga ik allemaal niet uitleggen, want daar is een prima HOWTO voor (voor Wanadoo, maar het effect zal hetzelfde zijn) en die kan je hier vinden, ware het niet dat nl.linux.org even plat ligt. Nahja, er zal met Google vast wel een kopietje ergens te vinden zijn.

Succes.

I am rubber, you are glue

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Flydude schreef op 01 maart 2004 @ 08:07:
Om toch nog maar een antwoord te geven op de topic-starter:

Yep, je moet wat dingen veranderen. Maar het belangrijkste (L2TP installeren) heb je al gedaan. Daarnaast moet je L2TP natuurlijk goed configureren. En verder dien je de routing-tabel wat aan te passen zodat de juiste gateway enzo gevonden wordt.

Dit ga ik allemaal niet uitleggen, want daar is een prima HOWTO voor (voor Wanadoo, maar het effect zal hetzelfde zijn) en die kan je hier vinden, ware het niet dat nl.linux.org even plat ligt. Nahja, er zal met Google vast wel een kopietje ergens te vinden zijn.

Succes.
En dit is dus niet waar met chello :P De motorola modems die chello gebruikt hoeven niet via wat voor brak l2tp/ppp protocol in te loggen. Chello maakt (gelukkig) gebruik van een iets andere functionaliteit van het modem dan Wanadoo.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Ah.. Ok. Dan heb ik, eh, niets gezegd.

Ik ging er van uit dat dat EuroDocsis modem überhaupt alleen maar L2TP praat, maar blijkbaar dus niet. Om dan toch mijn nieuwsgierigheid te bevredigen: Hoe zit dat bij Chello dan? Welk protocol gebruiken zij?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon dhcp gebasseerd op mac adres van je modem en je netwerkkaart afaik

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Dus voor je OS lijkt net of je in een LAN zit? Da's wel handig, ja. Zeker handiger dan de Wanadoo L2TP-setup.

Hoe zorgen ze dan voor beveiliging van de verbinding (if any)? En hoe zorgen ze ervoor dat de DHCP-client weet welke server een request moet krijgen?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

DCHPDISCOVER (Broadcast) + DHCPREQUEST. :)

DHCP-client: Hoi gekke netwerk freeks, wie wil mij op internet helpen met een IP adresje? (Dit is de DHCPDISCOVER/broadcast)
DHCP01@chello-side: Dat wil ik wel doen hoor. Dan krijg je van mij dit ip adres. *geeft IP adres* (DHCPOFFER)
DHCP-client: Fijn! Geef maar! (DHCPREQUEST)
DHCP-01@chello-side: Asjeblieft! (DHCPACK)
DHCP-client: Tof. Dankjewel! (DHCPACK)

En verder zit er weinig beveiliging op, als iemand jouw Coax/Chello-signaal oppikt, kan hij gebruikmaken van de verbinding. (Dwz: hij kan een IP adres opvragen en netjes internetten.)

[ Voor 29% gewijzigd door r0b op 01-03-2004 09:26 ]

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Kijk, zo leer je elke dag weer wat.

Ben ik nog wel benieuwd hoe je DHCP client weet welke server een broadcast doet. Er zullen vast meerdere broadcasts over het net heen vliegen. Hoe weet je client welke van Chello is?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Hoe bedoel je :?

De client doet een broadcast (eigenlijk DHCPDISCOVER) voor een DHCP-server, en hier reageert (als chello zijn netwerk goed insteld ;)) alleen de Chello DHCP server op.

edit:

Juist. :P

[ Voor 8% gewijzigd door r0b op 01-03-2004 09:40 ]

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Ik bedoel: als mijn DHCP client een adres van mijn router wil hebben, dan gaat ie op zoek naar een server in het LAN. In het geval van Chello stuur je een DHCPDISCOVER over het intern....

Lichtje gaat branden!

Ah, de request gaat natuurlijk via de kabel naar Chello, dus de client ziet meer één server. Niks internet. Ook weer opgelost.

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

En nog ter update: ik begrijp dat Casema/Wanadoo ook overgaat naar deze DHCP oplossing.

Maakt mij waarschijnlijk niet uit, want alles doet het prima. Alhoewel: IIABDFI, zeg ik altijd maar.

