Toon posts:

9700pro wordt héél erg heet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Gigabyte radeon 9700pro in mijn bezit met daarop een zalman ZM80A passieve koeler. Prima kaart zou je zeggen maar er is een probleem. Als ik een kwartiertje aan het gamen ben loopt mijn pc vast.

Na het een en ander aan settings te hebben gechecked heb ik mijn case ff open gegooid en ontdekt dat de zalmankoeler wel heel erg warm wordt. Langer dan 2 sec. kan ik mijn vinger er echt niet op houden.

Volgens mij doet de koeler prima zijn werk anders kan hij niet zo warm worden maar ik vindt het wel heel erg raar dat deze kaart zo warm wordt.

Ik heb in mijn andere pc een club3d 9700NP met een zalman ZM80C-HP
erop en die word lang niet zo warm als deze kaart.

Kan een kaart door foute chips of zoiets zo heet worden of zou r toch iets vreemds met de koeler mis zijn?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je wel die ventilator erbij op?

Die moet bij de 9700pro er absoluut op , passief is niet genoeg.

Tweakers Discord

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
9700 Pro en 9700 non Pro maakt ook een redelijk verschil, en misschien samen met een mindere airflow ofzo kan dat net genoeg zijn. Zet anders zo'n speciale redelijk stille fan aan het koelblok (of is die alleen voor ZM80C?) :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een antec sonata piano case met achterin een 120MM fan die precies boven de videokaart hangt. Airflow kan het probleem echt niet zijn.

Die 9700np kan ik prima overklokken zonder fan en deze zou niet standaard kunnen draaien. echt maf, zeker als je beschouwt dat dit blok van koper is en die andere van alu

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 21:55 ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
het is beter om een fan te hebben die er echt tegen aan blaast.

heb zelf precies de zelfde vid kaart als jij ook met zalman.
ik heb onder in de kast een papst 19db fan op 4 pootjes gezet (gemaakt van 40mm boutjes) die er tegenaan blaast. nog geen problemen mee gehad (en hij is OC-ed en krijgt wat meer volt als normaal)

nu moet ik wel zeggen dat ik waterkoeling hebt voor mijn CPU en northbridge. dus mijn kast temp is vrij laag.

[ Voor 18% gewijzigd door Countess op 27-02-2004 22:08 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Topicstarter
Countess schreef op 27 februari 2004 @ 22:05:
het is beter om een fan te hebben die er echt tegen aan blaast.

heb zelf precies de zelfde vid kaart als jij ook met zalman.
ik heb onder in de kast een papst 19db fan op 4 pootjes gezet (gemaakt van 40mm boutjes) die er tegenaan blaast. nog geen problemen mee gehad (en hij is OC-ed en krijgt wat meer volt als normaal)

nu moet ik wel zeggen dat ik waterkoeling hebt voor mijn CPU en northbridge. dus mijn kast temp is vrij laag.
Ik heb waterkoeling op cpu, NB=Nforce3, die wordt niet zo superheet.
Wordt die koeler van jou dan (zonder fan) ook zo warm dat jum niet vast kan houden? Tis geen probleem om er een fan onder te hangen maar dat zou toch niet nodig moeten zijn als je niet oc-ed. Wat trouwens wel de bedoeling was

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 22:59
tweakduke schreef op 27 februari 2004 @ 21:45:
Heb je wel die ventilator erbij op?

Die moet bij de 9700pro er absoluut op , passief is niet genoeg.
Die ZM-OP1 fan hoort bij de ZM80C-HP en niet de ZM80A.

Wordt de koeler trouwens aan beide kanten heet of alleen aan de kant van de GPU?

[ Voor 12% gewijzigd door kwiebus op 27-02-2004 22:29 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 21:50:
Ik heb een antec sonata piano case met achterin een 120MM fan die precies boven de videokaart hangt. Airflow kan het probleem echt niet zijn.

Die 9700np kan ik prima overklokken zonder fan en deze zou niet standaard kunnen draaien. echt maf, zeker als je beschouwt dat dit blok van koper is en die andere van alu
de blokken van zowel de ZM80A-HP, als de ZM80C-HP, zijn van aluminium.. ;)
alleen de HP zelf is van goldplated (vast verf) koper gemaakt.

ik zou zelf ook een fan naast de videokaart hangen op dezelfde manier als de
ZM-OP1, want dan krijg je de beste airflow langs de koelblokken..
ook al draait ie op 5V..

Verwijderd

Topicstarter
Probleem lijkt opgelost. Blijkbaar wordt die 9700pro gewoon zo warm.
Ik heb nu aan de onderkant een 60MM fan@7Volt tegen het blok aangeschroeft en nu is de temp van dat blokkie gewoon lekker lauw.

Én ik haal nu tenminste gewoon 3D2001 scores van tegen de 19000 punten :9

allemaal bedankt voor het meedenken iig.
Pagina: 1