[WinXP] Disk Management

Pagina: 1
Acties:

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022
Bij het overzetten van linux naar een andere pc werd bij mij een partitie van 10GB overbodig op mijn verder win98/XP nu dualboot systeem. Kwam goed uit, want ik had net 70 oude cd's van iemand gekregen met ouwe kneut om uit te zoeken. :)

Eerst even de partitie omzetten naar ntfs en klaar zou ik zijn. Braaf via drive management van windows XP de partitie verwijderd en opnieuw geformateerd. drive G: was een feit. Daar ben ik lekker mee aan de slag gegaan, totdat ik gisteren voor het eerst sinds tijden mijn PC uitgezet heb. Vanmorgen weer opgestart en wat zie ik tot mijn grote verbazing, drive G: verdwenen. Kijk ik in drive management en zite hij hem als een ntfs healthy unknown partition.

Daarmee ben ik aan de slag gegaan. Eerst nog een keer dezelfde weg gevolgd, de partitie opnieuw aanmaken en rebooten, maar dat leverde hetzelfde resultaat. Een schijf die verdwijnt. Via de search aan de slag gegaan, maar ontdekt dat het toch niet echt een common probleem is. Ik heb vervolgens gekeken of het niet een instelling van tweak-XP is, maar dat leverde niets op.

Het viel mij op dat in drive management de mogelijkheid tot hiden/unhiden ontbrak. Dus heb ik met een bootable Partition magic versie, de primaire schijf die G: is, bekeken en deze bleek inderdaad hidden te zijn. Ik denk bingo, schijf op unhide gezet. Gereboot, maar weer niks. Nog een keertje het rondje langs drive management gelopen, maar weer een healthy unknown partitie, ook na unhide.

Als ik de schijf daarna weer met PM bekijk, staat deze weer op hidden. Ik krijg hem dus niet voor elkaar als extra ntfs schijf. Je mag toch drie primaire partities en één uitgebreide hebben? Ik heb nu één primaire fat32 win98 partitie, één primaire uitgebreide ntfs met drie logische stations en dan mijn brakke onwillige primaire ntfs broeder. Ik ben even de weg krijt hoe ik deze moet oplossen. Ik mis hem even of zie ik iets over het hoofd?

:)

• KeX
*sings*: Can I Kick It!

Verwijderd

Toevallig heb ik laatst hetzelfde gehad alleen was de partitie een primary. Ik heb toen met een debian cd'tje geboot en met fdisk de type op 07 (NTFS) gezet. Hierna geen probleem meer gehad.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

sings Yes you can! *

Staan er nu ook belangrijke bestanden op die G-spot, of is de schijf nog ongebruikt?

Probeer anders eens de partitie als geheel te verwijderen totdat je ongebruikte
ruimte hebt en daarna een andere driveletter te geven...

pfff...tis weer vroeg vandaag

[ Voor 1% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 01-03-2004 08:37 . Reden: typos! ]

An Explanation of l33t Speak

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 08:33:
Ik heb toen met een debian cd'tje geboot en met fdisk de type op 07 (NTFS) gezet.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Overigens kun je dit ook met PTEDIT.EXE op een DOS-flop doen (zit in het PartitionMagic pakket, maar is ook vrijelijk te downloaden van Powerquest's FTP: ftp://ftp.powerquest.com/pub/utilities/ ). Een tabel van alle Partition Types kun je eveneens op de site van Powerquest vinden: http://www.powerquest.com/support/primus/id4279.cfm :)

• KeX
Het is een primairy partitie die op dit moment geen data bevat. Niet na de eerste keer opnieuw indelen en formateren tenminste. Het gekke is dat ik hem tijdens een sessie toewij en gewoon als g: prima kan gebruiken. Pas na een herstart (en dat is balen als het je eerste is na een maand tjd/werk) is de drive verdwenen en herkent hij hem niet meer. Ik kan hem dan prima weer opnieuw toewijzen en dan blijft hij weer bruikbaar ........... tot de eerste herstart. :/

Ga het zo nog eens met fdisk proberen. Zal de fdisk handleiding van Terw_dan eens opzoeken. ;)

• KeX
BalusC schreef op 01 maart 2004 @ 08:46:
[...]
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Overigens kun je dit ook met PTEDIT.EXE op een DOS-flop doen (zit in het PartitionMagic pakket, maar is ook vrijelijk te downloaden van Powerquest's FTP: ftp://ftp.powerquest.com/pub/utilities/ ). Een tabel van alle Partition Types kun je eveneens op de site van Powerquest vinden: http://www.powerquest.com/support/primus/id4279.cfm :)
Ik heb hier tot twee keer toe een poging mee gedaan met een bootflop. Van de desbetreffende partitie de indeling van 17 naar 07 gezet. XP opniewu opstarten, geen schijf. Vervolgens disk management opgestart -> Healthy unknown partition. Weer geboot met flop en ja hoor de indeling staat weer op 17 hidden ntfs. 8)7

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

bonetone

2B Silver Sonic

Dit alles wel met admin-rechten gedaan?

• KeX
bonetone schreef op 01 maart 2004 @ 10:04:
Dit alles wel met admin-rechten gedaan?
Jep, alle inXP handelingen met admin rechten. Voor de dosflopacties lijkt me dat geen issue. ;)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
dus als ik het goed begrijp stond er op die 10 GB een linux geïnstalleerd?

Zou het kunnen dat de bootmanager deze partitie nog altijd beschouwt als een linux systeempartitie??? Dan zou het logisch zijn dat ie hem verbergt na een herstart.

Misschien volstaat het om ff een kijkje te nemen in de settings van je bootmanager???

• KeX
The_Stickie schreef op 01 maart 2004 @ 10:11:
dus als ik het goed begrijp stond er op die 10 GB een linux geïnstalleerd?

Zou het kunnen dat de bootmanager deze partitie nog altijd beschouwt als een linux systeempartitie??? Dan zou het logisch zijn dat ie hem verbergt na een herstart.

Misschien volstaat het om ff een kijkje te nemen in de settings van je bootmanager???
Ik wilde net gaan vertellen dat dat vreemd zou zijn aangezien ik de schijf wel van ext2 naar ntfs krijg, maar dat hij hidden blijft na het booten. En toen opeens ging het licht branden. Ik heb de standaard instellingen overruled en deze partitie blijkbaar ooit in de bootloader hidden gemaakt voor andere OS-en. Aangezien ik met bootmagic onder W98 boot kom ik daar niet dagelijks. Maar dit is het dus wel en verklaard ook waarom het telkens bij het booten misging. 8)7

Een _/-\o_ voor deze heldere kijk op dit verhaal. :)
Pagina: 1