• interp
  • Niet online
_JGC_ schreef op 28 februari 2004 @ 22:13:
Ik weet niet wat chello ermee doet als die dingen idd zo brak zijn dat ze om de 3 dagen een reset nodig hebben, maar met @home heb ik er geen enkel probleem mee.

Bij @home stuur je gewoon een DHCP request met daarin je hostname die je van @home hebt gekregen erbij, vervolgens krijg je een DHCP lease en werkt de hele zut.

Had vorige week een ontzettend brakke verbinding, na 3 maanden modem-uptime uiteindelijk de stekker eruit en opnieuw erin, geen problemen meer.

Tis maar net wat je ISP verlangt als modem setup, maar AFAIK kan je gewoon je lancity modem van de muur sleuren, motorola ophangen, DHCP lease renewen op je linux machine en de boel zou weer moeten draaien. Toen ik van Chello met com21 modem naar @home met motorola ging hoefde ik alleen mn IP ff van statisch te halen en op DHCP te zetten en dat modem aan te sluiten, zelfs de kabels kon ik gewoon laten hangen.
Nu gebruik ik zelf nog een LanCity modem (die chello zogezegd veranderd omdat ze geen 10mbps zouden aankunnen :z). Maar bij de ISP waar ik werk worden eurodocsis modem gebruikt en die zijn bagger imo. (motor. & toshiba btw)

Verwijderd

UPC wil alle niet-zakelijke klanten van het lancity platform afhebben. Is nl. makkelijker met onderhoud enzo. (nu moeten ze 2 platforms supporten) Snelheden van meer dan 10 mbit/s kunnen ze wel aan.

Als het nieuwe modem aangesloten is krijgt je pc via dhcp een 10.x.x.x ip adres. Daarmee kun je alleen surfen naar een pagina om je modem te "provisionen", vervolgens wordt het mac adres van je pc gekoppeld aan je klantnummer enzo, en krijg je netjes een normaal ip van de dhcp server. Dus linux en routers enzo is allemaal geen probleem.

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 17:30:
UPC wil alle niet-zakelijke klanten van het lancity platform afhebben. Is nl. makkelijker met onderhoud enzo. (nu moeten ze 2 platforms supporten) Snelheden van meer dan 10 mbit/s kunnen ze wel aan.

Als het nieuwe modem aangesloten is krijgt je pc via dhcp een 10.x.x.x ip adres. Daarmee kun je alleen surfen naar een pagina om je modem te "provisionen", vervolgens wordt het mac adres van je pc gekoppeld aan je klantnummer enzo, en krijg je netjes een normaal ip van de dhcp server. Dus linux en routers enzo is allemaal geen probleem.
Toch vreemd dat de bepaalde Terayon TeraPro's dan niet omwisselen. Deze zijn ook niet EuroDocsis compliant. :?

Verwijderd

Gisteren mijn nieuwe Eurodocis modem gekregen. Het eigenlijke merk is een Motorola Surfboard. De windows installatie software op CD is met veel plaatjes en erg goed. Nog nooit zo'n duidelijk installatie procedure gezien. Maar daar had ik weinig aan daar het op een headless Debian linux bak moest.

Gisteren gewoon dat ding aan mijn NAT gateway gezet, en de interface op DHCP gezet.
Ik kreeg wel een nieuw ip in de 10.X.X.X range, maar daarna kon ik niet veel. Ik had achteraf denk ik een browser op die machine moeten opstarten.

Daarna met 2 andere netwerkkaarten onder Windows geprobeerd, maar die installatie software zag het ding niet en kreeg ook handmatig geen IP. Ook nog met de netwerkkaart uit de NAT gateway het geprobeerd, maar toen kreeg ik alleen maar "no cable error"

Vandaag het met Debian unstable geprobeerd met weer een andere netwerkkaart en dat werkte. Geboot, netwerkkaart eth1 op DHCP gezet, ip gekregen, ergens naartoe gesurft en kreeg toen een Chello pagina. Daar naam en wachtwoord ingetyped en na twee bevestigingen het kabel modem herstart. Voor de zekerheid nog even ifdown eth1; ifup eth1 gedaan en het werkte allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 13:38 ]

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Even voor de duidelijkheid: gebruiken ze nu wel of niet l2tp?

