Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]AVR Reset zichzelf steeds

Pagina: 1
Acties:

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik heb een AT90S8535 AVR aan een lichte electromotor hangen met een relais om de richting om te wisselen en een transistor om de motor aan en uit te schakelen.
Het relais stuur ik aan met een BC107B en een terugloop diode 1N4148.
Als het relais zich omschakelt, reset de avr zichzelf soms.
Heeft iemand een idee hoe dit komt? en hoe ik dit op kan lossen?

Online LED calculator

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Relais + motor = inductie = storing

Een relais is voor dat soort dingen een enorm lompe opossing imho, gebruik liever een H-brug.

Om die storing kwijt te raken zou je een 0,1 uf condensatortje over de motor kunnen hangen, en twee condensatortjes van elke kant van de motor naar massa (ook 0.1)
verder zorgen voor een goede voeding ( condensatortje direct over de aansluit pennen van je AVR) en als het eventjes kan de motor niet uit de zelfde +5 volt voeden waar je ook je avr uit voed.

Repareren doe je zo.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Heb je een ontstoor condensator over je voeding hangen bij je avr?
ik werk met picjes, en dit soort dingen vergeten vinden ze niet lief.

Anders es een erg groooooote condensator over je + en - hangen... of idd andere voeding voor de motor

euhm... thnx Sine

ej, die nixie dingen... ik heb er nog een serie liggen 12 ofzo... cd31 d8 ik
mail me als je interesse hebt...

[ Voor 22% gewijzigd door 3lmowww op 28-02-2004 11:47 ]

Electronics development

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:19

Bob Popcorn

Plop!

zit er ook een elco tussen de + en de - van de motor? En idd gebruik liever een H brug, veel efficienter.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Bob Popcorn schreef op 28 februari 2004 @ 13:15:
zit er ook een elco tussen de + en de - van de motor? En idd gebruik liever een H brug, veel efficienter.
Elco gaat niet werken in een omkeer schakeling ... dat knalt nogal.

H-brug : mijn idee :Y) ;)

Repareren doe je zo.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:33

arnova

weet veel, maar niet alles

Je kan ook nog in serie met de voeding van je ucontroller een weerstandje van 10ohm zetten + op de voeding van de ucontroller dan nog een c'tje van 100nf (eventeel kijken of een grotere waar het probleem oplost).

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:33

arnova

weet veel, maar niet alles

Sine schreef op 28 februari 2004 @ 13:28:
[...]

Elco gaat niet werken in een omkeer schakeling ... dat knalt nogal.

H-brug : mijn idee :Y) ;)
Natuurlijk best leuk een H-brug maar dan moet je wel het 1 en ander aan kennis in huis hebben :-S En ik denk dat de topicposter dat niet heeft (no offence).

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

master_artech schreef op 28 februari 2004 @ 15:40:
[...]

Natuurlijk best leuk een H-brug maar dan moet je wel het 1 en ander aan kennis in huis hebben :-S En ik denk dat de topicposter dat niet heeft (no offence).
Als je met avr's kunt werken kun je ook met L293D chips werken.

Verwijderd

voor een H-brug kan je(MOS)FET's gebruiken en de Gate's daarvan kan je volgens mij zo op een IC aan sluiten. oftewel het H-brugje is zo gebouwd.. alleen even de goede spullen zoeken

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 17:47 ]

Verwijderd

Voedingslijnen ontstoren met 100n, i.p.v. relais MOSFETS gebruiken in de reeds genoemde H-Brug. En het is handig gebruik te maken van een reset-circuit, bijv. met de MAX825. Gebruik in een H-Brug wel vrijloopdiodes, anders krijg je een berg tegen-EMK te verwerken wat zich kan vertalen in vervelende storingen en rokende motortjes. Ook al heeft de FET al vrijloopdiodes, is het geen overbodige luxe ze nog extra te gebruiken.

@ Sebastius: dat hoeft dus niet zo te zijn hoor. Je kunt een kei van een programmeur zijn, en toch niet eens weten hoe je een elco moet aansluiten, laat staan complexere schakelingen moet maken.

Verwijderd

Je resetlijn, en voeding bufferen met een condensatortje van 100 nF.

ik gebruik hier een reset ic de DS1233D van dallas in combinatie met een condensator naar massa, omdat de schakeling nog wel eens wat stoorsignalen wilde oppikken.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:19

Bob Popcorn

Plop!

Ik ben hier ook mee bezig op school en ik moet de H brug nog in elkaar zetten. Ik heb een super schema voor je die ik best wil emailen. Kun je even je email plaatsen? Zet ipv de @ een [AT] neer voor de webspiders :)

edit:

Never mind, staat in je profiel :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bob Popcorn op 01-03-2004 13:21 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1