[UTP] Wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 19:04
Hallo Tweakers,

Na de aanschaf van een nieuwe computer heb ik mijn oude computer in een andere kamer geplaatst. Aangezien ik hier nog een kabelaansluiting heb van een vroegere ISDN-verbinding (4 aders) besloot ik om te proberen of ik een verbinding kon maken tussen computer en kabelmodem COM21 van Chello. Aan beide zijden een RJ45-connector gekrimpt met de volgende indeling:
  • 1 wit/oranje
  • 2 oranje
  • 3 wit/blauw (wit/groen volgens 568B code)
  • 6 blauw (groen volgens 568B code)
Mijn verbazing was groot dat dit meteen werkte :P omdat ik dit nog nooit had gedaan. Omdat de kabel nu direct uit de muur kwam besloot ik vandaag een wandcontactdoos voor UTP-bekabeling aan te schaffen. De wandcontactdoos heeft twee aansluitmogelijkheden. Per aansluitmogelijkheid bevinden zich boven en onder een rij van 8 vreemdsoortige connectors :? . Per rij staan twee kleurcoderingen als volgt:

rij A (van links naar rechts)
  1. bruin
  2. wit/bruin
  3. oranje
  4. wit/oranje
  5. groen
  6. wit/groen
  7. blauw
  8. wit/blauw
rij B (van links naar rechts)
  1. bruin
  2. wit/bruin
  3. groen
  4. wit/groen
  5. oranje
  6. wit/oranje
  7. blauw
  8. wit/blauw
Ik neem aan dat de A en B slaan op de coderingen 568A en 568B.

Ik heb de RJ45-connector bij de computer losgeknipt en de draadjes als volgt verbonden met de onderste rij van vreemdsoortige connectors van de wandcontactdoos:
  • blauw (groen volgens 568B code) naar 3 (groen van rij B )
  • wit/blauw (wit/groen volgens 568B code) naar 4 (wit/groen van rij B )
  • oranje naar 5 (oranje van rij B )
  • wit/oranje naar 6 (wit/oranje van rij B )
Ik neem aan dat de draadjes moeten worden aangesloten door ze in de metalen wig te drukken (heb ik met een schroevendraaier gedaan).

Ik had nog een patchkabel liggen met een label 'UTP CAT 5'. Computer aangezet en de patch kabel tussen de eerste (linker) connector van de wandcontactdoos en de netwerkkaart van de computer aangesloten. Het netwerkicoon geeft aan dat er geen netwerkverbinding is. Sluit ik de patchkabel echter aan op de tweede (rechter) connector van de wandcontactdoos dan verschijnt de melding dat er een LAN-verbinding van 10 Mbit is. Echter als ik de internet explorer opstart worden er geen pagina's gevonden :X . Op het kabelmodem branden ook niet de lampjes 'link', 'transmit' en 'receive' die wel branden als ik de werkende kabel naar mijn nieuwe computer insteek.

Wie kan mij vertellen wat ik fout doe? :?

[ Voor 6% gewijzigd door One_Gandalf op 28-02-2004 01:13 ]

Verwijderd

Collega van me heeft dit ook, zover ik weet kan je als je die ISDN dozen gebruikt maar 1 aansluiting gebruiken. Waarom pak jeniet gewoon echte utp dozen ?? zijn er vanaf zo'n 7,95 euro.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
als je contactdoos zo is:

12345678

87654321

dan horen bij elkaar:

1234

8765

en

5678

4321

dacht ik.
En de volgordes die je noemt lijken me meer de isdn-volgordes al kan ik er (zeker op dit uur:P) naast zitten.

Zoals bovenstaande poster al noemt:
bij isdn dozen kun je er maar een gebruiken

ja joh? neej, maar ze zitten met elkaar verbonden (op mn stage ook die dozen gebruikt, 1 stekker erin, 2 lampjes op switch aan :X, op het laatst de printbanen maar doorgesneden, wat een kutklus, maar wel werken nu)

[ Voor 39% gewijzigd door phYzar op 28-02-2004 00:41 ]

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 00:35:
Collega van me heeft dit ook, zover ik weet kan je als je die ISDN dozen gebruikt maar 1 aansluiting gebruiken. Waarom pak jeniet gewoon echte utp dozen ?? zijn er vanaf zo'n 7,95 euro.
Het gaat om een 'UTP-doos'.

Verwijderd

One_Gandalf schreef op 28 februari 2004 @ 00:43:
[...]
Het gaat om een 'UTP-doos'.
sorry 8)7 was misleid door je ISDN verhaal in beginsel....

