Toon posts:

[Parted] Ext3 resizen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de eerste partitie (1) (partitietabel info staat hieronder) met 4000 MB vergroten.

Dit zou zo met parted gedaan kunnen worden.

Ik voer Parted vanaf de hardeschijf uit.

code:
1
resize 1 0 4000

Maar dan krijg ik dus deze error:

Error: Partition /dev/hdb1 is being used. Modifying it while it is in use could cause severe corruption.

En dan kan ik kiezen Ignore of Cancel. Ik heb dus nog maar Cancel gedaan, omdat ik het een beetje jammer zou vinden om Linux weer opnieuw te installeren.

Ik heb ook gelezen over mensen die parted vanaf een diskette opstarten. Zou ik dat ook moeten doen, of kan ik gewoon Ignore kiezen?

Dit is de informatie van parted.
code:
1
2
3
4
5
6
7
(parted) print
Disk geometry for /dev/hdb: 0.000-8063.507 megabytes
Disk label type: msdos
Minor    Start       End     Type      Filesystem  Flags
1          0.031    101.975  primary   ext3        boot
2        101.975   7805.017  primary   ext3
3       7805.017   8056.032  primary   linux-swap

Informatie van df
code:
1
2
3
4
Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/hdb2              7763888   1832272   5537224  25% /
/dev/hdb1               101086     84598     11269  89% /home
tmpfs                    63732         0     63732   0% /dev/shm

Het laatste topic over Parted is al >6 maanden oud. Bovendien was daar niet direct de oplossing aanwezig.

Verschillende oplossingen waren: Zet ext3 weer terug naar ext2 en probeer het dan.

Ik heb zelf ook QtParted geinstalleerd. Dit ziet er heel leuk uit, maar het menu-item voor ext3 is uitgezet, omdat het misschien in parted nog niet zo goed werkt.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 16:59:
code:
1
resize 1 0 4000

Maar dan krijg ik dus deze error:

Error: Partition /dev/hdb1 is being used. Modifying it while it is in use could cause severe corruption.

En dan kan ik kiezen Ignore of Cancel. Ik heb dus nog maar Cancel gedaan, omdat ik het een beetje jammer zou vinden om Linux weer opnieuw te installeren.

Ik heb ook gelezen over mensen die parted vanaf een diskette opstarten. Zou ik dat ook moeten doen, of kan ik gewoon Ignore kiezen?
Wat denk je zelf ? Je wil een FS resizen terwijl dat FS gewoon op dat moment in gebruik is. Dat soort acties met data doe je als het OS niets met die data doet op dat moment.
Verschillende oplossingen waren: Zet ext3 weer terug naar ext2 en probeer het dan.
Het wordt er niet minder in gebruik om.

Gewoon opstarten van een rescue CD, en vanaf daar parted draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me dat je bedoelt dat ik bijv. mijn Linux installatie cd er in stop en daarmee boot. En dat ik dan parted van de hardeschijf opstart, omdat parted dan gewoon in het geheugen wordt geladen en dan uitgevoerd wordt.

• Ciprix
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 15:04
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 12:40:
Het lijkt me dat je bedoelt dat ik bijv. mijn Linux installatie cd er in stop en daarmee boot. En dat ik dan parted van de hardeschijf opstart, omdat parted dan gewoon in het geheugen wordt geladen en dan uitgevoerd wordt.
zo lang het maar niet de hardeschijf is waar je mee bezig bent.
die hardeschijf die je gaat aanpassen mag dus gewoon niet gemount zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Ciprix op 28-02-2004 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ciprix schreef op 28 februari 2004 @ 12:45:
[...]

zo lang het maar niet de hardeschijf is waar je mee bezig bent.
die hardeschijf die je gaat aanpassen mag dus gewoon niet gemount zijn.
Ik denk dan dat deze oplossing niet bij mij gaat werken, omdat ik maar 1 hardeschijf heb.

Maar ik dacht dat als ik parted van de hardeschijf laad die ik wil partitioneren, en daarna de hardeschijf unmount, dat ik het dan wel veilig kon doen.

Op mijn opstart-cd staat geen parted.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

In theorie zou dat wel mogelijk moeten zijn ja; eerst parted starten en dan forced unmounten, maar misschien kan het zijn dat parted libraries nodig heeft terwijl hij runt en die zou hij dan niet meer kunnen laden.

• Super_ik
  • Laatst online: 09:38

Super_ik

haklust!

ro hermounten mischien, dan vinden er iig geen schrijfacties meer plaats

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 16:59:

code:
1
2
Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/hdb1               101086     84598     11269  89% /home
Aangezien het /home is :

code:
1
2
3
LILO : linux single
cd /
umount /home

en daarna parted draaien. Indien parted ook je andere partities moet aanpassen zal dit niet meer werken. De beste oplossing blijft echter om te booten vanaf een rescue CD.

Verwijderd

Topicstarter
igmar schreef op 28 februari 2004 @ 13:24:
[...]

Aangezien het /home is :

code:
1
2
3
LILO : linux single
cd /
umount /home

en daarna parted draaien. Indien parted ook je andere partities moet aanpassen zal dit niet meer werken. De beste oplossing blijft echter om te booten vanaf een rescue CD.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met LILO:linux single.
Moet dit een commando voorstellen? Ik weet wel wat LiLO is.
Maar hoe kom ik aan een rescuecd waar parted al op staat? Of staat die er sowieso al standaard op?

Wat is dat ro eigenlijk? Ik heb dit al een aantal malen zien staan op allerlei sites, maar ik kon niet zo 1-2-3 zien wat het nut ervan was. Of staat het voor root, ofzo?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 13:55 ]

• Super_ik
  • Laatst online: 09:38

Super_ik

haklust!

ro = read only :)
rw = read write :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Pagina: 1