Radeon 9800 Pro loopt vast met spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TTD
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09-2025
Hoi mensen.

Ik heb sinds gister een Radeon 9800Pro van Sapphire :)
Maar als ik een spel ga draaien en ik speel een minuut of 5 dan loopt die ineens vast :( .
Weet iemand waarom die dat doet?
Alvast Bedank

Groeten Terence

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TTD schreef op 27 februari 2004 @ 10:14:
Hoi mensen.

Maar als ik een spel ga draaien en ik speel een minuut of 5 dan loopt die ineens vast :( .
Alvast Bedank

Groeten Terence
We groeten elkaar bij elke post hier automatisch, dus dat hoef je er niet bij te zetten.

Wat zijn de overige specs van je systeem, welk OS en welke drivers?
En je temps?

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-08 21:35
wat was je vorige kaart?
welke drivers gebruikje?
etc etc etc?

Allemaal informatie die we nodig hebben om je te kunnen helpen. ;)

edit:
johnny was me voor :+

[ Voor 14% gewijzigd door TWBMS op 27-02-2004 10:19 ]

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50

Shunt

Boe

zou je aub wat meer specs willen geven.
als je de faq door had genomen dan wist je dat je topic aan een aantal eisen moet voldoen. faq linkje
let dan vooral op het laatste gedeelte.

maar als je nu even je eerste post aan past met je specs van je pc en wat je allemaal hebt gedaan om het probleem te verhelpen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
heb dat probleem ook gehad.(heb ook die kaart)
Wat bleek dat mijn kaart te warm werd. :(

Oplossing: Voor meer airflow zorgen(meer fans in u kast steken), geen pci kaarten direct onder de kaart steken, waterkoeling,enz...

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:20

n00bs

Het is weer Zomer!

Nummer 1: wat is je moederboard? sommige mobo's kunnen namelijk niet met bepaalde nieuwe videokaarten lekker stabiel werken.
Nummer 2: Wat voor voeding heb je?
Nummer 3: Welk OS en welke drivers gebruik je?
Nummer 4: staat Fastwrites uit?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Fastwrites zal gewoon werken, dat probleem met fastwrites was iets van vroeger. Hier heeft het iig altijd goed gewerkt :)

MechWarrior || Monsters Game

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Fastwrites "kan" nog steeds voor problemen zorgen en kijk als de TS niet meer info geeft, blijft het speculeren ;)

• TTD
Verder heb ik nog

processor:P4 2.53ghz 533fsb
geheugen:256mb pc 2700
Voeding : Q-tec 300W
kast:Q-tec kastje
hardeschijf:120GB maxtor
geluidskaart :SB live 5.1
monitor:LG 702B
moederbord:ECS P4S5A/DX+
toetsenbord + muis:logitech cordless desktop

ik gebruik Windows XP en Ati drivers : catalyst 4.2

temperatuur weet ik niet maar hoe kun je dat zien?

Me vorige videokaart is een Xelo Radeon 7500

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat zijn je voltages van je voeding? Heb je de kaart al eens in een andere pc getest?

• Shunt

Shunt

Boe

temps en voedings waardes kan je zien met het programma speedfan of in de bios. maar ik denk dat het probleem bij de voeding zit. bij ati raden ze GOEDE een 350 w voeding nodig bij een 9800 ;). jij hebt hier een buget 300 W (en ja jongens de 300 W non gold dual fan (niet dus gewoon de standaard) is een prima voeding en is ook tru power een 300 W.) alleen die dingen zijn gewoon te zwak voor je videokaartje. ik zou kijken naar bvb een 350 W aopen voeding ofzo

Game PC

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Sis chipset dus, ok heb je al de laatste BIOS van ECS gedownload? BIOS goed ingesteld en probeer toch ook FASTWRITES uit te zetten in je BIOS en als mogelijk in de driver instellingen. Heb je ook de laatste chipset drivers gedownload (neem aan dat Sis dat ook gebruikt).

