Lijkt me inderdaad dat je maar eens moet gaan kijken wat de besparingen zijn die je op beheersgebied gaat krijgen als je gebruik zou maken van Windows XP Professional.
Is het niet nu, dan in de toekomst. Als je nu geen XP Pro aanschaft, dan straks ook:
- Geen goedkopere upgraden naar nieuwe Corporate Windows versie.
- Geen goedkopere mogelijkheid om een NT/Windows 2000 server in te zetten al dan niet met policies.
Kijk dus ook naar de toekomst.
Als je nieuwe desktops aanschaft met een OS preïnstalled vraag ik me af wat het prijsverschil is van een goede desktop met XP Pro versus Home.
Als je Windows XP licenties aanschaft, mag je ook Windows 2000 Professional gebruiken. Kun je makkelijker inzetten op oudere desktops. 2 x Windows voor de prijs van 1. ( Je mag er natuurlijk maar 1 gebruiken dus wel even kiezen.)
Nee, geen AD in SAMBA. Tenminste, nu nog niet. Het is niet onwaarschijnlijk dat er uitgebreide Directory Services komen in nieuwe Samba versies. Je kunt met de LDAP backend nu al veel dingen doen die anders in AD zouden gebeuren.
Daarbij kun je met Samba ook gewoon .ADM scipts gebruiken in je NETLOGON share.
Dat werkt met Windows 9x, maar ook met Windows XP/2000 Pro. Op die manier kun je toch nog enigzins centraal beheer voeren. Deze grap gaat dus niet op met Windows XP Home.
En een domein emuleren met Samba, da's ook heel handig, maar dan wel XP pro gebruiken aangezien XP Home geen client heeft die op domein kan aanmelden.
Windows 9x heeft dat wel, dus de gemaakte vergelijking dat Windows 9x geen ondersteuning biedt voor centraal beheer of gebruik in combinatie met een domein gaat niet op.
SUS? Ja, kan ook zonder Windows serverversie. Maar je moet wel de registries instellen om de clients te laten weten waar de SUS server staat.
Lijkt me dat het hier om een klein netwerk gaat. Maar op langere termijn denk ik dat je een betere kostenbesparing kunt krijgen met XP Pro ipv Home. Kwestie van kijken wat je met de beheertools kunt uitspoken. Op die manier ga je geld uitsparen doordat je minder tijd nodig hebt voor simpele beheerstaken.
Herinstalleren van werkstations? Heb je geen RIS voor nodig. Gebruik gewoon Ghost.
Je baas wil op deze manier kosten besparen? Laat hem dan ook het beheer doen.