[MSI MS6330] BIOS ROM checksum error

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:58

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Nadat ik een nieuwe proc voor mijn tweede PC heb gehaald, wilde ik hem vandaag weer eens aanslingeren. Ik sluit alles aan, druk op de knop en .... teleurstelling werd mijn deel.

Ik krijg de Award Bootblock BIOS op mijn scherm en de PC start niet verder. Ik open GoT, start de search en die geeft de volgende tip:

- Download de nieuwste BIOS. Gedaan: bestand W6330VMS.360
- Download de flasher. Gedaan: AWFL822A.EXE
- Maak een kale bootflop. Gedaan met DRDOS Flash (www.bootdisk.com)
- BIOS-file en flasher gekopieerd naar de flop en de volgende autoexec.bat aangemaakt:

AWFL822A.EXE W6330VMS.360 /PY /SN /R /CC /CD /CP

- Ik douw de flop in het slachtoffer, start op en wederom niks. Hij geeft direct
de melding:

Detecting drive A: media.....
Drive A: error. System halt.

Ik weet nu even niet meer wat te doen. De floppy-drive is 100% zeker weten niet kapot (getest in ander systeem). De diskette zelf kan ook niet defect zijn. Ik heb hier inmiddels 8 diskettes liggen en bij elk exemplaar hetzelfde resultaat. Ik heb al gespeels met de autoexec.bat:
- Alleen AWFL822A.EXE erin gezet
- Zonder de parameters geprobeerd
- W6330VMS.360 hernoemd naar BIOSFILE.BIN (ook in de autoexec.bat)
- en combinaties van bovenstaande
maar niets lijkt te werken. Het lijkt wel of er geen floppy-drive gezien, wordt, want het lampje van het apparaat gaat niet eens branden. Hij leest domweg helemaal niets van het ding, maar geeft meteen de error.

Wat kan ik nu nog verder doen?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) omdat een floppy kabel een twist erin heeft kun je het op vier manieren aansluiten. Slechts een daarvan gaat werken. Bij twee manieren komt er stroom op de datapins te staan (herkenbaar aan constant brandend floppy lampje) en kun je de disk die erin zit weggooien, bij de derde zit stroom goed, maar lopen de datalijnen gekruist en wordt het niet gedetecteerd, alleen op de 4e zit alles goed.

2) welk MSI-6330 heb je exact? Er zijn meer versies van dit moederbord dan van zowat welk andere in PC geschiedenis, denk maar eens aan:

K7TPro (KT133+686)
K7TPro2 (KT133+686A)
K7TPro2A (KT133+686B)
K7TTurbo (KT133A+686B)
K7TTurbo2 (ook KT133A+686B, maar met een paar extra features)
enz...

Elk heeft een eigen BIOS. Weet je 100% zeker dat je de juiste te pakken hebt?

Oslik blyat! Oslik!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@ dion_b:

Ik heb MSI K7T Turbo (6330) V3.0. In jouw lijst genoemd als KT133A+686B. Ik weet 100% zeker dat ik de goede BIOS heb gedownload. Mijn moederbord werd apart genoemd in de lijst op www.msi-computer.nl naast de door jouw aangegeven types.

Ook lijkt het me stug dat de floppy verkeerd aangesloten zit. Ik heb niets aan de kabels veranderd, na de installatie van de nieuwe CPU. De floppy-kabel heeft drie connectoren. Tussen de twist zit in een helft van de de kabel. Deze helft zit in de drive zelf, de 'rechte' helft zit op het mobo.

/edit: ik heb hem aangesloten als in onderstaande schetsje:
Afbeeldingslocatie: http://muller.homelinux.org:8888/floppy.gif

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 28-02-2004 16:22 ]

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Zit die nieuwe Proc al in die machine? Misschien werkt het juist niet meer omdat de proc nog niet ondersteund wordt door je huidige BIOS. Eerst dus met een wel ondersteunende Proc je BIOS flashen naar 3.6 zou een optie kunnen zijn als je al met je nieuwe werkt. (welke snelheid eigenlijk)

Verder zal ik nogeens hard nadenken. Ik ben 100% 6330 Guru met een

K7TTurbo Limited Edition

Welke dion_b nog niet in zijn lijstje had staan.

Anders een BIOSreset op het moederbord (Let even op de jusite jumper, en vertrouw ook niet helemaal op je Manual, want er zijn 6330 manuals die onjuist zijn. Pak dan liever een online manual)

20*350ZO45°

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik heb de rest van de systeemspecs nog niet genoemd zie ik en daardoor onstaat er verwarring over de CPU. Het betreft:

- MSI MS6330 K7T Turbo V3.0
- 256 MB PC-133 SDRAM
- AMD Athlon T-bird 1 GHz (266 MHz FSB)

De processor is identiek aan het exemplaar dat er eerst in zat. Die was echter overleden, vandaar de vervanging. De proc wordt dus zeker weten ondersteund door het moederbord. Het BIOS dat ik wilde gebruiken was inderdaad v3.6. De huidige BIOS is 3.2 geloof ik.

Ook een BIOS-reset heb ik meermaals proberen uit te voeren, echter ook zonder succes. Ook een nieuwe CMOS-batterij mocht niet baten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan rijst de vraag hoe die CPU exact overleden is. Misschien dat het moederbord ook eea te verduren heeft gekregen en dat de FDC ook heen is.

