[XP home vs XP pro]

Pagina: 1
Acties:

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06-2025
Best een uitgekauwd onderwerp echter nu aan de orde bij ons bedrijf.

Ik ken alle verschillen tussen XP home en XP pro, alleen wil mijn bedrijf nu toch XP home implementeren omdat het goedkoper is en we nu met Windows 98 werkstations ook al geen centraal beheer kunnen doen...

al mijn ja-maar's zijn al weggewimpeld, en ik mag dus straks 50 pc's XP home configureren.

Heeft er iemand nog een steekhoudend argument om ze toch naar XP pro te krijgen?

- Maar je maakt wel wat mee! -

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Het gaat je in de toekomst geld besparen qua beheer; initiëel kost het iets meer, maar op lange termijn gaat het je geld opleveren.
Misschien dat wat paranoïde opmerkingen over virussen enzo ook wat lichten aan laat gaan. ;)

(Dit soort uitspraken zou het goed moeten doen! :P)

[ Voor 21% gewijzigd door pven op 27-02-2004 11:12 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• k-oz
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

Wie ben jij in het bedrijf en wie wimpelt jouw 'ja maars' weg? Uit je verhaal maak ik op dat jij toch verantwoordelijk bent voor de automatisering....

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05

DaWaN

'r you wicked ??

Let op! Home mist een paar erg handige netwerkcommando's en nog wat van die dingen!

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ueh, wat dacht je ervan dat er geen fatsoenlijk login-script vanaf een server uit te voeren is?? Lijkt me toch een duidelijk argument..

Nu kunnen mensen met Windows 98 waarschijnlijk d.m.v. drive-mappings bij hun data, straks moet dat dus allemaal via browsing gaan.. Werkt een stuk trager en ook je netwerk wordt trager...

Wat een rare baas heb je trouwens zeg, maar ja, ik ken ook zo'n bedrijf waarvan de directeur persé @Home kabel Internet wilde hebben omdat dat thuis ook goed werkte...

• Deviator79
Sierra-NL schreef op 27 februari 2004 @ 11:18:
Ueh, wat dacht je ervan dat er geen fatsoenlijk login-script vanaf een server uit te voeren is?? Lijkt me toch een duidelijk argument..

Nu kunnen mensen met Windows 98 waarschijnlijk d.m.v. drive-mappings bij hun data, straks moet dat dus allemaal via browsing gaan.. Werkt een stuk trager en ook je netwerk wordt trager...

Wat een rare baas heb je trouwens zeg, maar ja, ik ken ook zo'n bedrijf waarvan de directeur persé @Home kabel Internet wilde hebben omdat dat thuis ook goed werkte...
Mappings zijn ook lokaal aangemaakt in Win 98, in XP home kan je dat ook, een netwerkdrive als netwerklocatie aangeven, dus effect is hetzelfde.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het onderstaand geef MS zélf aan:
Hogere veiligheid inclusief de mogelijkheid om bestanden en mappen te coderen om uw zakelijke gegevens te beschermen

Superieure ondersteuning om off line te kunnen werken of op afstand toegang tot uw computer te krijgen

Ingebouwde ondersteuning voor krachtige multiprocessorsystemen

Ontworpen om te werken met Microsoft Windows Servers en beheeroplossingen

Efficiënt communiceren met andere personen overal ter wereld in een willekeurige taal

ARME AOW’er

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 08:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sierra-NL schreef op 27 februari 2004 @ 11:18:
[...]
Iets vertelt mij dat die directeur over een jaartje thuis ook wat anders wil hebben >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Deviator79
GuardianAngel schreef op 27 februari 2004 @ 11:19:
Het onderstaand geef MS zélf aan:

[...]
Hogere veiligheid inclusief de mogelijkheid om bestanden en mappen te coderen om uw zakelijke gegevens te beschermen

tja, dat heb ik aangegeven, vind men niet belangrijk..

