Toon posts:

Windows 98 Pc Niet in (xp)Netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hier 3 pc's; 1tje met Xp Home, 1tje met XP pro, En eentje met Windows 98. Die 98 PC krijgen we maar niet in het netwerk! Ik zie hem ook niet op de DHCP client list. De windows 98 PC kan wel gewoon internetten. Wij hebben de 2 xp computers in verbinding gebracht met de wizard "een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen" Zo'n wizard zit helaas niet op Windows 98. We hadden vroeger ook een andere pc, (wat ook een 98 was) En die zagen we wel gewoon! Ik weet nog dat die pc "windows Family" heeft, Dat deze niet heeft!

Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderd

heb je wel 98 SE?
zoniet, dan moet je toch alles met de hand doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, Ik weet voor 99 % zeker dat het Windows 98 SE is..

/edit gecheckt, En het is Windows 98 tweede Editie

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 15:01 . Reden: check ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 15:00:
Ja, Ik weet voor 99 % zeker dat het Windows 98 SE is..
Druk eens op start en kijk naar de balk naast de programma's daar hoort het te staan.. (die verticale)

Verwijderd

in dat geval moet de wizard gewoon werken hoor. misschien issie niet geintalleerd. je kan dat alsnog installeren, maar je kan hem ook gewoon van de XP cd draaien

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 15:03:
in dat geval moet de wizard gewoon werken hoor. misschien issie niet geintalleerd. je kan dat alsnog installeren, maar je kan hem ook gewoon van de XP cd draaien
Waar vind ik zo'n Wizard in 98?

/edit heb dus ff de Windows XP Pro Cd gepakt, En dan kan ik dus Een thuisnetwerk instellen. Maar kan ik die gewoon op windows 98 gebruiken? het is tog een XP CD? :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 15:05 ]

Verwijderd

ja, geen probleem. is hetzelfde als die floppy die je kan aanmaken.

aardig van MS, niet?

Verwijderd

Topicstarter
uhuh :),

Ik zal het eens proberen! Bedankt!

/edit die pc is zo sloom, dat opnieuw opstarten een eeuwigheid duurt :(.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nope, Het werkt niet :'(
Ik heb die wizard gestart, Maar het heeft geen nut. Toen heb ik maar ff Windows Family geinstaleert, En dat heeft ook geen nut. Wat moet er staan bij Bestands en printer deling, En dan Primair netwerk aanmelding:
-Windows aanmelding
-Windows Family
-client voor microsoft aanmelding

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:54

mjl

Ugh

Mischien helpt deze info, werkt bij mij altijd, als het eenmaal werkt kun je natuurlijk ook andere protocollen en clients installeren (vINES, nOVEL ETC.)

Clients:

Client for Microsoft Networks

Protocols:

IPX/SPX-compatile protocol
NetBEUI
NETBIOS support for IPX/SPX-compatible protocol <---- verkrijg je door de properties van het IPX/SPX-compatile protocol tabje NetBIOS deze te enablen
TCP/IP

Services:

File and Print sharing for Microsoft Networks

En dan:

Primary logon: Client for Microsoft Networks

en: IPX/SPX-compatile protocol -> Properties -> Advanced -> Set this protocol to be the default protocol.

Als laatste: in My Computer minimaal 1 share aanmaken natuurlijk

En dan moet het werken, werkt vanaf win 95 en dus ook voor windows 98+

Als het dan niet werkt even een koude herstart (PC uit en dan weer aan)

En anders is er iets mis met je netwerk kaart, de drivers of je netwerk kabels (heb je een combo kaart: dan moet je even UTP of BNC kiezen in je properties !!!)

Let op een ISA kaart in PnP modus zal niet werken met windows 95 of 98. Deze moet je met de software op een vast hardware adres (IRQ en I/O) zetten !!

-------

• mjl

mjl

Ugh

Oja en check even in welke workgroup je zit, in XP is dat standaard MSHOME geloof ik !!!

