Toon posts:

Uitval computer tijdens spelen van een spel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leute,

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem:

Tijdens spelen van spellen (bv. MOHAA en NFS-underground) valt mijn computer totaal uit en start die zich weer opnieuw op. Dit gebeurt alleen tijdens het spelen van spellen en dat ongeveer na 15 min. (dit is soms iets langer en soms iets korter). Normaal op de computer werkt wel maar als er iets van 3D naar voren komt kan ik beginnen met aftellen.

wat is geprobeerd heb, maar niet wil baten:
- Nieuwe directX instaleren en daarna de nieuwe drivers voor mijn videokaart geinstaleerd
-Windows xp op een nieuwe hardeschijf gezet en opnieuw getest
-Temperatuur getest: 37 tot 45 graden

Mijn videokaart: Gforce TI 4200

Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen

alvast bedankt
Jaap Noorda

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat voor pc heb je verder, en vooral wat voor voeding?

Oja, je naam hoeft er hier nooit onder. Welkom op GOT trouwens, vergeet niet de regels door te lezen.

[ Voor 54% gewijzigd door maratropa op 28-02-2004 12:39 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Computer: een Fuitsu Siemens PIV 2,53 GHz, 512 mb Ram
voeding: ik kan het niet zo in de papieren vinden dus kast opengetrokken en daar staat het merk astec op met output van 250 W

voldoende info?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 12:54 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zelf zou ik dat te weinig vinden voor zo'n pc, misschien dat een goeie 250 in theorie prima voldoet maar je weet het nooit helemaal zeker hoeveel die voedingen kunnen hebben.

Ik zou iig proberen even tijdelijk een 350-400 watt voeding te lenen, om te kijken of dat het probleem oplost (neem aan dat die pc geen custom voeding gebruikt?) Mocht dat de problemen verhelpen dan zou ik er een meteen een goeie voeding in zetten, CWT/antec ofzo.

Je hebt iig al je software opnieuw er op gezet...Je kan nog met andere videokaart drivers proberen, gewoon wat oudere, het is toch een ti4200. En trek er eens wat overbodig hardware uit als dat er in zit. Gewoon om dingen uit te sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 28-02-2004 12:57 ]

specs

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Detonator 44.03 blijkt de beste / snelste te zijn voor Geforce 4 kaarten...
Misschien kan je die nog ergens vandaan halen?
Verder lijkt die voeding me idd wat weinig, dus zoals Gladiool al zei moet je even een andere proberen..

Heb je ook de nieuwste chipsetdrivers geinstalleerd?
En welke versie heb je nu van de Detonator/Forceware/Omega drivers?

Test btw ook nog even je geheugen met memtest:
www.memtest86.com
Of een ander progje hiervoor natuurlijk..

succes dr mee :)

edit: tiepvouten

[ Voor 8% gewijzigd door Laurenz op 28-02-2004 13:04 ]

Leave only footprints, take only memories

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een fujistu siemens dus..

Bel ze zelf maar op als het uitdraait op een hardware probleem.

Service is wel goed en een onderdeel zoals de voeding zijn nooit standaard dus je moet wel 1 van hun hebben..

Tweakers Discord

Verwijderd

Hoi Hoi een kennis heeft dezelfde comp deze hebben te kort koelvermogen tijdens dit soort spellen moet hij werken wordt hij te heet en schakelt hij automatisch af.
ff een xtra fan plaatsen en het probleem is over game ze.
Groetjes walibu

