[CSS] HR-element niet goed in Opera

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 11:48
Sinds kort gebruik ik Opera, daarvoor altijd Internet Exploder.
Wat me opviel, is dat het CSS element HR niet goed wordt weergegeven in Opera.
Het gaat om dit stukje CSS:

HR {
color : #000080;
height : 2px;
}

In IE krijg je dan een blauwe streep te zien als je de <hr> code gebruikt, in Opera lijkt het meer op een soort kader.
Is hier iets aan te doen? Misschien een alternatieve CSS code die wél werkt in Opera?

Full-stack webdeveloper in Groningen

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Het alternatief is eigenlijk gewoon geen hr's gebruiken, maar border-bottom en/of border-top style properties van bijvoorbeeld div- of p-elementen :)

De andere oplossing is dat je ook dezelfde kleur als background-color opneemt. Opera kijkt naar de background-color, ipv color.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Spinal
Dat eerste is het proberen waard...
Dat tweede werkt redelijk, er blijft echter een soort 'kader' om de hr heen zitten

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

MSIE: color
Opera: border-color
Gecko: alleen onder Linux??? (zie reacties hier)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• drm

drm

f0pc0dert

ZanderZ:
Dat eerste is het proberen waard...
Dat tweede werkt redelijk, er blijft echter een soort 'kader' om de hr heen zitten
Oh, ja ik was vergeten te melden dat ik de border in mijn testje ook op 0 gezet had :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
code:
1
2
3
4
5
6
7
hr {
display:block;
height:2px;
color:#008;
background:#008;
border:0;
}

Korter kan niet :)
Dan werkt het op alle browsers hetzelfde. Sommige browsers stoppen standaard nog een kader om de hr heen, andere gebruiken de achtergrond kleur etc

[ Voor 44% gewijzigd door Justice op 27-02-2004 22:00 . Reden: drm was sneller + @anne ]

Human Bobby

Verwijderd

"display:block;" toevoegen wil ook nog wel is helpen als je met "height" aan de slag gaat ;)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Wat werkt er beter wanneer je display:block toevoegt? Dat ie altijd op een nieuwe regel begint bedoel je?
CSS1:
Applies to: block-level and replaced elements
ahhhh ok idd :o

[ Voor 135% gewijzigd door Justice op 27-02-2004 22:02 . Reden: editwhore ]

Human Bobby

• drm

drm

f0pc0dert

Is hr van zichzelf niet al block-level :? apart ...

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

HR is inline, net als BR. Daarom is 'background' erop zetten ook een fout. Volgens mij heeft Mozilla dat inmiddels gefixed ook.

• Spinal
Justice schreef op 27 februari 2004 @ 21:14:
code:
1
2
3
4
5
6
7
hr {
display:block;
height:2px;
color:#008;
background:#008;
border:0;
}

Korter kan niet :)
Dan werkt het op alle browsers hetzelfde. Sommige browsers stoppen standaard nog een kader om de hr heen, andere gebruiken de achtergrond kleur etc
Geweldig :) doet het inderdaad prima onder IE en Opera. Ik had Mozilla ook nog geïnstalleerd, en daar doet ie het ook prima :) Hartstikke bedankt!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01-2025
Misschien een beetje een oud topic, maar het is precies een topic waarin mijn vraag past over de <hr />. Ik heb namelijk het advies uit dit topic opgevolgd, en ik kan de <hr /> nu stylen zoals ik 'em wil, althans in Mozilla en Opera. Want in IE krijg ik zowel boven als onder de horizontale lijn een gigantische onnodige ruimte...

Hoe krijg ik deze weg gewerkt? Niks lijkt te helpen.

Vormkracht10

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 19:01
Heb je de margins en de paddings op 0 gezet? Van de elementen rond de <hr /> én de <hr /> zelf.

Skat! Skat! Skat!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

crisp

Devver

Pixelated

Dat is een IE-onhebbelijkheidheid, met margin en padding krijg je dat niet weg. Ik gebruik nog wel eens een div van een paar pixels hoog ipv een hr

Intentionally left blank

Verwijderd

crisp schreef op 21 maart 2004 @ 11:40:
Dat is een IE-onhebbelijkheidheid, met margin en padding krijg je dat niet weg. Ik gebruik nog wel eens een div van een paar pixels hoog ipv een hr
Inderdaad. Wat ik meestal doe, is een DIV wrappen om de HR. Het levert wat overbodige code op, maar is wel zo practisch:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
<div class="hr-div"><hr /></div>

div.hr-div hr { display:none; }
div.hr-div {
    /* stylen maar */
}

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Het is juist IE die het niet goed rendert. (Zoals zovaak.. Het is gewoon een onding.)

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01-2025
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 17:46:
[...]

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
<div class="hr-div"><hr /></div>

div.hr-div hr { display:none; }
div.hr-div {
    /* stylen maar */
}
Deze vraag moet ik toch even stellen: Maar waarom gebruik je dan nog de <hr /> tag? Als je 'em op "display: none" stelt, kun je 'em net zo goed weglaten... (of is dit bedoeld voor de semantieke waarde van de code :)?)

[ Voor 26% gewijzigd door MarkvE op 21-03-2004 20:30 ]

Vormkracht10

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

crisp

Devver

Pixelated

MarkvE schreef op 21 maart 2004 @ 20:29:
[...]

Deze vraag moet ik toch even stellen: Maar waarom gebruik je dan nog de
tag? Als je 'em op "display: none" stelt, kun je 'em net zo goed weglaten... (of is dit bedoeld voor de semantieke waarde van de code :)?)
Kan ik wel beantwoorden voor Blues denk ik :) Dat is voor als je de pagina bekijkt zonder stylesheet :)

Intentionally left blank

Pagina: 1