Temp. en voltages kan je meestal zien in je BIOS, bij hardware monitor oid, het kan natuurlijk zijn dat jouw 300Watt voeding niet stabiel is bij piekbelasting.
En ook kan het zijn dat er totaal geen airflow in jouw kast is en je kaart te heet wordt, probeer dan ook eens met Open kast te gamen.

Neem verder aan dat je alle updates voor XP hebt geinstalled? en je vorige video drivers goed hebt verwijdert?

• TTD
Vcore1:1.49V -12V:0.18V
vcore2:2.45V -5V:-5.76V
+3.3V:3.17v +5V:4.84V
+5V:4.8V Vbat:0.48V
+12V:12.22V

Temp1:30 graden
temp3:29 graden
HD0:27graden
Temp2:21 graden

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 17:30

Jabba

Firkan

Voeding natuurlijk, wat zijn de meeste hier toch aan het prutsen met Qtec voedingen? snap ik echt niet. echt goedkope zooi. Wel een 9800 pro etc kopen maar een beetje goeie voeding ho maar!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Het is natuurlijk maar een tijdsmoment maar alles behalve je +12V vind ik persoonlijk wel laag uitvallen en ook je I/O voltage van 3.17V, dacht dat dit meestal standaard richting de 3.5V ging voor meer stabiliteit ipv 3.3V, maar ik kan er vet naast zitten natuurlijk

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Jabba schreef op 27 februari 2004 @ 10:53:
Voeding natuurlijk, wat zijn de meeste hier toch aan het prutsen met Qtec voedingen? snap ik echt niet. echt goedkope zooi. Wel een 9800 pro etc kopen maar een beetje goeie voeding ho maar!
Tja, maar veel mensen weten gewoon niet hoe belangrijk sommige onderdelen zijn en dit ligt hem vaak al bij de winkeliers... die verkopen namelijk Wattages en Megahertzen en Gigabytes etc...

Anyway zou ik op zeker voor een beetje fatsoenlijk gamen minimaal 256MB erbij kopen

• Shunt

Shunt

Boe

Jabba schreef op 27 februari 2004 @ 10:53:
als je het niet weet waar je het over hebt zeg dan niets.
alle qtec voedingen die standaard in de kasten van qtec mee komen zijn prima voedingen. zet ze zelf dagelijks inelkaar. de gold dual fan voedingen zijn idd totaal pouper op de 550 W na dan dat is de enige die een beetje ok is.

Game PC

• Jabba

Jabba

Firkan

Omdat jij computertjes in mekaar drukt weet jij waar je over praat? Bijna alle problemen hier met stabiliteit komen uiteindelijk op de voeding uit en zijn in 90% van de gevallen Q-tec voedingen

• Shunt

Shunt

Boe

ik ga hier verder niet op in.
het probleem zit niet bij de voeding maar bij de mensen die iets kopen zonder na te gaan of de overige hardware de nieuwe hardware wel aan kan. al die mensen die een 300 W voeding van qtec hebben zullen problemen hebben ja DOH met een 9800 is een aopen 300 W het zelfs te veel geloof me een 350 W qtec is voedoende voor dit systeem (tenminste de standaard voeding (max peek power van zon 350 w ding is ook 430 W ;) )

Game PC

Verwijderd

Dit is volgens mij de 100ste topic die voorbij gaat over het vast lopen of niet opstarten met de ati 9800 pro of XT versie bijna alle problemen lagen aan het voeding. De meeste mensen hebben een goedkope Qtec of een noname voeding.Het is een feit dat de 9800 pro een stroom sluiperd is en niet een beetje daarom raad ati (wat al eerder gezegd was) 350 watt te nemen maar dan wel met een erkend merk zoals Antec true power,thermaltake, enermax enzovoorts. Bij het meeste gevallen heb je aan een 350 watt (merk voeding) genoeg, de kwaliteits verhouding tussen een goedkope en iets duurdere voeding liggen heel hoog. Maar voor een kwaliteits voeding moet je ook wel iets meer uit je portomonee halen maar dan heb je ook wel wat :) . Een goeie voeding is een belangrijk punt want alle hardware werken daarop als je geen goeie voeding hebt dan kan dat schadelijk zijn voor je hardware en dat willen alle tweakers en pc gebruikers niet. Ik zeg ook altijd bespaar niet te veel op je voeding.