• Laurenz
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 13:04:
Hoi Hoi een kennis heeft dezelfde comp deze hebben te kort koelvermogen tijdens dit soort spellen moet hij werken wordt hij te heet en schakelt hij automatisch af.
ff een xtra fan plaatsen en het probleem is over game ze.
Groetjes walibu
wat is geprobeerd heb, maar niet wil baten:
- Nieuwe directX instaleren en daarna de nieuwe drivers voor mijn videokaart geinstaleerd
-Windows xp op een nieuwe hardeschijf gezet en opnieuw getest
-Temperatuur getest: 37 tot 45 graden
Met die temperaturen is niets mis hoor..
Je videokaart zou natuurlijk wel te heet kunnen worden, maar ik vraag me af of je systeem dan automatisch afsluit.
Volgens mij blijft ie dan gewoon net zo lang aan tot hij doorgefikt is :X
Maar voel voor de zekerheid dus maar ff aan het koelblok op je kaart tijdens het spelen van games B)

[ Voor 6% gewijzigd door Laurenz op 28-02-2004 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
okey ff 3 vragen:

1- Kan ik een voeding uit een andere computer(200W) plukken en deze samen met de andere voeding aanzetten, zodat die de stroom deelt?

2- Jullie hebben het over een koeler er bij zetten maar wat voor een koeler (me am noobie @ hardware).

3- voelen aan je video kaart was dat een geintje of serieus?

• Laurenz
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 13:19:
okey ff 3 vragen:

1- Kan ik een voeding uit een andere computer(200W) plukken en deze samen met de andere voeding aanzetten, zodat die de stroom deelt?

2- Jullie hebben het over een koeler er bij zetten maar wat voor een koeler (me am noobie @ hardware).

3- voelen aan je video kaart was dat een geintje of serieus?
1. Dat is idd mogelijk, maar zoveel gekloot dat ik het je niet aan wil raden.
Bovendien moet je dan die voedingen aan elkaar verbinden, en dus met soldeerbouten spelen enzo.. kortom: zou ik niet doen.
Probeer gewoon even een voeding (>300W) te lenen, lijkt me makkelijker.

2. Dat ligt eraan:
Een fan aan de achterkant van je kast, die de warme lucht naar buiten blaast.
En eventueel ook eentje aan de voorkant (onderin) die koude lucht naar binnen blaast.
Maarja, je CPU wordt niet te warm.. en eerlijk gezegd denk ik niet dat een Ti4200 te heet wordt. Ik heb zelf een Ti4400 @ 4600, en die wordt ook niet bepaald heet.
Kortom: kijk eerst maar naar je voeding en geheugen, en als dat niet helpt kan je naar de koeling kijken.

3. Nee da's geen geintje hoor :)
Je kan gewoon even je vinger(s) op het koelblok leggen om te kijken of hij echt te heet is of niet.
Dus wel het koelblok, en niet je vinger in de fan drukken (;)) of aan die chips zitten, want daar heb je niet zoveel aan natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Update:

heb een nieuwe voeding getest! 350 watt. maar weet je wat het leuke was hij viel nog sneller uit dan eerst met mijn 250 watt. :'(

dus weer ff snel mijn andere ingezet en warempel ik krijg mijn windows weer op het scherm.

duss ik dacht laat ik eens alleen de hardeschijf #1 eens aansluiten op de voeding en wat denk je dat er gebeurt,,,,,, deze jongen kan zijn spel weer spelen _/-\o_ opzich geweldig maar nu ben ik er nog niet achter wat het mankement is.

alles getest maar kom er niet achter....

is het zo dat ik de voeding maar op 1 manier mag aansluiten ofzo?
want anders weet ik het echt niet meer.....

HALP

Verwijderd

Het is dus duidelijk dat de voeding inderdaad underpowered is. Je kunt je tevens vragen gaan stellen bij die 350 Watt voeding, er is op dat gebied de nodige rotzooi op de markt. Zo zat ik vandaag toevallig wat reviews op tomshardware te bekijken, zit zelf op het punt dat ik eventueel een geruislozere voeding wil, en daar kom je diverse staaltjes van foute info tegen, de fabrikanten vermelde nogal eens optimistisch ingeschatte vermogens, en vaak is het rendement niet helemaal je dat.

