BNC digitaal uit naar Audigy Drive in

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 12:54

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik ben sinds kort een trotse bezitter van 2 PDT-6000 (digitale draaitafels). Onder andere wat deze draaitafels ondersteunen zijn digitale uitgangen.
Nu heb ik 5 geluidskaarten in mijn pc, waarvan er 3 interessant zijn voor het digitale gedeelte:

SB Live 5.1 PLATINUM
SB Audigy 1 PLATINUM
Terratec 1024.

Nu zou ik dus graag mijn platen op hdd willen zetten via digitale uitgang van mijn draaitafel naar mijn pc. Ik heb even eea op gezocht over de terratec, maar die heeft alleen analoog in, dus die valt af.
Nu heb ik natuurlijk de 2 brackets (live drive's) van mijn SB's. Daar zit oa op -zoals vele van jullie weten- ee SPDIF in, en een Digi-in.
Op mijn draaitafel zit een digitale aansluiting dmv een BNC. Voor degene die het niet kennen: het lijkt op een bajonet aansluiting, of een aansluiting wat je vroeger voor een coax-netwerk had: wat er achter op die oude netwerkkaartjes zat.

Dus zo naief als ik ben heb ik bij een electronica zaak een coax-aansluiter gekocht (schuif je over aansluiting en dan kwart draaien om vast te zetten) met tulp uit.

Maar dit werkt dus niet. Dwz, ik heb op die tulp-uit een ordinaire tulp-kabel (2 kanaals) gepakt en daarvan 1 kanaalverbonden met pc en draaitafel.

Nu moet ik wel zeggen dat ik ALTIJD in gevecht ben met die )%&(# drivers van creative: dan doet de analoge line in het niet, dan weer die van mijn bracket dan weer mijn line out ed. Maar ik krijg het echt niet aan de slag.

Mijn vraag is dan ook concreet: kan het zoals ik het gedaan heb: van coax naar tulp digitaal? Zo niet, wat is dan de oplossing?

Verder hoe moet ik mijn software instellen (creative HQ?).

Uiteraard heb ik gezocht en op creative (komen ze niet verder dan met uitleggen hoe je je 5.1 set aansluit) gekeken, maar in de topic's hier word alleen gesproken over SPDIF of DAT recorders; veel over van pc naar een apparaat en niet zoals in mijn geval van apparaat naar pc.

Nogmaals SPDIF is dus uitgesloten!

T60P Widescreen

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zoek anders eerst eens uit wat voor signaal er uit die draaitafel komt. Er zijn meerdere standaarden voor digitale signalen, en S/P-DIF is er maar eentje.

Ook je kabel; het lijkt me van belang dat je er wel een beetje een normale kabel aanhangt, die ook niet te lang is. Het kan op zich wel met een lange/goedkope kabel, maar er zijn natuurlijk grenzen. En het hoeft natuurlijk geen superspeciale platina binnenkern met driedubbel geanodiseerde geweven buitenafscherming, gescheiden door teflon/foam isolatie met luchtbellen van 0,293 mm doorsnede te zijn, maar een beetje normale kabel die niet van plakband aan elkaar hangt is wel een vereiste om te voorkomen dat er bitjes omvallen.

Heb je de draaitafel ook al eens aan een minidisk of DAT-recorder gehangen?

[ Voor 92% gewijzigd door Kaj. op 27-02-2004 14:02 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Kaj. schreef op 27 februari 2004 @ 13:55:
Zoek anders eerst eens uit wat voor signaal er uit die draaitafel komt. Er zijn meerdere standaarden voor digitale signalen, en S/P-DIF is er maar eentje.

Ook je kabel; het lijkt me van belang dat je er wel een beetje een normale kabel aanhangt, die ook niet te lang is. Het kan op zich wel met een lange/goedkope kabel, maar er zijn natuurlijk grenzen. En het hoeft natuurlijk geen superspeciale platina binnenkern met driedubbel geanodiseerde geweven buitenafscherming, gescheiden door teflon/foam isolatie met luchtbellen van 0,293 mm doorsnede te zijn, maar een beetje normale kabel die niet van plakband aan elkaar hangt is wel een vereiste om te voorkomen dat er bitjes omvallen.

