Toon posts:

[breedband internet] compleet dorp van voorzien

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

Ik plaats dit topic hier, omdat ik verwacht hier het beste antwoord te krijgen op mijn vragen.

Ik ben op dit moment bezig met het ontwerpen van een exclusief golf-resort. Dit resort wordt een high-tech gebeuren met 2700+ appartementen / hotelkamers / villas / bungalows. Alle units moeten voorzien worden van breedband (WiFi?) inter-/intranet voorzieningen. Ik ben belast met de begroting voor dit hele gebeuren en ben mij hier daarom in aan het verdiepen.

Ik heb eigenlijk weinig verstand van de kosten die met dit soort formaat netwerk-gebeuren gemoeid zijn...

Mijn vragen:

Heeft één van jullie verstand van netwerk-projecten van dit formaat en de kosten [globaal] die hiermee gemoeid zijn?

Wat is jullie idee over de benodigdheden? [er komt tevens een congrescentrum in het resort voor 4,000 man welk van alle moderne telecommunicatie-technieken voorzien dient te worden]

Energieverbruik [bij benadering] van het hele gebeuren. Het plan is om in ieder geval alle computers/servers en toebehoren van zonne-energie te voorzien.

Mijn dank zal groot zijn :)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26

Arno

PF5A

Ik zou je servers iig niet op zonne-energie laten lopen, dan kom je in de winter toch in de problemen met availability.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Je hebt glasvezel nodig. :) Dat zou alleen wel niet mogelijk zijn.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

hmmmm ik zou een ander schoolproject zoeken. en dit is niet echt PN&S maar meer Netwerken.

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 27 februari 2004 @ 23:27:
Ik zou je servers iig niet op zonne-energie laten lopen, dan kom je in de winter toch in de problemen met availability.
De zonnecellen leveren energie aan het electriciteitsnet. Stroom is er dus altijd. Ik wil alleen graag een idee van het verbruikte vermogen hebben, zodat ik dat kan omrekenen in vierkante meters zonnepanelen.
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 23:28:
Je hebt glasvezel nodig. :) Dat zou alleen wel niet mogelijk zijn.
Dat was mijn eerste idee. Ik weet pas of het mogelijk is als ik weet wat het kost. Ik wil graag verschillende opties met elkaar vergelijken.
mutsje schreef op 27 februari 2004 @ 23:30:
hmmmm ik zou een ander schoolproject zoeken. en dit is niet echt PN&S maar meer Netwerken.
Dit is geen schoolprojekt. Als het meer Netwerken is: verplaats dit topic maar daarheen en excuses

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Zonnecellen in Nederland lijkt me een slecht plan. Misschien dat je in de piekuren 100Watt/vierante meter haalt. Een PC verbruikt toch al snel 200-300 Watt. Dus als je elke PC aan gaat sluiten op zonnecellen, dan je ze zo al aan 3 vierkante meter per PC.

Verder moet je het je de internetservice gewoon via een bedrijf doen. Afhankelijk van de lokatie kan je dan een begroting aanvragen. Een aantal GBit/s is misschien niet eens zo'n gek idee als je een aantal duizend computer op het netwerk aan gaat sluiten.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow schreef op 27 februari 2004 @ 23:43:
Zonnecellen in Nederland lijkt me een slecht plan. Misschien dat je in de piekuren 100Watt/vierante meter haalt. Een PC verbruikt toch al snel 200-300 Watt. Dus als je elke PC aan gaat sluiten op zonnecellen, dan je ze zo al aan 3 vierkante meter per PC.

Verder moet je het je de internetservice gewoon via een bedrijf doen. Afhankelijk van de lokatie kan je dan een begroting aanvragen. Een aantal GBit/s is misschien niet eens zo'n gek idee als je een aantal duizend computer op het netwerk aan gaat sluiten.
Het resort komt niet in nederland, maar in een land waar de zon veel schijnt. In dit stadium van het projekt wil ik nog geen professioneel bedrijf contacteren. Een aantal Gb/s zat inderdaad in de planning. Ik wil graag een globaal idee van de kosten (€ 5M - 50M :? )

[er komt minimaal 10,000 m2 aan zonnepanelen, genoeg voor gemiddeld 250 huishoudens]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 23:52:
[...]