• Jabba

Jabba

Firkan

Sorry ik reageer een beetje overdreven., slechte dag, even op normale manier:

Je spreekt uit ervaring dat alle voedingen behalve de 550 niet echt goed zijn toch?
dan lijkt me een 350 w q-tec ook niet echt de oplossing voor zijn systeem toch?

• pagani
  • Niet online
* pagani heeft diverse 9700 pro's en 9800 pro's op no-name 300W (en zelfs minder) voedingen zien draaien

Ik blijf het vreemd vinden dat zoveel mensen problemen ondervinden en het dan te wijten valt aan de voeding...

• Shunt

Shunt

Boe

Jabba schreef op 27 februari 2004 @ 11:08:
Sorry ik reageer een beetje overdreven., slechte dag, even op normale manier:

Je spreekt uit ervaring dat alle voedingen behalve de 550 niet echt goed zijn toch?
dan lijkt me een 350 w q-tec ook niet echt de oplossing voor zijn systeem toch?
je leest niet
je hebt 2 soorten qtec voedingen.
de gene die standaard bij de kasten van qtec komen. deze zijn gewoon standaard metaal kleur en en fan er in. en muis stil. dan heb je nog de losse verkoop voedingen. de befaamde golden dual fan voedingen. die zijn op de 550 w variant na allemaal zo goed als prut (de eerste serie that is)
johnnyv.nl schreef op 27 februari 2004 @ 11:09:
* Shunt heeft diverse 9700 pro's en 9800 pro's op no-name 300W (en zelfs minder) voedingen zien draaien

Ik blijf het vreemd vinden dat zoveel mensen problemen ondervinden en het dan te wijten valt aan de voeding...
die mensen hebben geluk simpel en die mensen zullen nog zat problemen krijgen over een tijdje ;) dat kan ik garanderen. zo'n voeding is contiunu overbelast. en dat vind een voeding niet erg fijn. en zal na een tijd gewoon overlijden of totaal door branden en zo mogelijk hardware mee de dood in slepen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Shunt op 27-02-2004 11:16 ]

Game PC

Verwijderd

tweakers toch (Johnnyv.n) je hebt 1 punt wel gelijk in idd er zijn mensen die een 9700 pro op een 300 watt voeding draaien maar daar heeft de TS nix aan want als zijn systeem met een 350 watt Qtec niet kan draaien hoe wil je dan doen met een 300 watt. Bovendien is de stroom verbruik van de 9700 pro en de 9800 pro wel iets anders ;) . Zoals ik de TS first post lees deed ze systeem met ze vorige kaart goed sinds hij ze kaart heeft vervangen door een 9800 pro wel opstart maar hij loopt vast. Dan lijkt mij de meest logishe oplossing dat de voeding de schuldige is en ook nog dat het een Qtec is wat niet bepaald Top merk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 11:20 ]

• Jabba

Jabba

Firkan

johnnyv.nl schreef op 27 februari 2004 @ 11:09:
* Jabba heeft diverse 9700 pro's en 9800 pro's op no-name 300W (en zelfs minder) voedingen zien draaien

Het gaat dan toch om de kwaliteit denk ik, de ene noname is dan toch stabieler dan een q-tec bv.

