Ik wil de eerste partitie (1) (partitietabel info staat hieronder) met 4000 MB vergroten.
Dit zou zo met parted gedaan kunnen worden.
Ik voer Parted vanaf de hardeschijf uit.
Maar dan krijg ik dus deze error:
Error: Partition /dev/hdb1 is being used. Modifying it while it is in use could cause severe corruption.
En dan kan ik kiezen Ignore of Cancel. Ik heb dus nog maar Cancel gedaan, omdat ik het een beetje jammer zou vinden om Linux weer opnieuw te installeren.
Ik heb ook gelezen over mensen die parted vanaf een diskette opstarten. Zou ik dat ook moeten doen, of kan ik gewoon Ignore kiezen?
Dit is de informatie van parted.
Informatie van df
Het laatste topic over Parted is al >6 maanden oud. Bovendien was daar niet direct de oplossing aanwezig.
Verschillende oplossingen waren: Zet ext3 weer terug naar ext2 en probeer het dan.
Ik heb zelf ook QtParted geinstalleerd. Dit ziet er heel leuk uit, maar het menu-item voor ext3 is uitgezet, omdat het misschien in parted nog niet zo goed werkt.
Dit zou zo met parted gedaan kunnen worden.
Ik voer Parted vanaf de hardeschijf uit.
code:
1
| resize 1 0 4000 |
Maar dan krijg ik dus deze error:
Error: Partition /dev/hdb1 is being used. Modifying it while it is in use could cause severe corruption.
En dan kan ik kiezen Ignore of Cancel. Ik heb dus nog maar Cancel gedaan, omdat ik het een beetje jammer zou vinden om Linux weer opnieuw te installeren.
Ik heb ook gelezen over mensen die parted vanaf een diskette opstarten. Zou ik dat ook moeten doen, of kan ik gewoon Ignore kiezen?
Dit is de informatie van parted.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| (parted) print Disk geometry for /dev/hdb: 0.000-8063.507 megabytes Disk label type: msdos Minor Start End Type Filesystem Flags 1 0.031 101.975 primary ext3 boot 2 101.975 7805.017 primary ext3 3 7805.017 8056.032 primary linux-swap |
Informatie van df
code:
1
2
3
4
| Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on /dev/hdb2 7763888 1832272 5537224 25% / /dev/hdb1 101086 84598 11269 89% /home tmpfs 63732 0 63732 0% /dev/shm |
Het laatste topic over Parted is al >6 maanden oud. Bovendien was daar niet direct de oplossing aanwezig.
Verschillende oplossingen waren: Zet ext3 weer terug naar ext2 en probeer het dan.
Ik heb zelf ook QtParted geinstalleerd. Dit ziet er heel leuk uit, maar het menu-item voor ext3 is uitgezet, omdat het misschien in parted nog niet zo goed werkt.