12V op 5V-lijn aangesloten

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr. Lektro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 22:15
Er is per ongeluk 12V op de 5V-lijn komen te staan waardoor de HD nu niet meer gedetecteerd wordt.
Ik hoor ze ook niet meer draaien.
Het gaat over een Western Digital 80Gb 2Mb cache 7200 tr/min. met productnummer WD800BB-00CAA1

Door het PCB van de HD te vervangen is deze waarschijnlijk terug werkende, of niet?
Mijn vraag is nu, zouden andere PCB's van bepaalde types WD-HD's ook werken?
Zo ja, hoe kan ik te komen weten welke?

PS: Al is het maar om ff het PCB van een vriend te lenen en zo mijn gegevens toch te kunnen terugwinnen.

Alvast bedankt!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hmzzz even een pcb van een hd vervangen? Je kunt he proberen. Als je motortje niet doorgebrand is, zal het wel werken gok ik.. aan platters kan weinig kapot gaan.

Toch geef ik je weinig kans, de motortjes van je schijven en armen zijn echt extreem nauwkeurig om de boel goed te positioneren. Ik acht de kans groot dat deze ook beschadigd zijn.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je een schijf ook moet "kalibreren" om je pcb + chips e.d. ook de postitie van alle dingen te leren.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

rac-on schreef op 27 februari 2004 @ 16:22:
hmzzz even een pcb van een hd vervangen? Je kunt he proberen. Als je motortje niet doorgebrand is, zal het wel werken gok ik.. aan platters kan weinig kapot gaan.

Toch geef ik je weinig kans, de motortjes van je schijven en armen zijn echt extreem nauwkeurig om de boel goed te positioneren. Ik acht de kans groot dat deze ook beschadigd zijn.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je een schijf ook moet "kalibreren" om je pcb + chips e.d. ook de postitie van alle dingen te leren.
Als het goed is kan een schijf dit allemaal zelf. Dit moet hij namelijk constant doen als de maten van de schijf, bijvoorbeeld door wisselende temperatuur, veranderen.

PCB's omwisselen zou volgens mij voldoende moeten zijn.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Dr. Lektro
Is het dan mogelijk om een PCB van een HD van 40 of 60 Gb te nemen?
Als het maar WD is en past?

Is er dan kans dat dit PCB kapot gaat als ik het op mijn HD monteer?

Zou de HD waarvan ik de PCB neem identiek moeten zijn aan mijn HD?
Niemand ervaring mee?

Alvast bedankt!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Ja, wel ervaringen mee, en dat is dat ik bij alle schijven waarbij ik dit gedaan heb een PCB van een identieke HD nodig had. Het is me geen enkele keer gelukt met de PCB van een schijf van hetzelfde merk/model en ander formaat. Er staat blijkbaar toch iets disk specifieks in de firmware van de HDD.

Suc6

I play my enemies like a game of chess...

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Technisch gezien zijn de printplaten hetzelfde, maar er is iets heel specifieks waardoor je niet zomaar de platen kunt vervangen. Iedere moderne harde schijf heeft namelijk een overcapaciteit om automatisch bad-sector's af te kunnen vangen. Dit wordt in een flash-geheugen op de print opgeslagen. De bad-sector test opnieuw uitvoeren kan zover als ik weet alleen maar door de fabrikant zelf met speciale apperatuur worden uitgevoerd.

Het is dus zeer zeker mogelijk om de platen te vervangen, maar het kan heel goed zijn dat je sommige gegevens niet zult kunnen lezen vanwege de badsectors.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gedaan als jij, met ook dezelfde schijf als jij (zij het de JB, met 8 mb cache). Ik had een fan op 5 Volt willen laten draaien door de molex contra aan te sluiten, maar ben 2 jaar later vergeten dat je dus niet de andere zijde van dat doorlusmolexje op een apparaat moet aansluiten... :'(. In dit geval dus een WD-800-JB. Bij mij waren de symptomen echter anders, mijn schijf spinde namelijk wel op, maar bleef toen hangen en werd idd ook niet gedetecteerd.

Ik heb vervolgens een andere gehaald, met exact hetzelfde typenummer. Printplaten omwisselen (wat heel makkelijk gaat bij WD, geen stekkertjes maar gewoon de printplaat losschroeven en er loodrecht aftrekken) en aansluiten. Helaas bleven de symptomen, dus is er iets aan de spindel- of koppenmotor kapot gegaan. Goed, dat was dus een mislukte poging mijn data terug te halen...

Via WD ge-RMA'ed en een nieuwe teruggekregen, wat overigens erg vlug gaat. Maar in jouw geval heb je zo te horen meer kans, dat alleen de printplaat kaduuk is. Haal dus een andere schijf van hetzelfde type!

• Dr. Lektro
JRTB schreef op 27 februari 2004 @ 21:41:
Ik heb hetzelfde gedaan als jij, met ook dezelfde schijf als jij (zij het de JB, met 8 mb cache). Ik had een fan op 5 Volt willen laten draaien door de molex contra aan te sluiten, maar ben 2 jaar later vergeten dat je dus niet de andere zijde van dat doorlusmolexje op een apparaat moet aansluiten... :'(. In dit geval dus een WD-800-JB. Bij mij waren de symptomen echter anders, mijn schijf spinde namelijk wel op, maar bleef toen hangen en werd idd ook niet gedetecteerd.

Ik heb vervolgens een andere gehaald, met exact hetzelfde typenummer. Printplaten omwisselen (wat heel makkelijk gaat bij WD, geen stekkertjes maar gewoon de printplaat losschroeven en er loodrecht aftrekken) en aansluiten. Helaas bleven de symptomen, dus is er iets aan de spindel- of koppenmotor kapot gegaan. Goed, dat was dus een mislukte poging mijn data terug te halen...

Via WD ge-RMA'ed en een nieuwe teruggekregen, wat overigens erg vlug gaat. Maar in jouw geval heb je zo te horen meer kans, dat alleen de printplaat kaduuk is. Haal dus een andere schijf van hetzelfde type!
Mijn HD heeft dus een identiek stramien doorlopen. Waarom zou de mijne meer kans maken?

PS: M'n HD is nog in garantie, maar 30€ aan verzendingskosten is me net iets te veel.

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nee, die van jou spint helemaal niet meer op. In mijn ervaring van kaduke HD's is dat meestal alleen de print kapot is. Het is ook logisch op zich, want de 12V motoren krijgen 5 Volt, terwijl de 5 Volts electronica ineens 12 Volt krijgt. Je kunt je indenken wat schadelijker is... Die motortjes overleven het meestal wel, de print meestal niet. In mijn geval ook de motor niet, maar ik weet niet hoe dat komt.

€ 30,- verzenden? Weet niet hoe je daar bij komt... Je stuurt het voor 11,50 ofzo naar Duitsland, verzekerd en wel, en de verzendkosten terug zijn voor kosten van Western Digital zelf.
Pagina: 1