Toon posts:

Hoe moet ik mn versterker aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 924 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
(ik ben n noob op dit gebied)
Ik wil graag mijn versterker aansluiten op mijn geluidskaart en boxen nu kan ik de speakers gewoon aansluiten dat is niet zo moeilijk maar het probleem zit hem met de voedings kabels.

Het is een auto versterker Supertech STA-200 van 2x100w en 4ohm er zijn 3 draden volgens het boekje zou de:

Rode = 12v+ Verbinden met 12v +
Zwarte = 12v- Aansluiten op een metalen oppervlak maar das voor auto's dus zou op de min lijn van mijn voeding moeten
Oranje = 12? verbinden met motor antenne

Afbeeldingslocatie: http://www.clubs.nl/ClubsData/197940/incoming/Versterker.JPG

De zwarte sloot ik aan op de zwarte 12v- draad van de voeding maar zodra ik de rode op de 12v+ lijn aansluit gaat er een rood lampje braden waarbij staatr caution wrong connection haal ik deze er af en sluit de oranje op de 12v+ lijn aan van mijn voeding gaat er een groen lampje branden maar krijg ik geen geluid ondanks dat ik er 100% van overtuigd ben dat die goed zijn aangesloten :?

Er komt wel al geluid uit mijn speakers zonder versterker heel zacht dus die draden zijn goed er zit n zekering in tussen dus versterker gaat niet zomaar kapot.

Hoe Sluit ik dit aan??

Alvast bedankt

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Rood is + (komt op accu)
Zwart is - (sluit je aan op de massa van je auto)
Oranje is schakeldraad. Zie je radiohandleiding welke het is)

Oh wacht, je wilt het aan je pc vast hebben :?

[ Voor 17% gewijzigd door GGS_VR6 op 27-02-2004 10:44 ]

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het dan dat als ik alleen maar de 12v- en + lijn aansluit dat er een lampje gaatbranden met caution wrong connection ??

Idd op mn PC

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 10:46 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-08 11:02
Wat voor een voeding gebruik je?
En graag ook spec's van de draden (kleur en voltage)

En heb je, als je wel geluid hoort, er wel voor gezorgd dat de volumeknop niet helemaal op nul staat?

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg alleen geluid zonder versterker er tussen heb ook het input volume van de versterker aangepast.

Ik gebruik de voeding voor een pc maar wel een apparte die geschakeld word door de groene draad op mn mobo als ik n hdd er op aansluit werkt hij gewoon, dus de voeding is goed.

Gebruik dus ook de 12v+ en de 12v- lijn van mijn voeding (grote connector, 250w)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 10:54 ]

• olof
En de rest van mijn vraag?

Maakt het namelijk een stuk makkelijker om je te helpen. Ik heb zelf ook zoiets om mijn zelfbouw subwoofer tijdelijk aan te sturen. Het zou dus wel gewoon moeten kunnen.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

O jee, je hebt je versterker aan 24 volt gehangen :D (verschil tussen -12 en +12). Wat je moet doen is de +12 inderdaad aan +12 hangen (rode of gele draad, weet niet zeker), maar -12 is een beetje ongelukkig geformuleerd in de manual, dat moet namelijk 0v zijn, de massa, oftewel zwarte draad in je pc dus.

De oranje draad (van je versterker) is in dit geval een extra draad om een elektrisch uitschuifbare antenne aan te sturen, niets mee doen dus.

Maar ik betwijfel of je actie succes zal hebben, kijk maar eens op de voeding van je pc, daar zit een stickertje op waar de max. ampèrages per spannings-rail op staan. Je moet dus kijken hoeveel ampère de 12v. kan leveren. Kijk op je versterker hoeveel ampère die max. nodig heeft en je weet of het gaat werken. Als je pc te weinig stroom kan leveren (wat ik wel denk eigenlijk), zul je aan een externe voeding moeten voor die versterker.

