Toon posts:

[LAN] Hoe nieuwe opstelling realiseren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort gaan we ons netwerk (deels verplicht uitbreiden). Momenteel zitten we met volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: http://studwww.ugent.be/~nlammens/huidig_klein.png

Ff voor de volledigheid in tekstvorm. Internet komt dus binnen op een SMC7004BR. Het ip van internet wordt door mijn ISP via DHCP toegekend. Op de router zelf is een HP 720C aangesloten (router heeft ingebouwde printserver [LPT]). De router geeft aan de computers in het netwerk een IP adhv zijn eigen DHCP-server (de range is van 192.168.123.100 tot 192.168.123.199). Iedereen zit in de werkgroep LAMMENS en iedereen ziet iedereen dus op het netwerk (dit is de bedoeling).

Nu loopt onze printer naar zijn einde toe en willen we een nieuwe, een HP Photosmart 7660. Deze is echter USB en het is een vereiste dat de printer voor iedereen bruikbaar is zonder dat daar een pc voor moet aan staan. Een printserver die USB ondersteund is dus vereist. Daarom kopen we binnenkort een SMC 2804WBRP-G.

Verder koop ik me heel waarschijnlijk ook een laptop aan met wifi in, die gaat dus ook op die SMC 2804WBRP-G (dit is een wireless router met usb printserver).

Nu is het volgende mijn probleem:

Ik wil met mijn laptop wireless op internet als ik dat wil, maar ook via een UTP wanneer ik wil. Beide routers hebben echter maar 4 poorten en we hebben dan 6 pc's. Er zijn dus zeker en vast poorten tekort (ik wil niet doorlussen zoals met de COMPAQ gedaan wordt), ik moet dus beide routers gaan gebruiken. Dat komt goed uit want ik wil ook de oude printer blijven gebruiken.

Nu is er echter het probleem dat beide printers voor iedereen bereikbaar moeten zijn en alle pc's elkaar moeten kunnen zien.
Ik had zelf al aan deze opstelling gedacht:

Afbeeldingslocatie: http://studwww.ugent.be/~nlammens/nieuwe_klein.png

Ik weet echter niet hoe dit te realiseren valt. Ik kan de nieuwe router aansluiten op een LAN poort van de oude en een static-ip toekennen (vb. 192.168.123.1) en dan de DHCP-range zodanig instellen dat die niet in conflict komt met die van de huidige router.

Nu weet ik niet of dit ook wel gaat, kan je wel een WAN-IP hebben dat in dezelfde range zit als je LAN-IP's. (dus WAN : 192.168.123.1 en LAN: 192.168.123.2 - 192.168.123.99) :?

Als dit niet kan, welke mogelijkheden heb ik dan voorhanden om volgend effect te bereiken:

- Alle ip's moeten via DHCP toegekend worden (behalve het WAN-ip van de nieuwe router mag static zijn)
- Beide printers zijn voor iedereen bruikbaar
- Alle pc's zijn zichtbaar voor elkaar en zitten in dezelfde werkgroep
- Alle pc's (behalve COMPAQ) zitten rechtstreeks op 1 van de 2 routers aangesloten via UTP kabel
- Alle pc's kunnen probleemloos het internet op zonder daarvoor gebruik te moeten maken van static-ip.

Verwijderd

Ik zie geen reden om je oude router niet gewoon als switch in te stellen. Tenzij je dan niet meer gebruik kan maken van je printerserver natuurlijk... Staat daar iets over in je handleiding?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 15:11:
Ik zie geen reden om je oude router niet gewoon als switch in te stellen. Tenzij je dan niet meer gebruik kan maken van je printerserver natuurlijk... Staat daar iets over in je handleiding?
Inderdaad, had ik nog nooit bij stil gestaan om de router niet als router te laten werken en via crosscable gewoon als switch te gebruiken :X
Bedankt voor de hint.

Nu nog één vraagje waarvoor ik niet speciaal een nieuw topic wil openen:
Een van de eisen aan de nieuwe printer was recto-verso afdrukken. Dit gaan we doen met een extra onderdeel van HP dat dit mogelijk maakt.
Normaal werkt dit zonder problemen maar op de printservers van SMC moet je altijd "bidirectional support" uitschakelen in Windows. Ik kon er nergens iets over vinden maar is die bidirectional support nodig voor recto-verso afdrukken (pc wacht bijvoorbeeld op signaal van printer voor het de achterzijdes doorstuurt of zo) of gaat dat ook zonder die support lukken?

Verwijderd

[offtopic]

w00t hoe heb je die mooie plaatjes gemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 16:50:
[offtopic]

w00t hoe heb je die mooie plaatjes gemaakt?
Visio 2003. Je kan een trail-versie downen van op Microsoft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 15:23:
[...]
Nu nog één vraagje waarvoor ik niet speciaal een nieuw topic wil openen:
Een van de eisen aan de nieuwe printer was recto-verso afdrukken. Dit gaan we doen met een extra onderdeel van HP dat dit mogelijk maakt.
Normaal werkt dit zonder problemen maar op de printservers van SMC moet je altijd "bidirectional support" uitschakelen in Windows. Ik kon er nergens iets over vinden maar is die bidirectional support nodig voor recto-verso afdrukken (pc wacht bijvoorbeeld op signaal van printer voor het de achterzijdes doorstuurt of zo) of gaat dat ook zonder die support lukken?
Niemand die kan helpen :?
Pagina: 1