maximale snelheid Wlan ?

Pagina: 1
Acties:

• botter17
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07-2006

botter17

http://www.botter17.nl

Topicstarter
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een asus m600n notebook (centrino). Deze heeft dus een 802.11b wlan aan boord. Werkt allemaal vrij aardig. beetje internetten op de bank enzo.

Maar ik vind de snelheid met mijn pc op zolder vrij traag. een bestand van 200 mb doet er bijna een uur over om via het wlan te kopieren.

wat is de maximale snelheid van wlan ? Ik heb met behulp van NETCPS de snelheid trachten te meten, ik kan de resultaten niet helemaal plaatsen.

de gemiddelde snelheid is : 109.30 KPS
de peak snelheid is : 130.87 KPS

naar mijn bescheiden mening komt dit neer op een 1 mbit verbinding in plaats van de maximale 11 mbit van Wlan.

De afstand tussen mijn notebook en mijn accesspoint is op het moment van meten 3 meter. De pc op zolder is een AMD 1200, 768mb memory, 100mbit netwerk kaart.
De hub die er tussen zit is een 4 ports 10/100 hub.

http://www.botter17.nl voor zin, onzin en veel mooie foto's !

Verwijderd

Er is toch ook 54mbit Wlan nu :? Maar met muren/beton etc. er tussen wordt het niet heel groot succes lijkt mij B) ! Ondanks dat laatst een n00b uit een pc zaak me voor gek verklaarde dat ik zei dat ik liever bekabelt had en dat ook al 8mbit internet hier geen vertraging zou onder bevinden :*) (ik hield me mond maar :9 )

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

netto hou je ong 600 kb/s over zonder WEP op een 802.11b verbinding

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:58
De theoretisch maximum snelheid van het 802.11b protocol is 11Mbit (1375Kbps).
Maar aangezien je nog TCP overhead hebt, en het 'Half Duplex' verbinding is haal je die snelheid nooit.

Bovendien wordt de snelheid beinvloed door het bereik wat je hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Mior op 27-02-2004 22:22 . Reden: Niet goed gelezen ;) ]

• botter17
  • Laatst online: 07-07-2006

botter17

http://www.botter17.nl

Topicstarter
Ja, er is nu ook 54mbit, maar mijn notebook heeft maar een 11mbit wlan aan boord. gelukkig zit er ook een gigabit netwerk poort op, dus met een kabeltje is het geen probleem.

ik vroeg me alleen af of mijn genoemde snelheden normaal zijn of langzaam. als ze langzaam zijn, valt er iets aan te tweaken ?

http://www.botter17.nl voor zin, onzin en veel mooie foto's !

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:58
Probeer je accesspoint en/of laptop eens te verplaatsen.

Het kan namelijk zijn dat andere apparaten (speakers en magnetrons doen het altijd goed) interferen met je WiFi signaal.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb hier ook een draadloos .11g netwerk in huis, met AP op de 1e verdieping en de laptop beneden, en de snelheid varieert tussen 54Mb tot 1Mb/s, meestal zo rond de 36Mb.

Het is zeer afhankelijk van hoe het is, als er iemand tussen de laptop en het AP gaat staan zie ik het signaal gewoon inzakken en schakelt hij terug naar een lagere snelheid.

Draai het AP eens iets, als hij 2 externe antennes heeft kan het schelen hoe die gericht staan volgens mij.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Volgens mij was het absoluut maximaal haalbare in de praktijk voor 802.11b 5Mbit en voor 802.11g 20Mbit. Zonder encryptie of storende factoren en kleine afstand.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 22:04

Ursamajor

Astrofotograaf

Mer mn 54Mb us robotics wlan (g) verbindeing, meet ik met DU-meter een snelheid van 2,5 tot 3 MB/s. Ik vind het alleen nog welleens verwarrend hoe dat nou zit... Als ik met 100Mbit full duplex bekabeld aan het meten ben, via het switch gedeelte, haal ik 10MByte.

Mb is toch Mega bit en MB is toch Mega Byte?!?!?

Als ik op mn bed zit in een andere kamer, dan zakt mn verbinding tot 48Mb/s wat ik best netjes vind. (10 meter ver weg met een dikke stenen muur dr tussen).

Gadgets FTW!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Resistor schreef op 27 februari 2004 @ 22:28:
Ik heb hier ook een draadloos .11g netwerk in huis, met AP op de 1e verdieping en de laptop beneden, en de snelheid varieert tussen 54Mb tot 1Mb/s, meestal zo rond de 36Mb.
En wat is de praktijk snelheid dan?
Dus hoe snel kun je een groot bestand overzenden?

Verwijderd

Heej, Ik heb dat ook.

Ik heb een PC met een WLAN van 54 mbps en een laptop met 11 mbps. Als ik dan een bestand kopieer kan ik via de taskmanager van XP zien dat de snelheid niet boven de 57/58& uitkomt. Zelfs als ik de Laptop ernaast zet. Weet echt niemand hier een oplossing voor.

En ik had nog een vraagje ik heb ook een andere laptop met een 22 mbps WLAN kaart. Als ik deze "verbind" met de PC (die van 54 mbps) dan is de snelheid maar 11mbps. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Greetz

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik gok dat 22 mbit/s WLAN niet bestaat en dat ze x2 hebben gedaan voor full duplex.
Als je twee bestanden tegelijk kopieert, blijft de netwerk-belasting dan ook < 60% hangen?

Verwijderd

Van pc (450mhz + Sitecom WL-003usb 11mbps + linux) naar:

-. mijn PDA (Acer n10 + D-link Air DCF-660W 11mbps) haal ik ~120kb/s via windows file sharing, ftp n/a (mis programma iemand suggesties?)
-. mijn laptop (p120 + Sitecom WL-002 11mbps) haal ik ~350kb/s via windows file sharing en ftp ~450kb/s
-. broertje's pc (ibm e35 300mhz + U.S. Robotics 22mbps model 2216) ~388kb/s met windows file sharing en ~672kb/s over ftp.
Rest van de pc's kan ik niet testen want die zitten niet aan de wifi of vallen niet onder mijn bewind ;)
ps alle verbindingen hebben wep128bit en de U.S. Robotics heeft 2 antennes 1 ingebouwde en 1 externe waardoor ie 1 kan gebruiken voor te ontvangen en de ander om te verzenden, zo haalt ie de 22mbps. Tevens is ie momenteel 802.11g compatible en om te flashen na een 54mbps model (staat zelfs op hun site!)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 08:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 17:42:
... ik had nog een vraagje ik heb ook een andere laptop met een 22 mbps WLAN kaart. Als ik deze "verbind" met de PC (die van 54 mbps) dan is de snelheid maar 11mbps. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Greetz
Zoals iemand anders al zei, 22Mb WLAN bestaat eigenlijk niet. Het is twee keer 11Mb. Alsof er twee kaarten tegelijk praten. Aan de andere kant moet dit ondersteund worden.
Als jij een Ad Hoc netwerkje hebt tussen twee machines moet die andere dit truukje dus ook kennen. Ik denk dat jou laptop (die met 54Mb) dit niet kent en dus gewoon naar .11b switcht op één kanaal. Je kunt er dus niets tegen doen.
Pagina: 1