Toon posts:

Mac os 9 & X problemen met Linux Fileserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ehm, HELP!, dus,

Het volgende is aan de hand,
Ik heb hier een linux fileserver staan (redhat 7.3, 2x 73GB scsi raid 1, 2GB mem)
waarop 2 dingen draaien. (wel meer, maar deze 2 zijn belangerijk)

Atalkd en Samba.

Atalkd is voor mac os9.x bakken en Samba voor mac osX en de windows machientjes.

Nu het volgende.

De os9 machines loggen in op de fileserver als user guest/gast, en atalkd schrijft dan de bestanden weg als user nobody, dit omdat de andere machines er ook bij moeten kunnen.
De osX en windows users loggen in als user guest/gast en samba zet dat ook weer om in user nobody.

De windows machines hebben weinig problemen met verbinden en bestanden en mappen te creeeeeeeren (vast wel genoeg e's :) ) dus daar heb ik het niet over.

De mac osX mensen kunnen wel bestanden creeeren, maar die bestanden hebben vaak maar een grootte van 0kb (wat niet veel is), of ze krijgen een volledig andere naam (vaak baggertekens).
Het gebeurd vaak, maar dus niet altijd, en ik kan er geen pijl op trekken wanneer het wel of wanneer het niet gebeurd.

De mac os9.x mensen kunnen wel inloggen, maar die krijgen vaak maar niet altijd de volgende fout:

U kunt geen map aanmaken in/op de gemeenschappelijke schijf 'projecten' omdat er een fout van het type -50 is opgetreden.

Als je hierop zoekt bij google vind je verdacht weinig.

Verder is het heel eng om met mac osX machines bestanden weg te halen, omdat er zo nu en dan spookbestanden zijn (je ziet ze wel, maar ze staan er echt niet) en als je sommige bestanden weghaald er andere bestanden worden verwijdert door osX (zelfs in andere mappen)

Ik zit nu zelf even achter een os9 machien, en die heeft niet echt de mogelijkheid om in te loggen op de server, zodat ik de confs kan laten zien (die komen bij de volgende post)

De configs heb ik trouwens van een werkende situatie gecopieerd, dus ik neem aan dat het werkt (foute gedachte, maartoch)

Na veel googlen en hier zoeken kan ik het niet vinden, dus dan post ik het maar...

Mochten jullie een antwoord hierop hebben, dan lees ik dat graag!
Bij voorbaat dank.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Euhm...zou je in het vervolg je probleem even uit willen punten ofzow...

Maar wat ik er van begrijp is;
1. dat er bestanden op de fileserver staan die er niet hoeven/horen te staan.
2. OS X gebruikers soms geen mappen/bestanden kunnen aanmaken.

hmm..je eerste "probleem" lijkt me niet zozeer een probleem, mits je door deze bestanden veel data opslag kwijt bent. Volgens mij zijn dit gewoon soort van temp files.
Ik zie ze idd hier ook op mijn Samba server staan...ik laat ze lekker staan ;)

tweede probleem heb ik idd ook vaak.
Dan verbind ik met een Samba share, dan kan ik er gewoon op schijven enzo..doe ik een tijdje wat anders. Beetje webbrowsen, muziek luisteren..wil ik dan weer wat op die share wijzigen is ie ineens 'read only' :?

P.s. Ik gebruik Samba 2.2.8 en Mac Os Panther

[ Voor 5% gewijzigd door Tomaat op 27-02-2004 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou het vreemde is dus dat er echt spookbestanden staan.

Als ik op het console zit van die fileserver dan staan die bestanden er echt niet.

maargoed, de fouten in een notendop:

mac os9 kan wel inloggen maar niet wegschrijven/deleten.
mac osX kan ook inloggen wel wegschrijven en deleten, maar dat gaat vaak niet goed
windows werkt gewoon (damn das erg om te zeggen :P )

mochten er mensen nog antwoorden hebben dan graag! :)

/me klooit weer verder

- edit -

atalkd is versie 1.5.5
samba is versie 2.2.7a

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
nog iets vager:

de map /home/samba/projecten staat geshared als projecten.

als ik een netwerkverbinding maak vanuit een macos9 machine met de map "projecten" dan kan ik in de rootdir daarvan niet schrijven, maar in de onderliggende dir's wel.

voor zover ik kan zien staan de rechten allemaal gelijk.

ik zal alles eens op rwxrwxrwx zetten, kijken of het nut heeft.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb hetzelfde probleem met een klant, daar draait nog netatalk 1.5.x maar sinds ze OSX hebben zijn er spookbestanden en kunnen ze niets meer op de server bewaren vanuit Microsoft Office.
Ik heb zelf net de alpha release van netatalk2 gecompileerd (met AFP3 support), dat ziet er op het eerste gezicht goed uit.
Maarja er moet nog goed getest worden.
netatalk-1.x + OSX: cross your fingers en zorg voor een goede backup ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok, dat ga ik ook proberen.