Heb je de draaitafel ook al eens aan een minidisk of DAT-recorder gehangen?
Nee ik heb de draaitafel niet aan een minidisc gehangen want die ondersteunt alleen optisch, vandaar ook mijn vraag of wat ik gedaan heb ook wel kan. En ik wil voordat ik een kabel van 10 Eu koop wel weten met welke standaard ik de boel kan aansluiten. Mijn draaitafel heeft een erg sumier bijlage: ik moest zelf uitvinden hoe mijn pitch ed werkte.
Natuurlijk weet ik dat ik niet de eerste beste kabel moet gebruiken, maar ik had toch wel een vermoede dat wanneer ik een vergulde tulp-kabel zou nemen dat dat enigzins van kwaliteit mag zijn.

als ik de site van Gemini mag geloven:
zie hier

dan kan ik quoten: "Digital output (BNC-SPDIF)"

Dus toch SPDIF, maar ik had het dus ook goed geformuleerd: BNC.

Dan kan ik ook uit de manual quoten: "The digital output jack allows you to connect the pdt-6000 turntalbe to mixer, recorder etc that accepts a digital signal"; daar wordt ik dus niet veel wijzer van.
Maar dit had ik al opgezocht, dus tja, ik ben een beetje terug bij af.

Nu heb ik als extra willen opzoeken wat mijn Platinum bracket heeft: SPDIF en DIGI (tulp aansluiting).

Dus nogmaals mijn vraag is dan ook HOE ga ik dit aansluiten; ik kan wel eerste beste kabel kopen, maar dat lijkt me niet verstandig.

Ik zie simpelweg door de vele bomen het bos niet meer

[ Voor 9% gewijzigd door Seesar op 27-02-2004 15:24 ]

T60P Widescreen

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:56
Ik denk dat je een verloop-kabel BNC-RCA(Tulp) moet hebben.
BNC gebruikt coax-kabel en RCA-ook de aansluiting is gewoon anders.
BNC is bedrijfszekerder aangezien er een soort sluiting op zit. Daarom is dit PA apparaat ermee uitgerust.

Moet gewoon werken aangezien in de spec staat dat hij SP/DIF uitspugt je kunt dus gewoon gebruik maken van een van je kaarten die een coax sp/dif in heeft.

PS BNC is gewoon een soort aansluiting zou ook analoog kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 27-02-2004 16:01 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
leonbong schreef op 27 februari 2004 @ 15:58:
Ik denk dat je een verloop-kabel BNC-RCA(Tulp) moet hebben.
BNC gebruikt coax-kabel en RCA-ook de aansluiting is gewoon anders.
BNC is bedrijfszekerder aangezien er een soort sluiting op zit. Daarom is dit PA apparaat ermee uitgerust.

Moet gewoon werken aangezien in de spec staat dat hij SP/DIF uitspugt je kunt dus gewoon gebruik maken van een van je kaarten die een coax sp/dif in heeft.

PS BNC is gewoon een soort aansluiting zou ook analoog kunnen zijn.
Ik heb dan ook juist met deze (eigen-wijsheid) zo'n verloopje gekocht: je draait zo'n BNC connecter erop, en aan andere zijde van connecter komt tulp uit (beter gezegd: waar je tulp op kunt aansluiten); op die tulp heb ik dan een RCA (tulp dus indd) kabel aangesloten naar mijn pc. Maar hij doet het dus niet echt :S.

Dit zou dus wel moeten werken? Dus ik moet het in de software zoeken?

T60P Widescreen

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik die specs zie die je geeft (BNC-SPDIF aansluiting), dan denk ik inderdaad ook dat het gewoon een driverprobleem is. Eigenlijk moet je iemand met een 5.1 receiver (of idd Minidisc/DAT deck) zoeken en hem daar even op aan sluiten, dan weet je het zeker.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een Coax->TosLink-converter is niet zo lastig te bouwen overigens; kost je ongeveer 10 euro aan onderdelen schat ik.
Maar goed; de handleiding heeft het over S/P-DIF, dus dan zal je geluidskaart dat ook vreten, mits je de ingang aan/open zet in je driver en mixer.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Na lang sleutelen (driver update's etc etc) aan mijn Audigy en veel instellingen verder is het mij gelukt om indd van BNC via tulp een mooi signaal te ontvangen; het klinkt ongelooflijk mooi!!!

Alleen mijn probleem nu is dat ondanks wanneer ik mijn Audigy op 5.1 set (analoog) dat mijn 5.1 setje alleen front geluid krijgt, maar dat lossen we wel weer op denk ik. Daar hoeft in dit topic zeker geen antwoord meer op verkregen worden.

Dat creative is echt but, voortaan kies ik echt iets semiprofi (maar ja toen ik de audigy kocht waren er nog geen redelijk reviews :S). Enfin ik heb mijn kaart nu goed leren kennen, en ben ook achter andere functies gekomen.

iig bedankt voor reactie (hoewel tweakers elkaar sowieso groeten en bedanken:P )

T60P Widescreen

Pagina: 1