[XP] Vastlopers zonder BSOD, Hoe zoeken?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:12

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Ik heb mijn systeem alweer anderhalf jaar, en tot een paar weken geleden heeft het altijd stabiel gedraaid. Nu heb ik sinds een paar weken spontane vastlopers. Het scherm blijft gewoon staan, geluid stopt, Muis, en toetsenbord doen niets meer ook CTRL-ALT-DEL haalt niets uit.

Het vastlopen gebeurt op allerlij momenten, soms als hij al een uurtje aanstaat, soms direct na het opstarten, soms wel 4 of 5 keer op een avond. Eerst dacht ik dat het een temperatuur-probleem was. Heb de pc een tijdje open gehad, en bij het vastlopen de koelblokken gevoeld, die waren wel warm, maar niet abnormaal. Ik probeer pc-probe van asus te downloaden voor een echte meting maar alle ftps van asus lijken stuk.

Ik heb verder niets veranderd aan mijn systeem, geen hardware bijgeplugt, en ook geen noemenswaardige software. (nieuwe versie van putty geinstalleerd, maar dat lijkt me geen oorzaak)

Ik heb de diverse FAQs gelezen en een beetje gezocht. (alhoewel het wat lastig zoeken is)

Mijn systeem bestaat uit:

ASUS A7V8X-gold
Athlon XP 2400+
512MB PC 2700 Dane-Elec DDR (uit de tweakers geheugenshop)
Radeon 8500 LE
2 harde schijven (1 IDE Seagate 30GB, 1 SATA Seagate 120GB)
en verder nog een cd-brander, dvd speler enz...

Wie kan me enig idee geven waar ik verder moet zoeken? Ik heb nog niet echt zin in een nieuwe windows-installatie, en betwijfel of dat wel zou helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn02 op 27-02-2004 22:28 ]

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
Putty installeert niet eens. Da's gewoon een app die niks met registers (tenzij je profielen in putty aanmaakt) doet, libraries installeerd en dergelijke.
Doe eens een test van je geheugen met memtest86
Ook kan het toch de temperatuur van je cpu/geheugen/videokaart/moederbord zijn.
Regel een knoppix cd-tje. Kan je memtest mee doen en het zooitje onder linux testen om uit te sluiten dat het windows is (wat me sterk lijkt, dit klinkt meer een hardware probleem)

[ Voor 6% gewijzigd door Bas! op 27-02-2004 22:34 ]

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:12

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Ik heb net memtest86 (handig, als ISO gedownload en bootable cdrom van gemaakt) gedraaid (standaardtest 1 pass) en die heeft geen fouten gevonden.

Ik denk ook niet echt dat het aan de software ligt, en het feit dat er geen BSOD optreed maakt het heel vervelend zoeken. Ga verder met installeren van Asusprobe, dan kan ik de temps / voltages een beetje in de gaten houden.

Ik heb trouwens de AGP kaart, en mijn ddr-reepje even losgemaakt en weer teruggeplaatst om zeker te zijn dat daar geen losse/stoffige contactjes zijn. IDE en SATA connectors heb ik nog even aangeduwd...

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde gehad, nu na een nieuwe installatie nergens meer last van. Hij liep zelfs compleet vast tijdens surfen op internet of een word bestand.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:07

breinonline

Are you afraid to be known?

Het is inderdaad lastig uitzoeken zonder BSOD. Let wel, de asusprobe is niet altijd even nauwkeurig. Het idee om je temperaturen te bekijken is uiteraard prima, maar misschien kan je beter een goed programma daarvoor nemen, zoiets als motherboard monitor :Y)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Elk programma wat temperaturen uitleest heeft dezelfde sensors als basis. De beste manier is dus gewoon de temps in het BIOS bekijken of in dit geval via ASUS Probe omdat daar nl. geen verschillen optreden met de gegevens uit het BIOS.

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 28-02-2004 22:01 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Heeft TS al wel eens een bios-update gedaan? Kan me herinneren dat de eerste bios van mijn A7V8X niet geweldig was.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:07

breinonline

Are you afraid to be known?

GuardianAngel schreef op 28 februari 2004 @ 22:00:
[...]

Elk programma wat temperaturen uitleest heeft dezelfde sensors als basis. De beste manier is dus gewoon de temps in het BIOS bekijken of in dit geval via ASUS Probe omdat daar nl. geen verschillen optreden met de gegevens uit het BIOS.
Dat zou je zeggen ja, maar er zijn in het verleden genoeg topics geweest (voornamelijk in CE en OC) waarin naar voren kwam dat de asusprobe de boel niet altijd even goed uitleest. Het BIOS is ten alle tijde correct. Het probleem zit hem in het feit dat er verschillende temperatuursensoren zijn. Het BIOS weet altijd welke dit is (mits bijgeleverd bij het moederbord, of op het moederbord). Bij uitleesprogrammaatjes is het anders. Stel je niet de juiste sensor in dan leest hij wel een waarde uit, maar niet de goede. Bij motherboard monitor kan je dat heel mooi zien, je kan zelf ee type sensor kiezen (of als het programma niet de juiste sensor detecteerd, bij mij was mijn temperatuur ineens ergens in de -117°C). Een ander programma wat de temperatuur ook niet altijd even lekker uitleest is Sisoft Sandra. Een die wel eigenlijk ook altijd correct doet is Speedfan.

Zo, en nu weer ontopic... :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1