[css] ie luistert niet naar height

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Ik ben stapje voor stapje mijn site van tables naar stylesheets aan het omvormen. Ik loop nu tegen een lastig puntje met ie aan.

Als ik in een css stukje de tag "height: 100%;" opneem, dan doet mozilla firebird/firefox wat er gevraagd word: vul de ruimte zoveel mogelijk op met dit veld. Helaas, ie doet dit niet. Dat ziet er niet zo mooi uit.

Het probleem is hier te zien:

http://nan.ath.cx/

Het grijze vlak van het nieuwsbericht is bij mozilla mooi opgevuld, maar bij ie dus niet. Wat kan dit zijn? Laat ik het heigth attribuut helemaal weg, dan vult mozilla ook niet op en lijkt het op het resultaat van ie. Hoe dit op te lossen?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
Vind het overigens niet storend.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Hmm, en als je de margin-bottom op 5px zet dan?

• Q

Q

Topicstarter
André: helaas dat helpt niet.

Willem169: heel vriendelijk, maar ik erger mijzelf dood: met name dat het wel werkt in een browser maar niet in ie (kleine flame, negeer dat gerust ;) )

edit: en misschien wel onterrechte flame want nu werkt het niet goed in ie en ook niet in firefox..... grrr.

Het probleem is dus dat het grijze tekst veld niet lekker naar onder toe opvult.

<knip: fout>

[ Voor 212% gewijzigd door Q op 28-02-2004 22:07 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29
Maak van
HTML:
1
2
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

HTML:
1
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN">

Dan moet ie het ook goed doen.

• Q

Q

Topicstarter
Jorick schreef op 29 februari 2004 @ 00:44:
Maak van
HTML:
1
2
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

HTML:
1
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN">

Dan moet ie het ook goed doen.
Ik zie geen verschil.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29
Ik zag uberhaupt al geen verschil in mozilla en ie maar ik heb een soortgelijk probleem gehad dat de atribuut height:100% niet werkte. Als ik het in kladblok schreef werden tabellen etc wel 100% hoog maar zodra ik het in dreamweaver maakte werkte het niet meer. Dan weigerde ie de tabel 100% te doen.
Het verschil zat hem in de doctype (html 4.01) die ik in kladblok altijd weg liet maar dreamweaver standaard er een in zet. Vandaar dat ik er van uit ging dat het bij dit soortgelijke probleem ook wel moest werken....maar niet dus :/

Verwijderd

Verander nooit een volledige DOCTYPE in een die niet volledig is (andersom is perfect). Mocht het zo zijn dat Internet Explorer even in quirks mode moet om het wel correct te pakken zet dan een SGML/XML comment boven de DOCTYPE.

• Q

Q

Topicstarter
Het probleem was waarschijnlijk mijn cache -> het is geen ie-probleem.

Ik denk dat ik mijn site lekker laat zoals het nu is: tables. Met CSS kun je blijkbaar niet alles wat je wel met tables kunt.

Wat dit probleem in feite is:

Je hebt een tabel met twee kolommen en drie rijen. De bovenste en onderste rij staan vast en de hoogte wordt bepaald door het plaatje in de linker kolom: dus variabel.

Omdat in de rechter kolom de bovenste en onderste rij vast staan, moet het middenstuk: de cel met de tekst de ruimte opvullen, zoals op mijn originele site is te zien.

Als iemand dit in css na kan maken: diepe buiging!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Ik denk dat ik mijn site lekker laat zoals het nu is: tables. Met CSS kun je blijkbaar niet alles wat je wel met tables kunt.
Vat dit niet verkeerd op :) maar er is een verschil tussen wat niet met CSS kan, en wat je zelf niet met CSS kan. CSS kan alles en meer dan wat tables kunnen, onder anderen (maar niet alleen) omdat je met CSS elke groep elementen zich als een table kan laten gedragen. Veroordeel de techniek niet omdat browser X het niet kan, of jijzelf het nog niet voldoende beheerst.

Je bent zo te zien al een aardig end op weg, maar het is niet alleen je doctype die je pagina xhtml maakt. Je maakt je movieposts b.v. helemaal van div's; bijna alles zit in een div met een class, en je menu zit weer in een table :? ... Het is juist de bedoeling dat je HTML je data omschrijft, en dat je daarna de CSS eroverheen gooit die de opmaak verzorgt.

Bijvoorbeeld zoals dit. Werkt iig al in IE6, moz en opera. (al rekt ook hier de content niet mee)

Zonder CSS is je site nog verbazend bruikbaar ;) maar als je je HTML nog even wat verder optimaliseert (menu's in lists ipv tables, meer dan alleen div's gebruiken) dan snappen juist die applicaties die bedoeld zijn zonder CSS naar je site kijken pas echt wat er staat. (google, lynx).

