Hop-limit in IPv6, waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zat de specificaties van IPv6 eens door te kijken, en het viel me op dat er in een packet een 8-bit hopcounter zit, die begint vanaf 256 en per hop gaat er 1 vanaf. Na 256 hops ben je dus je packet kwijt :s

Nou is 256 hops natuurlijk wel wat veel, maar aangezien er ook een enorme hoeveelheid netwerkapparaten mogelijk zijn met ipv6 is het toch wel mogelijk dat je dit soort situaties krijgt in de toekomst.

Dat er een hoplimit in moet zitten is denk ik om eventuele loops ed. te stoppen, maar 256 lijkt me toch vrij weinig. Iemand een mening hierover?

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Je ijskast zal toch ook direct via router naar internet gaan en niet via je broodrooster, deurbel en webcam :)

Maakt dus even veel hops als een computer die het internet opgaat en je ijskast gaat echt niet via 255 andere apparaten met het internet of een ander apparaat praten :)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Als je op dit moment een traceroute doet naar een willekeurige site zie je dat vrijwel alle sites binnen 30 hops te bereiken zijn. 256 hops lijkt mij meer dan voldoende als er een beetje opgelet wordt op de inrichting van de netwerken, zeker als je bedenkt dat bij een configuratiefout een pakketje met een TTL van 256 nog best lang heen en weer gestuurd wordt :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
256 is best veel hoor.
Als je bijvoorbeeld een 16 ports switch/router neemt, aan elke port weer een switch router hangt, en dat nog twee lager dieper, kun je al 64k hosts aansluiten en zitten er tussen twee hosts maximaal zeven hops.
Dus als je nu een max TTL van 40 hebt, kun je aan beide kanten nog 10 hops plakken en dan zit je pas op 60, maar dan heb je thuis bijvoorbeeld wel de mogelijkheid om 16^10 (meer dan een miljard) hosts neer te zetten.

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Die hop limit is gewoon overgenomen uit IPv4, en ze zullen wel gedacht hebben nu is het ook geen probleem, dus dan laten we het maar zo.