• One_Gandalf
phYzar schreef op 28 februari 2004 @ 00:39:
als je contactdoos zo is:

12345678

87654321

dan horen bij elkaar:

1234

8765

en

5678

4321

dacht ik.
En de volgordes die je noemt lijken me meer de isdn-volgordes al kan ik er (zeker op dit uur:P) naast zitten.

Zoals bovenstaande poster al noemt:
bij isdn dozen kun je er maar een gebruiken

ja joh? neej, maar ze zitten met elkaar verbonden (op mn stage ook die dozen gebruikt, 1 stekker erin, 2 lampjes op switch aan :X, op het laatst de printbanen maar doorgesneden, wat een kutklus, maar wel werken nu)
Er staan geen cijfers bij. De cijfers heb ik in de lijsten gebruikt ter referentie.

Aangezien het om een 'UTP-doos' gaat lijkt het me sterk dat er sprake is van 'ISDN-volgordes'.

[ Voor 6% gewijzigd door One_Gandalf op 28-02-2004 00:49 ]

• C-BAS33
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
heb je nou een utp kabel op je telefoonlijn gepatched?

• One_Gandalf
C-BAS33 schreef op 28 februari 2004 @ 00:48:
heb je nou een utp kabel op je telefoonlijn gepatched?
De verbinding is als volgt:
  • Kabelmodem COM21
  • 4 aderige kabel CAT5 (voorheen gebruikt voor ISDN) van COM21 kabelmodem in de meterkast naar de UTP-wandcontactdoos
  • UTP patchkabel CAT5 van de UTP-wandcontactdoos naar de netwerkkaart in de computer

[ Voor 5% gewijzigd door One_Gandalf op 28-02-2004 00:54 ]

• klaasbaas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02-2024
Om de kabel correct in die wandcontactdoos aan te sluiten heb je een LSA of LSA+ punchdown-tool nodig. Tevens is het bedoeld voor gebruik met installatiekabel, dus met harde kern. (kan best zijn dat dat er ligt, maar heb je niet aangegeven)

In bijna al die dingen zijn oranje en groen je vrienden voor 1236. Blauw is meestal 45 en bruin 78. Het maximale risico dat je met logisch maar verkeerd punchen loopt is het maken van een cross-verbinding.

Verwijderd

ff topic jatten, heb net met google gezocht op "utp schema doos", maar vind niet veel, maandag begin ik in m'n nieuwe huis, ga dus overal netwerkaansluitingen maken, en kan wel een linkje naar een goed schema gebruiken.

• One_Gandalf
klaas-baas schreef op 28 februari 2004 @ 00:54:
Om de kabel correct in die wandcontactdoos aan te sluiten heb je een LSA of LSA+ punchdown-tool nodig. Tevens is het bedoeld voor gebruik met installatiekabel, dus met harde kern. (kan best zijn dat dat er ligt, maar heb je niet aangegeven)

In bijna al die dingen zijn oranje en groen je vrienden voor 1236. Blauw is meestal 45 en bruin 78. Het maximale risico dat je met logisch maar verkeerd punchen loopt is het maken van een cross-verbinding.
Dus ik heb de correcte aansluitingen gebruikt. De aders hebben helaas geen harde kern. Aangezien de aansluitingen correct lijken; hoe is het dan te verklaren dat Windows aangeeft dat er een LAN-verbinding is maar er geen pagina's zijn op te vragen en het link-lampje op het kabelmodem niet brandt?

Als ik overigens een van de draadjes uit de 'LSA-aansluiting' trek dan geeft Windows direct aan dat er geen LAN-verbinding meer is.

Ik heb eens gekeken naar die zogenaamde 'punch down tool' maar ik zie prijzen van rond de USD 50. Dan gebruikt ik toch liever een schroevendraaier om de draadjes er in vast te klemmen.

[ Voor 10% gewijzigd door One_Gandalf op 28-02-2004 01:04 ]

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 00:56:
ff topic jatten, heb net met google gezocht op "utp schema doos", maar vind niet veel, maandag begin ik in m'n nieuwe huis, ga dus overal netwerkaansluitingen maken, en kan wel een linkje naar een goed schema gebruiken.
Ik heb ook al vrij uitgebreid gezocht met google maar ik kon geen goede uitleg vinden voor het aansluiten van een UTP-wandcontactdoos. Het enige wat de verkoper mij vertelde was dat ik op de kleurtjes in rij B moest letten. Hij had me ook wel eens mogen vertellen hoe die LSA-contacten werken :/ . En dat ik daarvoor eigenlijk een duur gereedschap nodig heb.

