Toon posts:

CMDB knelpunten

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met een onderzoek hoe een CMDB onbetrouwbaar zou kunnen worden.
Door wat voor acties en knelpunten wordt een CMDB onbetrouwbaar en hoe is het op te lossen?

Verwijderd

Zorgen dat er altijd procedures gevolgd worden voor het aanvullen/wijzigen/verwijderen in de CMDB.

Vaak als mensen te makkelijk worden en die procedures gaan negeren krijg je rommel in de CMDB en dat is niet gewenst.

Human Errors is dus een van de belangrijkste factoren die je CMDB onbetrouwbaar kan maken.

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
IDD... elke administratie, dus ook een CMDB werkt alleen als die goed up-to-date gehouden wordt...
Dus wat doe je als gebruikers bijvoorbeeld computers gaan verplaatsen (en je hebt de locatie van een CI openomen in de CMDB)... Als iets gestolen wordt of kwijt raakt... wordt dat dan wel goed bijgehouden...
Met enige regelmaat een "inventarisatie" doen is zeker niet onverstandig...
Ik heb bij bedrijven gewerkt die eens in de x weken even met de barcodescanner een afdeling afloopt voor inventarisatie van de hardware die er staat en waar dat die staat...

Zo zijn uiteraard nog wel meer dingen te verzinnen...

edit:
typo's

[ Voor 4% gewijzigd door DefaultUser op 27-02-2004 13:40 ]

Als ik maar een beetje kan computeren

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik neem aan dat je een configuration management database bedoeld? :P

Dit klinkt erg als huiswerk :o Hoe dan ook: noem zelf wat punten, kunnen we meedenken: je huiswerk voor je doen lijkt me niet nodig ;)

Maar goed, ik geloof dat het meeste hierboven al wel is gezegd. Je moet natuurlijk ook nog even goed nadenken over wat je er precies in kwijt wilt, in welke mate van gedetailleerdheid. Dit heeft directe inpact op ook de betrouwbaarheid.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt misschien als huiswerk, maar nehhh niet echt... :+

Inderdaad zijn de human errors misschien wel de grootste knelpunten, maar die liggen een beetje voor de hand. Deze zijn in sommige organisaties ook moeilijk op te lossen vanwege de bureaucratie...

Met een barcodescanner langs de CI's lijkt mij niet een ideale situatie. Dit kost ontzettend veel tijd en niet alle informatie over de CI's is bij te houden. (zoals de relatie User met CI)

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een automatische oplossing. Er zijn bijvoorbeeld tools (zoals AssystDiscovery) die automatische scans kunnen doen over het netwerk/internet. Ik weet echter niet of dat wel zo ideaal is als de tools zich voordoen... Weet iemand daar iets van?

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Er is een ITIL helpdesk tool die een hardware/software inventory tool heeft. Topdesk heeft oa. zo'n tool. Of dit is wat je zoekt weet ik niet.

Kijk hier maar eens: Topdesk's TOPsis

Bron: http://www.ogdsoftware.nl

Als ik maar een beetje kan computeren

Pagina: 1