Toon posts:

Harde schijf vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat problemen met mijn harde schijf, allereerst mijn situatie:

Situatie eerst:

- Harde schijf 1: alleen windows-partitie
- Harde schijf 2: alleen data-partitie

Dit moet worden:

- Harde schijf 2: windows-partie + datapartitie
- Nieuwe harde schijf: verschillende datapartities

Ik ben nu zo ver:

- Harde schijf 1: alleen 'data'-partitie waar oude windows op staat maar waarme niet opgestart wordt (C)
- Harde schijf 2: windows-partie (G) + datapartitie

Ik start dus op op G:\ en op C:\ staat de oude windows die niet gebruikt wordt...

Nu het probleem: ik doe de nieuwe harde schijf er in, haal harde schijf 1 er uit (C-partitie dus), en dan kan ik niet meer opstarten: "Insert system disk"
Kan dit er aan liggen dat er dan geen C-partitie meer bestaat, en is het veilig - ik wil echt geen crash - om met Partition Magic de huidige C-schijf te veranderen in Z ofzo, en van de G-schijf de C-partitie te maken?
Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt of weet iemand wat te doen?

• bachhimself
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 12:58
als je hebt geinstaleerd op G:\windows, zal je hem als 2 e schijf moeten latenen hangen, op het moment dat je de eerste schijf eruit haalt kan hij een aantal bestanden niet meer terug vinden, om dat deze schijf nu C:\ wordt

Edit
op je c staat je mbr, je zulkt eerst de partitaie actief moeten maken met b.v FDisk /Mbr via een opstart flop

[ Voor 22% gewijzigd door bachhimself op 27-02-2004 19:24 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
ik denk dat je beter een backup maakt van je gegevens en data en winsdows opnieuw instalerd op de schijf waar het moet opkomen. dit gaat later veel miserie uitsparen.

Verwijderd

Topicstarter
bachhimself schreef op 27 februari 2004 @ 19:23:
als je hebt geinstaleerd op G:\windows, zal je hem als 2 e schijf moeten latenen hangen, op het moment dat je de eerste schijf eruit haalt kan hij een aantal bestanden niet meer terug vinden, om dat deze schijf nu C:\ wordt

Edit
op je c staat je mbr, je zulkt eerst de partitaie actief moeten maken met b.v FDisk /Mbr via een opstart flop
De G:\ partitie heb ik actief gemaakt dmv Partition Magic... Maar wat is 'mbr'?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
master boot record. een klein stukje in het begin van je schijf waarin staar waar de partities beginnen en eindigen, en welke partitie moet worden genomen om op te starten

Verwijderd

Topicstarter
Mayco schreef op 27 februari 2004 @ 19:24:
ik denk dat je beter een backup maakt van je gegevens en data en winsdows opnieuw instalerd op de schijf waar het moet opkomen. dit gaat later veel miserie uitsparen.
Dit zou misschien het slimste zijn, maar dan moet ik ook alle programma's opnieuw installeren enzo, en als het kan zonder nieuwe windows-installatie heb ik dit veel liever :)

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:19

Soggy

vroemmmm

Liever niet crossposten ([rml][ XP] Partitie gekopieerd, nieuwe partitie wil niet booten[/rml]),

Gezien je vraag over wat een MBR is, geef ik je toch het advies eerst eens uitgebreid rond te neuzen en wat informatie te lezen. Dit is een welgemeend advies, niet om je dwars te zitten maar omdat dat de enige manier is om het te leren

Suc6!

[ Voor 1% gewijzigd door Soggy op 27-02-2004 19:32 . Reden: typo ]

If it works, tweak it

Verwijderd

Topicstarter
Mayco schreef op 27 februari 2004 @ 19:28:
master boot record. een klein stukje in het begin van je schijf waarin staar waar de partities beginnen en eindigen, en welke partitie moet worden genomen om op te starten
maar wat moet ik nu doen dan..?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zoals boven al staat geschreven, verdiep je eens in de materie. In de zeer uitgebreide FAQ van dit forum staat voldoende informatie om je zelf het e.e.a. te laten oplossen.

ARME AOW’er

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 19:30:
[...]

maar wat moet ik nu doen dan..?
DE FAQ lezen.... Geloof ons nou maar, zonder kennis van dien is dit te gevaarlijk en is de kans dat je straks alle documenten kwijt bent, inc de oude windows installatie zo groot, dat we liever hebben dat je eerst goed de FAQ doorneemt..

Of je moet ons vertelllen dat je alles al gebackupped heb en/of dat er niet belangrijks opstaat en dat je het gewoon wil leren zonder enig risico van dien
Pagina: 1