Solaris 9 (SPARC) verbinding met NAT Router

Pagina: 1
Acties:

• pilo2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 10:18

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Topicstarter
Ik heb eindelijk ff tijd gehad om mijn SPARC server te installeren en heb er Solaris 9 op gezet. Toen de setup vrolijk opstartte, moest ik DNS gegevens, IP adres en dat soort spul invullen. Allemaal geen probleem. Ik heb het bekende getweakte modem van Mxtream en gebruik deze als NAT router. Tijdens de installatie kreeg ik alleen de vraag of ik gebruik maak van een proxy server of dat de machine een directe verbinding heeft. |:(

Ik heb er geen zin in om een extra proxyserver neer te zetten om er alleen voor te zorgen dat mijn Sun connect met internet. Dit wil ik via de NAT router doen. Heeft iemand een idee hoe ik mijn Sun machine met internet kan laten connecten via de NAT router en dus zonder proxy? :? :?

Samen met een Grolschje aan je BSD bak sleutelen; Priceless!! :D

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

'directe verbinding' selecteren en de goede gegevens (IP-adres, gateway, etc.) ingeven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Dus een NAT-router met daarachter je sun machine? Dan is het gewoon een kwestie van DNS-servers en default gateway goed instellen. Als je NAT-router goed geinstalleerd is kun je dan zo het Internet op.

Of wil je de Sun NAT-router laten spelen?

• pilo2710

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 10:08:
Dus een NAT-router met daarachter je sun machine? Dan is het gewoon een kwestie van DNS-servers en default gateway goed instellen. Als je NAT-router goed geinstalleerd is kun je dan zo het Internet op.

Of wil je de Sun NAT-router laten spelen?
Dat is het probleem juist. Als ik mijn default gateway op kan geven is het geen probleem, maar tijdens de installatie vraagt ie er niet om, alleen om DNS servers. Nu kan ik mijn router wel instellen als DNS server, maar de Sun weet niet dat hij via die gateway het internet op moet.

Nope, de Sun krijgt geen status NAT-router.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pilo2710 op 27-02-2004 10:30 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Kies je toch bij de install voor directe verbinding...

Verwijderd

Ik weet niet of je de grafische install of de textmode install doet, maar van de laatste weet ik 100% zeker dat je een default gateway kan opgeven tijdens de installatie. Je moet wel eerst antwoorden dat je machine onderdeel is van een netwerk. Volgens mij vraagt de install ook om ee default router ipv. van een default gateway, maar dat is natuurlijk hetzelfde.

• pilo2710

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Topicstarter
Ik heb gister de grafische install gedaan. Daar vroeg hij het niet. Ik zal dan wel proberen om de textinstall te doen om te kijken of het dan wel wil werken.

Verwijderd

echo hostnamevannatrouter > /etc/defaultrouter (ff zo snel uit m'n hoofd)

Verwijderd

pilo2710 schreef op 27 februari 2004 @ 10:50:
Ik heb gister de grafische install gedaan. Daar vroeg hij het niet. Ik zal dan wel proberen om de textinstall te doen om te kijken of het dan wel wil werken.
Je gaat toch niet opnieuw installeren omdat je geen default gateway hebt kunnen invullen? Dan zoek je toch op hoe je de default gateway op een Solaris 9 doos moet instellen, en doe je dat alsnog?

Zou me sterk verbazen als dat niet gewoon in het handboek staat (als je dat hebt uiteraard).

• pilo2710

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Topicstarter
Daar heb je wel gelijk in.. Heb alleen geen handboek van solaris. Vond de docs op sun.com behoorlijk onoverzichtelijk. BSD is veel duidelijker. Ik ga het wel ff proberen hoe het werkt om gateway in te stellen in Solaris.. Thnx

[ Voor 10% gewijzigd door pilo2710 op 27-02-2004 12:00 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je bent wat informatie niet beperkt tot sun.com hoor. Je zou ook google.com en groups.google.com, daar zijn dat soort vragen vaak ook wel te vinden.

Verwijderd

Luister naar r3boot

echo hostnamevannatrouter > /etc/defaultrouter

Je kan ook doen (werkt vaak beter als je DNS niet goed hebt draaien ....)

echo ip.adress.van.nat.router > /etc/defaultrouter

Daarna rebooten en voila als jouw niet lokale IP verkeer wordt het internet opgestuurd.

• pilo2710

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 12:42:
Luister naar r3boot

echo hostnamevannatrouter > /etc/defaultrouter

Je kan ook doen (werkt vaak beter als je DNS niet goed hebt draaien ....)

echo ip.adress.van.nat.router > /etc/defaultrouter

Daarna rebooten en voila als jouw niet lokale IP verkeer wordt het internet opgestuurd.
Bedankt! (Natuurlijk ook r3boot) Ik hoop dat dit gaat werken. Ga het vanavond ff proberen.. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door pilo2710 op 27-02-2004 13:31 ]

• Xiphalon
  • Laatst online: 20-02 22:26
tijdens de installatie krijg je ook een vraag of je de routering wil instellen

je kan kiezen uit default (automatisch) route, geen of handmatig. Kies daar dan handmatig en vul het ip van de NAT router in :D

edit: volgens mij is het trouwens /etc/defaultroute

[ Voor 13% gewijzigd door Xiphalon op 27-02-2004 14:14 ]

• pilo2710

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Topicstarter
Hij doet ut perfect! Thanx! :D

Verwijderd

darkmage schreef op 27 februari 2004 @ 14:13:
tijdens de installatie krijg je ook een vraag of je de routering wil instellen

je kan kiezen uit default (automatisch) route, geen of handmatig. Kies daar dan handmatig en vul het ip van de NAT router in :D

edit: volgens mij is het trouwens /etc/defaultroute
Ik weet zeker dat het /etc/defaultrouter is ....

• pilo2710

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 16:21:
[...]

Ik weet zeker dat het /etc/defaultrouter is ....
Klopt, zo heb ik hem geconfigd en hij vind um... :) Maar heb alleen een ander probeem. Het klopt toch niet wanneer ik mijn CDROM la opendoe, en dat daar dan tandwieltjes uitkomen? :? Kortom CDROM naar de knoppen, maar dat is hardware probleem. Dit is iig gelukt!

Pagina: 1