Superieure ondersteuning om off line te kunnen werken of op afstand toegang tot uw computer te krijgen

'hulp op afstand' kan ook met XP Home

hebben we niet

Hebben alleen Linux met Samba als fileserver

Efficiënt communiceren met andere personen overal ter wereld in een willekeurige taal

kan je met e-mail ook

Ik ben zelf voor XP pro hoor, maar ik heb weinig goede argumenten

• Bart©
Deviator79 schreef op 27 februari 2004 @ 11:19:
[...]

Mappings zijn ook lokaal aangemaakt in Win 98, in XP home kan je dat ook, een netwerkdrive als netwerklocatie aangeven, dus effect is hetzelfde.
Hmm, waarom zou je die in godsnaam op een Win98 systeem lokaal aan laten maken.?? Maar goed, het is een mogelijkheid..

• Deviator79
Sierra-NL schreef op 27 februari 2004 @ 11:23:
[...]

Hmm, waarom zou je die in godsnaam op een Win98 systeem lokaal aan laten maken.?? Maar goed, het is een mogelijkheid..
Mwoa, omdat we geen login-scripts gebruiken..
niet ideaal, maar het werkt men heeft allemaal een netwerkmapping die ooit 5 jaar terug is aangemaakt, en dat werkt nog steeds..

• Bart©
Deviator79 schreef op 27 februari 2004 @ 11:23:
[...]

tja, dat heb ik aangegeven, vind men niet belangrijk..
'hulp op afstand' kan ook met XP Home
hebben we niet
Hebben alleen Linux met Samba als fileserver
kan je met e-mail ook

Hmmm, tsja.. Het lijkt erop dat je bedrijf alleen maar voor de goedkoopste manier gaat en aangezien hun over het geld gaan zou ik me niet te druk maken.. Willen ze het zo, dan krijgen ze het zo.. Inclusief de ongemakken.. Kun je naderhand lekker zeggen dat het hun eigen schuld is.. Dat zou ik doen tenminste..

Verwijderd

Deviator79 schreef op 27 februari 2004 @ 11:10:
Best een uitgekauwd onderwerp echter nu aan de orde bij ons bedrijf.

Ik ken alle verschillen tussen XP home en XP pro, alleen wil mijn bedrijf nu toch XP home implementeren omdat het goedkoper is en we nu met Windows 98 werkstations ook al geen centraal beheer kunnen doen...

al mijn ja-maar's zijn al weggewimpeld, en ik mag dus straks 50 pc's XP home configureren.

Heeft er iemand nog een steekhoudend argument om ze toch naar XP pro te krijgen?
Het enige wat je kan doen is de voordelen en nadelen op een rijtje zetten en daar een sommetje van maken die het verschil in de aanschaf en de besparingen op ICT bewerkstelligen.... Het blijft natuurlijk een theoretisch verhaal. Maar dat zal je enige kans zijn....

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Deviator79 schreef op 27 februari 2004 @ 11:23:
[...]
Dan ben je uitgeluld nietwaar? Als je zelf weinig goede argumenten hebt waarom probeer je dan hen te overtuigen?

Iets heeft nut of geen nut terwijl een heel klein beetje nut onder geen nut valt. Het bedrijf spaart geld uit, dát is pas nut.

ARME AOW’er

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
Hmm win98 kan wel in een domein inloggen. home niet. Dus als jullie een ntdomein hebben moet je van domein sharen naar gewoon standaard mappen delen gaan. Zwervende profielen gaan dan ook niet werken, logon scripts en dat soort dingen meer. Als jullie nu geen gebruik maken van een domein en ook geen domein willen gebruiken in de toekomst (samba and linux or bsd are free and how hard can it be, it can be done even by a fool like me), maakt het weinig verschil tussen home en pro.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 10:47
XP home ondersteund geen domeinen..dus ook geen AD

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Home heeft

Geen Remote Desktop
Geen Offline Files and Folders
Geen Dual CPU support
Geen Encrypting File System
Geen Access Control
Geen Centralized administration
Geen Group Policy
Geen Roaming User Profiles
Geen Remote Installation Service (RIS)

Kortom, Home mist alle features die je eigenlijk wel nodig hebt om je clients een beetje fatsoenlijk te kunnen beheren.

