[Debian] Kan X niet verlaten

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoi

ik heb Debian geinstalleerd in VMware. Werkt prima enzo, maar ik kan X nu niet meer verlaten. nadat debian is opgestart krijg ik direct de Gnome Window Manager die wil dat ik ga inloggen.

als ik uitlog, start X gewoon eigenwijs weer op en krijg ik die Gnome Window Manager weer terug. Zelfde verhaal met ctrl+alt+backspace.
Toetsen als ctrl+alt+f1 werken ook niet.

ik kan nu niet in de console als root inloggen dus ik kan geen flikker doen.

bij het booten van debian heb ik al eens continu op ctrl+C zitten rammen, en toen kreeg ik wel een console waarbij ik kon inloggen, alleen leek ik totaal geen rechten te hebben ofzo.

owja en ik heb in verschillende topics gelezen dat ik dan bij LILO "linux 1" zou moeten invullen, maar ik kan niks invullen want dat ding start direct door ofzo :(

ik word er helemaal gestoord van, hoe krijg ik die console nou terug? als het kan in newbie uitleg please :P

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Quick fix: apt-get remove xdm gdm

Edit: natuurlijk doe je dit in ingelogd als root in een konsole... ik neem tenminste aan dat X verder wel goed opstart?

Misschien kan iemand anders uitleggen hoe je het netjes doet :P

[ Voor 39% gewijzigd door pinockio op 27-02-2004 18:41 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

kan je ook geen ssh sessie doen.
anders zou je ff op het bootpromt van lilo ff "linux single" kunnen proberen.

suc6

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 18:39:
kan je ook geen ssh sessie doen.
anders zou je ff op het bootpromt van lilo ff "linux single" kunnen proberen.

suc6
nee ik krijg dus geen bootprompt, ik zal ssh eens proberen

edit:
SSH werkt wel, maar hoe zet ik het nou uit dat ie automatisch X gaat starten?

ik las in een topic dat ik dan in init-nogwat iets moest aanpassen, maar dat stond al goed.

[ Voor 26% gewijzigd door mjszwo op 27-02-2004 18:46 ]

Verwijderd

Dan open je in VMWare in je Gnome-sessie toch een terminal en geef je eerst:
su - (vul root password in)

En dan:
telinit 3
(alhoewel, die root-shell heb je reeds, dus deze stap hoeft niet eens)

Of je stelt je default runlevel in op init 3 natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 18:50 ]

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 18:46:
Dan open je in VMWare in je Gnome-sessie toch een terminal en geef je eerst:
su - (vul root password in)

En dan:
telinit 3
(alhoewel, die root-shell heb je reeds, dus deze stap hoeft niet eens)

Of je stelt je default runlevel in op init 3 natuurlijk.
en dat "telinit 3" zou ervoor moeten zorgen dat X niet meer automatisch opstart? want ik heb dat uitgevoerd maar hij start nog steeds vanzelf.

• SenZatioN
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Klopt, je moet de file /etc/inittab editten, gewoon even openen in je favoriete editor en dan zoeken het default runlevel, zal bij jou op 5 staan meen ik, en deze aanpassen naar 3. Na een reboot zou je geen X-venster meer mogen zien maar een maagdelijke console....

My software never has bugs, it just develops random features...

• mjszwo
  • Niet online
SenZatioN schreef op 27 februari 2004 @ 19:07:
Klopt, je moet de file /etc/inittab editten, gewoon even openen in je favoriete editor en dan zoeken het default runlevel, zal bij jou op 5 staan meen ik, en deze aanpassen naar 3. Na een reboot zou je geen X-venster meer mogen zien maar een maagdelijke console....
dit staat er nu:
code:
1
2
#The default runlevel.
id:2:initdefault:

die 2 moet dus een 3 worden begrijp ik?

edit:
ik heb het gedaan en gereboot, maar X start nog steeds... :/

[ Voor 7% gewijzigd door mjszwo op 27-02-2004 19:25 ]

• SenZatioN
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Typisch, standaard geld dat runlevel 3 gelijk is aan Full MultiUser, zie voor een uitgebreider verhaal: http://www.justlinux.com/nhf/X_Window/Booting_Into_GUI.html

Kijk anders ook even hier: http://www.linuxquestions...archive/5/2002/12/3/38185

My software never has bugs, it just develops random features...

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:56

Gotiniens

Fairly odd Tim

kan je niet in een terminal /etc/init.d/xdm stop uitvoeren en dan X killen?

• mjszwo
  • Niet online
ik heb het op de volgende manier opgelost:

ik heb in de file /etc/X11/default-display-manager de regel "/usr/bin/gdm" vervangen naar "/usr/bin/xdm"

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Debian boot standaard in runlevel 2 inderdaad, en da's met X. Wil je X netjes uitschakelen dan kan je IMHO de symlink /etc/rc2.d/S99X.... het best verwijderen (ik zit een niet op een Linux machine, dus ik weet niet precies hoe de link heet. Er zal iets van X of XF86 of XFree in de zitten.)

De wijziging die jij hebt door gevoerd zou je slechts een andere display manager moeten opleveren. Misschien zitten er bij xdm minder scriptjes omheen die voor komen dat je met CTRL-ALT-backspace zonder X komt te zitten. Dit werkt misschien wel, maar is niet echt de oplossing.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

In tegenstelling tot RedHat en afgeleiden, wordt in debian de grafische omgeivng niet gestart via inittab (man, wat een afgrijselijke oplossing om dat te doen). In debian is ook de displaymanager een gewone servise die je kunt stoppen en starten. om gdm te stoppen doe je dus gewoon als root:
code:
1
/etc/init.d/gdm stop
en gdm is gestopt.

Om gdm nooit meer op te laten starten haal je hem uit de lijst van te starten services. Dit kan met de hand (kijk dan in /etc/rc2.d), met de tool update-rc.d, of vanauit X met de gnome-system-tools.

Om te booten in debian zonder X te starten of om in maintenance mode te komen, kun je linux in runlevel 1 zetten. Op de bootprompt "linux 1" intikken dus. Standaard staat de bootprompt uitgeschakeld omdat dit nogal onveilig is. Je hebt immers root-rechten bij de bootprompt. Je zou vanalles kunnen laden en zo in kunnen breken in een linux-systeem. Om de bootprompt in te schakelen moet je je lilo-configuratie aanpassen.

edit:

Die aanpassing in je /etc/X11/default-display-manager is natuurlijk geen oplossing. Het feit dat het werkt is omdat je geen XDM hebt, of dat deze niet wil starten wegens slechte config, of dat je die wel kan afbreken met CTRL-ALT-backsp zoals ajvdvegt al zei.

Een echte oplossing zou zijn om te kijken waarom ctrl-alt-1 niet werkt in VMware, want daar zit het probleem namelijk. Je bent nu een zeer omslachtige verandering aan het gebruiken om een probleem op te lossen wat niet eens daar zit. De eerstvolgende keer dat je je systeem bijwerkt via internet en een nieuwere versie van gdm installeert, zal deze gewoon weer starten omdat dan je /etc/X11/default-display-manager weer terug is veranderd. Voor een permanente verandering gebruik je "dpkg-reconfigure gdm"

[ Voor 30% gewijzigd door Valium op 28-02-2004 15:50 . Reden: Antwoord op je zelfgevonden "oplossing" ]

Pagina: 1