overigens, nog een fout.

als ik vanuit macos9 bestanden wil wegschrijven (gaat zo nu en dan wel) dan kan ik de volgende fout krijgen:

het voorwerp "noem hier uw random bestandsnaam. random extensie" kan niet worden weggeschreven om dat het beveiligd is.

bij macosX werken we op kantoor gewoon met samba en dat werkt goed (smb://fileserver)

Verwijderd

Topicstarter
en wederom nog iets. (het wordt enger en enger, en dit alleen maar met macos 9.x)

in de gesharede map "projecten" kan ik wel directory's aanmaken, maar als ik een bestand of map wil copieren van werkstation naar server dan maaktie alleen de mappen aan, en bij de bestanden geeftie foutmelding:

"het voorwerp "bestandsnaam" kan niet worden weggeschreven omdat het beveiligd is"

op de server staan de rechten op:

drwxrwxrwx gast.gast /home/samba/projecten/test

(ik heb guestuser omgezet in gast, kijken of dat werkte, zelfde foutmelding)

gast is dus owner van die map, en mag er alles in doen. (zou je denken) maar dat kan dus niet.

wat vreemd is, is dat ik wel weer in de homedir van gast kan en mag schrijven (permissies staan hetzelfde)

op dit moment groeit het vraagteken boven mijn hoofd....

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Wij hebben hier ook een linuxbak staan met atalk-daemon erop maar die begint ook steeds meer en meer problemen te geven. Na veel onderzoek (door een collega) hebben wij maar besloten om een Xserve aan te schaffen met daarop de apple fileserver. De problemen die zich voor doen zijn niet te achterhalen noch op te lossen. Het probleem met atalk is dat die niet goed onderhouden wordt, er staan bugs open van 3 jaar oud ofzo.
Mijn advies is stap over op samba of op een apple server.

Mistakes are proof that you are trying...

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Enigste wat ik kan bedenken, en ik weet er niet zoveel van, is dat MacOSX gebruikt maakt van SMB 3. Dus misschien zijn er wat problemen met het oudere SMB? :?

Misschien anders even kijken hoe een OSX bak werkt als hij via AppleTalk inlogt?

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
in eerste instantie werkte de osX machines ook met appletalk, maar dat was helemaal hopeloos.

Via een omweg kan ik nu wel dingen wegschrijven in de goeie directories, ik kon nl. wel in de homedir schrijven van user "gast".
Nu heb ik symbolic links van /home/samba/* /home/gast en kan ik wel schrijven in die dirs. Kijken hoelang dit goed blijft gaan.

tnx 1E06 anyway :)

- edit -

mac osx kan ook met smb 2.2.7a werken (zelfs met 2.2.3), dat hebben we nog wel uitgezocht, maar ik zal binnenkort 3 installeren, kijken of dat beter werkt.

/me houdt jullie op de hoogte

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 14:08 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Zou wel fijn zijn. :)

Leer ik weer wat, is handig voor als ik een klant aan de lijn heb met deze klachten. :P

kleurbleur.nl

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Mac OS X kan ook prima met NFS werken als je dat zou willen als alternatief voor samba of appletalk. Moet je wel opletten in het geval van Panther dat je de locking op de clients uitzet, aangezien een Mac OS X 10.3 client een linux NFS server compleet kan laten crashen door het aanvragen van een lock dmv een 20-byte cookie (linux support lock-cookies van 8 bytes)

• usr-local-dick
  • Niet online
Ik heb even ge-experimenteerd met netatalk-2. Het probleem is dat ik zelf even geen Mac's in huis heb dus ik heb het bij iemand anders geinstalleerd die wel een paar Mac's heeft staan.
Op het eerste gezicht lijkt het erop dat alles goed werkt, met OS9 en OSX.
Wat na een beperkte test werkt:

-Lange filenames
-Vanuit Office documenten saven
-Vanuit Indesign documenten saven

Als je lange filenames aanmaakt in OSX worden die op een soort DOS manier gemangled zodat OS9 ze ook kan lezen.
Grote mappen erop kopieren met allerlei rare karakters erin werkt goed (netatalk-2 heeft UTF8 support dus het geheel zou volgens mij via samba ook goed te benaderen moeten zijn - niet getest).

Hoewel netatalk-2 nog in een alpha stadium verkeert ziet het er dus zeer hoopgevend uit _/-\o_
In ieder geval niet gelijk al bugs gespot.
Ik hoop dat dit de redding betekent van mijn Apple klanten, ik zag het namelijk somber in.