Dat klinkt idealistisch (en dat is het ook, maar hee; jij gebruikt het), maar dat is mooi wel de essentie van xhtml; Een complete scheiding van data en presentatie die het voor alle verschillende doelgroepen en applicaties mogelijk maakt de informatie op een verteerbare manier tot zich te nemen. Nu zijn die alternatieve doelgroepen klein. Maar dat komt juist omdat internet voor hen nog niet toegankelijk genoeg is. Boor dit aan en de doelgroep wordt vanzelf groter.

Dat moet dan ook je doel zijn, je moet het niet inzetten omdat iedereen roept dat het tof is en het vervolgens half goed doen. Techniek onstaat niet uit hipheid, het onstaat uit tastbare en reele problemen. Als je zo'n techniek dus inzet moet je die ook zodanig toepassen dat het die problemen oplost waar het voor bedacht is, dan kan je het helemaal goed doen ipv half :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Q

Q

Topicstarter
Clay schreef op 29 februari 2004 @ 14:17:
[...]

Vat dit niet verkeerd op :) maar er is een verschil tussen wat niet met CSS kan, en wat je zelf niet met CSS kan. CSS kan alles en meer dan wat tables kunnen, onder anderen (maar niet alleen) omdat je met CSS elke groep elementen zich als een table kan laten gedragen. Veroordeel de techniek niet omdat browser X het niet kan, of jijzelf het nog niet voldoende beheerst.
Ik hoop dat dit laatste het probleem is ivm het automatisch opvullen van de tekst zoals op mijn "echte" site. Ik begin er juist steeds meer aan te twijfelen.
Je bent zo te zien al een aardig end op weg, maar het is niet alleen je doctype die je pagina xhtml maakt.
Dat is waar, maar dit is ook nog maar een half-omgebouwde versie welke zeker niet xhtml compliant is.
Je maakt je movieposts b.v. helemaal van div's; bijna alles zit in een div met een class, en je menu zit weer in een table :? ... Het is juist de bedoeling dat je HTML je data omschrijft, en dat je daarna de CSS eroverheen gooit die de opmaak verzorgt.
De menu's zijn tables. Maar ik ben juist nu bezig om alles om te vormen. De nieuwsposts zijn mijn eerste werkelijke test met css en layout. Het werkt goed, alleen het laatste stukje lijkt niet te lukken.

Wat ik wil:

- De onderste regel met film/recensie moet altijd onderaan zitten (zoals op ori site)
- Het veld met de tekst moet dus de ruimte tussen kop en voet opvullen.

Ik ga er nog verder mee aan de slag, aangemoedigd door dit pleidooi.
Bijvoorbeeld zoals dit. Werkt iig al in IE6, moz en opera. (al rekt ook hier de content niet mee)
Ik zal deze pagina eens als test gaan gebruiken. De file is nu ook te zien op
nan.ath.cx/moevietip.html (en mijn geklooi er mee)
Zonder CSS is je site nog verbazend bruikbaar ;) maar als je je HTML nog even wat verder optimaliseert (menu's in lists ipv tables, meer dan alleen div's gebruiken) dan snappen juist die applicaties die bedoeld zijn zonder CSS naar je site kijken pas echt wat er staat. (google, lynx).
De site was o.a. ontworpen met het idee dat je hem ook met lynx kan bekijken. Maar tables zijn gewoon niet bedoeld voor opmaak.
Dat klinkt idealistisch (en dat is het ook, maar hee; jij gebruikt het), maar dat is mooi wel de essentie van xhtml; Een complete scheiding van data en presentatie die het voor alle verschillende doelgroepen en applicaties mogelijk maakt de informatie op een verteerbare manier tot zich te nemen. Nu zijn die alternatieve doelgroepen klein. Maar dat komt juist omdat internet voor hen nog niet toegankelijk genoeg is. Boor dit aan en de doelgroep wordt vanzelf groter.
Dat was ook het idee.
Dat moet dan ook je doel zijn, je moet het niet inzetten omdat iedereen roept dat het tof is en het vervolgens half goed doen. Techniek onstaat niet uit hipheid, het onstaat uit tastbare en reele problemen. Als je zo'n techniek dus inzet moet je die ook zodanig toepassen dat het die problemen oplost waar het voor bedacht is, dan kan je het helemaal goed doen ipv half :)
Ik ga nu weer ff aan de slag er mee. Het moet gewoon werken vind ik.

.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 29-02-2004 20:16 ]

Pagina: 1