RedHat 9.0; 2 Problemen

Pagina: 1
Acties:

• PesaH
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11-2020

PesaH

Holy Cow!

Topicstarter
Hallo,

Eerst wil ik even opmerken dat ik RedHat pas 2 weekjes geinstalleerd heb staan en ik dus nog een echte linux-n00b ben.... :D

Mijn eerste probleem vind ik terug in me log-file van XFree86. Hier de melding:

AUDIT: Sat Feb 28 09:40:01 2004: 1984 X: client 4 rejected from local host
AUDIT: Sat Feb 28 10:11:17 2004: 1984 X: client 15 rejected from local host

Ik kan om de een of andere reden geen screensaver aanzetten.
Als ik dan een tijdje niets doe (via kvm-switch op andere pc) dan crashed mijn pc en kan ik rebooten. Het scherm is dan helemaal zwart.

Het tweede probleem heb ik met mijn samba server. Ik krijg de volgende melding:
feb 28 10:24:05 localhost nmbd[1893]: [2004/02/28 10:24:05, 0] nmbd/nmbd_incomingdgrams.c:process_local_master_announce(311)
feb 28 10:24:05 localhost nmbd[1893]: process_local_master_announce: Server xxx at IP xxx is announcing itself as a local master browser for workgroup xxxxx and we think we are master. Forcing election.
feb 28 10:24:05 localhost nmbd[1893]: [2004/02/28 10:24:05, 0] nmbd/nmbd_become_lmb.c:unbecome_local_master_success(149)
feb 28 10:24:05 localhost nmbd[1893]: *****
feb 28 10:24:05 localhost nmbd[1893]:
feb 28 10:24:05 localhost nmbd[1893]: Samba name server SAMBA has stopped being a local master browser for workgroup xxxxxx on subnet xxxxx
feb 28 10:24:05 localhost nmbd[1893]:
feb 28 10:24:05 localhost nmbd[1893]: *****
feb 28 10:24:22 localhost nmbd[1893]: [2004/02/28 10:24:22, 0] nmbd/nmbd_become_lmb.c:become_local_master_stage2(396)
feb 28 10:24:22 localhost nmbd[1893]: *****
feb 28 10:24:22 localhost nmbd[1893]:
feb 28 10:24:22 localhost nmbd[1893]: Samba name server SAMBA is now a local master browser for workgroup xxx on subnet xxxx
feb 28 10:24:22 localhost nmbd[1893]:
feb 28 10:24:22 localhost nmbd[1893]: *****

Dit haal ik uit mijn sys-logboek. Als ik naar vannacht kijk was dit de laatste melding voordat ie crashte.

Kan iemand me hier mee helpen?

Greetz,
PesaH

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PesaH schreef op 28 februari 2004 @ 10:35:
Ik kan om de een of andere reden geen screensaver aanzetten.
Ik neem aan dat je wel de xscreensaver hebt geinstalleerd?
rpm -qv xscreensaver
Het tweede probleem heb ik met mijn samba server. Ik krijg de volgende melding:
Dit haal ik uit mijn sys-logboek. Als ik naar vannacht kijk was dit de laatste melding voordat ie crashte.
foutmeldingen lijken me duidelijk. En wat crashed er dan? De machine of de samba-server? Voor documentatie over de Domain master browser zie hier:
http://ca.samba.org/samba...kBrowsing.html#dmbexample

• PesaH

PesaH

Holy Cow!

Topicstarter
rpm -qv xscreensaver geeft: xscreensaver-4.07-2
Dat zou moeten betekenen dat ie geinstalleerd staat lijkt me zo.

Voor dat andere probleem ga ik even wat leeswerk verrichten...

Thnx,
PesaH

• PesaH

PesaH

Holy Cow!

Topicstarter
[message=2011712 :? 2,noline]DAzN schreef op 28 februari 2004 @ 10:43[/message]:
[...]

Ik neem aan dat je wel de xscreensaver hebt geinstalleerd?
rpm -qv xscreensaver

[...]

foutmeldingen lijken me duidelijk. En wat crashed er dan? De machine of de samba-server? Voor documentatie over de Domain master browser zie hier:
http://ca.samba.org/samba...kBrowsing.html#dmbexample
De machine crashed. Waardoor dit komt weet ik eigenlijk niet maar als ik in de syslog kijk dan is de samba melding, de enige en laatste melding die ik krijg.

