[abit bp6] Probleem met IDE controller's

Pagina: 1
Acties:

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:43
Op mijn moederbord zitten twee controller's. Een ATA 33 en een ATA 66.

Mijn situatie:
ATA 66 controller secudair master hangt een 20gieg ATA100 schijf. Geen probleem mee. Dit is tevens mijn boot schijf. De primair geeft veel problemen daarom dus alleen secundair.
ATA 33 secundair master hangt een aopen 32X CD-rom speler. Jumper op DMA mode.
Zodra ik nu een tweede HD bij de ATA 33 controller plaats op welke manier dan ook (wel opgelet op de jumpers natuurlijk) kan ik in windows niet meer de cd-rom aanspreken. Win (XP) ziet wel dat ie er is maar kan er niet van lezen.

Dan hang je de tweede schijf toch als slave bij de eerste aan?

Ja, maar dan wil windows niet opstarten. Waarschijnlijk is de ATA 66 controller niet meer zo stabiel als iewel eens geweest is.

Maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik wel alles aan kan sluiten?

Zou het helpen om de cd-rom op PIO mode te zetten?
Tweede HD is trouwens een ATA 66 12 gieg.

edit:

Ik heb het moederbord tweedehands gekocht dus hoe het vroeger wel kon weet ik helemaal niks over. Ook niet wat er dus allemaal aan heeft gezeten.

[ Voor 9% gewijzigd door olof op 27-02-2004 13:07 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42

Mentalist

[avdD]

Dit gaat wel allemaal over Opslagmedia & I/O Controllers, dus daar gaat je topic ook naartoe :)

Overige Hardware -> Opslagmedia & I/O Controllers

Met een master+slave moet het "eigenlijk" wel werken (al kunnen optical drives op deze ATA66 aansluiting wel problemen geven). Is je voeding niet te zwak om alle apparaten aan te sturen? Dat kan hele vage problemen geven. Hoe zit het eigenlijk met je primaire ATA 33 aansluiting?

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 27-02-2004 15:15 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• olof
Ik heb de tweede schijf ook al als primaire ATA33 master gehad. Of bedoel je de cd-rom?
De cd-rom zit en heeft trouwens nooit op de ATA 66 controller gezeten.

Ik heb er een niet geweldige 300 watt voeding in zitten. Als ik alles heb aangesloten en windows dus wel ziet dat er een cd-rom is, maar er niks mee kan blijven mijn spanningen wel goed. Nagemeten met een multimeter, dus dat is wel te vertrouwen.

• olof
shopje