Omdat er nog nergens debianized sources zijn van netatalk-2, heb ik de boel zelf maar van source gecompiled. Het probleem is dat de Berkeley libs in woody te oud zijn, en die van testing installeren betekent weer je systeem overhoop gooien.
Daar zijn de deb van Backports.org weer goed voor :)
Voor mensen die dit op debian willen compilen heb ik hier o.a. het configure-script gezet en het initscript: http://www.tienhuis.nl/~dick/netatalk/

Verwijderd

Topicstarter
okay,

het werkt.

redelijk.

Hierbij ook meteen maar de configfiles, zodat je die kan overnemen of iets verder tweaken.
Het lag ook aan vetofiles die niet konden worden weggehaald (icon?, .AppleDouble etc.)

tot nu toe werkt het goed, met uitzondering van oude dir's die weggehaald moeten worden, want dan geeft mac os9 nogsteeds problemen, daarintegen als het nieuwe dir's zijn gaat het wel goed :? .

naja

bij deze de bestanden (en alleen de bestanden die zijn aangepast, en ook alleen de dingen die er toe doen (dus niet alle uitgecommentarieerde dingen, de wat?, de dingen met een # ervoor :) )

smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
[global]
        netbios name    = fileserver 
        netbios aliases = fileserver
        workgroup       = INTERN
        server string   = File Server
        log file        = /var/log/samba/log.%m
        max log size    = 50
        socket options  = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=16384
        domain logons   = Yes
        os level        = 65
        preferred master = Yes
        local master    = Yes
        domain master   = Yes
        security        = user
        encrypt passwords = yes
        smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
        wins proxy      = No
        wins support    = Yes
        guest account   = nobody
        hosts allow     = 192.168.100. 127.
        interfaces      = eth0
        log level       = 1
        read raw        = Yes
        write raw       = Yes
        oplocks         = Yes
        kernel oplocks  = Yes
        level2 oplocks  = Yes
        write cache size = 262144
        veto files = /.AppleDouble/.bin/.AppleDesktop/Network Trash Folder/*FindByContent*/ThrashFor*/DesktopFolderDB/TheVolumeSettingsFolder/
         delete veto files = yes        

[homes]
        comment         = Home Directories
        writable        = yes
        browseable      = no

[projecten]
        comment         = De projecten, zowel intern als extern
        read only       = No
        writable        = Yes
        browseable      = Yes
        force user      = nobody
        force group     = nobody
        force create mode = 0775
        force directory mode = 0775
        path            = /home/samba/projecten

afpd.conf

code:
1
"FileServer" -ipaddr 192.168.100.6 -transall -nocrlf -uamlist uams_clrtxt.so,uams_dhx.so -defaultvol /etc/atalk/AppleVolumes.default -systemvol /etc/atalk/AppleVolumes.system

atalkd.conf
code:
1
eth0 -phase 2 -net 0-65534 -addr 65120.64

netatalk.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
# Appletalk configuration
# Change this to increase the maximum number of clients that can connect:
AFPD_MAX_CLIENTS=80

# Change this to set the machine's atalk name and zone.
# NOTE: if you're zone has spaces in it, you're better off specifying
#       it in afpd.conf
#ATALK_ZONE=@zone
#ATALK_NAME=`echo ${HOSTNAME}|cut -d. -f1`
ATALK_ZONE=@office
ATALK_NAME=fileserver

# specify this if you don't want guest, clrtxt, and dhx
# available options: uams_guest.so, uams_clrtxt.so, uams_dhx.so, 
#                    uams_randnum.so
#AFPD_UAMLIST="-U uams_clrtxt.so,uams_randnum.so"

# Change this to set the id of the guest user
AFPD_GUEST=nobody

# Set which daemons to run (papd is dependent upon atalkd):
ATALKD_RUN=yes
PAPD_RUN=no
AFPD_RUN=yes
TIMELORD_RUN=no

# Control whether the daemons are started in the background
ATALK_BGROUND=no

ModBreak: Dit is in dit topic de derde keer dat je kort achterelkaar 2 posts doet, zonder dat er een andere user tussen zit. Daar hebben we de edit knop voor ;) Ik heb je post bij deze gezet!
edit:

k sorry, ik zal er de volgende keer aan denken.
thnx.

en ik heb ze uitgelegd dat ze niet alle bestandsnamen mogen gebruiken, dat scheelt een hoop problemen.

ze mogen alleen het alfabet, niet met rare accenten erop, de cijfers, en de . en _

verder niets.
dat doen ze nu netjes , en dat geeft ook geen problemen (ze deden wel eens bestandsnamen met 2 of meer -- erin, dan gaan commando's over hun nek )

ohwell, het werkt, ik blij, zij blij, wij poen

Dank jullie allen

[ Voor 13% gewijzigd door Zwerver op 03-03-2004 14:53 . Reden: modbreak ]

• usr-local-dick
  • Niet online
en ik heb ze uitgelegd dat ze niet alle bestandsnamen mogen gebruiken, dat scheelt een hoop problemen.

ze mogen alleen het alfabet, niet met rare accenten erop, de cijfers, en de . en _

verder niets.
Niet echt gebruikersvriendelijk, je kunt erop wachten tot iemand weer een 'foute' file aanmaakt.