[ Voor 4% gewijzigd door TheLemon op 27-02-2004 10:57 ]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je voeding zou dan minimaal een kleine 250Watt op 12V moeten leveren (zeg maar 20A!) De meeste voedingen zullen dit niet direct kunnen leveren, maar
rood = 12V (+)
zwart = 0V (12V-)
oranje = schakeldraad, die moet of loshangen of aan de 12V hangen (dan doet ie het zoals zou moeten.)

Verwijderd

Topicstarter
FF de stuk tekst over het aansluiten van stroomvoorziening van de versterker,

Voedingaansluitingen

Door de oranje draad via een niet meegeleverde schakelaar aan te sluiten op een 12V voedingspunt kunt u de vermogensversterker aan- en uit schakelen.

De oranje draad kan ook wordengebruikt om de vermogensversterker aan te sluiten aan een geschakelde 12 V voedingsbron voor de motorantenne of voedings regeling in de radio (in het geval de radio een aansluiting heeft voor voeding van een motorantenne). Met een dergelijke bedrading zal de vermogensverterker automatisch aan- en uit wordengeschakeld in overeenstemming met het aan- en uit schakelen van de radio.

Had overgens al gezocht op google en hier op tweakers maar kon niets vinden over het aansluiten van de voeding op een voeding van de PC.

Verwijderd

Topicstarter
Je voeding zou dan minimaal een kleine 250Watt op 12V moeten leveren (zeg maar 20A!) De meeste voedingen zullen dit niet direct kunnen leveren, maar
rood = 12V (+)
zwart = 0V (12V-)
oranje = schakeldraad, die moet of loshangen of aan de 12V hangen (dan doet ie het zoals zou moeten.)
oranje = schakeldraad, die moet of loshangen of aan de 12V hangen: 12v+ dan gaat er idd het groene lampje branden maar krijg ik nog steeds geen geluid en waarom zou dat lampje gaan branden van caution wrong connection als ik alleen de zwarte en rode aansluit en niet de oranje? dan zou dat caution lampje toch gewoon uit moeten blijven.. 8)7 :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 11:05 ]

• olof
Je moet de versterker voorzien van een +12V en een ground (0V)

De oranje gewoon aan 12 volt hangen zodat de versterker aangaat als je voeding aangaat. Deze draad is nodig in auto's om ervoor te zorgen dat je versterker niet de accu leegzuigt zonder dat de radio aanstaat. WEL aansluiten dus.

Dan zou de versterker het gewoon moeten doen.

• TheLemon

TheLemon

OK, dat over die oranje draad is dan duidelijk. Hiermee wordt de versterker via een of ander relais aangeschakeld. Die kun je dus gewoon samen met de rode draad aan 12v hangen zoals Teigetjuh al zegt.
Het verhaal over die antenne gaat erover dat veel head-units een uitgang hebben die 12v krijgt zodra je de headunit aanzet. Als je daar een elektrische antenne aanhangt, schuift die dus automatisch uit. In dit geval zal de versterker dan aanschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat ik nu wel allemogelijkheden heb geprobeerd ie r zijn dat waarschuwings lampje gaat gelijk branden zodra ik de zwarte en rode draad aansluit en de mogelijkheden zoals hierboven bescreven heb ik geprobeerd aan alle volumeregelaars omhoog en omlaag gezet, dus denk dat er in de voeding n productiefout zit dus ga terug naar de winkel en ruil hem om voor een nieuwe

Iedereen toch bedankt voor jullie reacties :D

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 11:37 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen proberen of het werkt als je een Molex-aansluiting pakt. Daar zit nl wel 0v (zwart) en +12v (rood of geel, daar wil ik even vanaf zijn) op.
Zou nl wel eens kunnen dat die PC-voeding nog wat extra signaal meegeeft ofzo, je weet het niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TheLemon

TheLemon

Nee, je moet de oranje dus ook aansluiten, je zei zelf dat je dan een groen lampje kreeg. Dat is dus goed. Als je dan nog niks hoort, zit het in de aansluiting van de boxen of ingang of is de versterker zelf niet in orde.