• TTD
hmm..
Welke merk voeding raden jullie aan??? _/-\o_

• Shunt

Shunt

Boe

een beetje zelf zoeken mag wel hoor
ga eens reviews door spitten ga eens googlen ga eens zoeken op got
en kijk dit topic eens door :
Welke voeding heb ik nodig? Deel 3

Game PC

• Jabba

Jabba

Firkan

TTD schreef op 27 februari 2004 @ 11:25:
hmm..
Welke merk voeding raden jullie aan??? _/-\o_
Een Antec of Enermax bv. en wees niet te zuinig, beter teveel dan te weinig dus liever een 480watt dan een 400watt bv.
Niet goedkoop natuurlijk maar zijn geld dubbel en dwars waard

• pagani
  • Niet online
Shunt schreef op 27 februari 2004 @ 11:14:
[...]
die mensen hebben geluk simpel en die mensen zullen nog zat problemen krijgen over een tijdje ;) dat kan ik garanderen. zo'n voeding is contiunu overbelast. en dat vind een voeding niet erg fijn. en zal na een tijd gewoon overlijden of totaal door branden en zo mogelijk hardware mee de dood in slepen ;)
Mmmm, begin dan toch wel bang te worden met mijn systeem wat nu al bijna 2 jaar fulltime met een 9700 pro en een p4 willamette draait, not :P

Maar zoals gezegd, zoek een goede (merk)voeding en je problemen zullen mogelijk verholpen zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 27-02-2004 11:37 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

TTD, loop pls ook even mijn posts na voordat je maybe straks voor jan %&$ een nieuwe voeding koopt ;) maarja ik vond je voltages zoals ik al eerder zei enigszins vreemd :)

Anyway een goede voeding is prijzig... Chieftec voedingen zijn goede voedingen, net als Antec... alleen iets goedkoper. Enermax wordt zwaar overschat en dat hebben al meerdere tests laten blijken.

Persoonlijk zou ik Chieftec HPC-360-202 360Watt PSU / P4 € 42,- die halen. Daar kan je het nu nog makkelijk meedoen en deze voeding kan ook erg goed constant met zijn max belasting omgaan... geld wat je overhoudt zou ik een reepje 256MB of 512MB erbij kopen ;)

• Jabba

Jabba

Firkan

Heb aardig wat uitgefikte voedingen gezien en meestal vinden ze het inderdaad leuk om de rest van je hardware ook maar meteen mee te nemen. :(

En spelende vrouw wat heb je nou geleerd? "Nooit besparen op je voeding" :p

• TTD
misschien een Antec smartblue 350W €67/levicom blackline blue light 450W €64/Be quiet colorline 400W €87/be quiet colorline 370W €75.
Welke vinden jullie daarvan het beste?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 14:22

DaWaN

'r you wicked ??

Volgens mij wordt die kaart gewoon te heet, het kan ook aan de voeding liggen maar dat de kaart te heet wordt lijkt me logischer, die koeling die op een sappire is niet bepaald geweldig!

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Jabba

Jabba

Firkan

Antec is echt super spul, nog nooit zon goeie voeding gekocht. alleen die 350 watt is misschien iets te krap met oog op de toekomst. kan een 430W ook van je budget?

• Kozz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 14:57
Jabba schreef op 27 februari 2004 @ 11:02:
Omdat jij computertjes in mekaar drukt weet jij waar je over praat? Bijna alle problemen hier met stabiliteit komen uiteindelijk op de voeding uit en zijn in 90% van de gevallen Q-tec voedingen
Zou dat te maken kunnen hebben met de volgende feiten:
- Hij is goedkoop, dus er zijn er véél meer van verkocht?
- Tevreden mensen hoor je niet en ontvreden mensen schrijven hele topics vol?

Laat ik dan eens een positief berichtje neerzetten over de Qtec voeding.
Sinds ik mijn standaard Aopen 300 Watt heb vervangen door een Silent Qtec 400 Watt, heb ik geen blauwe schermen meer in XP en is mijn PC nu echt stil. Dus ik wil maar zeggen! _/-\o_

Het lijkt me wel dat de TS meer Watt nodig heeft! :)

• Jabba

Jabba

Firkan

Kozz schreef op 27 februari 2004 @ 11:48:
[...]