Verwijderd

One_Gandalf schreef op 28 februari 2004 @ 01:10:
[...]

Ik heb ook al vrij uitgebreid gezocht met google maar ik kon geen goede uitleg vinden voor het aansluiten van een UTP-wandcontactdoos. Het enige wat de verkoper mij vertelde was dat ik op de kleurtjes in rij B moest letten. Hij had me ook wel eens mogen vertellen hoe die LSA-contacten werken :/ . En dat ik daarvoor eigenlijk een duur gereedschap nodig heb.
Punchdown tooltje heb je voor ongeveer 25 euro, maarja voor 1 utp doos aan te sluiten wel wat overdreven ja.

• One_Gandalf
Het probleem is opgelost 8) .

Windows detecteert de LAN-verbinding op basis van de volgende twee aders:
  • blauw (groen volgens de 568B standaard)
  • wit/blauw (wit/groen volgens de 568B standaard)
Na het wat fermer aandrukken van de oranje en wit/oranje aders met behulp van een mes (ja je moet toch wat) werd het kabelmodem ook wakker en wilde de internet explorer ook weer pagina's laten zien :+ .

Hopelijk heeft iemand iets aan deze bevindingen. Informatie met betrekking tot de aansluiting van UTP wandcontactdozen lijkt moeilijk te vinden op internet.

[ Voor 16% gewijzigd door One_Gandalf op 28-02-2004 02:18 ]

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 00:56:
Waarschijnlijk gaat men er van uit dat het met de kleuren voldoende duidelijk wordt aangegeven. Dat is ook zo als je weet dat het zo werkt.

Het is mij een raadsel waarom de volgorde van de kleuren op een UTP-wandcontactdoos weer af moet wijken van de volgorde van de kleuren in een RJ45-connector.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:03
Ik heb zeker weten wat aan je bevinding want na onze verhuizing over 2 weken ga ik het hele huis inrichten met kant en klare ISDN en UTP opbouwdozen.

Ik heb waarsch. de identieke dozen als jij. (Groen/zwarte verpakking? Handleiding in Duits en Engels?) -> Kan ff niet op het merk komen.
Er werd ook gerept over 586A en 586B. Ik heb overigens wél een LSA+ tool :)

Als ik er niet uit kom met die dozen (overigens een ZEER gebrekkige handleiding), dan heb ik dit topic nog als naslag !! :p

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:33
One_Gandalf schreef op 28 februari 2004 @ 01:39:
Het is mij een raadsel waarom de volgorde van de kleuren op een UTP-wandcontactdoos weer af moet wijken van de volgorde van de kleuren in een RJ45-connector.
Omdat ze in de UTP-kabel per paar getwist zitten :) Dit is dus makkelijker, want iedere halve zit nu bij zijn hele, en dus heb je geen groene draad die over de blauwe en blauw-witte heen hoeft :) Dat is zeker bij het knijpen van stekkertjes mijn grootste ergenis, dat die %&$# dingen niet op volgorde blijven liggen omdat er zo nodig eentje compleet ergens anders hoort :Y)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• One_Gandalf
-ScuL- schreef op 28 februari 2004 @ 01:49:
Ik heb zeker weten wat aan je bevinding want na onze verhuizing over 2 weken ga ik het hele huis inrichten met kant en klare ISDN en UTP opbouwdozen.

Ik heb waarsch. de identieke dozen als jij. (Groen/zwarte verpakking? Handleiding in Duits en Engels?) -> Kan ff niet op het merk komen.
Er werd ook gerept over 586A en 586B. Ik heb overigens wél een LSA+ tool :)

Als ik er niet uit kom met die dozen (overigens een ZEER gebrekkige handleiding), dan heb ik dit topic nog als naslag !! :p
Ik heb helemaal geen handleiding of verpakking meegekregen. Alleen de wandcontactdoos. Was te eigenwijs om hier naar te vragen >:) .

• One_Gandalf
Paul Nieuwkamp schreef op 28 februari 2004 @ 01:57:
[...]