Samba-3.x in combinatie met netatalk-2 heeft niet die beperkingen.
Doordat ze alletwee UTF-8 on-the-wire doen, kun je filenames zo gek maken als je wilt....

Netatalk-2 is wel niet stable, hij heeft in ieder geval minder bugs dan de 'stable' versies 1.x als je een combo van OS9 en OSX gebruikt...

Iemand anders dit ook geprobeerd??

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Helaas... bij mij lag 't project nog even te wachten.

Netatalk 2 had ik wel gedownload om te proberen maar ik heb er nog geen tijd voor gehad om alles uit te zoeken. Onze Linux server had ook al ruime tijd problemen met de MacOSX clients (ik had er al eens over geschreven op GoT). Nu is het hele archief op de Linux server een beetje een rommeltje geworden doordat een aantal bestanden 'verdwaald' zijn bij het kopieren van grote aantallen files (websites), en doordat er bij veel mappen resource fork bestanden zijn kwijtgemaakt of juist zijn achtergelaten waardoor je foutmeldingen krijgt bij het bewaren van bestanden.

Ik durfde Netatalk 2 er niet plompverloren overheen te installeren omdat ik nog niet weet hoe deze versie met de Apple resource forks omgaat. Netatalk 1.x bewaarde die hulpbestanden in een submap '.AppleDouble', en dan onder dezelfde naam als het databestand. MacOSX bewaart de resource forks (op niet-HFS filesystems) in dezelfde map, met '._' voor de bestandsnaam. Ik hoop dat Netatalk 2 deze policy overneemt zodat het archief via Samba en Netatalk op dezelfde manier wordt beheerd.

Nu moet ik waarschijnlijk eerst alles van het archief af kopieren (zodat de resource forks bij de bestanden worden gevoegd), vervolgens een nieuw archief maken en de bestanden met Samba of Netatalk 2 terugkopiëren (zodat de resource forks op de MacOSX manier bewaard worden). Tenminste: als Netatalk 2 inderdaad op die manier werkt. Maar daar ben ik nog niet helemaal achter...

• usr-local-dick
  • Niet online
Nu moet ik waarschijnlijk eerst alles van het archief af kopieren (zodat de resource forks bij de bestanden worden gevoegd), vervolgens een nieuw archief maken en de bestanden met Samba of Netatalk 2 terugkopiëren (zodat de resource forks op de MacOSX manier bewaard worden).
Ja dat is niet anders.
Mijn klant heeft helaas nog 100 Gb op deze manier bewaard :(
'Even' eraf kopieren betekent dus een halve dag werk (want met Mac is er altijd een of andere error halverwege het kopieren van grote mappen)...

• usr-local-dick
  • Niet online
Nou ik heb mijn ibook weer terug :)
Gelijk getest:

debian/woody, map geshared met:
netatalk-2 -> OSX
samba-3 -> WinXPSP1

resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.tienhuis.nl/~dick/images/osx.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tienhuis.nl/~dick/images/xpsp1.png

Die UTF-8 support is toch erg fijn _/-\o_

Wat ik ook merk is dat als je op OSX een office file aanmaakt en die geef je geen extensie, dat hij die er stiekem wel bij zet. Alleen vanuit OSX zelf zie je die niet staan (vanuit Windows wel).

Nu nog dezelfde map met OS9 bekijken...

• usr-local-dick
  • Niet online
Net *alles* van een OSX server (15 gb) fullspeed naar een netatalk2 server gekopieerd en geen enkele error _/-\o_

• usr-local-dick
  • Niet online
Net in het veld met een test server uitgeprobeerd:

Vanaf OS9 naar netatalk2 -> no probs
Vanaf OSX naar netatalk2 -> no probs
Op OS9 van een netatalk1 share naar een netatalk2 share -> no probs
Vanaf een OSX werkstation mappen kopieren van de ene netatalk2 share naar de andere -> no probs
Lange filenames op OSX maken -> wordt mooi gemangeld op OS9
Permissies instellen op OSX -> no probs

Afbeeldingslocatie: http://www.tienhuis.nl/~dick/images/osx2a.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tienhuis.nl/~dick/images/osx2b.png

En wederom geen enkele error _/-\o_
Pagina: 1