[FreeSCO] Netwerk Opbouwen

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit weekend moet ik ons huis het netwerk "opnieuw" aanleggen (lees: uitbreiden).
Het moet er zo uit komen te zien: Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Netwerk.gif

Zoals je ziet heb ik twee netwerkkaarten voor output. Eentje die een coax netwerk uitspuugd en een ander die UTP blaat! utp is de uitbreiding :)

Nu ligt er een netwerk waarin de server 192.168.0.1 is en de clients gaan zijn dus 192.168.0.x.
Nu moet ik dus het UTP netwerk configureren... maar ik vraag me even af hoe ik dat moet doen... met welke IP nummers enzo. Op zich is het niet nodig dat het coax netwerk met het UTP netwerk bestanden kan uitwisselen (op net utp netwerk alleen is het wel nodig om te kunnen delen!!). En het is wel nodig om statische IP's te hebben, dus geen DHCP! :D

Uit een help file lees ik dat het ene netwerk bijvoorbeeld 192.168.0.1 heeft en het andere netwerk 192.168.1.1. Klopt dat?
En wat is dan heb subnetmask? 255.255.0.0 of 255.255.255.0?
En verschillen dan de gateway adressen ook per netwerk? Resp. 192.168.0.1 en 192.168.1.1?

Heb ik nu alles zo'n beetje gehad qua instellingen om Internet te delen over de beide netwerken??
Hoop dat iemand mij met deze dingen nog kan helpen... vond dat ik al wel aardig ver was gekomen als n00b! O-)

Dan nog some details: het gaat om freesco 0.32, en een switch (geen hub) ivm met de snelheid enzo...

Verwijderd

Gateway zoals opgeschreven is ok dan als je 2 aparte segmenten in je netwerk wilt. Waarom niet 1 groter netwerkje?

Subnet Class B: 255.255.255.0 heb je voldoende aan, zie het aantal pc's wat je gebruikt.

Mischien handiger om die Coax zooi wel te vervangen door UTP.
Je bent dan toch bezig met bekabeling dan kan je in een keer door.
Evt ook nog een extra switch er tussen, mocht je poorten te kort komen.

Suc6 met je uitbreiding

edit:
je kan als het goed is in de router opgeven welke pc's welke ip moeten krijgen aan de hand van de mac-adressen, en de rest gewoon dhcp laten gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 13:05 ]

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
192.168.0.0/255.255.255.0 voor netwerk 1 (bijv. coax)
192.168.1.0/255.255.255.0 voor netwerk 2 (bijv. UTP)
de server is al 192.168.0.1, dus pak je bijvoorbeeld voor de router de adressen:
192.168.0.254 voor de netwerkaart op netwerk 1 (= ook gateway adres voor netwerk 1)
192.168.1.254 voor de netwerkaart op netwerk 2 (= ook gateway adres voor netwerk 2)

succes!

Als ik maar een beetje kan computeren

• iAR
  • Niet online
Dan zouden dit de instellingen zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Netwerk%20IP.gif
de server is al 192.168.0.1, dus pak je bijvoorbeeld voor de router de adressen:
192.168.0.254 voor de netwerkaart op netwerk 1 (= ook gateway adres voor netwerk 1)
192.168.1.254 voor de netwerkaart op netwerk 2 (= ook gateway adres voor netwerk 2)
Hoe bedoel je dit precies (server is al 192.168.0.1, router adressen)?
je kan als het goed is in de router opgeven welke pc's welke ip moeten krijgen aan de hand van de mac-adressen, en de rest gewoon dhcp laten gebruiken
Geen DHCP :)

PS: Tja, waarom niet in een keer, ik zit met huisgenoten die alleen af en toe een mailtje ophalen en niet willen dokken... (netwerkkaart, heel veel kabels + switch) :(

• iAR
  • Niet online
Aaarch, ut werkt nie :(

Heel weird. Ik heb een toetsenbord met een PS2/prehistorische aansluiting converter aangesloten. Dat werkt al niet: heel veel letters krijg ik niet ingevoerd. Problematisch, het intiepen van SETUP resulteerd in ETUP.

