Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 11:24:
Onze PDC draait onder NT4.
Ik wil hier graag een server bijhangen die de taken van onze PDC over kan nemen wanneer deze uitvalt De taken van de pdc zijn: DNS, WINS, DHCP.
De bedoeling is dat deze server altijd aan staat als BDC en wanneer de orginele PDC uitvalt zichzelf update naar PDC. De server moet up-to-date gehouden worden. Hoe moet ik dit aanpakken?
Je moet de taken van de PDC verder uitsplitsen: welke functionaliteit kun je absoluut niet missen? Voor DNS, WINS en DHCP heb je geen PDC nodig; dat kan net zo goed op een member server. Voor password verificatie heb je geen PDC nodig, dat wordt door een BDC evengoed gedaan. Het enige wat je niet kunt als de PDC uit de lucht is, is nieuwe users en groups aanmaken en passwords wijzigen. Op het moment dat je PDC uit de lucht is, heb je wel wat beters te doen dan nieuwe users en/of groups aanmaken; je moet namelijk die PDC repareren.
Automatische promotie van de BDC moet je niet willen. Betekent namelijk dat als de schoonmaker struikelt over het netsnoer van de switch, je BDC meteen gaat promoten. De schoonmaker plugt die stekker d't weer in en je hebt ineens twee PDC's voor hetzelfde domain. Dan is je ellende veel groter dan dattie zou zijn als je 5 minuten zonder PDC geleefd had.
Overigens moet je je realiseren dat functionaliteiten als DNS, WINS en DHCP uitstekend redundant zijn in te richten. Ik vermoed eigenlijk dat je vraag meer voor deze functies bedoeld is dan sec voor de PDC. Doe's effe melden of je daadwerkelijk op zoek bent naar een oplossing waarbij je minder dan 5 minuten geen users en groups kunt aanmaken en geen passwords kunt wijzigen of dat je op zoek bent naar redundantie in je netwerk infrastructuur vwb DNS, WINS en DHCP.
offtopic:
Di's eigenlijk het antwoord wat iis5_rulez had willen geven, maar hij ging een beetje kort door de bocht ;o)