Omdat ze in de UTP-kabel per paar getwist zitten :) Dit is dus makkelijker, want iedere halve zit nu bij zijn hele, en dus heb je geen groene draad die over de blauwe en blauw-witte heen hoeft :) Dat is zeker bij het knijpen van stekkertjes mijn grootste ergenis, dat die %&$# dingen niet op volgorde blijven liggen omdat er zo nodig eentje compleet ergens anders hoort :Y)
Ik heb het alleen met 1,2,3 en 6 gedaan en dat viel wel mee. Ik kan me voorstellen dat het met 8 aders in plaats van 4 wat moeilijker wordt. Wie zegt dat standaarden makkelijk moeten zijn |:( .

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Doosjes van 1to0.

http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=51&cat=9
Merk: Digitus

Heb er vorige week een hele stapel besteld en met de bijbehorende lsa+ tool gemonteerd. Werkt als een trein.

Mijn patch-panel is alleen geen lsa+ maar Krone 110, en daar heb ik nog geen punchdown tool voor gevonden. (Heb er wel 1 tijdelijk kunnen lenen)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als iedereen nou slim is maakt ie zijn dozen net zoals in de FAQ van NT beschreven staat voor he maken van een UTP kabel maken. Is in weze hetzelfde alleen verschil is male / female connectors. Zolang je zorgt dat alle 8 de kabels op de juiste manier doorverbonden zijn, kun je er zowel ISDN als UTP oversturen. Bij ISDN gebruik je dan simpelweg maar 4 van de 8 adres. Dit zelfde principe wordt ook gebruikt in kantoren etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
The_Eagle schreef op 28 februari 2004 @ 03:48:
Bij ISDN gebruik je dan simpelweg maar 4 van de 8 adres.
ISDN heeft volgens mij maar 2 draadjes nodig. De standaard S-Bus tenminste.

• ScuL
  • Laatst online: 03:03
little_soundman schreef op 28 februari 2004 @ 03:19:
Doosjes van 1to0.

http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=51&cat=9
Merk: Digitus

Heb er vorige week een hele stapel besteld en met de bijbehorende lsa+ tool gemonteerd. Werkt als een trein.

Mijn patch-panel is alleen geen lsa+ maar Krone 110, en daar heb ik nog geen punchdown tool voor gevonden. (Heb er wel 1 tijdelijk kunnen lenen)
Ik heb nog wel een andere vraag over deze doos.
Dat ding is gemaakt voor 2 UTP aansluitingen. In de handleiding staat er maar 1 ingetekend.
Die 2e aansluiting, komt de draad dan uit de bovenkant van de doos :? Het lijkt erop alsof er weinig ruimte achter die doos is om een stugge FTP-kabel tussendoor te friemelen naar de onderkant!! :X

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:33
-ScuL- schreef op 28 februari 2004 @ 11:59:
[...]

Dat ding is gemaakt voor 2 UTP aansluitingen. In de handleiding staat er maar 1 ingetekend.
Die 2e aansluiting, komt de draad dan uit de bovenkant van de doos :? Het lijkt erop alsof er weinig ruimte achter die doos is om een stugge FTP-kabel tussendoor te friemelen naar de onderkant!! :X
Waar je de kabel precies uit het witte omhulsel laat komen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar tussen het metalen binnenwerk en het plasticen omhulsel is genoeg ruimte om de kabel langs te vouwen hoor :)

@ topicstarter:
Je hebt welk vage doosjes als je zegt dat ze daar aangeven dat het verschil tussen de A en de B-standaard groen en blauw is? Op alle plaatsen waar ik ze zie staan is het verschil tussen groen en oranje :?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• One_Gandalf
@ topicstarter:
Je hebt welk vage doosjes als je zegt dat ze daar aangeven dat het verschil tussen de A en de B-standaard groen en blauw is? Op alle plaatsen waar ik ze zie staan is het verschil tussen groen en oranje :?
Op het 'doosje' is het verschil tussen de A- en B-standaard groen en oranje. Echter de draadjes van de reeds getrokken kabel hebben de 'ISDN-kleuren' blauw en oranje. Vandaar dat ik het blauwe paar heb aangesloten als ware het het groene paar ;) .

Ik heb dus een voormalige ISDN-kabel gebruikt als UTP-kabel en dat werkt prima :) .

[ Voor 11% gewijzigd door One_Gandalf op 28-02-2004 16:59 ]

• Coen Rosdorff
  • Niet online
-ScuL- schreef op 28 februari 2004 @ 11:59:
Precies mijn probleem. Als je de kabel aan de onderkant netjes de metalen klip dicht buigt, dan moet je echt te heftige bocht gaan maken om hem door het kastje heen naar de bovenkant te komen. Het lukt uiteindelijk wel, maar het is verre van ideaal.
Pagina: 1