Toon posts:

Externe HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, kan iemand mij helpen. ik heb een laptop en heb een opslaggebrek. heb een Sony FR-315M, oftewel een 40 GB hd, maar dat is dus te weinig. Is het verstandig om een externe HD erop te hangen en welke snelheid moet ik dan hebben. In de laptop zit een 5400 rpm hd, heeft het dan zin om een externe hd met 7200 rpm te pakken? En dan firewire (i.link) of usb 2.0 nemen, usb 2 is toch sneller?

Verwijderd

Beste kan je firewire nemen... is toch sneller... en je kan rustig 7200 rpm nemen... ook sneller :)

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Firewire is in praktijk sneller, ondanks wordt usb1/2 overal ondersteund. Koop een grote HD met veel GIGjes (7200RPM 8MB cache), en koop er kastje bij voor er omheen(externe HD case).

Verwijderd

Je kan toch een grotere schijf in je laptop zetten. Heb ik ook gedaan.
Ze zijn tegenwoordig tot 80Gb te koop (Hitachi).
Je oude schijf zet je dan in een extern usb of Firewirekasje.
Je zet je besturingssysteem en programma's op je nieuwe schijf sluit het kastje aan en sleept je bestanden er heen.
Daarna kun je die oude schijf voor opslag en backup gebruiken.
Er zijn ook complete programma's om alles over te zetten, zoals bijv Norton Ghost, maar die werken meestal in Dos en Dos kent geen usb.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, is dat niet stukken duurder, een nieuwe HD voor mijn laptop kopen.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik gewoon een externe USB2.0 HDD behuizing kopen, zo verschrikkelijk duur zijn ze niet meer (denk aan €30 a €40), en ze zijn snel genoeg.

Ik neem aan dat je er niet van hoeft te booten? Stel dat je dat wel zou moeten of willen, moet je even controleren of de laptop het ondersteund, of dat er een bios update voor is.

Niet als spam bedoeld, maar op IA.net zijn de usb behuizingen vrij goedkoop te krijgen, er zit er ook eentje in mijn ia, al is ie wel 2,5".

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 21:44:
Je kan toch een grotere schijf in je laptop zetten. Heb ik ook gedaan.
Ze zijn tegenwoordig tot 80Gb te koop (Hitachi).
Je oude schijf zet je dan in een extern usb of Firewirekasje.
Je zet je besturingssysteem en programma's op je nieuwe schijf sluit het kastje aan en sleept je bestanden er heen.
Daarna kun je die oude schijf voor opslag en backup gebruiken.
Er zijn ook complete programma's om alles over te zetten, zoals bijv Norton Ghost, maar die werken meestal in Dos en Dos kent geen usb.
Krypt in [rml][ Mini review] USB Externe behuizing voor IDE HDD[/rml]
Misschien wel handig om te weten/hebben.. er zijn dus dosdrivers voor USB; kun je direct een Ghost dump naar je externe disk pompen..

http://members.home.nl/krypt/USB/PanasonicController.zip
De drivers die ik gebruik; herkent een groot aantal USB controllers, en USB2.0... heb hiermee al een aantal ghostdumps gemaakt naar mijn diskje..

Verwijderd

PowerQuest DriveImage kan het ook gewoon zonder extra drivers die je los moet downloaden. Ideaal dus! Je kunt er gelijk mee backuppen, van de ene naar de andere HDD kopieeren, partities indelen, enz.

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ik heb een externe drive 200Gb van western digital, deze ondersteund USB 1.1, USB 2 en firewire en ik kan je vertellend dat firewire veeeeeeeeeeeeel sneller is dan usb2 ondanks de theoretisch betere specs van usb2. De usb 2 drivers schijnen nooit echt geoptimaliseerd te zijn dus tot die tijd zou ik zeker voor firewire gaan als ik jou was.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Voor de mensen die van gemak houden, zijn er LaCie exterene hadrschijven.
www.lacie.nl voor meer details!

Ik weet wat jullie denken ;) LaCie is veet te duur hoor ik daar in de achtergrond :P Ik kan je zeggen dat dat niet waar is, voor 120 GB ben je iets van 120~140 euro kwijt! Vindt ik niet duur voor zon een schijf. USB2 + iLink en ijzersterke service!

Dus, zeker de moeite waart om over na te denken......

Verwijderd

http://www.ximeta.com
Hier staat de NetDisk externe hd.
Iemand hier al ervaring mee?
Ik twijfel nu tussen de LaCie en deze.

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me af wat die ximeta netdisk als voordelen heeft....
ik heb thuis een klein netwerk met 4 computers en dan kan ik net zo goed een usb harddisk nemen en dan delen. Daarnaast heb ik geen aansluitingen meer over op mijn hub/switch, denk dat ik voor een maxtor 160 of 1`20 gig ga..

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:08
Ik heb een combo 3.5" box van Computerland, en kan je vertellen dat FireWire 10MB/sec sneller is dan USB2.0 bij mij :)

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, srry dat ik zo moeilijk doe, maar nu wil ik het wel eens precies weten. De helft zegt usb 2.0 is sneller en de andere helft zegt firewire. Usb in theorie en firewire blijkt in de praktijk sneller te zijn.... Wie weet het precies uit ervaring?

Laat maar, gezien in een andere post! thnx

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 17:38 ]

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2004 @ 16:59:
Mensen, srry dat ik zo moeilijk doe, maar nu wil ik het wel eens precies weten. De helft zegt usb 2.0 is sneller en de andere helft zegt firewire. Usb in theorie en firewire blijkt in de praktijk sneller te zijn.... Wie weet het precies uit ervaring?

Laat maar, gezien in een andere post! thnx
Usb 2.0 is in theorie sneller dan firewire, doch heeft een grotere overhead. In de praktijk is firewire om die reden dus SNELLER dan usb 2.0.
Verder is het minder processorbelastend ook.
Pagina: 1