stil syteem voor foto en videobewerken?

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107293

Topicstarter
Allereerst, ik hoop dat ik dit bericht onder de goeie topic heb geplaatst en in het juiste forum.

Ik ben al wat tijd bezig met foto bewerking en wil wat meer gaan doen aan video bewerking. Het systeem wat ik nu heb bestaat uit:
Aopen Case
MSI KT266 mainboard
athlon 1200
256 MB DDR
geforce 2 MX400
HD:maxtor 5T040H4+ibm ICL35L080AVVA07
DVD burner NEC 1100
schem iiama visionmaster pro 452

Ik merk dat dit systeem met foto bewerken en video playback op zijn tenen loopt. (lange wachttijden tijdens foto filters, stotteren tijdens DIVX playback) Verder speel ik wel eens een spelletje, QuakeIII en unreal tournament
Verder staat het systeem in de huiskamer en het lawaai begint me vreselijk te hinderen . Daar ik mee kan doen aan een PC prive project lijkt het me en goed idee een nieuw systeem aan te schaffen en de huidige PC tot hulp systeem te benoemen.
Enige nadeel is dat onze PC prive regels voorschrijven dat ik het systeem compleet moet kopen bij 1 leverancier.

Waar ik aan denk is het volgende

Nexus midi tower
Icute 430 W ultra silent
Mainboard : Asus P4P800DL met S-ATA
Processor : P4 2.8GHz 800 met silent cooler
2 x 512 Mbyte Mem DDR400
Seagate S-ata 120 Gig
Radeon 9600Se met TVout passive cooler
PC-TV pro kaart
DVD writer NEC 1300

totaal prijs voor deze configuratie zou komen op ca 1200 euro

De keuze voor P4 is omdat deze volgens mij stiller is dan een vergelijkbare AMD en op het moment weinig meer kost.
Het moederboard heb ik gekozen omdat asus een goede naam heeft! Ik twijfel tussen de I865 en de I875 chipset, het schelt aardig wat geld in aanschaf en ik kan eigelijk niet echt zien wat de voordelen zijn van de 875 chipset voor mijn toepassingen. (mede door wat ik heb ik gelezen over de i875: nieuws: Springdale vs. Canterwood opnieuw bekeken door THG)

Wat geheugen aan gaat ik denk dat dat bij mijn oude PC erg aan de krappe kant zit en verwacht met de 2x512MEG voorlopig voldoende te hebben.

De seagate is me aanbevolen omdat ie snel en stil zou zijn. Maar datzelfde heb ik ook over maxtor gehoord. Zit er in werkelijkheidveel verschil in de geluidsproductie? Is het misschien zo dat er verschil in performance is tussen de seagate en de vergelijkbare maxtor? Ik heb ooit gehoord dat de maxtor schijven betrouwbaarder zouden zijn is dat zo?

De videokaart heb ik gekozen omdat ie passief gekoeld is en redelijke spel performance geeft en natuurlijk ook omdat ie TV out heeft. Met daarnaast de TVpro kaart voor video capture. De laatse mede omdat er een afstand bediening bij zit wat me gemakkelijk lijkt als ik aan het kijken ben naar het signaal van de PC op de TV. Maar misschien is er een slimmere keuzen met minstens dezelfde performance?

Eenhoop vragen en ik hoop dat er iemand mij met wat suggesties/aanbevelingen kan helpen:-)

BeB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die lijkt me bij uitstek een topic voor Complete Systemen (& Laptops)