Zou dat te maken kunnen hebben met de volgende feiten:
- Hij is goedkoop, dus er zijn er véél meer van verkocht?
- Tevreden mensen hoor je niet en ontvreden mensen schrijven hele topics vol?

Laat ik dan eens een positief berichtje neerzetten over de Qtec voeding.
Sinds ik mijn standaard Aopen 300 Watt heb vervangen door een Silent Qtec 400 Watt, heb ik geen blauwe schermen meer in XP en is mijn PC nu echt stil. Dus ik wil maar zeggen! _/-\o_

Het lijkt me wel dat de TS meer Watt nodig heeft! :)
Dan hoor je bij de 10% waarbij het wel goed gaat :D

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

TTD schreef op 27 februari 2004 @ 11:45:
misschien een Antec smartblue 350W €67/levicom blackline blue light 450W €64/Be quiet colorline 400W €87/be quiet colorline 370W €75.
Welke vinden jullie daarvan het beste?
De chieftec 360W voor 42 Euro's zoals ik al eerder zie ;) check THG etc maar op die voeding... goede voeding

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Jabba schreef op 27 februari 2004 @ 11:48:
Antec is echt super spul, nog nooit zon goeie voeding gekocht. alleen die 350 watt is misschien iets te krap met oog op de toekomst. kan een 430W ook van je budget?
Antec is zeker goed spul, maar chieftect doet er weinig onder voor en dat voor een stuk minder geld... en je wil toch niet een 9800Pro en XP hebben voor games met 256MB mem :D... dan kan die jongen ook nog van dat extra geld wat die overhoudt wat meer MEM. kopen ;)

• Jabba

Jabba

Firkan

256 mb, ja dat is inderdaad wat weinig vooral met xp

Goeie n00bs, ik zeg niets meer ;)

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
weetje: Heb ook ooit eens een Q-TEC 400 WATT DUAL FAN voeding gekocht in combinatie met een RADEON 9800SE :p.
Wel voor mij alvast geen Q-TEC meer zeh!!!
1° dag dat ik men pc had: kging es gameke draaien.
Kstart Call of Duty & na een minuut ofzow zoef.. pc vloog uit |:(
Dat was dus men nieuwe pc hé :P ...

Dan wist ik dat het a/die verdomde Q-TEC lag en heb dan men geld teruggekregen _/-\o_
Had dan nog no-name 300 WATT-voeding liggen van bij men case.
Heb die voor de gek es eringestopt & wonder boven wonder:
hij deed et gewoon beter dan men q-tec + hij was stiller 8)7
Men pc vloog nooit uit :P

Tot die bewuste dag... Had men RADEON 9800SE verkocht & een Sapphire Radeon 9800 PRO gekocht .
Kstopte hem in men systeem & alles bleek goed te werken.
Kwou men nieuw kaartje es 3D Marken, dus hopla 3D Mark 2003 es runnen
ondertussen was ik niet bij men pc terwijl ie ant benchen was
Ik kom terug... men pc was uit :O
Wat bleek: ik had gewoon men 300 watt voedingkje vermoord man :p
Die Radeon 9800 Pro was net iéts te zwaar voor no-name 300 watt denk ik :p

Dusjah dan maar nieuwe voeding gekocht voor 85€ !!!!
Een Enermax 350 Watt & van dees ben ik uitermate tevreden 8)
Dit is pas een voeding zeg :p
+ er zit nog een extra fan in die lucht uit pc zuigt :)

Dus mensen ik raad je aan: Heb je een Radeon 9800 Pro of gelijkwaardige videokaart of ben je van plan zo ene te kopen, zorg dat je minstens een 300 Watt merkvoeding koopt van bv. Aopen, Enermax, Zalman, Chieftec, Antec, ...
Het is het geld echt waard :)

