Ik heb zelf een antec trupower 380W
Mijn rails zijn: 3.6 ,5.5 en 12.9
De 12.9 ga ik verlagen naar 12.5 ...
Dat is denk ik gezonder voor mn hdd (weet iemand eigenlijk of je zo je hdd kunt oc'en?)
De hooge 5V is goed voor het oc'en bij de radeons. Iemand met een laage 5v lijn zal nooit het ram goed kunnen oc'en op zijn radeon.
De hooge 3.3 rail is goed voor stabiliteit qua Northbridge en Vdimm.
Die kan normaal wel tot 3.7-3.8 worden doorgetrokken indien je een Vdimm mod hebt is dat handig. Je Vdimm mag nooit te dicht bij de 3.3rail zitten anders wordt deze onstabiel.
Hier is de origineele tread op xtre
http://www.xtremesystems....?postid=310397#post310397
Voor die niet graag engels lezen zal ik het ook even proberen uit te leggen.
Je knipt dus de sense wire (die dunne draadjes) van 1 van de 3 rails door. Bijvoorbeeld de 3.3.
Je zet dan op het stuk dat nog aan de ATX stekker hangt een weerstand en het andere eind aan het stuk draad dat naar de psu terug loopt.
Na de weerstand op de draad die naar de psu loopt soldeer je dan een potmeter.
Je gaat maar 2 beentjes gebruiken van de pot dus je kan het derde afknippen.
Het middelste beentje soldeer je een draadje die naar de aarde loopt.
Die kan alles zijn. De case welk ik niet aanraad. Of gewoon een losse molex met een zwarte draad.
Dan is het belangrijkste dat je de weerstand van de potmeter helemaal_open_zet!
Wanneer je de weerstand verlaagt zal de elektronen zien dat die weg makkelijker is en af via de aarde aftrappen. Hierdoor loopt er minder terug naar de psu en denkt hij dat de rail telaag is en zal deze verhogen.
Ik zelf heb gewoon voor de 3 rails een weerstand van 47omh en 10K pot gebruikt.
Dit werkte prima maar zijn niet de ideaale waardes.
Die kan je in de tread terug vinden.
Zelf heb ik dus ook gebruik gemaakt om de aarde op een molex te hangen. Trek ik deze 2 uit elkaar zijn mijn rails terug normaal op de 47omh na op elka rail welk helemaal niet veel is. Die weerstand is er dan ook maar op de rail stabiel te houden.
Meeste psu zullen ook maar 2 sense wires hebben. Ik heb het geluk dat mijn psu 3 independent rails heeft hoewel het veel voorkomt dat de 5 en de 12V afhankelijk zijn van elkaar. Verhoog je daar de 5V zal de 12V ook stijgen (vaak harder dan de 5V gestegen is) Ook raad ik het je aan om rechtstreeks uit de atx stekker of molex te meten met een multimeter welk de spanning u juist is.
In de bios en andere progs worden de waardes meestal lager afgelezen dan IRL.
Dit zou komen omdat de bios meet nadat het door het circuit geweest is. Aan jouw de keuze welke spanningen je gaat gebruiken. 10% hoger zou nooit geen probleem mogen geven hoewel je best niet over de 13V op de 12V rail wilt gaan.
Het verkort je levensduur van je hdd ...
ps. had jij me een PM gestuurd @[M]?