Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Breadboard en potmeter past niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11 20:01

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Ik heb net een breadboard gekocht en ben wat expirimenteren. Het is een kleintje met 840 gaten ofzo, in rijen van 5 (jullie weten dan vast wel hoe het eruit ziet :)). Het werkt allemaal best grappig en ik vind het super handig ipv meteen solderen en dan tegen je fouten aan te lopen :)

Nu wilde ik alleen ff een potmeter erop aansluiten en dan loop ik tegen een probleem aan. De potmeter heeft 3 pootjes en ik wil (uiteraard) elk pootje op een rij van 5 zetten. Maar nu komt het, hij pas er niet op die manier in, alleen als de 3 pootjes in 1 rij van 5 steek past het wel. Maar dan maak je dus dikke kortsluiting omdat alles in die rij verbonden is :( De klemmetjes die in de gaatjes zitten zijn plat en de pinnetjes die aan de potmeter zitten ook. Ze kunnen dus niet overdwars in de gaatjes en dat is nu juist te bedoeling! Is dit krom gemaakt, of denk ik krom? :)

Afbeeldingslocatie: http://62.108.10.188/IMG_2341.jpg
(klikbaar)

Hoe lossen jullie dit op?

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door RTBravo op 27-02-2004 14:59 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:07
Draden aan de pootjes solderen en die dan in het bordje proppen.

Maar wel vreemd. De mijne heeft dat probleem niet (gelukkig).

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
olof schreef op 27 februari 2004 @ 14:40:
Draden aan de pootjes solderen en die dan in het bordje proppen.

Maar wel vreemd. De mijne heeft dat probleem niet (gelukkig).
Jah maar dan ben je meteen weer aan het solderen en het hele idee achter dit breadboard is toch juist dan je ff snel kan testen zonder de soldeerbout op te warmen?

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:07
In princiepe wel ja, maar jou bordje is een beetje een irritant ding. Dan moet je toch iets lijkt me.
Of je moet de pootjes van de potmeter ff een kwartslag draaien.

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
das wel heeeel toevallig, ik had 5 dagen geleden een velleman 840 ns breadboard gekocht met ook 5 rijen :P ook had ik het probleem met potmetertjes, maar dat heb ik verholpen door eerst de 2 pootjes die aan de achterkant zitten er in te duwen en danhet middelste pootje erbij douwen, ik post wel een pic als ik thuis ben (dat ben ik nu niet)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
alexandersamson schreef op 27 februari 2004 @ 14:46:
das wel heeeel toevallig, ik had 5 dagen geleden een velleman 840 ns breadboard gekocht met ook 5 rijen :P ook had ik het probleem met potmetertjes, maar dat heb ik verholpen door eerst de 2 pootjes die aan de achterkant zitten er in te duwen en danhet middelste pootje erbij douwen, ik post wel een pic als ik thuis ben (dat ben ik nu niet)
Maar ik ben wel thuis, dus post ik wel een pic :) Hier zie je hoe ik met moeite die kleine potmetertjes erin heb gekregen, maar die grote rechts word dus echt een ramp :(

Afbeeldingslocatie: http://62.108.10.188/IMG_2341.jpg
(klikbaar)

Pootjes een kwartslag draaien is de enige oplossing zonder soldeer denk ik?

[ Voor 6% gewijzigd door RTBravo op 27-02-2004 14:55 ]

• alexandersamson
RTBravo schreef op 27 februari 2004 @ 14:54:
[...]

Maar ik ben wel thuis, dus post ik wel een pic :) Hier zie je hoe ik met moeite die kleine potmetertjes erin heb gekregen, maar die grote rechts word dus echt een ramp :(

[afbeelding]
(klikbaar)

Pootjes een kwartslag draaien is de enige oplossing zonder soldeer denk ik?
aha, ik dacht dus dat je het probleem had met die kleine instelpotmetertjes (die ik dus ook heb) die grote kun je het best tog maar breadboard compatible maken zoals ik met een schakelaar ook heb gedaan: 3 stugge koperdraden aan solderen... :P

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 18:44

M14

Ik zou die potmeter niet in dat testbordje zetten. Daar sloop je dat bordje zeker mee. Wat beter is: Er zijn wel van die pinnetjes te vinden die je over de pootjes van de potmeter kunt schuiven. Daar een draadje aansolderen en die in het testbordje prikken. Zo kun je die grote potmeter nog een keer op een printplaat zetten zonder dat ie al is gebruikt.