Ik heb het stukje tekst doorgelezen en als ik het goed heb moet ik in smb.conf aangeven dat samba niet de DOMAIN master browser is en dat zou het probleem verhelpen? tenminste dat hoop ik dan...
Dit inmiddels aangepast. Hopen dat het helpt.

ps: hoe kom ik te weten waardoor mijn systeem gecrashed is?

[ Voor 8% gewijzigd door PesaH op 28-02-2004 11:16 ]

• PesaH

PesaH

Holy Cow!

Topicstarter
Hmm, ik heb nu in smb.conf aangegeven dat samba geen domainn master en geen local master browser is zoals in het gelinkte document beschreven staat.
Echter als ik nu vanuit mijn winxp machine via de verkenner browse naar mijn share dan gaat het goed, wil ik dan iets kopieren dan heb ik ineens niet genoeg permissies meer terwijl dat eerst wel gewoon kon?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Dat de machine crasht zal denk ik niet te maken hebben met die melding van Samba (die melding betekent ws. dat er een Windows 2000, Windows XP of win2k3 machine in je netwerk zit die ook heel, heel, heeeeel erg graag local master browser wil zijn...kan dat kloppen?)

Voordat we verder gaan, heb je dit stuk van de NOS FAQ gelezen: Mijn computer is instabiel. Linux of Linuxprogramma's crashen steeds. Wat doe ik er aan?

Vooral belangrijk zijn de vragen: is dat systeem heel toevallig overgeklokt, en heb je memtest gedraaid om er zeker van te zijn dat er niets mis is met het geheugen?
Wat voor systeem is het trouwens (zal wel niet zo veel uitmaken, maar ben wel benieuwd naar de preciese hardware, want uiteraard is wat je beschrijft niet 'normaal'!)

offtopic:
En als je dan toch in FAQs aan het bladeren bent, lees dan meteen even de huisregels, vooral dit stukje: Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Tenslotte staat je naam al naast je post, dus hoe je heet of wat je nick is weten we al hoor ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Wilke op 28-02-2004 12:23 ]

• PesaH

PesaH

Holy Cow!

Topicstarter
Owkee, excuses moet ik maken want ik heb idd de FAQ niet gelezen.

Mijn conf is een PIII 1000 ; 768MB ; 40 gieg ; onboard vid ; geen sound
Niet overgeclocked en ook geen memtest gedraait. Echter loopt deze machine in deze config al een jaar of 3 goed onder windows.

Mijn tweede machine is idd een WinXP bak die vanaf nu local master browser mag zijn. Ik heb smb.conf aangepast zodat samba niet meer local master browser is.

Het crashen gebeurt eigenlijk al vanaf de installatie. Ik had veel problemen met de drivers van mijn onboard videokaart (S3 Savage4). Echter hebben andere drivers het video gedeelte opgelost maar niet het crashen.
Ik denk dat het crashen veroorzaakt word door een probleem met de xscreensaver.
Dit omdat het crashen niet gebeurt zolang ik maar om de zoveel tijd ff iets doe. Doe ik ongeveer langer dan 2 uur niets dan crasht de pc.
Nu heeft de pc het probleem met xscreensaver zelf opgelost???? Aangezien deze weer gewoon werkt. Ik hoop nu ook dat de pc dan ook niet meer crashed.

Update: pc weer gecrashed ondanks een werkende screensaver aangezien het screensaver beeld stil stond en zichtbaar was.

[ Voor 10% gewijzigd door PesaH op 28-02-2004 13:16 ]

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PesaH schreef op 28 februari 2004 @ 13:07:
Update: pc weer gecrashed ondanks een werkende screensaver aangezien het screensaver beeld stil stond en zichtbaar was.
En wat nu als je probeert om de screensaver niet te gebruiken maar een ' blank screen' te toont. Het beeldscherm schakelt niet uit en er worden ook geen 'mooie' beelden getoond. Gewoon de eigenschappen van de screensaver even aanpassen dus en daarna maar weer wachten ;)

Het zou kunnen zijn dat je pc het niet leuk vindt als de videochip zoveel moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door DAzN op 28-02-2004 16:58 ]

• PesaH

PesaH

Holy Cow!

Topicstarter
Dat zou het best kunnen zijn want die videokaart is echt brak.
Anders binnenkort eens voor een nieuwe kaart kijken, eentje met goede drivers voor linux iig ;)

Tja, ik snap er echt niets van maar ik heb nu van desktop gewisseld, van gnome naar kde. Na 2 uur niets doen draait de machine nog steeds. :?
Pagina: 1