P4 CPU Koeler maakt wel erg veel herrie

Pagina: 1
Acties:

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:03
Hey,
Ik heb net een week een nieuwe PC (P4 - 3.0 GHz met een Asus P4P800 Deluxe moederbord) - zelfgebouwd.
De CPU koeling die standaard bij de processor zit maakt behoorlijk veel herrie (ook als het systeem idle is), een redelijk hoge zoemtoon. DIt heb ik bij al mijn vorige PC's nooit gehad. Na een uurtje Unreal 2 loopt ie helemaal hard te loeien.
Nou kan ik natuurlijk een stillere koeling kopen (ik las op dit forum dat veel mensen een Zalman koeling hebben, maar ik vroeg me af of het uberhaupt normaal is dat de koeling zoveel meer lawaai maakt als bijv. mijn oude P3 of P1 koelingen?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Een Pentium 4 (en vooral de 3 GHz+ modellen) verstoken enorm veel energie. Dat komt er allemaal uit als warmte en is er dus een stevige koeler nodig. Logisch dat die koeler groter (en luider door hogere airflow) is.

[ Voor 63% gewijzigd door Exigence op 28-02-2004 15:24 ]

Verwijderd

Ligt eerder aan een defecte meegeleverde koeling denk ik. Heb zelf een 2.8Ghz @ 3,66 lopen ook op hetzelfde bordje, gewoon met de standaardkoeling en heb er geen last van. Dus even terug voor een nieuw koelertje lijkt me.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 15:25:
Ligt eerder aan een defecte meegeleverde koeling denk ik. Heb zelf een 2.8Ghz @ 3,66 lopen ook op hetzelfde bordje, gewoon met de standaardkoeling en heb er geen last van. Dus even terug voor een nieuw koelertje lijkt me.
De 2,8 Ghz P4 wordt met een andere (lees: lichtere) boxed koeler geleverd dan de 3 GHz+ modellen.

• Jabbah
Oke, dan ga ik ervan uit dat het normaal is.
Overigens vond ik in een ander topic de tip om in de Bios de Fan Speed Ratio van 16/16 naar 11/16 te zetten.
Dit scheelt inderdaad een hoop herrie, en na wederom een uurtje Unreal 2 waren de temperaturen van de processor en moederbord beide rond de 50 graden. Dit lijken me dus ook veilige waardes.
Het geluidsniveau is voorlopig iig acceptabel en ik weet dat m'n koeling in orde is. Tnx.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:45
Het moederbord 50 graden, das erg warm hoor, hoeveel casefans heb je :?

Last.fm
Films!

Verwijderd

50 graden voor processor is redelijk normaal na een tijdje gamen.
Maar 50 graden voor moederbordtemperatuur zeker niet normaal.
Eerder 35-40 graden. (8>

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 17:20 ]

Verwijderd

Jabbah schreef op 28 februari 2004 @ 15:22:
Hey,
Ik heb net een week een nieuwe PC (P4 - 3.0 GHz met een Asus P4P800 Deluxe moederbord) - zelfgebouwd.
De CPU koeling die standaard bij de processor zit maakt behoorlijk veel herrie (ook als het systeem idle is), een redelijk hoge zoemtoon. DIt heb ik bij al mijn vorige PC's nooit gehad. Na een uurtje Unreal 2 loopt ie helemaal hard te loeien.
Nou kan ik natuurlijk een stillere koeling kopen (ik las op dit forum dat veel mensen een Zalman koeling hebben, maar ik vroeg me af of het uberhaupt normaal is dat de koeling zoveel meer lawaai maakt als bijv. mijn oude P3 of P1 koelingen?
Ik heb een P4 3.2C Ghz hier staan, maar het gene wat echt herrie maakt is de koeling van mn videokaart(fx5900), die gaat na een kwartiertje gamen echt hard staan blazen. Dus weet je zeker dat het je CPU koeler is? Want ik vind de herrie die mn CPUkoeler maakt (ook standaard P4 koeler) heel erg meevallen.