Btw, die grote potmeter is bedoelt voor grotere vermogens. Nu weet ik niet wat voor stroom er doorheen gaat lopen, maar het testbordje zal grote stromen niet leuk vinden. Houdt hier rekening mee. En met grotere stromen bedoel ik 1A of meer.

[Kleine edit]
Wat voor schakeling wil je eigelijk testen? Misschien interessant voor op het forum :)
[/Kleine edit]

[ Voor 10% gewijzigd door M14 op 27-02-2004 15:52 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hmm ik prop em er ook maar nie op, hij valt er toch vanaf en om nou meteen het bordje te slopen na een uur... :) Die pennetjes is dat nog wel een aardig alternatief, enig idee hoe die krengen heten?

Die potmeter heb ik gekregen van Radio Centrum Utrecht. Ik zei dat er 12V stroom door ging voor een fannetje van 0,29A :) Er lopen dus maar hele kleine stroompjes door, maar ik vind die lange slurf eraan wel handig, want dan kan ik er een draaiknop op zetten om mn fan te regelen

Wat ik dus ah testen ben is of het een beetje werkt om een fan te regelen met een potmetertje :) Maar daar lopen al tig draadjes van in het forum, dus die hoef ik nie meer te openen ;)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb voor me breadbordje gewoon een paar potmetertjes gemaakt met daaraan massief koperdraad van een cm lang. Dat werkt super en als ik de boel op print zet zorg ik voor nieuwe componenten. Daardoor heb ik meteen een mooi voorraadje componenten om mee te kloten op me bordje voor de kosten hoef je het vaak niet te laten...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

RTBravo schreef op 27 februari 2004 @ 16:00:
Hmm ik prop em er ook maar nie op, hij valt er toch vanaf en om nou meteen het bordje te slopen na een uur... :) Die pennetjes is dat nog wel een aardig alternatief, enig idee hoe die krengen heten?

Die potmeter heb ik gekregen van Radio Centrum Utrecht. Ik zei dat er 12V stroom spanning door ging voor een fannetje van 0,29A :) Er lopen dus maar hele kleine stroompjes door, maar ik vind die lange slurf eraan wel handig, want dan kan ik er een draaiknop op zetten om mn fan te regelen

Wat ik dus ah testen ben is of het een beetje werkt om een fan te regelen met een potmetertje :) Maar daar lopen al tig draadjes van in het forum, dus die hoef ik nie meer te openen ;)
;)

Er zijn ook grotere typen liggende potmeters waar je een plastic busje in kan duwen voor een knop, had misschien handiger geweest :)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/IMG_3010(Small).jpg
Dat rode busje past in de opening vande potmeter, op dat busje kan je weer opzet knopjes opschroeven / klemmen / klikken.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
breadboards zijn dan ook niet echt bedoeld om "grove" potmeter schakelingen op te zetten..
maar meer ic / transistor schakelingen :

Afbeeldingslocatie: http://sabin.nclack.k12.or.us/sc/et/images/breadboard.jpg

Voor potmeters heb je speciale plaatjes waar je ze met een moer in kunt vast zetten.
Afbeeldingslocatie: http://www.unn.ac.uk/~epje2/robotinfo/homepages.which.net/_paul.hills/TestEquipment/Breadboard.jpg

Of idd gewoon met draadjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/vdheeden_ls/breadboard.jpg

Repareren doe je zo.

• alexandersamson
nu we t tog ff over breadboards hebben: een maffe schakeling met transistors, ledjes gaan willekeurig aan en uit :P

Afbeeldingslocatie: http://sc.groups.msn.com/tn/25/22/tweakerszooi/1/22.jpgFoto van Breadboard met 6l eds (klik link voor grotere afbeelding)

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Haha jij hebt ook nix te doen gehad met je LED's :) Altijd leuk klooien met die shit :P

Jaja, het was spanning meneer de natuurkundige ;) Maar helaas, geen wasmachien voor jou, tenzij ik er eentje kan maken op mn breadboard :D

Maar toch blijf ik het krom vinden dat die klemmen geen kwartslag gedraaid zitten. Heeft het een reden dat ze zo zitten? Die chips (IC's?) hebben toch ook van die platte pootjes en die zouden dan ook nooit in mijn breadboard gepropt kunnen worden?