Het resort komt niet in nederland, maar in een land waar de zon veel schijnt. In dit stadium van het projekt wil ik nog geen professioneel bedrijf contacteren. Een aantal Gb/s zat inderdaad in de planning. Ik wil graag een globaal idee van de kosten (€ 5M - 50M :? )

[er komt minimaal 10,000 m2 aan zonnepanelen, genoeg voor gemiddeld 250 huishoudens]
kan het niet zo zijn dat de kosten daar compleet anders liggen door bijv: subsidies, backbone-locatie, embargos (ja weet ik veel), belastingen, arbeidsloon, etc.

welk land dus?

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 11:37

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Ik zou iemand in huren die wel verstand van zaken heeft, zeker als jij eindverantwoordelijke bent voor het netwerk verhaal. Hier op het forum zitten vast mensen met voldoende kennis, maar via dit forum lukt het je nooit om optimaal gebruik van die kennis te maken. Daar zul je toch echt iemand fulltime voor nodig hebben.

Hoe moet iemand een inschatting maken van de kosten als je niet alle eisen en specificaties hebt. 2700+ appartementen is wel lekker vaag, wat moeten gasten kunnen beetje internetten of gegarandeerde 100Mbit bandbreedte. Moeten er in de units ook pc's staan of moeten gasten zelf hun laptop meenemen? Wat zijn de afstanden tussen de units?

Are you following me, Are you following me?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 23:54:
[...]

kan het niet zo zijn dat de kosten daar compleet anders liggen door bijv: subsidies, backbone-locatie, embargos (ja weet ik veel), belastingen, arbeidsloon, etc.

welk land dus?
De kosten liggen daar inderdaad anders, met name door subsidies. Ik weet het percentage van de subsidies ongeveer, maar om dus de exacte hoogte van de kosten te weten, heb ik dus de normale kosten van dit gebeuren nodig.

Het land waar het resort komt, kan ik wegens non-disclosure agreements helaas niet bekend maken.

Verwijderd

Topicstarter
djlinsen schreef op 28 februari 2004 @ 00:02:
Ik zou iemand in huren die wel verstand van zaken heeft, zeker als jij eindverantwoordelijke bent voor het netwerk verhaal. Hier op het forum zitten vast mensen met voldoende kennis, maar via dit forum lukt het je nooit om optimaal gebruik van die kennis te maken. Daar zul je toch echt iemand fulltime voor nodig hebben.

Hoe moet iemand een inschatting maken van de kosten als je niet alle eisen en specificaties hebt. 2700+ appartementen is wel lekker vaag, wat moeten gasten kunnen beetje internetten of gegarandeerde 100Mbit bandbreedte. Moeten er in de units ook pc's staan of moeten gasten zelf hun laptop meenemen? Wat zijn de afstanden tussen de units?
Gasten van de 2764 units moeten gewoon 2Mbit (down) internet hebben. Pc's behoren tot de standaard voorzieningen in de units en daar hoef ik dus de prijzen niet van te weten. Intranet doet er niet heel veel toe. Het conference center moet faciliteiten hebben voor streaming video / video conferencing over internet.
Het totale resort is ongeveer 400 ha. groot en de units liggen daarover verspreid. Het totaal aantal meters dat elke unit van elkaar ligt geef ik morgen door. (ik heb de begroting even niet voor me)

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
op mijn werk hebben we hetvolgende staan

1x Cisco 2950 (derest staat niet in de server ruimte)
1x IBM tape library
2x IBM F80 (web/DB_oud)
4x IBM F30 (dhcp/dns/proxy_oud/calendar)
1x SUN 420R (firewall)
1x Cobalt Raq3 (webupload)
2x Dell PE650 (proxy_nieuw/beheer)
1x Dell PE1650 (calendar)
2x Dell PE2550 (snmp/database)
5x Dell PE2650 (imap&pop/database/backup/fileserver)
1x Dell PE4300 (intranet_oud)
2x Dell PE4400 (fileservers)
1x Dell PE4600 (database_nieuw)
1x Dell PE6100 (fileserver)
1x Dell PE6400 (fileserver)

dit alles gebruikt zo'n 15KVA
heb je iig al iets van een idee

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Streaming video e.d over het internet of over het intranet of beide??

