[KDE] Manier om makkelijk van user-sessie te wisselen.

Pagina: 1
Acties:

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Weet iemand of er een manier is om makkelijk te wisselen tussen 2 KDE sessies ?
Dus net zoals in OS-X en XP een voudig te wisselen is tussen verschillende gebruikers, met dus de instellingen en draaiende applicaties van die gebruiker.

Het kan nu waarschijnlijk wel, door te switchen naar een console, en dan startx te roepen, maar dat is niet echt gebruikersvriendelijk.

Ik zoek dus een uitbreiding van de sessiemanager, die een eenvoudig wisselen tussen uder mogelijk maakt.

Ik heb wel wat gevonden, maar dat is me toch teveel een kludge.

Any bright ideas ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 20:12

Acheron

updatepack.nl

Welke versie van KDE?

Ikzelf gebruik KDE 3.1.5 onder Debian Sarge. Om van gebruiker te wisselen kan je de desktop vergrendelen. Je kan dan je desktop ontgrendelen, of een andere KDE-sessie beginnen onder een andere gebruiker :)

BTW, er zijn vast nog legio andere mogelijkheden, maar die heb ik nog niet gevonden, ben er ook niet naar op zoek geweest, omdat ik dit niet nodig heb.
Heb nog maar enkele weken ervaring met Linux an sich :P

[ Voor 32% gewijzigd door Acheron op 28-02-2004 10:39 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Wat daar staat is toch behoorlijk handig :? Je mist alleen wel een echt schermpje om te wisselen + dat de verschillende sessies niet wachtwoord beveiligd zijn.

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Ik draai KDE 3.1.5 , op een Debian unstable machine.
Als ik m'n scherm lock, dan kan ik alleen unlocken, niet een sessie wisselen.
@zmn:
En het gaat me juist om een makkelijke manier, zodat ook Joe Luser kan wisselen.
Je kunt niet van een "normale" gebruiker verwachten dat ie vingergymnastiek uit gaat voeren voor zoiets.
En natuurlijk is niet beveiligd wisselen niet echt handig, dan kan een andere gebruiker alsnog de boel verklooien.

[ Voor 31% gewijzigd door jvhaarst op 28-02-2004 10:43 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt gewoon een tweede sessie starten vanuit het KDE-menu "start new session":

/etc/X11/xdm/Xservers:
:0 local /usr/X11R6/bin/X -br
:1 local reserve /usr/X11R6/bin/X :1 -br vt8

Note: KDE 3.2 zoekt naar de tweede sessie in /usr/kde/3.2/share/config/kdm/Xserver

Je gebruikt wel 2 X consoles, maar kdm regelt de rest.
Kan zelfs als sessie 1 in de screensaver gelocked is

[ Voor 12% gewijzigd door AlterEgo op 28-02-2004 11:09 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Gebruik je gdm? zoja, probeer het commando gdmflexiserver eens. Zit ook in je KDE menu als het goed is, system > New login.

Roept als het goed is xscreensaver aan, die je kunt instellen dat ie je scherm alleen terug moet geven als je je paswoord intypt.

Weer terug switchen gaat denk ik helaas alleen met ctrl+alt+F7, of door je sessie te beeindigen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

smokalot schreef op 28 februari 2004 @ 11:09:
Gebruik je gdm? zoja, probeer het commando gdmflexiserver eens.

Roept als het goed is xscreensaver aan, die je kunt instellen dat ie je scherm alleen terug moet geven als je je paswoord intypt.

Weer terug switchen gaat denk ik helaas alleen met ctrl+alt+F7, of door je sessie te beeindigen.
W00t!! Jij krijgt van mij de "nuttige tip van de dag"-award. Naar dit tooltje was ik al tijden op zoek. Superhandig. Nu kan ik mijn vriendin even haar mail laten checken zonder zelf alles af te hoeven sluiten. Sluit zij haar sessie weer af en ik ben terug in mijn sessie. Top!

Look behind you! A three headed monkey!

• smokalot

smokalot

titel onder

MrScratch schreef op 28 februari 2004 @ 11:27:
[...]

W00t!! Jij krijgt van mij de "nuttige tip van de dag"-award. Naar dit tooltje was ik al tijden op zoek. Superhandig. Nu kan ik mijn vriendin even haar mail laten checken zonder zelf alles af te hoeven sluiten. Sluit zij haar sessie weer af en ik ben terug in mijn sessie. Top!
Dankjewel :)

Hij krijgt een mooi plekje in mijn vitrine :P

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
AlterEgo schreef op 28 februari 2004 @ 11:08:
Je kunt gewoon een tweede sessie starten vanuit het KDE-menu "start new session":

/etc/X11/xdm/Xservers:
:0 local /usr/X11R6/bin/X -br
:1 local reserve /usr/X11R6/bin/X :1 -br vt8

Note: KDE 3.2 zoekt naar de tweede sessie in /usr/kde/3.2/share/config/kdm/Xserver

Je gebruikt wel 2 X consoles, maar kdm regelt de rest.
Kan zelfs als sessie 1 in de screensaver gelocked is
Dat menuutje was er bij mij niet, maar toevoegen van de bovenstaande regels zorgt ervoor dat het verschijnt.
En dan is het idd niet zo ingewikkeld meer.

Alleen jammer dat er geen mooie GUI is voor het switchen, maar misschien zit dat wel in KDE 3.2 ?

• smokalot

smokalot

titel onder

jvhaarst schreef op 28 februari 2004 @ 14:48:
[...]

Dat menuutje was er bij mij niet, maar toevoegen van de bovenstaande regels zorgt ervoor dat het verschijnt.
En dan is het idd niet zo ingewikkeld meer.

Alleen jammer dat er geen mooie GUI is voor het switchen, maar misschien zit dat wel in KDE 3.2 ?
Nee, zit er niet in. Is wat mij betreft ook niet zo heel hard nodig, aangezien ik ctrl+alt+f[7,8] ook wel kan onthouden.

Bij xandros hebben ze het wel iets toegankelijker gemaakt.

Pagina: 1