Hellup (gaat over linux en windows xp en fat)

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• microfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb 2 harde schijven: Fat32 (C:) met windows xp en Fat32 (D:) met windows xp met belangrijke documenten. Ik heb fedora core 1 geinstalleerd op de C:, de installatie heeft "boot" gewist en er was een fout met cd2, hij kon een pakket niet kopieren dus moest ik de installatie beëindigen. toen ik dan opstartte kreeg "kan het besturingssysteem niet laden". En ik zei "fuck" en dan heb ik redhat (had ik op 3cd's) proberen te installeren en er was weer een pakket dat hem niet kon kopieren van cd2 maar andere pakketten van cd2 wel :? . dus heb ik minimaal genomen bij pakketten en hij heeft het kunnen installeren en een boot gemaakt voor "dos" en "redhat linux 9" maar als je dan op dos probeerde dan kwam er een zwart scherm en een paar dinges op en het was percies aan het laden maar het bleef maar laden, het deed gewoon niets... Dus wil ik nu gewoon de C: terug formateren naar fat32, windows xp op zetten en linux in de prullenbak en er nooit meer uithalen... Mijn vraag is hoe moet ik de C: formateren nar fat32/ntfs? of beter gezegd HDA formateren naar fat32/ntfs.

btw: zit nu op een internetcafé...

Mijn prullen die ik heb:-cd van windows xp
-opstartdiskette van win98

Plse help

Verwijderd

Pak die opstartdiskkette en doe fdisk om te kijken of je partitie nog leeft. Het formateren is geen probleem maar ik neem aan dat het je om die documenten gaat?

• microfreak
ik heb op C linux staan dus dat wil zeggen dat het ext3 is... en weet niet of dat gewoon met fdisk gaat... en het gaat niet over die documeten --> die staan op D:

[ Voor 21% gewijzigd door microfreak op 28-02-2004 17:15 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

microfreak schreef op 28 februari 2004 @ 17:14:
ik heb op C linux staan dus dat wil zeggen dat het ext3 is... en weet niet of dat gewoon met fdisk gaat...
Onder fdisk heet ext3 een "non-dos partition". Kan je gewoon weggooien en vervangen door de gewenste fat32-partitie.

Het installeren van windows zorgt er als het goed is voor dat je schijf bootable gemaakt wordt, voor de zekerheid kan je voor installatie even fdisk /mbr uitvoeren.
microfreak schreef op 28 februari 2004 @ 17:05:
btw: zit nu op een internetcafé...
Arme stumper :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rataplan op 28-02-2004 17:18 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

C bestaat niet echt in linux. Met fdisk kan je even zien hoe je hardeschijf precies is ingedeeld. Als je dat vertelt kunnen we er wat meer mee. Maar het primaire doel is toch die documenten terugkrijgen?

Is het btw gezellig in het inet cafe })

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 17:19 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pak een knoppix cd erbij. Boot, backup je documenten en begin opnieuw.
--edit
Oh, het gaat niet over de documenten. Wat wil je met die computer. XP erop of GNU/Linux?

[ Voor 42% gewijzigd door Sendy op 28-02-2004 17:22 ]

• microfreak
De documenten zitten op de 2de harde schijf en ik wil gewoon de eerste schijf formatteren-->naar fat32 converteren-->windows xp erop-->documenten van 2de schijf naar eerste schijf overhalen(2de schijf is ook fat32 dus windows kan die lezen...)

En neen zo gezellig is het hier niet :p:)

[ Voor 7% gewijzigd door microfreak op 28-02-2004 17:25 ]

Verwijderd

Ok, nu even wachten. Je hebt dus twee fysieke schijven in je pc zitten? Dan kan je inderdaad zo windows erop zetten. Die maakt windows automatisch bootable. Moet je wel die partitie onder de installatie weghalen. Of haal je pc naar het cafeetje :Y)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

microfreak schreef op 28 februari 2004 @ 17:22:
En neen zo gezellig is het hier niet :p:)
Het is gelukkig maar een klein probleem, dus je kan wel zo'n beetje naar huis ;) fdisk doet alles wat je nodig hebt. Nogmaals: alle non-dos-partities weggooien, en windows setup starten. Zolang je windows maar niet naar die tweede schijf installeert kan er toch niet zoveel fout gaan?

Eventueel kan je die schijf met documenten gewoon even afkoppelen, dan weet je zeker dat er niks mee misgaat.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• microfreak
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 17:25:
Ok, nu even wachten. Je hebt dus twee fysieke schijven in je pc zitten? Dan kan je inderdaad zo windows erop zetten. Die maakt windows automatisch bootable. Moet je wel die partitie onder de installatie weghalen. Of haal je pc naar het cafeetje :Y)
"Moet je wel die partitie onder de installatie weghalen" wat bedoel je daarmee, snap ik niet goed

• microfreak
ok heeeeel erg bedankt ik ga nu weer naar huis (een beetje gezelliger :p)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

microfreak schreef op 28 februari 2004 @ 17:28:
[...]

"Moet je wel die partitie onder de installatie weghalen" wat bedoel je daarmee, snap ik niet goed
"Onder" == "tijdens". Maar ik zou het van te voren met fdisk doen, ik vind de windows setup niet duidelijk genoeg over partitie-indeling. 's Persoonlijk, dat wel :)
edit:
Zo te zien al duidelijk genoeg :) Succes, we zien je vanavond wel weer online komen.

...toch? :P

edit:
@ Sid_6.8: da's wederzijds door elkaar heenpraten :w

[ Voor 35% gewijzigd door Rataplan op 28-02-2004 17:32 ]

Verwijderd

Ik praat een beetje door rataplan heen. Wat we bedoelen is dat je hem wel op de goede partitie moet installeren. Dus inderdaad gewoon even je belangrijke schijf loskoppelen.

En rataplan ik vind hem persoonlijk wel overzichterlijk ;)
Niet dat ik liever zoiets met linux doe maar dat even terzijde.
Ik denk dat dit voor microfreak wel wat handiger is ... ;)

Hehe, maar we zien hem inderdaad wel weer vanavond online komen, maar niet opgeven met linux heh >:)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 17:32 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

microfreak schreef op 28 februari 2004 @ 17:05:
(...) linux in de prullenbak en er nooit meer uithalen (...)
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 17:30:
Hehe, maar we zien hem inderdaad wel weer vanavond online komen, maar niet opgeven met linux heh >:)
Met dat laatste ben je geloof ik al te laat :D Voor het geval dat nog niet duidelijk was, overigens: ik bedoel de fdisk op z'n opstartdiskette, en niet de linux-fdisk :) Maar ik partitioneer altijd met 3rd party tools, dus ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wat de XP-setup aan flexibiliteit biedt. Better safe than sorry, dacht ik, maar je zou goed gelijk kunnen hebben ;)

offtopic:
Wat is die tux in je icon eigenlijk aan het doen :?

[ Voor 22% gewijzigd door Rataplan op 28-02-2004 17:38 ]

Verwijderd

Ik bedoel ook de fdisk van dos ;) Maar het is leuker met linux })
Maar de partitionering onder windows is heel simpel.
Hij zou eens vmware moeten proberen :D

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:23
Gewoon de partitie weer formatteren als FAT32 en klaar dus. Met fdisk (van DOS/staat op de windows-CD) kun je 'm verwijderen en opnieuw aanmaken als FAT32-partitie, of met die van Linux kun je het type veranderen in FAT32. Dit is allemaal nogal basic, daarom gaat dit topic dan ook dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.