Aangezien je wel kan gaan werken met WiFi zoals je zelf aangeeft, maar wat zijn de regels in dat desbetreffende land over draadloos.

Verder kan je het beste gaan voor 100/1000Mbit netwerk...

Verder heb je veel sneller de kans dat 1 of andere buitenstaander pogingen gaat wagen om het netwerk te kraken...

Verder is hoe jij het opnoemt, eerder een ISP beginnen dan een Netwerkje leggen...

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 28-02-2004 00:20 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Barracuda schreef op 28 februari 2004 @ 00:17:
op mijn werk hebben we hetvolgende staan

1x Cisco 2950 (derest staat niet in de server ruimte)
1x IBM tape library
2x IBM F80 (web/DB_oud)
4x IBM F30 (dhcp/dns/proxy_oud/calendar)
1x SUN 420R (firewall)
1x Cobalt Raq3 (webupload)
2x Dell PE650 (proxy_nieuw/beheer)
1x Dell PE1650 (calendar)
2x Dell PE2550 (snmp/database)
5x Dell PE2650 (imap&pop/database/backup/fileserver)
1x Dell PE4300 (intranet_oud)
2x Dell PE4400 (fileservers)
1x Dell PE4600 (database_nieuw)
1x Dell PE6100 (fileserver)
1x Dell PE6400 (fileserver)

dit alles gebruikt zo'n 15KVA
heb je iig al iets van een idee
Ziet er indrukwekkend uit, maar helaas gaat dit boven mijn pet. De globale specificaties waaraan het netwerk / de servers / de internet-verbinding moeten voldoen heb ik hierboven beschreven.

De zonnecellen leveren ongeveer 1,5 MW

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 28 februari 2004 @ 00:18:
Streaming video e.d over het internet of over het intranet of beide??

Aangezien je wel kan gaan werken met WiFi zoals je zelf aangeeft, maar wat zijn de regels in dat desbetreffende land over draadloos.

Verder kan je het beste gaan voor 100/1000Mbit netwerk...

Verder heb je veel sneller de kans dat 1 of andere buitenstaander pogingen gaat wagen om het netwerk te kraken...

Verder is hoe jij het opnoemt, eerder een ISP beginnen dan een Netwerkje leggen...
Zijn er verschillende regels over WiFi? Het land ligt in Europa in ieder geval.

Ik was aan 100Mb (intranet) aan het denken, aangezien dit goedkoper is en normaal gesproken meer dan voldoende is.

Netwerk kraken..... is daar geen dikke pc met goeie firewall voor voorhanden?

ISP beginnen... kijk dit zijn nu dingen waar ik niet bij stil gestaan heb. Bedankt voor de suggestie. Is dit goedkoper...m.a.w. wat kost dit?

edit:
streaming video over beide

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 00:37 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
voor internet kun je makkelijk een overboeking van 1:25 nemen. (ik neem aan dat internet een extra is en geen bedrijfkritisch onderdeel, is dat het wel, ga richting de 1:5)
dat is dus 2764*2Mbit/25=221Mbit

Als het congrescentrum nog gebouwt moet worden is het geen rare keus om naar elke kamer glasvezel te leggen. kun je lang mee vooruit en je kunt lange afstanden afleggen.
UTP kabel heeft een maximum van 100 meter.

in de vergaderzalen installeer je een WiFi accespoint, en je dekking is 100%.