Kan je voeding wel die 20A leveren trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Nee die voeding kon geen 20a leveren maar heb het toen maar op mn scoot geprobeerd ook 12v accu..

De kabeltjes zijn gwoon goed alles is van de speakers en input zijn 100% cker goed aangesloten getests met een uitelkaargehaalde audigy travelsound versterkertje op batterijen >:) en speakertjes aansluiten heb ik al vaker gedaan ben dus bang dat het echt aan mn versterker ligt :X

• ppaulv
  • Laatst online: 05-08 15:58
Zou mij niet verbazen als die voeding inmiddels overleden is door dit geknutsel. Autospullen, en zeker audio, trekken een enorm grote stroom bij het aanzetten. En een auto-accu kan dat wel hebben maar een subtiele pc voeding is toch héél iets anders.
Ik zou dit never nooit niet doen.
Loop je ook nog eens het risico dat bij vette bassen je vouding het niet meer trekt en je pc crasht. Of erger ...
Misschien kun je hem aansluiten op een overtollige auto-accu (waar het ding ook voor ontworpen is) met automatische oplader ? :+

One cookie a day keeps the doctor away !

Verwijderd

Topicstarter
Was een apparte voeding dus mn pc zou niet crashen :P
en mn voeding doet het nog steeds :P

En mijn scooter accu is all1 iets kleiner en laad ook zichzelf op (terug kerende stroom kring/gesloten circuit :? en mn rotor zorgt voor stroom )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 12:01 ]

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Ook al gemeten of de gel draad in de molex toevallig 12 volt geeft, ipv de rode te gebruiken (5V was dat toch?)

Dus:
code:
1
2
3
Voeding <=> amp
geel        +12 rood & oranje
Zwart       0 (of -12) zwart

Hoe gaat het dan?

I like it red, with 150 bhp..

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb het ff nagemeten en er komt uit mn rode draad vanaf mijn voeding 12v zoals het hoort dus daar ligt het niet aan en dan is het ook nog steeds raar dat hij het ook niet op de accu van mn scooter doet :(

Verwijderd

Een PC voeding trekt dit niet. Als een PC voeding 250 W kan leveren is dat verdeeld over de verschillende voltages, de 5 v en 3,3 v kunnen het meeste vermogen leveren, de 12v maar een paar ampere, mits de andere lijnen ook redelijk belast zijn.

Verwijderd

uhh, uit de rode draad van een computervoeding hoort 5v te komen... de gele draad is 12v

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:18
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 17:40:
Nee ik heb het ff nagemeten en er komt uit mn rode draad vanaf mijn voeding 12v zoals het hoort dus daar ligt het niet aan en dan is het ook nog steeds raar dat hij het ook niet op de accu van mn scooter doet :(
je meet fout :p

geel = 12v
rood = 5v

[ Voor 0% gewijzigd door Devian op 27-02-2004 18:02 . Reden: grmbl.. ik ben traag :( ]

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idderdaad fout gemeten lampje ligtjes branden van de 12v toen ik de rode en zwarte meete dus d8 dat dat gewoon de 12 volt lijn was :o :X

Maar daar lag het uiteindelijk toch niet aan deze versterker was gewoon niet goed heb nu hem omgeruild en deze werkte gelijk perfect dus geen problemen meer goed geluid voor de prijs....

Bedankt allemaal voor de hulp :*)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 10:53

@r!k

It is I, Leclerq

Mijn versterker voor in de auto heeft ook 3 aansluitingen. 12v aarde en een klein draadje dat van de radio naar de versterker loopt om hem aan te zetten. Volgens mij gaat er een heel zwakstroompje doorheen maar net genoeg om een relais om te zetten ofzo. Bij mij is het in ieder geval bedoeld om mijn accu niet leeg te trekken als mijn contact niet aanstaat.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Pagina: 1