Zie ook: http://www.microsoft.com/...ro/howtobuy/choosing2.asp

• Deviator79
m3gA schreef op 27 februari 2004 @ 11:28:
klopt, riep ik ook meteen, maar ja, met alleen een Samba fileserver op het netwerk, heb je AD ook niet echt nodig lijkt me..

Da's een sterke, die kan ik nog wel gebruiken..
hoef je niet 50 pc's langs, om Office te installeren..

[ Voor 24% gewijzigd door Deviator79 op 27-02-2004 11:34 ]

• Bart©
m3gA schreef op 27 februari 2004 @ 11:28:
Kom op mensen, lezen!!!
Ze gebruiken Linux dus NT domeinen en al die toestanden is helemaal niet aan de orde..

• warp
  • Niet online
Sierra-NL schreef op 27 februari 2004 @ 11:33:
Kom op mensen, lezen!!!
Ze gebruiken Linux dus NT domeinen en al die toestanden is helemaal niet aan de orde..
Eh, NOFI, maar met Samba kun je anders ook domeinen 'emuleren' ;)

• warp
  • Niet online
Deviator79 schreef op 27 februari 2004 @ 11:31:
SUS volgens mij ook niet... maar dat weet ik niet 100% zeker.

Verwijderd

Deviator79 schreef op 27 februari 2004 @ 11:31:
[...]
Maar ja, daar heb je ook wel alternatieven voor...

• Bart©
warp schreef op 27 februari 2004 @ 11:34:
[...]

Eh, NOFI, maar met Samba kun je anders ook domeinen 'emuleren' ;)
Om in te loggen is dat volgens mij ja, maar een hele AD emuleren lijkt me sterk..
En aangezien ze die mogelijkheid met hun Windows98 werkstations ook niet gebruiken waarom dan nu ineens wel..

• Bas!
Sierra-NL schreef op 27 februari 2004 @ 11:33:

Kom op mensen, lezen!!!
Ehrm ik heb hier een samba nt4 domein, met ldap backend.

@Deviator79

remote desktop is nu niet echt top. misschien in de toekomst als je echt desktops over kan nemen. Als je zoiets wilt gebruiken om mensen te supporten bij brieffies tikken heb je vnc, pcanywhere of radmin nodig en dat draait natuurlijk wel onder home

• Bart©
Bas! schreef op 27 februari 2004 @ 11:38:
[...]

Ehrm ik heb hier een samba nt4 domein, met ldap backend.
En dus géén Active Directory...

• Bas!
Sierra-NL schreef op 27 februari 2004 @ 11:39:

En dus géén Active Directory...
Dus?
Het gaat om desktop beheer en of je daar nu ldap of active directory achter hangt? En of je dat nu met de usermanager van nt4 of nt5 beheert?

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

wat spaar je uit? 50 * 275 euro = 13750 Euro.

als er wordt gedacht dat home dusdanig afdoende is dat je later niet hoeft te tweaken en te rommelen... het lijk me een verkeerde kosten besparing. denk ook aan de afschrijvingsperiode... os = 5 jaar?

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• Bart©
Bas! schreef op 27 februari 2004 @ 11:41:
[...]

Dus?
Het gaat om desktop beheer en of je daar nu ldap of active directory achter hangt? En of je dat nu met de usermanager van nt4 of nt5 beheert?
Tsja, heb je gelijk in, ben zelf niet echt thuis in de linux-wereld en het zal vast ook goed werken. Het feit blijft dat het desbetreffende Management het op de goedkoopste manier wil...

• Deviator79
k-oz schreef op 27 februari 2004 @ 12:00:
wat spaar je uit? 50 * 275 euro = 13750 Euro.

als er wordt gedacht dat home dusdanig afdoende is dat je later niet hoeft te tweaken en te rommelen... het lijk me een verkeerde kosten besparing. denk ook aan de afschrijvingsperiode... os = 5 jaar?
Waarom zou je tweaken/rommelen? Mensen krijgen een account met beperkte rechten in home, kunnen geen programma's installeren dus. Verder kan je weinig verzieken.

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

Maar waarom wil je dan persee pro. Als de functionaliteit die home biedt voldoende is... voor jouw als beheerder dan alleen?