Het nadeel van glasvezel is dat switches en blades voor je backbone nu nog erg duur zijn. kijk maar eens op de sites van HP of 3com voor informatie

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 00:31:
Zijn er verschillende regels over WiFi? Het land ligt in Europa in ieder geval.
natuurlijk, het blijft europa :)

voorbeeldje: frankrijk gebruikt verscheidene banden voor militaire doeleinden die in andere landen vrij zijn. gevolg is dat bepaalde bakkies en wifi-standaarden (ik dacht 802.11a) verboden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op 28 februari 2004 @ 00:33:
voor internet kun je makkelijk een overboeking van 1:25 nemen. (ik neem aan dat internet een extra is en geen bedrijfkritisch onderdeel, is dat het wel, ga richting de 1:5)
dat is dus 2764*2Mbit/25=221Mbit

Als het congrescentrum nog gebouwt moet worden is het geen rare keus om naar elke kamer glasvezel te leggen. kun je lang mee vooruit en je kunt lange afstanden afleggen.
UTP kabel heeft een maximum van 100 meter.

in de vergaderzalen installeer je een WiFi accespoint, en je dekking is 100%.

Het nadeel van glasvezel is dat switches en blades voor je backbone nu nog erg duur zijn. kijk maar eens op de sites van HP of 3com voor informatie
Glasvezel naar elke zaal in het congres center lijkt me ook een goed idee. Vooral ook omdat dit center niet over een paar jaar out-of-date mag zijn. Het moet state-of-the-art worden (wel reëel uiteraard).

Internet is voor de "units" inderdaad een extra, maar voor het congres centrum een bedrijfskritisch onderdeel (niet bij elk congres, maar het moet altijd operationeel zijn).

WiFi points in de vergaderzalen....ok, ik zal maandag uitzoeken hoeveel vergaderzalen er in het complex komen.

Wat voor switches / blades zullen er nodig zijn?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33
De gemiddelde ISP hanteert een overboekingsfactor van 1:25 a 1:35
Oftewel als jij zo'n 2700 apartementen hebt, zul je qua capaciteit ongeveer 100x de geboden bandbreedte per apartement moeten hebben.
Nu is zo'n resort wel heel erg wisselend qua belasting, dus mischien kun je met een lokale dataleverancier wat afspraken maken. Een 24/7/365 200 Mbit verbinding (2 mbit per appartement) is namelijk vrij duur. Mischien is het inkopen per maand een stuk voordeliger.
Als het resort nog gebouwd moet worden, is een extra kabeltje trekken super goedkoop. Bereken dus de dubbele hoeveelheid kabels, dan kun je nog eens later makkelijk uitbreiden, wanneer de capaciteit niet voldoende is, of er is iets met een kabeltje mis.
Qua verbinding zou ik overwegen om niet een boom- of ster- structuur te nemen, want in geval van uitval van 1 deel kan je dan helemaal zonder communicatie zitten.

Vallen zaken als telefonie ook onder je begroting?
Zal er veel communicatie plaatsvinden tussen de apartementen onderling?
is het mogelijk een netwerkaansluiting in de muur in te bouwen, dan kun je een accesspoint verhuren wat men gewoon inplugt en op de kast neerzet.
In de conferentie zaal zou ik wel gewoon een aantal accesspoints neerzetten.

Moet je zelf ook voor zendmasten voor gsm's zorgen op de golfbanen?

Biedt je de klanten ook opslag aan, zodat ze hun organiser even snel kunnen legen op hun account?

Dit zijn zo even de eerste dingen die mij te binnen schieten.
Persoonlijk zou ik zeggen als dit echt zo'n groot project is, neem er dan een aantal mensen bij die dit mee doorrekenen, het is te groot voor een enkeling.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 00:49:
[...]

natuurlijk, het blijft europa :)

voorbeeldje: frankrijk gebruikt verscheidene banden voor militaire doeleinden die in andere landen vrij zijn. gevolg is dat bepaalde bakkies en wifi-standaarden (ik dacht 802.11a) verboden zijn.
OK, maar dit betekent dus niet dat er in Frankrijk geen WiFi mogelijk is, of is het hier veel duurder of moeilijker te regelen of iets dergelijks?