Verwijderd

Dat is helemaal niet krom, onder zo'n rijtje van 5 gaatjes zit een soort Ubalkje, vandaar...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new5/klem.png

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 22:18 ]

Verwijderd

Het probleem is dat de potmeter pootjes dun en breed zijn. Als je gewoon met een fijn kniptangetje er een klein stukje afknipt zodat ze ongeveer vierkant worden past het allemaal prima en sloop je het bordje niet

• alexandersamson
je kan ook een vijltje pakken en de pootjes als het ware een beetje "ronder" vijlen, en dan passen ze dr wel in ;)

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 22:15:
Dat is helemaal niet krom, onder zo'n rijtje van 5 gaatjes zit een soort Ubalkje, vandaar...
Jah ok, dat wist ik. Maar je plaatst toch eigenlijk nooit de componenten met vlakke pootje op 1 rij? Je wilt neem ik aan elk pootje aansturen. Daarom vind ik het een beetje krom dat ze van dat Ubalkje niet de klemmen een kwartslag hadden gedraaid. Voor draadaansluitingen zou dat ook niets uitmaken, want die zijn toch rond. Ik zie alleen maar voordelen ervan, dus daarom vroeg ik me af waarom ze dan toch dit principe gebruiken?

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
alexandersamson schreef op 27 februari 2004 @ 22:19:
je kan ook een vijltje pakken en de pootjes als het ware een beetje "ronder" vijlen, en dan passen ze dr wel in ;)
Heb jij voor mij ff een vijltje te leen van 0,5 mm dik? ;) Ik wil de boel vandaag eens niet slopen voor de verandering :D

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 18:44

M14

alexandersamson schreef op 27 februari 2004 @ 22:19:
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 22:18:
Het probleem is dat de potmeter pootjes dun en breed zijn. Als je gewoon met een fijn kniptangetje er een klein stukje afknipt zodat ze ongeveer vierkant worden past het allemaal prima en sloop je het bordje niet
Beide geen optie. Hoe wil je die potmeter later dan nog op een printje vastsolderen? Omdat het een grote potmeter is heb je juist meer kans dat de pennen afbreken. Dan heb je niks meer.

Gewoon een stukje draad er aan solderen met of zonder van die dinge die je er over heen kunt schuiven (damn, ben ook de naam kwijt 8)7 ).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

RTBravo schreef op 28 februari 2004 @ 00:46:
[...]

Jah ok, dat wist ik. Maar je plaatst toch eigenlijk nooit de componenten met vlakke pootje op 1 rij? Je wilt neem ik aan elk pootje aansturen. Daarom vind ik het een beetje krom dat ze van dat Ubalkje niet de klemmen een kwartslag hadden gedraaid. Voor draadaansluitingen zou dat ook niets uitmaken, want die zijn toch rond. Ik zie alleen maar voordelen ervan, dus daarom vroeg ik me af waarom ze dan toch dit principe gebruiken?
Hoe wil jij die klemmetjes een kwartslag draaien dan?

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 10:30:
[...]
Hoe wil jij die klemmetjes een kwartslag draaien dan?
Dat ga ik niet doen :) Ik zei alleen dat ik het vaag vond dat degeen die die bordjes maken ze niet een kwartslag gedraaid hebben. Het is goed mogelijk om rijen te produceren met de klemmetjes een kwartslag gedraaid. Ik snap nog steeds totaal niet waarom ze voor deze manier hebben gekozen aangezien ik hier alleen nadelen van zie en een kwartslag draaien alleen voordelen oplevert!

Wie weet een nadeel te noemen als ze een kwartslag gedraaid zijn?

Verwijderd

Ik.

Hoe wil je er dan IC's in prikken zonder sluiting tussen alle pootjes te krijgen?

Laat ik het anders zeggen, teken ff hoe jij het zou willen hebben, want of jij snapt het niet of ik snap het niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 21:28 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
In een breadboard zitten ze zo:
-=-=-=-
-=-=-=-
-=-=-=-
-=-=-=-

En de TS heeft ze liever zo, 
maar dan wel van links naar rechts doorverbonden:
-||-||-||-
-||-||-||-
-||-||-||-
-||-||-||-
Het bovenste is gekozen omdat dat nu eenmaal makkelijker te stanzen en te persen is op een machine, uit één geheel.

Verwijderd

Nadelen blijf je houden, de dikkere aansluitdraden van bv vermogensdioden passen er ook niet in, hoe je de klemmen ook draait.
Je moet het zien als een handig hulpmiddel met z'n beperkingen.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ah ok, sebastius geeft precies ff weer wat ik bedoelde en ik dacht al dat het te maken had met een productie probleem. Thnx voor de info iig, weet ik dat ik niet de enige ben met een breadboard sommige dingen niet vreet zonder er draadjes aan te solderen :)
Pagina: 1