Toon posts:

System MBR verwijderen zonder format?

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeie,

Ik heb een (oude) 40 GB IBM desktar 60GXP ergens op de kop getikt (kennis had problemen, heeft nieuwe schijf gekocht, ik heb de schijf opgestuurd en een nieuwe toegestuurd gekregen) Ik had deze in een oud systeem gezet als opstartschijf, oude systeem heeft de geest gegeven dus ik wou de 40 GB als back up schijf in mijn systeem zetten.

In mijn systeem zit een SATA schijf met 4 partities (waarvan 1 de boot), en de IBM is een PATA met 1 partitie, en wordt dus herkend als system schijf. Windows XP krijgt het een beetje moeilijk met zowel een boot als een systeem schijf, dus ik wou de IBM puur als backup schijf instellen. Nu kan ik het MBR wel veranderen, maar dan moet ik de schijf ook opnieuw formatteren?? Er staan een aantal dingen op de IBM die ik eigenlijk wel wil bewaren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:? Je hoeft enkel de partitie te de-activeren om het systeempartitie-af te maken :)

Een kleine wijziging aan de bootvolgorde in de BIOS kan ook wonderen doen ;) Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" bij Bootvolgorde B)

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:11
Een IBM van die serie als backup?
hmm..

Volgens mij als je een snelle format doet pakt hij alleen de MBR, maar zonder MBR kan je niet zomaar de bestanden die er nog op staan benaderen.
Wat bedoel je eigenlijk met "windows krijgt het een beetje moeilijk"?

[ Voor 17% gewijzigd door procyon op 28-02-2004 16:05 ]

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

gewoon in dos format /mbr volgens mij. Ik weet echter niet of dat bij NTFS schijven kan mocht dat het geval zijn. Zou echter wel je schijf die gewoon zo moet blijven even loskoppelen voor de zekerheid

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-03 07:23
maak daar van fdisk /mbr van . dit reset de master boot record !

mvg 3V3RT

Verwijderd

Maar het gaat je om de actieve partitie.

Master/slave en dan op de master de juiste actieve partitie toewijzen if I'm not mistaken.

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 28 februari 2004 @ 16:03:
Een IBM van die serie als backup?
hmm..

Volgens mij als je een snelle format doet pakt hij alleen de MBR, maar zonder MBR kan je niet zomaar de bestanden die er nog op staan benaderen.
Wat bedoel je eigenlijk met "windows krijgt het een beetje moeilijk"?
Ik heb nu dus 2 schijven die windows ziet als system disk, mijn SATA schijf waar windows op staat, en de PATA waar het om gaat. Ik kan in system management nu dus van die schijf die schijfletter niet veranderen omdat het als een system schijf herkend wordt, en daar is het me eigenlijk om te doen.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-03 13:12

DSK

boeiend...

3V3RT schreef op 28 februari 2004 @ 16:09:
[...]

maak daar van fdisk /mbr van . dit reset de master boot record !

mvg 3V3RT
Als je het met een NTFS-hd wil doen, booten met de wXP/2000 cd en dan fixmbr

Blog (Linux-related)

Pagina: 1