Verwijderd

ff iets heel praktisch: je zegt dat het in europa ligt. toevallig in de EU (incl nieuwe lidstaten)?

dan moet je namelijk verdomd goed oppassen dat je je netjes aan de europese aanbestedingsregels houdt, anders kan je mooie project een heel vervelend staartje krijgen.
(ik kan me niet voorstellen dat dit een 100 pct particulier initiatief is namelijk. veel grond, subsidies, etc. zodra je project ook maar iets met een overheid te maken heeft kun je er al mee te maken krijgen)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 01:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 00:54:
[...]

OK, maar dit betekent dus niet dat er in Frankrijk geen WiFi mogelijk is, of is het hier veel duurder of moeilijker te regelen of iets dergelijks?
geen idee, gaat het om frankrijk dan? was maar een voorbeeldje hoor. je moet het in het land wwaar het over gaat iig goed uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op 28 februari 2004 @ 00:50:
De gemiddelde ISP hanteert een overboekingsfactor van 1:25 a 1:35
Oftewel als jij zo'n 2700 apartementen hebt, zul je qua capaciteit ongeveer 100x de geboden bandbreedte per apartement moeten hebben.
Nu is zo'n resort wel heel erg wisselend qua belasting, dus mischien kun je met een lokale dataleverancier wat afspraken maken. Een 24/7/365 200 Mbit verbinding (2 mbit per appartement) is namelijk vrij duur. Mischien is het inkopen per maand een stuk voordeliger.
Als het resort nog gebouwd moet worden, is een extra kabeltje trekken super goedkoop. Bereken dus de dubbele hoeveelheid kabels, dan kun je nog eens later makkelijk uitbreiden, wanneer de capaciteit niet voldoende is, of er is iets met een kabeltje mis.
Qua verbinding zou ik overwegen om niet een boom- of ster- structuur te nemen, want in geval van uitval van 1 deel kan je dan helemaal zonder communicatie zitten.

Vallen zaken als telefonie ook onder je begroting?
Zal er veel communicatie plaatsvinden tussen de apartementen onderling?
is het mogelijk een netwerkaansluiting in de muur in te bouwen, dan kun je een accesspoint verhuren wat men gewoon inplugt en op de kast neerzet.
In de conferentie zaal zou ik wel gewoon een aantal accesspoints neerzetten.

Moet je zelf ook voor zendmasten voor gsm's zorgen op de golfbanen?

Biedt je de klanten ook opslag aan, zodat ze hun organiser even snel kunnen legen op hun account?

Dit zijn zo even de eerste dingen die mij te binnen schieten.
Persoonlijk zou ik zeggen als dit echt zo'n groot project is, neem er dan een aantal mensen bij die dit mee doorrekenen, het is te groot voor een enkeling.
Telefonie valt inderdaad ook onder de begroting. Veel communicatie zal er niet plaatsvinden tussen de units onderling. Het wordt een groot luxurious vakantie-park achtig resort. Het resort wordt in 2005 - 2009 gerealiseerd.

Zendmasten op de golf courses: een aantal, maar verwaarloosbaar.
Data-opslag voor de gasten lijkt me niet zo'n probleem. Op het budget maakt een paar miljoen euro meer of minder niet erg veel uit.

Ik ga zeker een aantal professionele bedrijven contacteren t.z.t. Op dit moment bevindt het projekt zich echter m.i. in een te vroeg stadium hiervoor. Ik wil graag een (onderbouwde) inschatting van de totale kosten. Kijk, 7,5 miljoen of 7,6 miljoen gaat het niet om. 10 M, 20 M ? Ik moet gewoon een idee hebben over wat er nodig is en wat dat kost (ongeveer allemaal). Ik weet dat GoT geen help-dek is [loop al een tijdje mee hiero] maar toch vermoed ik dat ik hier het beste antwoord op mijn vragen krijg.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 00:55:
ff iets heel praktisch: je zegt dat het in europa ligt. toevallig in de EU (incl nieuwe lidstaten)?