-------

• VirtualGuineaPig
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vergeet IPX/SPX maar, dat is leuk voor ouder games en Novell netwerken, maar het beste is om alleen TCP-IP als protocol te draaien (voorkomt ook wat overhead in je netwerkverkeer en dus wat minder collisions)

TCP-IP Netwerkproblemen: eerst pingen! Kijk ff met ping <naam-xp-machine> of ping <ip-xp-machine> of er sowieso een TCP-IP netwerkverbinding ligt en of de machines in het zelfde IP-segment zitten (192.168.x.x of 10.0.x.x) Mocht die ping al niet werken, dan weet je genoeg... Je TCP-IP netwerk opnieuw opbouwen.

Mocht je ping keurig netjes een reply opleveren, kijk dan vanaf de commandoprompt met net use <share-ip-machine> wat er precies gebeurd. Ik denk dat het dan wel eens op wachtwoorden/inlognaam de mist in gaat ...

• mjl

mjl

Ugh

Ja alleen TCP/IP is wel zo fijn, maar daar wil windows 98 weer niks mee qua file-sharen ....

-------

Verwijderd

Topicstarter
mjl schreef op 28 februari 2004 @ 16:35:
Mischien helpt deze info, werkt bij mij altijd, als het eenmaal werkt kun je natuurlijk ook andere protocollen en clients installeren (vINES, nOVEL ETC.)

Clients:

Client for Microsoft Networks

Protocols:

IPX/SPX-compatile protocol
NetBEUI
NETBIOS support for IPX/SPX-compatible protocol <---- verkrijg je door de properties van het IPX/SPX-compatile protocol tabje NetBIOS deze te enablen
TCP/IP

Services:

File and Print sharing for Microsoft Networks

En dan:

Primary logon: Client for Microsoft Networks

en: IPX/SPX-compatile protocol -> Properties -> Advanced -> Set this protocol to be the default protocol.

Als laatste: in My Computer minimaal 1 share aanmaken natuurlijk

En dan moet het werken, werkt vanaf win 95 en dus ook voor windows 98+

Als het dan niet werkt even een koude herstart (PC uit en dan weer aan)

En anders is er iets mis met je netwerk kaart, de drivers of je netwerk kabels (heb je een combo kaart: dan moet je even UTP of BNC kiezen in je properties !!!)

Let op een ISA kaart in PnP modus zal niet werken met windows 95 of 98. Deze moet je met de software op een vast hardware adres (IRQ en I/O) zetten !!
Hoe kom ik bij Protocols? En Ik denk dat ie in de verkeerde ip range zit, omdat ik hem niet bij de DHCP client list zie...
/edit

woei, We zijn al 1 stap verder _/-\o_ . Hij ziet namelijk THUISNETWERK, Maar alleen zich zelf, Dus niet de xp pc's
iemand nog tips?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 17:53 . Reden: update :) ]

Verwijderd

soms worden ze zichtbaar door in netwekromving met R-muis te zoeken naar de andere pc's. Het duurt vaak een tijd voordat de tabellen geupdate zijn.
Er is ook een plain pasword fix voor 98 die ook wel eens wil werken.
En anders met
net use \\computernaam (gebruik anders net use \help even)
even kijken

• reb65
  • Laatst online: 01-01 12:34
je zit waarschijnlijk met het verkeerde IP range of in de verkeerde werkgroep te kloten. ik denk het 2e

probeer eens bij uitvoeren \\(computernaam) of \\(Ip adres) (zonder haakjes) in te vullen

win 98 heeft namelijk altijd moeite om XP pc's te zien (bij mij maar meestal werkt het als je de eerste keer verbind met bovenstaande marnier wel)

[ Voor 60% gewijzigd door reb65 op 29-02-2004 00:15 ]

• AdriaanS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-12-2025
Inmiddels al voor elkaar?
Heb zelf ook met XP cd-rom gedaan, werkte perfect!

Verwijderd

Beetje laat he?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.