Ik zie DVD spelers van verschillende prijsklasses. De goedkoopste begint bij EUR 50,- . Je hebt nog een midden moot, bij de EUR 150,- en je hebt ze ook van EUR 1000,- Zit daar nou zo veel verschil in, kwa beeldkwaliteit? En zijn die hele dure spelers nou zo veel beter dan die middenmoot? Er zit nog aardig wat prijsverschil in. En is die middenmoot nou zo veel beter dan die hele goedkope?
Volgens mij is de beeldkwaliteit van die dingen allemaal wel goed. De duurdere spelers kunnen vaak ook superaudio cd's afspelen (niet echt nuttig), en hebben RGB output via SCART (wel nuttig).
En ik heb ook een paar dvd's gekeken op een spelertje van € 50, en het enigste wat ik kon opmereken was dat het beelt heel af en toe even hapert. Wel irritant.
En ik heb ook een paar dvd's gekeken op een spelertje van € 50, en het enigste wat ik kon opmereken was dat het beelt heel af en toe even hapert. Wel irritant.
[ Voor 31% gewijzigd door compie op 28-02-2004 15:54 ]
Eigenlijk een beetje een rare vraag. In de praktijk blijkt dat een kleine kwaliteitsverbetering vaak voor een grote prijsverhoging zorgt. Een apparaat dat 2x zo duur is zal meestal niet 2x zo goed zijn. Dat geldt voor bijna alles.BORG schreef op 28 februari 2004 @ 15:51:
Ik zie DVD spelers van verschillende prijsklasses. De goedkoopste begint bij EUR 50,- . Je hebt nog een midden moot, bij de EUR 150,- en je hebt ze ook van EUR 1000,- Zit daar nou zo veel verschil in, kwa beeldkwaliteit? En zijn die hele dure spelers nou zo veel beter dan die middenmoot? Er zit nog aardig wat prijsverschil in. En is die middenmoot nou zo veel beter dan die hele goedkope?
Sommige mensen hebben dat ervoor over en betalen € 1000 voor een speler die allerlei extra uitgangen heeft, wat meer soorten discs kan afspelen (zoals DVD-A of SA-CD), betere electronica heeft (en dus iets beter beeld en geluid), of gewoon een betere bouwkwaliteit. En het oog wil natuurlijk ook wat.
Maar als je weinig om kwaliteit geeft en gewoon filmpjes wil afspelen, en je niet stoort aan een goedkoop plastic frontje of een vaag Chinees merkje, dan kun je gewoon de goedkoopste speler nemen. Gewoon een DVD'tje afspelen kunnen ze allemaal wel.
Overigens is € 1000 nog niet de top. Het topmodel van Denon kost al zo'n € 3500 en misschien zijn er nog wel duurdere spelers. Qua waar-voor-je-geld lijkt het me geen goede koop maar het zal zeker een heel erg goeie speler zijn.
Ik heb een el cheapo dvd-speler van 65 pleuro bij de Mediamarkt (merk H&B). De geluidskwaliteit op de digitale uitgang is prima, maar analoog is het prut. De beeldkwaliteit is ook prut en de bediening is bagger.
Het ding heeft ook nog een voordeel: het speelt alles af wat je erin gooit, tot dvd+r discs met mp3'tjes aan toe. Dat heb ik nog maar weinig merkspelers zien doen. Jammer van die slechte bediening, anders zou het apparaat zowaar nog handig zijn geweest.
Ik spaar dus voor een nieuwe dvd-speler, ditmaal een wat duurdere. Heb nu de Yamaha dvd-s830 op het oog, maar ik verwacht dat daar in april een opvolger van komt, dus ik wacht nog ff. Kan ik ook nog wat langer sparen.
Het ding heeft ook nog een voordeel: het speelt alles af wat je erin gooit, tot dvd+r discs met mp3'tjes aan toe. Dat heb ik nog maar weinig merkspelers zien doen. Jammer van die slechte bediening, anders zou het apparaat zowaar nog handig zijn geweest.
Ik spaar dus voor een nieuwe dvd-speler, ditmaal een wat duurdere. Heb nu de Yamaha dvd-s830 op het oog, maar ik verwacht dat daar in april een opvolger van komt, dus ik wacht nog ff. Kan ik ook nog wat langer sparen.
Ik heb zelf verschillende dvd spelers beluisterd, van 80 euro tot 900 euro. En vooral bij muziek hoor ik veel verschil. Maar dan moeten er natuurlijk wel boxen bij die dit geluid kunnen produceren.
Qua beeldkwaliteit zie ik ook wel een verschil, maar niet zoveel als bij geluid.
Je moet een dvd speler kopen die bij de rest van je set past.
Als je bijvoorbeeld een goedkoop setje a 200 euro hebt moet je natuurlijk geen dure dvd speler kopen. Maar als je een set hebt van N803 dan mag je ook wel geld uitgeven aan een dvd-speler.
Verder moet je kijken waar je hem op aansluit, als je een beamer hebt moet je gewoon een dvd speler nemen met progressive scan.
Dus mijn mening is dat je het verschil wel ziet. En dat je een speler moet kopen naar je budget en je "verplichte" eigenschappen.
(En als je nog geld over hebt: Meridian 800 die kost dacht ik rond de $13000)
Qua beeldkwaliteit zie ik ook wel een verschil, maar niet zoveel als bij geluid.
Je moet een dvd speler kopen die bij de rest van je set past.
Als je bijvoorbeeld een goedkoop setje a 200 euro hebt moet je natuurlijk geen dure dvd speler kopen. Maar als je een set hebt van N803 dan mag je ook wel geld uitgeven aan een dvd-speler.
Verder moet je kijken waar je hem op aansluit, als je een beamer hebt moet je gewoon een dvd speler nemen met progressive scan.
Dus mijn mening is dat je het verschil wel ziet. En dat je een speler moet kopen naar je budget en je "verplichte" eigenschappen.
(En als je nog geld over hebt: Meridian 800 die kost dacht ik rond de $13000)
[ Voor 6% gewijzigd door Plaagje op 29-02-2004 11:49 ]
Flying High!