Ook kan ik als ik de "nieuwe" netwerkkaart er instop (3c905B-C) en de oude FreeSCO flop (die voorheen al het coax verzorgde) geen netwerk verbinding krijgen als ik het wil proberen via telnet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• iAR
  • Niet online
*kick*

PS: het lijkt me wel duidelijk dat er iets fout is aan de server bij het keyboard gedeelte... 3 keyboards doen het niet...
Maar wat is de achterliggende gedachte van het feit als ik een nieuwe netwerkkaart plaats dat het hele netwerk dan plat ligt?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Sja, als je defecte hardware hebt kunnen wij er niets aan doen.

Het is mogelijk dat de nieuwe kaart door Freesco als eth1 wordt gezien, waardoor de eerste kaart eth2 wordt, of nog weer anders.

Vroeger: eth0 : extern netwerk, eth1: intern.
NU: situatie onbekend. Wie weet is de oude eth0 wel vervangen door de nieuwe netwerkkaart.

Het netwerk is dan foutief geconfigureerd, voordat je de setup hebt gedraaid en de juiste gegevens ingevoerd.

Let op: niet jij maar Freesco bepaalt (aan de hand van de volgorde van PCI/ISA slots) wat eth0 enz. is. Het vereist soms wat experimenteren om er achter te komen hoe Freesco het "ziet". Plak er dan even een label op zodat je je niet vergist.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 19:40
Misschien als je alle extra modules download voor freesco 0.3x, daar zitten ook een paar extra keymaps (zelf nooit last van gehad) in en modules voor de meest bekende NIC's.

Modules file

• iAR
  • Niet online
Waar valt de Etherlink III 3c509B-C onder dan? Gewoon de 3c509B? Die is namelijk standaard in FreeSCO aanwezig.
pinockio schreef op 06 maart 2004 @ 12:31:
Sja, als je defecte hardware hebt kunnen wij er niets aan doen.
Nee? :+
Het is mogelijk dat de nieuwe kaart door Freesco als eth1 wordt gezien, waardoor de eerste kaart eth2 wordt, of nog weer anders.

Vroeger: eth0 : extern netwerk, eth1: intern.
NU: situatie onbekend. Wie weet is de oude eth0 wel vervangen door de nieuwe netwerkkaart.

Het netwerk is dan foutief geconfigureerd, voordat je de setup hebt gedraaid en de juiste gegevens ingevoerd.

Let op: niet jij maar Freesco bepaalt (aan de hand van de volgorde van PCI/ISA slots) wat eth0 enz. is. Het vereist soms wat experimenteren om er achter te komen hoe Freesco het "ziet". Plak er dan even een label op zodat je je niet vergist.
De enige manier is om elke keer de kaarten te verwisselen en hopen dat hij de "oude configuratie pakt" en de nieuwe kaart weg laat om hem zo via remote te configureren?
Dat is namelijk de enige oplossing voor mij opdat ik het toetsenbord niet aan de praat krijg...

Overigens @Canja-Cape": Het heeft wel gewerkt, dus ik denk dat het beesje aan het doorgaren is en het niet meer wil doen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 13:02:
Gateway zoals opgeschreven is ok dan als je 2 aparte segmenten in je netwerk wilt. Waarom niet 1 groter netwerkje?

Subnet Class B: 255.255.255.0 heb je voldoende aan, zie het aantal pc's wat je gebruikt.[/edit]
255.255.255.0 = Class C

8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 16:42:
[...]

255.255.255.0 = Class C

8)7
Ik zat ook al te kijken met een blik van :?

:)

Maar vergeet straks ook niet de routing entrys van de 2 verschillende netwerken te maken. Meestal gaat het automatisch goed (althans op mijn Slackware bak wel) maar zet het er ook even met de hand in :)
Pagina: 1