• Laurenz
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 19:26:
Het is dus duidelijk dat de voeding inderdaad underpowered is. Je kunt je tevens vragen gaan stellen bij die 350 Watt voeding, er is op dat gebied de nodige rotzooi op de markt. Zo zat ik vandaag toevallig wat reviews op tomshardware te bekijken, zit zelf op het punt dat ik eventueel een geruislozere voeding wil, en daar kom je diverse staaltjes van foute info tegen, de fabrikanten vermelde nogal eens optimistisch ingeschatte vermogens, en vaak is het rendement niet helemaal je dat.
De wattage-aanduidingen worden idd nogal gemanipuleerd.
Die 350W kan piekvermogen zijn, en die 250W continuvermogen.
Dan zou het heel goed kunnen dat die 250W voeding normaal gesproken meer vermogen levert.
Wat bij jou dus het geval blijkt te zijn.

Je moet dus naar een nieuwe voeding gaan kijken :)
Goede merken zijn Enermax en Antec..
Met voedingen van de goedkopere merken als Sweex / Qtec moet je uitkijken.
De 550W Dual Fan van Qtec heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding,
en kost ongeveer €50,-. (550W is hier dus piekvermogen ;))
Echter blijkt de 450W versie van deze voeding redelijk slecht te zijn, dus als je slim bent blijf je daar vanaf.

Reviews en gebruikerservaringen vind je op:
Toms Hardwareguide
Tweakers.net frontpage
Google :+
De GoT search :)

succes dr mee!

Verwijderd

Topicstarter
het was een Antec 350W :'( :'( :'(

• Laurenz
Jah mja, je zal altijd zien dat je een brak geval had.. ;)
Maargoed, als je bijvoorbeeld deze voeding zou kopen:
http://www.tweakers.net/pricewatch/52920
Dan kan ik me niet voorstellen dat het niet goed genoeg is.

Ik had trouwens beter kunnen zeggen dat de Antec Truepower serie goed is,
Antec heeft natuurlijk ook mindere/goedkopere voedingen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Laurenz op 28-02-2004 20:22 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Over de mensen die nog steeds durven Antec als topvoeding aan te prijzen: Een vriend van mij had er eentje gekocht. Jaar terug. De beste van de reeks. 400 watt ofzo. Aan het einde van het jaar was die voeding zo brak dat ie het moederbord om zeep heeft geholpen.

Verwijderd

Ik heb zelf een chieftec 340Watt geval in een redelijk zwaar systeem zitten, en die doet het al jaren prima, wordt ook over het algemeen goed aangeschreven. Ik heb juist gezien dat je ze voor rond de €50,-- hebt. Misschien een idee voor de TS.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:38
Hmm ik heb het zelfde probleem gehad, en dat was (zoals iemand hierboven ook al opmerkte) inderdaad een probleem met de koeling. Als het echt je voeding is zou je dit moeten kunnen testen door gewoon een aantal optical devices of hd's er uit te trekken en het dan nog een keer proberen.

Maar ik zou de oorzaak in de (cpu) koeling zoeken.

En over welke voedingen nou wel of niet goed zijn al andere topics zou ik zeggen. :/

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 28-02-2004 21:39 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:34

Acheron

updatepack.nl

Misschien moet je de koelblokken eens schoonmaken. Ikzelf heb ook een Ti4200 en ik zag dat die een hoop stof had gehapt na 1,5 jaar gebruik

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

duss ik dacht laat ik eens alleen de hardeschijf #1 eens aansluiten op de voeding en wat denk je dat er gebeurt,,,,,, deze jongen kan zijn spel weer spelen opzich geweldig maar nu ben ik er nog niet achter wat het mankement is.
En mensen, dit geeft overduidelijk weer dat het wel degelijk een voedingsprobleem is. Afkoppelen van diverse stroomverbruikers maakt dat het systeem weer loopt, dan is het wel heel duidelijk dat de voeding niet het benodigde vermogen kan leveren. Het heeft dus volgens mij geen draad met stof te maken, en ook niet met koeling.
Pagina: 1