• HarmoniousVibe
Nee, gelukkig niet.

[ Voor 100% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-03-2004 16:00 ]

• Priyantha Bleeker
  • Laatst online: 20-02 18:15

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

mmm Krijg je elke keer weer het zelfde IP adres terug ?
Ik heb nu al sinds eind 1999 het zelfde IP adres :D
Als dat zo is, kan ik die er ook weer gewoon keurig in kloppen ?
In /etc/network/interfaces op mijn Debian server.

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op 09 maart 2004 @ 16:28:
mmm Krijg je elke keer weer het zelfde IP adres terug ?
Ik heb nu al sinds eind 1999 het zelfde IP adres :D
Als dat zo is, kan ik die er ook weer gewoon keurig in kloppen ?
In /etc/network/interfaces op mijn Debian server.
En dan mag je mij uitleggen waarom je dat dan zou willen.. je krijgt toch elke keer hetzelfde IP??

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag om 18:00 uur mijn nieuwe modem (inderdaad een motorola 5100) gekregen en om 18:07 weer online. UPC begint het te leren :)

Nu mijn Mandrake 10.0 nog................. (Iedereen die dit leest blijf bij 9.2 9.1 9.0 etc etc :( )

<edit>eerste indruk 18:15: het is er niet slechter op geworden. Sterker nog, lijkt wel of ik er op vooruit ben gegaan. :z <edit>

<edit>tweede indruk: speedtest geeft nog gewoon 160KB down en 14 up. Test UPC 12x isdn (normaal is 20x)<edit>

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 19:55 ]

Verwijderd

Ik heb nu nog een com21 met echt een statisch ip, zie installatiebrief.

Als het goed is, krijg ik ook nog een keer zo'n geval, maar krijg ik dan het ip toegewezen wat ik nu ook heb ? Anders moet ik ff mn domeinen omzetten naar het nieuwe ip, dus ik hoop, dat het niet te vaak verandert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ander IP adres gekregen. Was een A2000 is nu Chello geworden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

r0b schreef op 01 maart 2004 @ 09:22:
[ DHCP verhaaltje ;) ]

En verder zit er weinig beveiliging op, als iemand jouw Coax/Chello-signaal oppikt, kan hij gebruikmaken van de verbinding. (Dwz: hij kan een IP adres opvragen en netjes internetten.)
Niet waar, de verbinding is bij DOCSIS aan MAC adres gekoppeld, sterker nog, aan MAC adres van zowel modem als van de NIC. Alleen als beiden bij Chello bekend staan krijg je een DHCP lease. Als de modem wel, maar de NIC niet bekend is, krijg je een voorlopig intern 10-IP en moet je bovengenoemde aanmeldprocedure doorlopen.
LB06 schreef op 01 maart 2004 @ 18:08:
[...]

Toch vreemd dat de bepaalde Terayon TeraPro's dan niet omwisselen. Deze zijn ook niet EuroDocsis compliant. :?
Wacht maar, als de Lancities eindelijk weg zijn, zijn de Terayons's en Com21jes aan de beurt. Het is de bedoeling dat op 31-12-2004 er alleen DOCSIS bij chello voor particulierein in gebruik is.

Reden is simpel: kostenbesparing en serviceverbetering. Met 4 platforms naast elkaar (met soms tot 3 per regio) zijn er 4x meer punten waarop het mis kan gaan, wat geld en reputatie kost. Lancity is bovendien brak en storingsgevoelig als de pest, Com21 werkt zeer goed, maar nOOb die steeds hun IP kwijtraken of niet weten hoe die in te stellen leveren overmatig veel calls op, Terayon is qua infra duur en iets minder secuur dan DOCSIS.

Enige grote, structurele probleem met DOCSIS is die %*$(&%$(^%( idiote standbyknop op de Motorola modems.

1) mensen denken dat ze door dat in te drukken de boel resetten
2) als de modem op standby is, kan er niet geinternet worden. Dus weer chello bellen...
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 19:44:
Ik heb nu nog een com21 met echt een statisch ip, zie installatiebrief.