dan moet je namelijk verdomd goed oppassen dat je je netjes aan de europese aanbestedingsregels houdt, anders kan je mooie project een heel vervelend staartje krijgen.
(ik kan me niet voorstellen dat dit een 100 pct particulier initiatief is namelijk. veel grond, subsidies, etc. zodra je project ook maar iets met een overheid te maken heeft kun je er al mee te maken krijgen)
Ik ben maar een kleine spil in dit project. Het is een monster-project in europa waar inderdaad overheden, veel grond, subsidies etc. mee gemoeid zijn, maar dat is allemaal niet mijn probleem :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zo'n project moet gewoon met een team opgezet worden want je ziet gauw heel veel over het hoofd. In zo'n vergaderzaal is het niet alleen de Accesspoint maar ook wat erbij komt en de streaming erbij en beamers en ga zo maar door. Dat doe je niet alleen maar even berekenen en klaar. Als ik het zo schat gaat het minstens om 100 miljoen euro om alles op en top te krijgen denk ik.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
itsalex schreef op 28 februari 2004 @ 01:23:
Zo'n project moet gewoon met een team opgezet worden want je ziet gauw heel veel over het hoofd. In zo'n vergaderzaal is het niet alleen de Accesspoint maar ook wat erbij komt en de streaming erbij en beamers en ga zo maar door. Dat doe je niet alleen maar even berekenen en klaar. Als ik het zo schat gaat het minstens om 100 miljoen euro om alles op en top te krijgen denk ik.
Zoals ik hierboven gezegd heb, gaat het hier niet om een paticulier projekt. Het projekt bevindt zich in een "begin-stadium". Ik ben belast met het ecologisch en technologisch aspect van het resort. Ik wil graag een idee hebben van wat jullie zouden implementeren in een projekt als dit. Het ecologisch aspect (zonnecellen, zonnecollectoren/boilers, heatpumps, bomen en planten e.d.) heb ik al begroot. Bij de andere helft van mijn opdracht zou ik graag wat tips e.d. kunnen gebruiken van mensen die hier denken een idee over te hebben. Een losse kreet van: "Dit kost minimaal 100 miljoen" kan ik niet verantwoorden...

Wat heb ik dus nodig? Een zware server (of ISP) om het totale internetverkeer van het hele resort te regelen. Een aparte server voor het conference center (dedicated lines voor gegarandeerde snelle verbindingen; video-conferencing e.d.). Nog een server voor data-opslag, WiFi points... 100 km (UTP)kabel / glasvezel (telefonie / TV / Radio)

Misschien toch maar alvast HP oid contacteren? Ik wil gewoon een globale schatting kunnen maken van deze kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Nadere details volgen in ieder geval de komende dagen. Alvast bedankt voor de reacties en de suggesties :)

[ Voor 192% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 02:17 . Reden: foutje ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 01:12:
Het resort wordt in 2005 - 2009 gerealiseerd.
Niet lullig bedoeld ofzo maar in dit geval zou ik als eerste maar eens een paar mensen aannemen die dit soort projecten al vaker hebben gedaan want ik heb een beetje de induk dat je nog geeneens een idee hebt waar te beginnen (niet dat ik dat zou hebben ofzo :) ) maar iig zon project is niet iets wat je in je uppie even uitzoekt :S

• SED
  • Laatst online: 14-08 20:21

SED

Ga even uit van 5000 vaste gebruikers en een 1000 conferentiegebruikers.
daarvoor zet je een behoorlijk serverpark neer dat het centrum van je netwerk vormt.
Onderling is alles via glas verbonden maar je plaatst ruimschoots wireless stations zodat ook buitenhuis gewerkt kan worden.

Kabellengte van glas is te meten door alle verbindingen in te meten en te vermenigvuldigen met de offerteprijs van de kabellegger.
Dat kabelleggen is sterk afhankelijk van welke infrastructurele aanpassinge men moet doen. Welke obstakels men tegenkomt ( wegen, rivieren, spoorbanen enz). Ik kan me voorstellen dat een 400HA groot project op eigen grond erg simpel te bekabelen is. De graafkosten voor unmanaged dark fiber zijn dan niet erg groot. kost ca 30.000 euro per kilometer incl afmonteren. Dit in een normale stad met behoorlijke kosten voor hindernissen. Op eigen grond moet dat veel goedkoper kunnen.

