Toon posts:

[debian] boot probleem met module PPP0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na meer dan 90 dagen aan één stuk draaien kon ik vandaag niet meer op m'n servertje komen. ik kon hem niet pingen, ssh wilde niet, helemaal vast dus. ik heb hem aan een monitor gehangen en gereboot. nu geeft hij bij het booten de volgende meldingen (veelvuldig)

modprobe: can't locate module PPP0
request_module[PPP0]

en dat is raar, aangezien ik helemaal geen PPP0 module heb geinstalleerd volgens mij.
als hij dit een keer of 100 heeft laten zien, kom ik aan bij

cleaning: /tmp

hier doet hij heel lang over en vervolgens krijg ik de melidngen:

out of memory: killed process [nummertje]
VM: killing process rm

deze meldingen blijft hij herhalen. ik heb een paar maanden geleden kernel 2.4.24 geinstalleerd en dat ging allemaal zonder fouten. hij gaf tijdens het booten geen melding over PPP. nu wel.
ik heb wat geprobeert met een rescuedisk, maar (waarschijnlijk door gebrek aan kennis) ik kwam daar niet verder mee. als ik boot met
rescue root=/dev/hda1

gaat hij eerst heel lang zeuren over de module-directory van kernel 2.2.20 die hij niet kan vinden, en vervolgens loopt hij weer vast op
cleaning: /tmp

hoe krijg ik mijn servertje weer draaiend?

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Wat het probleem kan zijn met de /tmp is dat er mischien wel heel erg veel files in staan en dan kan iid cleaning temp erg lang duren. Of deze is corrupt.

Wat je het beste kan doen is deze te mounten met een andere linux, bv knoppix of via je distro boot/rescue flop. En eens op de /tmp te kijken wat daar aan de hand is. En een fsck kan ook geen kwaad.

Verwijderd

boot je pc eens opnieuw op en bij je lilo geef je het commando.

linux single, je komt dan in een "single user mode" terecht, mount daarna je / (root)
met mount -o remount, rw / (root).

kijk dan eens in je /tmp dir wat daar staat,en maak hem leeg. je kunt ook ff kijken in je /etc/modules.conf of in je /etc/init.d/ welke modules deamons er allemaal opgestart wordt tijden booten. haal dan die ppp0 module weg.

Suc6

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

hmm, ik zag dat ik per ongeluk onder de user van m'n huisgenoot heb gepost. het gaat hier dus over mijn server, en niet de van arjean (die werkt wel gewoon).
ik heb die /tmp dir leeg gehaald, en nu start hij wel gewoon op (nog wel met die PPP0 error). helaas moets ik na het leegmaken van /tmp de trein halen, en nu zit ik nog thuis bij mijn ouders.

ik merkte wel dat de server nog niet lekker draaide. ik kon bijvoorbeeld geen man-pages opvragen (hij gaf wel aan als een man-page niet bestond, maar als hij wel bestond gaf hij alleen maar "man-page of [programmanaam]" en niet de man-page zelf. dat werkt wel vervelend.
shutdown wilde ook niet. hij gaf een error die ik niet meer uit m'n hoofd weet. het viel me wel op dat er (bij toeval?) 'FUCK' in voorkwam, wat mijn gevoel bij deze error aardig onder woorden bracht. :D
ik zal vanavond als ik weer terug ben even fsck draaien op /hda1 en kijken of dat wat veranderd. ik zal dan ook even die foutmelding bij het afsluiten geven.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

hmm. na fsck uitgevoerd te hebben kreeg ik allemaal meldingen over missing superblocks e.d.
ik heb alles maar even opnieuw geinstalleerd op een andere hd, want ik werd dat gezeur ook een beetje zat. hij draait nu weer goed.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.