Verwijderd

Eek, wat ben ik dan blij met me amd barthon die wordt 35 graden met de standaart koeler die er bij zat. Wel heb ik natuurlijk een duck tunnel gemaakt van me case fan naar de cpu wat 5 graden scheelt.

Lijk mij ook een goed idee voor jou, even een duck tunnel maken van af je case fan naar je cpu koeler.

• Jabbah
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 17:28:
Ik heb een P4 3.2C Ghz hier staan, maar het gene wat echt herrie maakt is de koeling van mn videokaart(fx5900), die gaat na een kwartiertje gamen echt hard staan blazen. Dus weet je zeker dat het je CPU koeler is? Want ik vind de herrie die mn CPUkoeler maakt (ook standaard P4 koeler) heel erg meevallen.
Ja, het is m'n CPU fan. Als ik 'm in de Bios lager zet, dan is het geluid ook echt minder.

• Jabbah
sv3n schreef op 28 februari 2004 @ 17:16:
Het moederbord 50 graden, das erg warm hoor, hoeveel casefans heb je :?
Ik heb alleen een fan voor de voeding en een CPU fan.

De temperatuur van m'n moederbord is 43 graden als ik gewoon onder windows werk. In de handleiding staat een screenshot waarop de temperatuur 44 graden is. Zijn dit dan geen normale waardes?

• Jabbah
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 17:30:
Lijk mij ook een goed idee voor jou, even een duck tunnel maken van af je case fan naar je cpu koeler.
Kan je me uitleggen wat een duck tunnel is? Heb hier niks over kunnen vinden.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jabbah schreef op 28 februari 2004 @ 17:45:
[...]

Kan je me uitleggen wat een duck tunnel is? Heb hier niks over kunnen vinden.
Een airduct bedoeld hij waarschijnlijk.

Verwijderd

Het zou inderdaad wel eens het geluid van je videokaart kunnen zijn, die maken vaak meer geluid en die kleine fannetjes gaan ook verdomd snel kapot. Gaan ze brommen.

Ik heb hier ook een P4, 3ghz met een standaard box coolertje en die hoor ik niet. Temps: CPU 37 en Case 33. Dan ben ik niet aan het gamen anders komt er nog wel een graadje of 6 bij!!!!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jabbah schreef op 28 februari 2004 @ 17:41:
[...]

Ik heb alleen een fan voor de voeding en een CPU fan.

De temperatuur van m'n moederbord is 43 graden als ik gewoon onder windows werk. In de handleiding staat een screenshot waarop de temperatuur 44 graden is. Zijn dit dan geen normale waardes?
Nee, dat is geen normale temperatuur voor je moederbord, reken maar max 35°C ofzo. Zet een intake vanonder aan de voorkant van je case en een outtake fan aan de achterkant vanboven en dan zal je zien dat je temperaturen flink zullen dalen, daardoor zal ook de fan van je cpu-cooler trager draaien.

Verwijderd

35°C ik vermoed eerder dat die sensor de chipset tempertuur meet, al is 35°C dan nog steeds aan de hoge kant.

• Jabbah
Dus samengevat.. als ik een case fan installeer dan zal de temperatuur van het moederbord dalen tot normale waardes. Correct me if I'm wrong.

Verwijderd

Ja dat klopt, betere airflow; lagere temps, zelfs op je processor.

Maar even een vraagje tussendoor. Ik heb ook een P4 3.0, en een tijdje de boxed cooler gebruikt. Als ik heb me goed herinner zat er een soort grijze heatpad op die cooler.

Toen ik die eraf haalde, en gewoon met thermal paste ging werken ipv die heatpad, ging de temeratuur van m'n proc een stuk naar beneden. Misschien kan je daarmee ook iets doen.
Pagina: 1