Move PMG -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26424

Ik vind je keuze begrijpelijk, hoewel er nu wellicht een discussie opgang komt over het Amd/ Intel processorgebeuren.
Hoe het momenteel gesteld is met de warmteproductie en koelingsmogelijkheden van beiden weet ik niet. Eerder was dit nogal eens een probleem met een AMD processor.
Waar je op moet letten is naast de passieve koeling van je videokaart is dat er nog steeds andere koelelementen aanwezig zijn welke de nodige db produceren.
De kast ken ik niet maar een van een redelijk formaat en met goede airflow mogelijkheden is aan te raden.
Daarnaast is een goede oeding met een stille fan gewenst, volgens mij heb je daar goed op gelet. Blijven er nog over harde schijfkoeling, processor koeling en een intakefan (of twee) en eventueel een extra outtake fan.
Misschien is het een idee om deze van een redelijk formaat te nemen en vervolgens op een lager voltage te laten lopen (5, 7 of misschien geregeld).
Hetzelfde geld voor de harde schijfkoeling wat waarschijnlijk wenselijk is.
Op deze manier neem je de grootste lawaai en ergernisbronnen wel weg.
Je kan zelfs waterkoeling overwegen maar dat is wellicht gelijk te extreem.
Wat betreft de geluidsproductie van de diverse schijven, deze ontlopen elkaar niet zo heel veel meer voor zover ik weet. Wellicht zijn hier enkele reviews over met de db erbij.
Wel is het zo dat wanneer je je pc optimaal stil hebt je altijd nog wel iets hoort en dat vervolgens weer vindt irriteren...
Verder kun je misschien proberen wat isolatie en antiresonatiemaatregelen nemen voor je kast (kast ook niet op besparen qua degelijkheid uiteraard).
Al met al moet je zo een heel eind komen. Wellicht hebben anderen hier nog betere tips/ervaringen etc.
Succes en laat even weten wat je keuze wordt en wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:51
offtopic:
Een 1300/256Mb die stottert met DivX playback? Mijn 500/128Mb draait perfect...

Maar goed, het systeempje zoals hierboven lijkt me zeker voldoende, al ul je hem zeker horen. Als je echt niets meer wilt horen zou ik met de fanspeeds gaan experimenteren, geluiddemping en dat soort dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door sig69 op 27-02-2004 16:03 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tnx dollarrules en sig67 voor jullie reacties.
Nog even wat respons op jullie opmerkingen:

De kast die ik heb gekozen is er een die speciaal bedoeld is om een stille PC te maken en is dubbelwandig :) Verder denk ik als ik nog resonanties hoor de binnenwand met bitumen tegels te beplakken.

Het moederbord is volgens mij voorzien van een intelligente ventilator regeling. Zou dat op zich niet voldoende zijn om het ventilator gelud minimaal te maken?
Uiteraard zal ik een extra fan in de behuizing hebben en zal ik daar en still type voor zien te vinden:-)
Waterkoeling gaat me eigelijk te ver en ik heb ook begrepen dat dat vooral voor overklocken bedoeld is en eigelijk niet helemaal voor een stille PC?

En uiteraard ik besef dat een PC nooit stiller is als de stilste component:S maar OK probeer en wel het beste van te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

Als je echt veel wilt fotobewerking en aan de toekomst wil denken, is nog eens 512 MB misschien handig. Echter, als je zelf onderdelen kan/wil inbouwen is het beter om dit later te doen.
Verder is het een goed systeem, misschien zou je de DVD Burner uit je oude systeem kunnen overzetten, maar die NEC kost tegenwoordig ook niks meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Wat betreft je Harde Schijven: Maxtors zijn meestal iets beter qua prestaties en betrouwbaarheid, maar de Seagates zijn inderdaad wat stiller... Zoek maar eens wat reviews!

Maar een aanrader van mij zou zijn: zet twee schijven in een RAID config. Dan verhoog je de betrouwbaarheid en de snelheid!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-06 13:16
AJ1815 schreef op 27 februari 2004 @ 18:36:
Maar een aanrader van mij zou zijn: zet twee schijven in een RAID config. Dan verhoog je de betrouwbaarheid en de snelheid!!!
Met twee schijven zul je de betrouwbaarheid òf de snelheid verhogen, niet beide :)

Maar inderdaad, RAID0 is wel erg interessant voor videobewerking en erg aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK tnx zover.

Wat een raid config aangaat! dat is een optie die ik in gedachten hou! Eerst mar eens even proefdraaien met het nieuwe systeem als alles binnen is:-)
Eens kijken of ik nog meer HD speed nodig heb:-)
Backup van belangrijke zaken doe ik dagelijks naar mijn schaduw systeem dus is op zich veilig genoeg voor me.

Heb nog even getwijfels aan een P4 3200, maar ik denk niet dat die de meerwaarde waard is voor me.
Pagina: 1