• warp
  • Niet online
Deviator79 schreef op 27 februari 2004 @ 12:02:
Waarom zou je tweaken/rommelen? Mensen krijgen een account met beperkte rechten in home, kunnen geen programma's installeren dus. Verder kan je weinig verzieken.
Eh, Home heeft dus geen group policies...

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

• Deviator79
warp schreef op 27 februari 2004 @ 12:56:
[...]

Eh, Home heeft dus geen group policies...
je kunt een gebruiker met beperkte rechten aanmaken..die kan geen programma's installeren.

Verwijderd

Bas! schreef op 27 februari 2004 @ 11:41:
[...]

Dus?
Kortom, de enige motivatie is geld... Dus als jij van xp pro gebruik wilt maken, dus je dus een motivatie op basis van geld moeten maken...

Jij zal de verschillen tussen home en XP moeten aangeven en de voor en nadelen daarvan en daar zal je een bedrag voor extra beheer aan moeten hangen.... pas dan heb je een motivatie voor je baas.... verder lijkt de de verdere discussie helemaal zinloos gezien de beargumentatie die je zelf aanvoert...

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Lijkt me inderdaad dat je maar eens moet gaan kijken wat de besparingen zijn die je op beheersgebied gaat krijgen als je gebruik zou maken van Windows XP Professional.

Is het niet nu, dan in de toekomst. Als je nu geen XP Pro aanschaft, dan straks ook:

- Geen goedkopere upgraden naar nieuwe Corporate Windows versie.
- Geen goedkopere mogelijkheid om een NT/Windows 2000 server in te zetten al dan niet met policies.

Kijk dus ook naar de toekomst.

Als je nieuwe desktops aanschaft met een OS preïnstalled vraag ik me af wat het prijsverschil is van een goede desktop met XP Pro versus Home.

Als je Windows XP licenties aanschaft, mag je ook Windows 2000 Professional gebruiken. Kun je makkelijker inzetten op oudere desktops. 2 x Windows voor de prijs van 1. ( Je mag er natuurlijk maar 1 gebruiken dus wel even kiezen.)

Nee, geen AD in SAMBA. Tenminste, nu nog niet. Het is niet onwaarschijnlijk dat er uitgebreide Directory Services komen in nieuwe Samba versies. Je kunt met de LDAP backend nu al veel dingen doen die anders in AD zouden gebeuren.

Daarbij kun je met Samba ook gewoon .ADM scipts gebruiken in je NETLOGON share.

Dat werkt met Windows 9x, maar ook met Windows XP/2000 Pro. Op die manier kun je toch nog enigzins centraal beheer voeren. Deze grap gaat dus niet op met Windows XP Home.

En een domein emuleren met Samba, da's ook heel handig, maar dan wel XP pro gebruiken aangezien XP Home geen client heeft die op domein kan aanmelden.

Windows 9x heeft dat wel, dus de gemaakte vergelijking dat Windows 9x geen ondersteuning biedt voor centraal beheer of gebruik in combinatie met een domein gaat niet op.

SUS? Ja, kan ook zonder Windows serverversie. Maar je moet wel de registries instellen om de clients te laten weten waar de SUS server staat.

Lijkt me dat het hier om een klein netwerk gaat. Maar op langere termijn denk ik dat je een betere kostenbesparing kunt krijgen met XP Pro ipv Home. Kwestie van kijken wat je met de beheertools kunt uitspoken. Op die manier ga je geld uitsparen doordat je minder tijd nodig hebt voor simpele beheerstaken.

Herinstalleren van werkstations? Heb je geen RIS voor nodig. Gebruik gewoon Ghost.

Je baas wil op deze manier kosten besparen? Laat hem dan ook het beheer doen.

• Bas!
Volgens mij quote je de verkeerde persoon en de verkeerde tekst dat raakte kant noch wal.
Je verhaal klopt verder wel. Het is de vraag of je een domein wilt/hebt ja of nee. En dat ligt weer aan persoonlijke voorkeur en de specifieke omgeveing, bijvoorbeeld of er mensen van werkplek verwisselen. (Bijvoorbeeld de docenten in de docentenkamer met drie pc's voor alle docenten).
Pagina: 1