Hallo Tweakers,
Na de aanschaf van een nieuwe computer heb ik mijn oude computer in een andere kamer geplaatst. Aangezien ik hier nog een kabelaansluiting heb van een vroegere ISDN-verbinding (4 aders) besloot ik om te proberen of ik een verbinding kon maken tussen computer en kabelmodem COM21 van Chello. Aan beide zijden een RJ45-connector gekrimpt met de volgende indeling:
omdat ik dit nog nooit had gedaan. Omdat de kabel nu direct uit de muur kwam besloot ik vandaag een wandcontactdoos voor UTP-bekabeling aan te schaffen. De wandcontactdoos heeft twee aansluitmogelijkheden. Per aansluitmogelijkheid bevinden zich boven en onder een rij van 8 vreemdsoortige connectors
. Per rij staan twee kleurcoderingen als volgt:
rij A (van links naar rechts)
Ik heb de RJ45-connector bij de computer losgeknipt en de draadjes als volgt verbonden met de onderste rij van vreemdsoortige connectors van de wandcontactdoos:
Ik had nog een patchkabel liggen met een label 'UTP CAT 5'. Computer aangezet en de patch kabel tussen de eerste (linker) connector van de wandcontactdoos en de netwerkkaart van de computer aangesloten. Het netwerkicoon geeft aan dat er geen netwerkverbinding is. Sluit ik de patchkabel echter aan op de tweede (rechter) connector van de wandcontactdoos dan verschijnt de melding dat er een LAN-verbinding van 10 Mbit is. Echter als ik de internet explorer opstart worden er geen pagina's gevonden
. Op het kabelmodem branden ook niet de lampjes 'link', 'transmit' en 'receive' die wel branden als ik de werkende kabel naar mijn nieuwe computer insteek.
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe?
Na de aanschaf van een nieuwe computer heb ik mijn oude computer in een andere kamer geplaatst. Aangezien ik hier nog een kabelaansluiting heb van een vroegere ISDN-verbinding (4 aders) besloot ik om te proberen of ik een verbinding kon maken tussen computer en kabelmodem COM21 van Chello. Aan beide zijden een RJ45-connector gekrimpt met de volgende indeling:
- 1 wit/oranje
- 2 oranje
- 3 wit/blauw (wit/groen volgens 568B code)
- 6 blauw (groen volgens 568B code)
rij A (van links naar rechts)
- bruin
- wit/bruin
- oranje
- wit/oranje
- groen
- wit/groen
- blauw
- wit/blauw
- bruin
- wit/bruin
- groen
- wit/groen
- oranje
- wit/oranje
- blauw
- wit/blauw
Ik heb de RJ45-connector bij de computer losgeknipt en de draadjes als volgt verbonden met de onderste rij van vreemdsoortige connectors van de wandcontactdoos:
- blauw (groen volgens 568B code) naar 3 (groen van rij B )
- wit/blauw (wit/groen volgens 568B code) naar 4 (wit/groen van rij B )
- oranje naar 5 (oranje van rij B )
- wit/oranje naar 6 (wit/oranje van rij B )
Ik had nog een patchkabel liggen met een label 'UTP CAT 5'. Computer aangezet en de patch kabel tussen de eerste (linker) connector van de wandcontactdoos en de netwerkkaart van de computer aangesloten. Het netwerkicoon geeft aan dat er geen netwerkverbinding is. Sluit ik de patchkabel echter aan op de tweede (rechter) connector van de wandcontactdoos dan verschijnt de melding dat er een LAN-verbinding van 10 Mbit is. Echter als ik de internet explorer opstart worden er geen pagina's gevonden
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe?
[ Voor 6% gewijzigd door One_Gandalf op 28-02-2004 01:13 ]