Als het goed is, krijg ik ook nog een keer zo'n geval, maar krijg ik dan het ip toegewezen wat ik nu ook heb ? Anders moet ik ff mn domeinen omzetten naar het nieuwe ip, dus ik hoop, dat het niet te vaak verandert.
Het verandert niet bepaald vaak (tenzij er werkzaamheden zijn), maar verwacht weing sympathie, officieel heeft chello het draaien van servers nooit toegestaan. Ze doen er niet moelijk over als je het toch doet, maar je kunt het geenszins opvoeren als reden om te klagen als je IP wisselt...

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 10-03-2004 14:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

dion_b schreef op 10 maart 2004 @ 14:39:

Enige grote, structurele probleem met DOCSIS is die %*$(&%$(^%( idiote standbyknop op de Motorola modems.

1) mensen denken dat ze door dat in te drukken de boel resetten
2) als de modem op standby is, kan er niet geinternet worden. Dus weer chello bellen...
Da's wel heel clue-less, dan.... Zodra je die knop indrukt gaan de lampjes voorop uit. Dat zóu toch moeten opvallen, lijkt mij.

Verwijderd

Je wilt niet weten hoevaak ik die ben tegengekomen :O

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Da's wel heel clue-less, dan.... Zodra je die knop indrukt gaan de lampjes voorop uit. Dat zóu toch moeten opvallen, lijkt mij.
Dan ga je toch uit van een bepaalde mate van begrip die je bij een grote groep mensen helaas niet tegenkomt

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

[...]

Niet waar, de verbinding is bij DOCSIS aan MAC adres gekoppeld, sterker nog, aan MAC adres van zowel modem als van de NIC. Alleen als beiden bij Chello bekend staan krijg je een DHCP lease. Als de modem wel, maar de NIC niet bekend is, krijg je een voorlopig intern 10-IP en moet je bovengenoemde aanmeldprocedure doorlopen.
Ik heb vandaag van Casema een motorola SB4200E modem gekregen omdat m'n com21 dood is en dat werkt super. Het lijkt idd of ik aan een lokaal netwerk hang. Bij casema wordt iig alleen naar het mac adress van het modem gekeken, ik kan er zo wat anders aanhangen en werkt direct. :)
Waarom kijkt chello naar het mac-adress van je nic dan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 20:01:
[...]

Ik heb vandaag van Casema een motorola SB4200E modem gekregen omdat m'n com21 dood is en dat werkt super. Het lijkt idd of ik aan een lokaal netwerk hang. Bij casema wordt iig alleen naar het mac adress van het modem gekeken, ik kan er zo wat anders aanhangen en werkt direct. :)
Waarom kijkt chello naar het mac-adress van je nic dan?
Security, zowel om te zorgen dat alleen geregistreerde abonnees signaal krijgen maar ook omgekeerd om dingen als spookrekeningen te minimaliseren. Als je aangesloten zit, zit je per definitie geregistreerd en is er dus een 1:1 relatie tussen account en inetverbinding.

Oslik blyat! Oslik!

• HarmoniousVibe
Wacht maar, als de Lancities eindelijk weg zijn, zijn de Terayons's en Com21jes aan de beurt. Het is de bedoeling dat op 31-12-2004 er alleen DOCSIS bij chello voor particulierein in gebruik is.

Reden is simpel: kostenbesparing en serviceverbetering. Met 4 platforms naast elkaar (met soms tot 3 per regio) zijn er 4x meer punten waarop het mis kan gaan, wat geld en reputatie kost. Lancity is bovendien brak en storingsgevoelig als de pest, Com21 werkt zeer goed, maar nOOb die steeds hun IP kwijtraken of niet weten hoe die in te stellen leveren overmatig veel calls op, Terayon is qua infra duur en iets minder secuur dan DOCSIS.
Ik heb een keer Chello gebeld en een keer gemailed, en ze hebben me beide keren expliciet gezegd dat er géén modem switch nodig is. (Terayon TeraPro)

• pixon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05-2024
hallo allemaal
ik krijg ook zo'n nieuwe modem (juist op de avond dat unrael tournament 2004 uitkomt :( ).
ik heb 2 comp met een router er tussen moet ik nu die router er aan laten bij het installeren of kan hem beter er af halen, en dan later weer de router instellen.
thanks pixon

Asus rampage extreme - 4 core 9500 - 2x2gig ocz -2x 4870x2 -

Pagina: 1