[webstatistieken] Hoe interpreteer ik Webalizer?

Pagina: 1
Acties:

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
Hoi,

Op http://www.iaf.nl/support/statistiek.html vond ik een uitleg over de interpretatie van de gegevens die Webalizer genereerd.

Ik dacht altijd dat 'visits' het unieke aantal bezoekers per maand was en dat 'hits' het totaal aantal pagina's was dat opgevraagd werd. Maar ik lees in de uitleg:
Visits

Iedere keer wanneer er een verzoek is gedaan op de server vanaf een bepaald IP adres (site), wordt de hoeveelheid tijd sinds een vorig verzoek berekend (als dat verzoek er is geweest).

Als het tijdsverschil groter is dan een vooraf ingestelde 'visit timeout' waarde (of nog nooit een verzoek is gedaan), wordt het beschouwd als een nieuw bezoek en wordt dit totaal vermeerderd (zowel voor de site, als het IP adres). De standaard timeout value is 30 minuten (kan veranderd worden), dus als een gebruiker uw website bezoekt om 1:00 's middags en dit nogmaals doet om 3:00 uur, worden er twee 'visits' geregistreerd.

N.B.: in de "Top Sites" tabel, moet het totaal aantal visits worden afgetrokken van de "Grouped" records en moeten deze gezien worden als het "Minimum aantal visits" dat in de plaats komt van die "grouping".
N.B.: Visits onstaan alleen bij zogenaamde PageType verzoeken. Dat wil zeggen, voor elk verzoek waarvan de URL één van de 'page' typen is, die zijn gespecificeerd met de PageType optie. Wegens beperkingen van het http protocol, rotatie van logbestanden en andere factoren, moet dit aantal niet worden beschouwd als absoluut nauwkeurig. Het moet eerder worden gezien als een vrij goede schatting.
Ik snap niet helemaal waarom de standaard timeout value dan 30 minuten is, je zou dan toch denken dat die time out value '30 dagen' zou moeten zijn, aangezien je de unieke bezoekers per maand wilt tellen?

Zou iemand mij hier wat meer duidelijkheid in kunnen verschaffen?

Alvast bedankt!
Grover.

[ Voor 5% gewijzigd door Grover op 27-02-2004 11:52 ]

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Het aantal 'visits' is toch gewoon het aantal bezoeken (vrij vertaald :p), dus als je binnen een half uur weer komt rekenen ze dat niet als nieuw bezoek. Ik vind dat wel correct.
edit:
Hoe vaak komt het voor dat je aan het surfen bent, switcht tussen browser vensters, etc., etc. en 10 minuten later weer op een bepaalde site "verder" gaat surfen.

Unieke bezoekers is weer een ander verhaal. Dat zijn (ongeveer) het aantal unieke IP adressen dat de website bezocht heeft. En dat in principe dus pas +1 krijgt als er een IP de site bezoekt dat er nog nooit eerder is geweest.

[ Voor 20% gewijzigd door X-Lars op 27-02-2004 11:57 ]

Verwijderd

Soms is het ook handig om het aantal visits per uur/dag/week te meten.
Aangezien je de time out in kunt stellen, lijkt het me niet zo van belang wat de standaard waarde is.

• Grover
X-Lars schreef op 27 februari 2004 @ 11:54:
Het aantal 'visits' is toch gewoon het aantal bezoeken (vrij vertaald :p), dus als je binnen een half uur weer komt rekenen ze dat niet als nieuw bezoek. Ik vind dat wel correct.
edit:
Hoe vaak komt het voor dat je aan het surfen bent, switcht tussen browser vensters, etc., etc. en 10 minuten later weer op een bepaalde site "verder" gaat surfen.

Unieke bezoekers is weer een ander verhaal. Dat zijn (ongeveer) het aantal unieke IP adressen dat de website bezocht heeft. En dat in principe dus pas +1 krijgt als er een IP de site bezoekt dat er nog nooit eerder is geweest.
Bedankt... ik heb dus altijd verkeerd gedacht vwb de term 'visits'. Het gaat mij inderdaad om het aantal unieke bezoekers ipv het aantal 'visits'. Als ik het dus goed begrijp kan ik daarvoor dus -voor een globale schatting- kijken naar de 'Sites'-aantal:
Sites

Ieder verzoek dat wordt gedaan op de server komt van een unieke 'site', waarnaar kan worden verwezen met behulp van een naam of uiteindelijk een IP adres. Het getal bij 'sites' toont hoeveel unieke IP adressen een verzoek op de server hebben gedaan tijdens de periode van het rapport. Dit BETEKENT NIET het aantal unieke individuele gebruikers (echte personen) dat de website heeft bezocht. Dat is onmogelijk te bepalen door slechts gebruik te maken van logbestanden en het http protocol (hoewel dit aantal er dicht bij in de buurt kan zitten).

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Grover schreef op 27 februari 2004 @ 12:01:
[...] Bedankt... ik heb dus altijd verkeerd gedacht vwb de term 'visits'. Het gaat mij inderdaad om het aantal unieke bezoekers ipv het aantal 'visits'. Als ik het dus goed begrijp kan ik daarvoor dus -voor een globale schatting- kijken naar de 'Sites'-aantal: [...]
Inderdaad, alhoewel ik de benaming "sites" verwarrend vind (je zou natuurlijk kunnen denken "hoe vaak bepaalde mensen vanaf een bepaalde site op de betreffende site gekomen zijn", dit zijn overigens referrers). Het wordt vaak aangeduid met "unique visitors" of kortweg "uniques" o.i.d.

• Grover
X-Lars schreef op 27 februari 2004 @ 12:06:
[...]

Inderdaad, alhoewel ik de benaming "sites" verwarrend vind (je zou natuurlijk kunnen denken "hoe vaak bepaalde mensen vanaf een bepaalde site op de betreffende site gekomen zijn", dit zijn overigens referrers). Het wordt vaak aangeduid met "unique visitors" of kortweg "uniques" o.i.d.
Ja precies! Ik gebruikte altijd gratis tellertjes (icoon op je pagina's) en deze gebruikte de duidelijker term 'unieke bezoeken' of iets dergelijks. Maar het is me duidelijk nu! Thanks!
Pagina: 1