Kosten:
Serverpark:
Serverruimte. specifieke voorzieningen, zoals Airco.
20 servers , firewall, proxy, file, diensten prijs per server 4000 euro
noodvoorzieningen zoals UPS en generator ( met name in zuidelijke landen een essentieel onderdeel)
Backup voorziening
bekabeling.
actieve componenten zoals routers en switches.
5000 aansluitpunten dus tenminste 200 switches en bijbehorende patchkasten
switchprijs ca 1000 euro
coreswitch als centrum ca 60.000 euro.
100 wireless accesspoints a 500 euro ( kan misschein wel op/met zonneenergie)
Licentiekosten voor OS en clients.
Kosten beheer: systeembeheerders, helpdesk enz.

Denk eraan dat behalve netwerkdiensten ook andere diensten via het glas doorgegeven kunnen worden.
TV, radio, infokanaal
boodschapendienst
telefonie
enz..

Koop een 1GB connectie met een ISP in, prijsindicatie tussen de 120 en 80 Euoro per MB, dus zeg ca 10.000 euro per maand.

Dit is beslist geen uitputtende opsomming en hier is nog heel wat aan toe te voegen.
Optellen mag je zelf doen ;)

Ik zal nog eens broeien wat er verder bij komt kijken..

Copyright and left by SED...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Er komt vast wel kabel-tv in die bugalows / villa's....
Zo ja zou je internet via die kabels kunnen onderzoeken. Docsis enzo.
Ethernet is op zo'n terrein ivm de maximale lengte van 100 meter vaak niet prakitisch, en glasvezel is voor het aansluiten van een enkele pc niet handig. (Tenzij je weer per wooneenheid een glas naar koper bridge zet)

Voor een hotel / conferentie-oord kan je zeer eenvoudig terrecht bij een technisch instalateur. Dat is echt heel standaard werk. 2x 100Mbit per kamer ofzo, en wifi in de publieke ruimte.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Sorry, maar hoewel het project ansich aardig PNS kan zijn heb ik niet het idee dat je weet in wat voor gat je springt.
Je bent ultravaag over sommige dingen, laat weten van sommigen dingen geen kennis te hebben etc.
Mijn advies; doe het niet.

Verder nog het verzoek om meerdere replys gewoon in 1 post te doen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 02:18:
[...]

Niet lullig bedoeld ofzo maar in dit geval zou ik als eerste maar eens een paar mensen aannemen die dit soort projecten al vaker hebben gedaan want ik heb een beetje de induk dat je nog geeneens een idee hebt waar te beginnen (niet dat ik dat zou hebben ofzo :) ) maar iig zon project is niet iets wat je in je uppie even uitzoekt :S
Ik leid dit projekt niet. Ik werk samen met de projektleider aan de begroting van het hele gebeuren. Een klein onderdeel van de begroting bestaat uit het netwerk / internet gebeuren. Ik probeer een idee te krijgen van de kosten van een dergelijk netwerk en toebehoren. Het is op dit moment nog te vroeg om een professioneel bedrijf in te huren om alles te bepalen / berekenen. Uiteraard werken er nog meer mensen aan dit projekt en worden het er nog veel meer naarmate de bouw van start gaat.
Koffie schreef op 28 februari 2004 @ 09:40:
Move PNS > NT

Sorry, maar hoewel het project ansich aardig PNS kan zijn heb ik niet het idee dat je weet in wat voor gat je springt.
Je bent ultravaag over sommige dingen, laat weten van sommigen dingen geen kennis te hebben etc.
Mijn advies; doe het niet.