Oslik blyat! Oslik!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
dion_b schreef op 28 februari 2004 @ 18:45:
Dan rijst de vraag hoe die CPU exact overleden is. Misschien dat het moederbord ook eea te verduren heeft gekregen en dat de FDC ook heen is.
De CPU is niet overleden op dit bord. Ik heb de CPU destijds gefrituurd ( |:( ) tijdens een test met mijn andere PC (proc leek dood, dus gebruikte ik mijn T-bird 1 GHz om dit testen.... Koeler verkeerd teruggezet (beugel verkeerd om gemonteerd) --> proc doorgebrand...) Mijn eerste fuck-up in 7 jaar tijd....

Het MSI-mobo heeft dus niets te maken met het overlijden van de CPU ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Wok op 28-02-2004 19:15 ]

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja ik zou zeggen, zoek een medetweaker die ook een 6330 heeft (maakt niet uit welke rev.) en hotflash de bios.

Deze biossen zijn wat moeilijker los te wippen dan die oude, wat langere biossen maar met een beetje gefriemel krijg je ze eruit zonder de pinnetjes te buigen>> anders, voorzichtig terugbuigen.

Haal voorzichtig de bios voor 80% los op de goede pc.
Start de goede pc op onder dos
Haal nu de bios helemaal los op de goede pc
Leg een stukje visdraad/flosdraad in het socket (zodat je met de draad daarna de bios weer makkelijk eruit kan 'trekken'
Plaats de verdachte bios in het socket over de visdraad heen (die diagonaal ligt)
Flash de bios naar 3.6
Zet de pc uit
Haal de bios eruit door aan beide eindjes van de visdraad te trekken
Plaats de bios weer terug in de goede en verdachte pc (niet door elkaar halen!)
En kijken wat ie doet!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toink schreef op 29 februari 2004 @ 11:26:
Tja ik zou zeggen, zoek een medetweaker die ook een 6330 heeft (maakt niet uit welke rev.) en hotflash de bios.
Waarom een 6330 :?

Willekeurig welk mobo met een vierkant BIOS socket zou voor zo'n actie moeten voldoen :z

Oslik blyat! Oslik!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Heb je ook al eens een diskette met alleen de bios file zelf geprobeerd? Een bios bootblock flasht deze namelijk zelf in het bios, en werkt voor zover ik weet (ook uit eigen ervaring) alleen als er behalve de bios file niets op de diskette staat.

[ Voor 1% gewijzigd door MadMan op 29-02-2004 15:09 . Reden: typo ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
DHuuf schreef op 29 februari 2004 @ 15:09:
Heb je ook al eens een diskette met alleen de bios file zelf geprobeerd? Een bios bootblock flasht deze namelijk zelf in het bios, en werkt voor zover ik weet (ook uit eigen ervaring) alleen als er behalve de bios file niets op de diskette staat.
In de PMG-FAQ heb ik inderdaad gelezen dat het ook op de manier kan, maar dat geldt toch alleen voor AMI-BIOS? De mijne is Award (op een Phoenix-chip). Ik zal het in ieder geval eens proberen :) Al wordt dat vanavond niets: strijkgoed, website devven, PC reparenen @ huisgenoot.... :{

• Toink
  • Niet online
dion_b schreef op 29 februari 2004 @ 15:01:
[...]

Waarom een 6330 :?

Willekeurig welk mobo met een vierkant BIOS socket zou voor zo'n actie moeten voldoen :z
Nja ik was geneigd om dat ook te zeggen maar ik wilde de TS niet in nog diepere ellende storten dan waar hij nu al zit ;) dus ik nam de marge voorzichtig.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Wok schreef op 29 februari 2004 @ 18:13:
[...]

In de PMG-FAQ heb ik inderdaad gelezen dat het ook op de manier kan, maar dat geldt toch alleen voor AMI-BIOS? De mijne is Award (op een Phoenix-chip). Ik zal het in ieder geval eens proberen :) Al wordt dat vanavond niets: strijkgoed, website devven, PC reparenen @ huisgenoot.... :{
Bij mijn award bios werkt dit ook op deze manier dus....
Zie mij sig voor mijn specs.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
DHuuf schreef op 01 maart 2004 @ 02:00:
[...]

Bij mijn award bios werkt dit ook op deze manier dus....
Zie mij sig voor mijn specs.
Wel, ook dat werkt niet :( Heb een maagdelijk lege flop gepakt, de BIOS-file eropgezet, maar wederom krijg ik direct de Drive A: error melding. Het lijkt wel of hij geeneens moeite doet om te lezen van flop....

• Toink
  • Niet online
Dan is bijna gegarandeerd zeker je bios over de zeik en op een dusdanige manier dat hij z'n floppycontroller ook niet meer aan kan sturen. Geloof me: Dat gebeurt vaker bij de 6330, ik heb er ong. enkele 100den onder m'n vingers gehad.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Da's mooi klote dan! :(

De enige optie om mijn BIOS te 'reviven' is dan nog een hotswap/-flash :?

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Wok schreef op 01 maart 2004 @ 21:02:
Da's mooi klote dan! :(

De enige optie om mijn BIOS te 'reviven' is dan nog een hotswap/-flash :?
Nee, je kunt de BIOS even trekken, tussen een piepschuimpje parkeren, opsturen naar MSI Nederland, gefrankeerd, met een aan jezelf geadresseerde gefrankeerde retourenveloppe. Wel even in een briefje erbij schrijven wat het probleem is, en welke flash er naartoe geschreven moet worden. Succes. Klantvriendelijkheid MSI Nederland is eigenlijk te_goed.

20*350ZO45°

• Toink
  • Niet online
Dat zou ik eens proberen ja. MSI zijn de beroerdste niet met dit soort dingen. Hou ons op de hoogte!
Pagina: 1