Verwijderd

Denk dat de TS wel nu zelf alles kan oplossen met zoveel advies en tips :P

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
jup ;)

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06-2025

Vermicellisoep

Nonsultant

Om het ff op een heel andere toer te gooien:
Je mobo is ook niet je-van-het, ik ben het met de 732 andere mensen hier eens dat je voltages te laag zijn en je zeker een nieuwe voeding moet hebben.
Het is helemaal zonde dat je plank maar AGP 4x ondersteund terwijl je kaartje voor AGP 8x geoptimaliseert is. Als je dan toch ff centjes in je computer aan het stoppen bent zou ik als ik jou was gelijk je mobo vervangen... ik heb zelf de AMD versie (k7s5a) en het is allemaal een beetje triest...

offtopic:
Upgrade shall follow: Sapphire 9800pro + Abit NF7 nForce2 + 512ddr PC3200 :9

Btw: heerlijk relevante laatste post Zotn_Dré }:O

[ Voor 5% gewijzigd door Vermicellisoep op 28-02-2004 23:13 ]

Nooooh! Stahp!

• i2Paq
  • Laatst online: 12-08 13:56

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ik heb sinds gisteren een Hercules Prophet 9800 Pro. Toen ik dus de kaart uit de doos haalde las ik dat het advies was een 300W voeding. Ik in mijn kast gekeken, zit er een 185W voeding in :X

Ik meteen onze huisleverancier gebeld (we draaien hier IBM) met de vraag of er voor de NetVista 8305 series ook een 300W voeding was. "Nee" was zijn antwoord. Kan ik nu een tweede 185W voeding extern erbij hangen en deze solo op de Hercules zetten? Of een hele andere kopen voor in deze default kast?

Afbeeldingslocatie: http://www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/43033_servicepart.jpg

En hier vindt je de specs etc.

[ Voor 4% gewijzigd door i2Paq op 03-03-2004 15:49 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

2 Voedingen... loos :? koop gewoon Chieftec 360W 202 kost rond de 40 Euro... superstil en stabiel

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
TTD schreef op 27 februari 2004 @ 10:14:
Hoi mensen.

Alvast Bedank

Groeten Terence
Dit probleem is algemeen bekend met de ATI radeo 9800 Pro....

Het probleem zit hem in je chipset de ATi radeo pro ondersteund geen sis chipsets.
Op een intel chipset werkt ie zo-ie-zo.

Hoe ben ik erachter gekomen.

Op mijn stage moest ik ook zo'n systeem inmekaar bouwen met een asus p4s800(sis chipset) en een 9800Pro.....we zijn 2 weken aan het kloten geweest, en toen een telefoontje naar de distributeur gedaan. Deze wist ons te vertellen dat de ATI radeon 9800(pro) niet compatible is met een SIS chipset....dus wij heben daarop een duurder moederbord besteld met een intel chipset(asus p4c800 E Deluxe) en het probleem was opgelost.

Ik hoop dat je hier wat mee kan......

greettzz

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

lexophilia schreef op 08 juli 2004 @ 15:57:
[...]

Dit probleem is algemeen bekend met de ATI radeo 9800 Pro....

Het probleem zit hem in je chipset de ATi radeo pro ondersteund geen sis chipsets.
Op een intel chipset werkt ie zo-ie-zo.

Hoe ben ik erachter gekomen.

Op mijn stage moest ik ook zo'n systeem inmekaar bouwen met een asus p4s800(sis chipset) en een 9800Pro.....we zijn 2 weken aan het kloten geweest, en toen een telefoontje naar de distributeur gedaan. Deze wist ons te vertellen dat de ATI radeon 9800(pro) niet compatible is met een SIS chipset....dus wij heben daarop een duurder moederbord besteld met een intel chipset(asus p4c800 E Deluxe) en het probleem was opgelost.

Ik hoop dat je hier wat mee kan......

greettzz
Dat was me eens een schop van 4 maanden...

WWW.RC5.NL

Pagina: 1