Verder nog het verzoek om meerdere replys gewoon in 1 post te doen.
IK spring niet in een gat. Ik hoef het netwerk niet te ontwerpen en ook niet aan te leggen. Ik hoef alleen globaal aan te geven wat de kosten hiervan zijn, zodat hiervoor een post opgenomen kan worden in de begroting. Waar doe ik verder "ultravaag" over dan :? Dat ik geen exacte niet ter zaken doende details vertel? Sorry, dat mag ik simpelweg niet en dat moeten mensen maar van me aannemen. Verder heb ik geen advies nodig over het wel of niet meewerken aan dit projekt en spijt het mij dat ik de edit-knop niet gebruikt hebt. (Ik kwam er vanavond pas achter dat ik dat vanacht niet gedaan had 8)7 ) Verder bedankt voor het moven van dit topic.
SED schreef op 28 februari 2004 @ 02:20:
Ga even uit van 5000 vaste gebruikers en een 1000 conferentiegebruikers.
daarvoor zet je een behoorlijk serverpark neer dat het centrum van je netwerk vormt.
Onderling is alles via glas verbonden maar je plaatst ruimschoots wireless stations zodat ook buitenhuis gewerkt kan worden.

Kabellengte van glas is te meten door alle verbindingen in te meten en te vermenigvuldigen met de offerteprijs van de kabellegger.
Dat kabelleggen is sterk afhankelijk van welke infrastructurele aanpassinge men moet doen. Welke obstakels men tegenkomt ( wegen, rivieren, spoorbanen enz). Ik kan me voorstellen dat een 400HA groot project op eigen grond erg simpel te bekabelen is. De graafkosten voor unmanaged dark fiber zijn dan niet erg groot. kost ca 30.000 euro per kilometer incl afmonteren. Dit in een normale stad met behoorlijke kosten voor hindernissen. Op eigen grond moet dat veel goedkoper kunnen.

Kosten:
Serverpark:
Serverruimte. specifieke voorzieningen, zoals Airco.
20 servers , firewall, proxy, file, diensten prijs per server 4000 euro
noodvoorzieningen zoals UPS en generator ( met name in zuidelijke landen een essentieel onderdeel)
Backup voorziening
bekabeling.
actieve componenten zoals routers en switches.
5000 aansluitpunten dus tenminste 200 switches en bijbehorende patchkasten
switchprijs ca 1000 euro
coreswitch als centrum ca 60.000 euro.
100 wireless accesspoints a 500 euro ( kan misschein wel op/met zonneenergie)
Licentiekosten voor OS en clients.
Kosten beheer: systeembeheerders, helpdesk enz.

Denk eraan dat behalve netwerkdiensten ook andere diensten via het glas doorgegeven kunnen worden.
TV, radio, infokanaal
boodschapendienst
telefonie
enz..

Koop een 1GB connectie met een ISP in, prijsindicatie tussen de 120 en 80 Euoro per MB, dus zeg ca 10.000 euro per maand.

Dit is beslist geen uitputtende opsomming en hier is nog heel wat aan toe te voegen.
Optellen mag je zelf doen ;)

Ik zal nog eens broeien wat er verder bij komt kijken..
OK, 20 servers à €4k: €100k
200 switches à €30k: €200k
core switch: €60k
1000 wireless accesspoints: €50k
1 Gb connectie + ISP: €150k / y
generator: € 75k ( ? )
glasvezel [€30k / km]: € 1M
software licensies: € 500 k ( ? )

Opgeteld is dit dus ruim 2 miljoen. Het glasvezelnet heb ik berekend aan de hand van de totale lengte van alle ontsluitingswegen (30 km) wat dus aan de ruime kant is. Serverruimte hoef ik me niet mee bezig te houden. Airco voor het hele resort is al begroot. Alle clients zijn ook begroot. Maken de onderdelen die jij opsomt het leeuwendeel van de totale kosten uit of zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Die softwarelicensies zal ik proberen een schatting van te maken. Als ik hier meer details over heb post ik ze hier. De kosten van personeel voor systeembeheer / helpdesk e.d. doen niet ter zake. Het gaat met name om de infrastructuur. Het resort is verder eigen terrein en is vrijwel geheel onbebouwd. Bedankt voor deze informatie :)

Verwijderd

het beste als je toch over professionele zaken wilt hebben, is dat je contact moet opnemen met mensen die hiermee dagelijks te maken hebben, project ontwikkelaars enz. om je vraag aan een paar tweakers te stellen zal niet 100% tot een goed antwoord leiden, denk ik.
Pagina: 1